Fyret for snobberi. Påstår censur.
Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-05 09:21

En kok på Hotel d'Angleterre fik besked af chefen at sætte
stjerneskud, klubsandwich og pariserbøf på menukortet.
Fordi den formynderiske snob havde fået en gastronomisk
kokkepris,nægtede han, og blev derfor
fyret.http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3300994

Som så mange søger egoistien, der satsede galt, at lyve at "der bør
være ytringsfrihed - ret til at have sin mening", men ansatte er
ansatte og ejer sikrer profit ved at give folk, hvad de vil have, og
hurra for det.

Om der står lort og pis som tilbud om mad og drikke mellem de fine
franske retter og vine på menu'en, så er det jo ikke noget, der kan
genere andre end masochister, der bevidst selv evt.måtte bestille
det.. Vi er endnu et frit land - eller bør være det.

Et parti har anderledes traditioner, for grundloven siger, at en MF er
kun bundet af sin overbevisning.
Partiejer Pia har al ret til at lægge afstand til Freverts kloge
injurier mod Islam, så længe der er tvivl, om juridisk nederlag kan
plette partiet. Og Frevert har al ret til at dele skylden med
webmaster og gavne partiet ved at hun plettes mindst muligt.

Det er ikke den ideelle verden , men med dansk
værre-end-Goebbels-censur er man tvunget til at få tingene til at
glide - og Camre viser heldigvis fanen ved at gå endnu videre i
sandhedssøgning, som bør stå over jura-fnidder. Der er intet tab af
ære i at falde på slagmarken for godhedsindustri-ondskab. At gavne
danskernes fremtid er det eneste der tæller i politik.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-05 09:58

> [...]
> stjerneskud, klubsandwich og pariserbøf på menukortet.
> Fordi den formynderiske snob havde fået en gastronomisk

*Priser er narrepjat*, som gør folk indbildske.
Hvis den fyrede kunne påberåbe sig at have været ansat udfra
doktorgrad i gastronomi eller lignende med særlige fagforeningsregler,
så MÅSKE det kunne være grund til at forsinke fyring pga
lydighedsnægtelsen.

Men grundloven er stort set at ejer er ejer og har magten, og
fisefornemhed kan ikke bruges til noget.

Når en star flagrer rundt med sin OScar, så sikrer det heller ikke god
rolle eller højt honorar. På internettet er man sine ord, og kun de
tæller, og kokke(stjerner) fyres udfra intuitivt komplex af
samarbejdsvillighed, etik, madens smag og PR m.m.

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-10-05 11:41

On Tue, 4 Oct 2005 10:21:16 +0200
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
> stjerneskud, klubsandwich og pariserbøf på menukortet.
> Fordi den formynderiske snob havde fået en gastronomisk

I nyhederne i tv her til morgen udtalte de at de var pga. uenighed om
kokken skulle vælge opskriften på clubsandwich eller om chefen skulle.
Personligt ville jeg altid have kokken til at gøre det.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-05 12:44

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message
> [...]

> stjerneskud, klubsandwich og pariserbøf på menukortet.
> Fordi den formynderiske snob havde fået en gastronomisk

KS: I nyhederne i tv her til morgen udtalte de at de var pga. uenighed
om
kokken skulle vælge opskriften på clubsandwich eller om chefen skulle.
Personligt ville jeg altid have kokken til at gøre det.

BW: Hvad DU personligt eller upersonligt har af smag og snobberi (og
stor erfaring i at få kæmpe-hotel til at give profit???), vedkommer
ikke det faktum at EJEREN HAR MAGTEN, og nok så prisbelønnede kokke må
adlyde eller finde sig i ansættelsesophør.
Og ingen af os aner om kokken generelt havde været en skiderik og
dette blot var dråben der fik bægeret til at flyde over - medierne
forenkler som om alt har een årsag og een virkning

"Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved
enkelt årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette."
Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor

Fra : Alucard

Dato : 04-10-05 15:59

On Tue, 4 Oct 2005 12:40:30 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>I nyhederne i tv her til morgen udtalte de at de var pga. uenighed om
>kokken skulle vælge opskriften på clubsandwich eller om chefen skulle.
>Personligt ville jeg altid have kokken til at gøre det.

Hvorfor egentlig det ?

Hvis du f.eks. får bygget et hus, du'r det da heller ikke at
smedesvenden laver om på rørføringen, bare fordi han synes at det er
smart....

Hvis kokken ikke vil lave den mad han får besked på, så har han jo
fundet det forkerte job....

Fra : Mette

Dato : 04-10-05 17:26

"Alucard" <alucard44@otmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du f.eks. får bygget et hus, du'r det da heller ikke at
> smedesvenden laver om på rørføringen, bare fordi han synes at det er
> smart....

Men synes du at en køkkenCHEF er at sidestille med en smedesvend? Man må gå
ud fra, at man har ansat en køkkenchef, netop fordi maden er det område
_han_ er ekspert i. Hvis ejeren mener, at han er bedre, så skulle han jo
slet ikke ansætte en køkkenchef.
Vi taler jo ikke om at det er en grøntsagsnitter, der nægtede at parerere
ordrer.

Fra : Alucard

Dato : 04-10-05 18:16

On Tue, 4 Oct 2005 18:25:30 +0200, "Mette" <Mette@.dk> wrote:

>Men synes du at en køkkenCHEF er at sidestille med en smedesvend?

JA...

>Man må gå
>ud fra, at man har ansat en køkkenchef, netop fordi maden er det område
>_han_ er ekspert i. Hvis ejeren mener, at han er bedre, så skulle han jo
>slet ikke ansætte en køkkenchef.

Hvorfor ikke....?
Det er da muligt at ejeren ikke ved en skid om "køkkendrift" men ved
en hel masse om hvad kunderne vil have....

>Vi taler jo ikke om at det er en grøntsagsnitter, der nægtede at parerere
>ordrer.

Var det REELT ikke det...?

Godt nok en berømt grøntsagssnitter.... )

Fra : Spangkuk

Dato : 04-10-05 18:16

[SNIP]

Enig!

Spang

Fra : Hauge

Dato : 04-10-05 21:08

Mette wrote:
> Men synes du at en køkkenCHEF er at sidestille med en smedesvend?

Nåja, men en chef i et firma, har jo også en over sig der bestemmer det
hele, uanset hvad denne chef siger. Sådan er livet, og det må denne chef så
leve med, hvis han kan..

> Hvis ejeren mener, at han er bedre, så
> skulle han jo slet ikke ansætte en køkkenchef.

Er du på arbejdsmarkedet, eller lige startet der? Jeg tror ikke du har
oplevet hvordan en virksomhed er opbygget nu om dage..

> Vi taler jo ikke om at det er en grøntsagsnitter, der nægtede at
> parerere ordrer.

Nå, hvad er forskellen, udover at køkkenchefen kan lave tingene på fransk?
Hvis han ikke gør det som "direktøren" siger, så må han jo smides ud, så
simpelt er det.

/Hauge

Fra : Mette

Dato : 04-10-05 23:02

> Nåja, men en chef i et firma, har jo også en over sig der bestemmer det
> hele, uanset hvad denne chef siger. Sådan er livet, og det må denne chef

> leve med, hvis han kan.

Men i dette tilfælde virker det jo netop som om, at chefen over køkkenet
blev frataget dette ansvar fra højere sted. Når man som øverste chef giver
en underchef et ansvar, må man også have tillid til at vedk. kan udføre
det - såsom selv at lave en opskrift på en club-sandwich. Det er jo ikke
burger-king vi taler om her. Vi taler om en professionel kok, der er ekspert
på området.
Men det er klart, at der helt sikkert er mange chefer, der rider så højt på
chefbølgen, at de kun kan lytte til sig selv, selvom underordnede chefer
eller medarbejdere har en anden opfattelse - en opfattelse som måske endda
er begrundet i en højere grad af kompetence på lige dét felt.

Fra : Egon Stich

Dato : 05-10-05 13:24

"Mette" <Mette@.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> eller medarbejdere har en anden opfattelse - en opfattelse som måske endda
> er begrundet i en højere grad af kompetence på lige dét felt.

Typisk exempel på en "chef", der er forfremmet ud over grænsen for hans
kompetance.
Noget der jo mere er reglen, end undtagelsen.

MVH
Egon

Fra : Alucard

Dato : 05-10-05 15:31

On Wed, 5 Oct 2005 14:23:51 +0200, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>Typisk exempel på en "chef", der er forfremmet ud over grænsen for hans
>kompetance.
>Noget der jo mere er reglen, end undtagelsen.

Her er så et typisk eksempel på at du ikke aner hvad du taler om....

Er det i denne sag ikke chefen og ALENE chefen der bestemmer hvilken
mad der skal være på menukortet...?

Han kan selvfølgelig lytte til gode råd fra ansatte med større
ekspertise på området, men chefen bestemmer i sidste ende alene....

Fra : Egon Stich

Dato : 05-10-05 16:27

> [...]
>
> Han kan selvfølgelig lytte til gode råd fra ansatte med større
> ekspertise på området, men chefen bestemmer i sidste ende alene....

Og da han helt klart er forfremmet ud over sine evner, kan han ikke bestemme
på et kvalificeret grundlag.
men du går ind for: Befehl ist Befehl?

MVH
Egon

Fra : Bo Warming

Dato : 05-10-05 16:54

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
> chefer
> endda

> Og da han helt klart er forfremmet ud over sine evner, kan han ikke

Når fyring er sket, har der nok været andet fjendskab end at
snobbefjolset afviste at smække stjerneskud på en enkelt tallerken til
en vulgær gest.
Det er næppe den aktuelle og opreklamerede lydighedsnægtelse, som det
hele står og falder med, - men journalister farer altid med en halv
vind.

Livet er netværk af årsager og virkninger - ikke fysik og kemis enkle
one-on-one
Overtro om tobaksskadelighed baseres på at videnskabsmænd overgår
medier i at vildlede.- for eksempel.

Havde befaling været misligholdt af gode grunde, var alt OK.

Fra : Alucard

Dato : 05-10-05 17:33

On Wed, 5 Oct 2005 17:27:08 +0200, "Egon Stich"

>Og da han helt klart er forfremmet ud over sine evner, kan han ikke bestemme
>på et kvalificeret grundlag.

Hvem fanden siger at det skal være "kvalificeret grundlag"....???

>men du går ind for: Befehl ist Befehl?

I nogle tilfælde... JA...

Ellers kan det let ende som rød stue på skovtur.... En masse ævl og
kævl om absolut ingenting...

Hvis du var malersvend og jeg, som din chef, bad dig om at male en væg
rød, så du'r det sgu da ikke at du ikke vil male den, fordi du mener
at grøn er pænere....

Fra : Bo Warming

Dato : 06-10-05 08:52

"Alucard" <alucard44@otmail.com> wrote in message
> On Wed, 5 Oct 2005 17:27:08 +0200, "Egon Stich"
> I nogle tilfælde... JA...

Der er stor politik i sagen om den fascistiske kok, der ikke ville
give folk hvad de ville have.
http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3300994/
BT igår siger at tyveri og pjæk var de virkelige fyringsårsager, men
lad os blive ved formynderi-aspektet, hvor enkelte usenettere har
forsvaret smagsdommeri om, at nogle skal bestemme, hvad andre skal
spise.

JP idag reportage-reklamerer for de mange ny firmaer af typen
"haandmaden.dk" og deres 20krs madpakker til skolebørn, så forældre
kan få tid og ikke dårlig samvittighed om morgnen og barnet kan få
varierende madpakke med: wraps, pasta...
Lad barnet selv købe ind og sammensætte madpakke af leverpostej og
spegepølse osv og undgå "stanken af æggemad og dag-gammel makrel" og
udsmidning. Selvgjort er velgjort. Anorexia og bulimia og andre
pigeselvmordsforsøg
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel:aid=267309 forebygges bedst,
ved at fremmedgørelse undgås.

Siden jeg belemredes med min mors fisefornemme rødbede på leverpostej,
så hele madpakken smattede ud, har jeg smurt madpakker til mig selv,
for en uge ad gangen, med langtidsholdbar kød, fisk og ost pålæg. Det
er vejen frem for børn i alle aldre, med den der skal spise det, som
den der laver det. Kiks er godt at have med , til hvis man viser sig
mere sulten end beregnet.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 04-10-05 13:12

"Hvis du ikke kan lide indlægget, så er webmasterens skyld"

Jeg vil foretrække det store M til enhver tid.

Carsten Overgaard

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-10-05 18:48

On Tue, 04 Oct 2005 16:58:51 +0200
> [...]
> smart....
>
> Hvis kokken ikke vil lave den mad han får besked på, så har han jo

Det var så ikke "den mad" men "den mad efter den opskrift" som jeg
forstod det. men medierne har hver deres drejning på historien.

Fra : Alucard

Dato : 04-10-05 20:10

On Tue, 4 Oct 2005 19:48:24 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>Det var så ikke "den mad" men "den mad efter den opskrift" som jeg
>forstod det. men medierne har hver deres drejning på historien.

Er det ikke det samme...?

Det svarer vel til at han havde fået ordre til at komme persille i
frikadellerne, selvom han ikke mener at det er "rigtigt".....

Altså hvis chefen vil have persille i, så skal der persille i.....

Fra : Max

Dato : 04-10-05 20:17

Hej

> Altså hvis chefen vil have persille i, så skal der persille i.....'

Det da ved guderne der ikke skal, min chef skal da ikke
fortælle mig hvordan jeg skal gøre mit arbejde.

Mvh Max

Fra : Alucard

Dato : 04-10-05 20:50

On Tue, 4 Oct 2005 21:16:48 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej

>Det da ved guderne der ikke skal, min chef skal da ikke
>fortælle mig hvordan jeg skal gøre mit arbejde.

Jo, på det område skal han.....

Hvis du er kok og din chef vil have persille i sine frikadeller, så
har du bare at putte persille i dem..... Eller finde et andet job....

Fra : Max

Dato : 04-10-05 20:59

Hej

> Hvis du er kok og din chef vil have persille i sine frikadeller, så
> har du bare at putte persille i dem..... Eller finde et andet job....

Ja, det ville jeg så gøre uden at blinke, hvai han vil have persille
i sine frikadeller, ja så kan han sgu selv lave dem.

Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 04-10-05 21:10

Max wrote:
> Ja, det ville jeg så gøre uden at blinke, hvai han vil have persille
> i sine frikadeller, ja så kan han sgu selv lave dem.

Netop, og det var lige netop det der skete. Så får han selvfølgelig en kok
der gør det bossen siger, det er trods alt ham der bestemmer.

/Hauge

Fra : Mette

Dato : 04-10-05 23:03

> Jo, på det område skal han.....
>
> Hvis du er kok og din chef vil have persille i sine frikadeller, så
> har du bare at putte persille i dem..... Eller finde et andet job....

Og hvis det nu var en fix idé, og at det smagte rædselsfuldt, så var det
også bare at makke ret?

Fra : Alucard

Dato : 05-10-05 07:30

On Wed, 5 Oct 2005 00:03:05 +0200, "Mette" <Mette@.dk> wrote:

>Og hvis det nu var en fix idé, og at det smagte rædselsfuldt, så var det
>også bare at makke ret?

JA...!!!

PS: Hvad der er rædselsfuldt for nogen er vidunderligt for andre..

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 05-10-05 17:14

Mette <Mette@.dk> skrev:

>"Alucard" <alucard44@otmail.com>
> [...]

Hvis nu der var nogen der havde sat sig ind i sagen, havde
indlæggene nok set anderledes ud. Det var chefen der fyrede
kokken, men chefen er også ejer af hotellet! Det må jo siges at
være en lidt anden indgangsvinkel, men til dem der er ude på
arbejdsmarkedet er et teori og SF m.fl. et andet er praksis, og
det er nu engang chefen der leder og fordeler arbejdet. Kan du
ikke lide lugten i bageriet, så rejs. Det smager forøvrigt godt
med persille i frikadeller, og med en god flødesauce til.
TPB