metalstump i motoren?
Fra : Thomas

Dato : 07-06-01 22:07

Nu har jeg igen vrøvl med min gs500e, og banken synes ikke de vil låne mig
flere penge til en større, så jeg bare kan smide den gamle ud.. tsk tsk.

Efter mine problemer med en åbenbart for stram kæde, som blev slækket,
oplevede jeg pludselig at der kom en skrallelyd fra motoren, når den var
varm.
Ca 10-20 minuter efter start kommer lyden, der lyder som en klump jern i en
vaskemaskine. Særligt når motoren sejtrækker.. ved start fra stilstand eller
hvis man lukker op for gassen uden at være oppe i omdrejninger (altså når
lyden bliver dyb) så skraller det helt vildt.

Motoren trækker helt perfekt som den skal, og jeg har (dumt eller ej) lige
været ude på to 240 km ture over landet uden andre problemer end
bekymringen.. lyden kan heller ikke høres når man er godt oppe i fart.. som
om det der skramler bliver slynget helt ud hvor det ikke rammer noget?

Er her nogen som har en ide til hvad der kan være galt..? Måske en bid af et
tandhjul som er røget af og ligger og rasler rundt i olien?
Det skal vel sagtens fikses, men bliver det en dyr omgang?

Hm.. ja jeg vil bare gerne høre om nogen har en ca ide.. egentlig nok
ligegyldigt da jeg vel aligevel skal have den til værksted... eller?

På forhånd tak for alle gode forslag

Fra : Asger Steffensen

Dato : 07-06-01 22:18

"Thomas" <Felling@home.now> wrote in message
> [...]
>
> Hm.. ja jeg vil bare gerne høre om nogen har en ca ide.. egentlig nok
> ligegyldigt da jeg vel aligevel skal have den til værksted... eller?

Det er næppe en metalstump, og da slet ikke fra et tandhjul.
Har du lagt mærke til om det er når den skal trække (uanset omdrejningstal)
eller når den kører med lave omdrejninger (uanset om den trækker) at det
sker?
Tjek om knastkæden er stram, dvs, om strammeren virker.
Hvor langt har maskinen kørt?

Asger
ZX-10 (til salg)

Fra : Thomas

Dato : 08-06-01 07:35

> [...]
omdrejningstal)
> eller når den kører med lave omdrejninger (uanset om den trækker) at det

Når den trækker, uanset omdrejninger. Det er så som om at når den kommer op
i fart, så forsvinder lyden, eller bliver så svag at den ikke kan høres over
vindstøjen.

> Tjek om knastkæden er stram, dvs, om strammeren virker.

Ehm *host* hvordan?

> Hvor langt har maskinen kørt?

Nu er den ca på 48500 km. Lyden begyndte lidt før de 48k

> Asger
> ZX-10 (til salg)

Thomas, GS500E til salg..

Fra : Thomas

Dato : 08-06-01 12:17

> Tjek om knastkæden er stram, dvs, om strammeren virker.

Ok nu hører jeg fra flere side at det kunne være knastkæden (ingen har dog
hørt den).. forbavser mig nu at en løs kæde kan lyde sådan..
Kan en knastkæde være blevet løs af en for stram hjul kæde?

Og så til slut.. hvordan strammer jeg knastkæden på en gs500e? (nogen der
snakkede skruekursus? Os' maj! Os' maj
Når nu motoren trækker fint, som den er nu, så går jeg ud fra at det betyder
at kæden ikke har været så løs at den er hoppet en tand over, ik'?

Fra : Bo Thomsen

Dato : 08-06-01 17:48

> Og så til slut.. hvordan strammer jeg knastkæden på en gs500e?

det står i manualen til din kværn
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Thomas

Dato : 08-06-01 17:53

> det står i manualen til din kværn

Hm.. nå så finder jeg da bare den frem.. hov vent!... jeg har jo ikke nogen
manual!
For pokker.. jeg ville da ikke stille sådan et spørgsmål hvis jeg sad med en
manual, vel? :-/

Fra : Asger Steffensen

Dato : 08-06-01 21:59

> [...]
> manual!
> For pokker.. jeg ville da ikke stille sådan et spørgsmål hvis jeg sad med

Læs skriften på væggen: Køb en Haynes. Så lærer du sikkert også lidt.

Asger
ZX-10

Fra : Ole Mogensen

Dato : 11-06-01 12:40

Thomas wrote:

> [...]
> manual!
> For pokker.. jeg ville da ikke stille sådan et spørgsmål hvis jeg sad med en

Rofl..................

Ole
--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : Asger Steffensen

Dato : 08-06-01 21:58

> Ok nu hører jeg fra flere side at det kunne være knastkæden (ingen har dog
> hørt den).. forbavser mig nu at en løs kæde kan lyde sådan..
> Kan en knastkæde være blevet løs af en for stram hjul kæde?

Nej! I så fald vil det i hvert fald ikke være det eneste der er galt!

Asger
ZX-10

Fra : Henrik H. Hansen

Dato : 08-06-01 09:46

Kunne man forestille sig at det er støttelejet til forreste tandhjulaksel,
der ikke har kunne tåle en for stram kæde???

Fra : Armand

Dato : 08-06-01 13:55

> [...]
når
> lyden bliver dyb) så skraller det helt vildt.

Såkaldt "tændingsbanken"?

Kører du på lavt oktantal, så se om ikke at okt. 98 hjælper på'ed!?

Også selvom at GS'eren altid har, og burde kunne -køre på 92 Okt!!
At checke med høj oktan vil jo højest koste dig en 5'er i merudgift. og
for de penge får du mindst bekræftet at det ikke er tændingsbanken!
Hjælper 98'eren imidlertid, kender du derved allerede den umiddelbare
måde at undgå bankelydende på, samt kan forske i hvorfor den ikke
(længere?) kan klare 92'eren!!

Jo mere 98'er der kommer i tanken, desto større oktantal i tankens
samlede bensin-indhold, så kør den godt tom først!
--
Armand.

Fra : Thomas

Dato : 08-06-01 15:34

> Såkaldt "tændingsbanken"?

Nah tvivler. Den trækker jo som sagt fint, og så vidt jeg ved vil
tændingsbanken tage en del effekt. Plus det lyder altså som en klump metal i
motoren. Og så kan man vel undre sig over hvorfor jeg køre til jylland og
retur med sådan en lyd, men det må i tale med min psykiater om.

> Kører du på lavt oktantal, så se om ikke at okt. 98 hjælper på'ed!?
Kører på 95, som jeg hele tiden har gjort. Problemet er først opstået nu, så
jeg tvivler på at det er tændingsbanken... men hvis du virkelig vil mene det
lyder sansynligt (også når man tager den ok trækkraft med i betragtningen)
så kunne jeg naturligvis prøve.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 08-06-01 22:21

> Nah tvivler. Den trækker jo som sagt fint, og så vidt jeg ved vil
> tændingsbanken tage en del effekt. Plus det lyder altså som en klump
metal i

Jeg vil holde lidt med Armand i at det kan være tændingsbanken.
Grunden til at det kommer kan være at tændingstidspunktet er blevet
flyttet lidt, så den tænder senere. Det kan så skyldes at hele
"pladen" har rykket sig eller at platinerne har flyttet sig lidt. Hvis
platinerne af en eller anden grund har flyttet sig lidt, så der er
mindre afstand, betyder dette senere tænding og dermed risiko for
tændingsbanken. Det er dog let og værd at checke.
Jeg mener ikke at et senere tændingstidspunkt tager effekt, snarere
tværtimod.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78

Fra : Thomas

Dato : 08-06-01 22:36

> Jeg mener ikke at et senere tændingstidspunkt tager effekt, snarere
> tværtimod.

Næ, det giver vel højere kompression, men så vil al anden motor timing også
være forskudt.. så som udlukning af den afbrændte benzin..ikke? Ok jeg ved
ikke det store om 4 takts motorer :-/

Nu har jeg desvære lige tanket med 95 oktan, så jeg må enten køre lidt rundt
med lyden eller hælde benzinen over på dunk..hmm..

Fra : Allan Bojesen

Dato : 08-06-01 22:45

Var vist for hurtig på aftrækkeren Der er vel ikke platiner i nyere
mc'er.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78 (Med platiner - men det er den nyeste (og eneste) jeg
har)

Fra : Finn S. Olesen

Dato : 08-06-01 23:57

Hvad med at sætte et nyt kædekit på den maskine , 48000 er mange km og lyden
kom jo efter at du havde slækket kæden igen , den har sikkert høvlet toppene
af tandhjulene fuldstændigt da den har været presset helt i bund i tænderne

Fra : Armand

Dato : 08-06-01 22:49

> [...]
mene det
> lyder sansynligt (også når man tager den ok trækkraft med i

Netdiagnose er ikke ligefrem en simpel ting, så måske er det ikke
ligefrem sandsynligt; men alligevel tænkeligt! Og hvor meget besvær kan
der være i at tanke 98 Okt, og derefter se om bankeriet fortog sig ??

--
Armand.

Fra : Thomas

Dato : 09-06-01 07:59

> Netdiagnose er ikke ligefrem en simpel ting,

So true! Inet og telefon support er en pest at udføre :-/

> så måske er det ikke ligefrem sandsynligt; men alligevel tænkeligt! Og
hvor meget besvær kan
> der være i at tanke 98 Okt, og derefter se om bankeriet fortog sig ??

Kun så meget besvær som det er at hælde al oktan 95 fra og tanke igen.

Forresten har dit oktan snak plus lidt spinnoff læsning selv medført at jeg
nu ved hvad forskellen mellem oktanerne er, så lidt har jeg da lært

Fra : Bo Thomsen

Dato : 10-06-01 18:24

> hvor meget besvær kan
> Kun så meget besvær som det er at hælde al oktan 95 fra og tanke >igen.

kør en god lang dagtur og nyd vejret og en masse landevej, og når din
triptæller så viser 250km så fyld dog 98 oktan på
det kan vel ikke tage meget mere end 2-3 timer at køre tanken tom.
og så har du også nydt at du har en mc.
så derfor kig i kortet og find en landsby 80 km væk og kør derhen via en
masse omveje.
og find så ud af i morgen om armand har ret i hans diagnose.
svære er det sku ikk.
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Thomas

Dato : 10-06-01 21:13

> [...]
> masse omveje.
> og find så ud af i morgen om armand har ret i hans diagnose.

Hm..? Jeg synes nu et sted at have læst at tændingsbanken kan smadre
motoren..?
Og uanset hvad det er, så er det ikke fedt at køre rundt som den er nu.
Trækker fint, men nu skramler den endnu værre.. det forværres altså, så den
ryger til mekaniker first thing i morgen.. ingen lange ture i den her
stand.. *host* fraregnet altså min ballerup-fredericia tur retur tidligere
på ugen.. ups :-/

Nu er det faktisk så slemt at jeg kan mærke motorens banken i fodhvilerne
når jeg kører. Er så slemt at jeg overvejer at køre til niels vejle, som kun
er 5 minuter herfra, istedet for søborg mc som er 25 min væk. *suuk*

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-06-01 21:21

On Sun, 10 Jun 2001 22:12:41 +0200, "Thomas" <Felling@home.now> wrote:

> [...]
>når jeg kører. Er så slemt at jeg overvejer at køre til niels vejle, som kun
>er 5 minuter herfra, istedet for søborg mc som er 25 min væk. *suuk*

Før du gør det så læs lige anmeldelsen af Niels Vejle's værksted på
www.dmcn.dk og tag det med i beslutningsgrundlaget ,vi er nogle
stykker der har et lettere anstrengt forhold til ham,og mine cykler
vil han i hvert fald aldrig få ind.

-M

Fra : Thomas

Dato : 11-06-01 09:26

> [...]

> www.dmcn.dk og tag det med i beslutningsgrundlaget ,vi er nogle
> stykker der har et lettere anstrengt forhold til ham,og mine cykler

Har læst dem.. også årsagen til min formulering med "nu er det så galt at
jeg overvejer niels vejle".
Nu er problemet jo også bare at hvis man er sur så vil man gå gennem ind og
vand for at rakke folk ned, mens man ike gider gøre noget hvis man bare har
fået en almindelig ok behandling.

Fra : Michael K.S.

Dato : 11-06-01 11:00

On Mon, 11 Jun 2001 10:25:34 +0200, "Thomas" <Felling@home.now> wrote:

>Har læst dem.. også årsagen til min formulering med "nu er det så galt at
>jeg overvejer niels vejle".

Okay,så er det jo fint,ville bare lige gøre dig opmærksom på det,så du
kunne gå ind til det med åbne øjne ...

>Nu er problemet jo også bare at hvis man er sur så vil man gå gennem ind og
>vand for at rakke folk ned, mens man ike gider gøre noget hvis man bare har
>fået en almindelig ok behandling.

Ikke rigtigt,der er mange der skriver positive kommentarer på DMCN,han
har dog ikke fået nogle endnu.Nu er det sådan at jeg faktisk har boet
½-delen af mit liv i Ballerup,og kender mandens ry i lokalområdet og
det _er_ altså en smule belastet (Niels "Kegle" som han kaldes af
nogle ) ),nogle tilfredse kunder må han dog have, han har jo trods
alt haft biksen i nogle år nu.

-M

Fra : Thomas

Dato : 11-06-01 15:34

> [...]
> det _er_ altså en smule belastet (Niels "Kegle" som han kaldes af
> nogle ) ),nogle tilfredse kunder må han dog have, han har jo trods

Tja droppede ham også. Trillede til søborg og fik ret billigt fikset
problemet, så jeg er gla'

Fra : Michael K.S.

Dato : 11-06-01 15:34

On Mon, 11 Jun 2001 16:34:11 +0200, "Thomas" <Felling@home.now> wrote:

>Tja droppede ham også. Trillede til søborg og fik ret billigt fikset
>problemet, så jeg er gla'

Jeps jeg synes også at Peter er en flink mand,gjorde en del for at
prøve at hjælpe mig fornyligt...

-M

Fra : Armand

Dato : 10-06-01 23:34

> [...]
som kun
> er 5 minuter herfra, istedet for søborg mc som er 25 min væk. *suuk*

Stigende lyd og vibrationer??

Har du overhovedet checket din oliestand???
Det lyder pludselig som et brændt plejlleje =

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 10-06-01 23:17

Bo Thomsen <bbt@worldonline.dk> skrev i en
> [...]
> det kan vel ikke tage meget mere end 2-3 timer at køre tanken tom.
> og så har du også nydt at du har en mc. svære er det sku ikk.

I fald at det ikke er tændingsbanken; men en alvorlig ting der banker
rundt inde i motoren; vil det være dumt at køre et par hundrede km for
at kunne undersøge sagen =
Jeg hylder aftapnings-modellen !!

--
Armand.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 11-06-01 12:53

Hej Thomas

Kom forbi en dag , og lad os lytte , og se......

Om ikke andet , kan det blive til en kølig pils.
Min kones ex. MC, en Honda , Cb400 Four , havde bestemt
en løs knastkæde.... , det kunne høres.
Min Guzz , havde også en løs kæde , Shit , den var så løs
at den begyndte at skære sig ud gennem motorblokken.....
Hvis lyden er kraftigst ved tomgang eller sejtræk ,og den forsvinder ved
accelration(?) kan det være knastkæden .

Ole...........

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : Thomas

Dato : 11-06-01 15:40

> Kom forbi en dag , og lad os lytte , og se......
> Om ikke andet , kan det blive til en kølig pils.

Takker Nu er problemet godt nok ordnet, men hva' der kommer nok noget
andet vi kan lytte til hehe.

> Min kones ex. MC, en Honda , Cb400 Four , havde bestemt
> en løs knastkæde.... , det kunne høres.
> Hvis lyden er kraftigst ved tomgang eller sejtræk ,og den forsvinder ved
> accelration(?) kan det være knastkæden .

Det viste sig i sidste ende at være et smadret kædekit. Det forreste
tandhjul kunne danse lambada (the _forbiden_ dance) inde på akslen og kæden
var ujævnt strukket så den hev og sled i det... deraf lyden.
Og tro mig.. den lyd var skræmmende til sidst. Da jeg kørte til søborg, var
det i morfar-tempo af skræk for at motoren til sidst ville gøre alvor af
sine trusler og hoppe af cyklen.

> Min Guzz , havde også en løs kæde , Shit , den var så løs
> at den begyndte at skære sig ud gennem motorblokken.....

Tsk Tsk... du må have monteret den forkerte kæde i farten. Husk..
motorSAVskæde på motorSAV og motorCYKEL kæde på motorCYKEL

Fra : Jacob

Dato : 12-06-01 09:17

Thomas <Felling@home.now> wrote in message news:%I4V6.3899
> Det viste sig i sidste ende at være et smadret kædekit. Det forreste
> tandhjul kunne danse lambada (the _forbiden_ dance) inde på akslen og
kæden

Hvad kom sådan en omgang til at koste?

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Thomas

Dato : 12-06-01 10:23

1100 kroneter. Jeg priste mig lykkelig og kørte hjem liiidt mindre morfar
agtigt end da jeg kørte ud