Nyt GFX til max 2.000 kroner
Fra : Casper Bang

Dato : 01-10-05 11:26

Hej,

Det er på tide at få lidt bedre grafik i min computer.
Jeg har PT et FX5900 som da fungerer fint og kører alle de nyeste spil - men
jeg ville gerne kunne køre de nyeste spil med god grafik :) (PT spiller jeg
BattleField 2)
Computeren bruges hovedsageligt til spil og programmering (som ikke kræver
meget af kortet), så performance i spil er det vigtigtste.

Krav til det nye kort:
- Max 2.000 kroner
- AGP
- Minimum to samtidige fladskærne skærme (DVI ikke et krav, men ville være
rart til fremtiden)

Hvis det har noget at sige, er resten af min computer:
Asus P4P800 Deluxe, med en Northwood P4 3GHz CPU
1 gigabyte ram (skal til at købe dem, så ved ikke hvilke det bliver endnu...
er 2 gigabyte nødvendigt for de nyeste spil tror i?)

Jeg håber i kan hjælpe med at få min computer til at tage sig kærligt af de
nyeste spil igen. Det er et stort marked, så det er svært for mig selv at
finde ud af hvad der er det bedste til prisen.

Mange tak!
Casper Bang

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-10-05 11:50

"Casper Bang" <bang_casper@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Jeg håber i kan hjælpe med at få min computer til at tage sig kærligt
> af de nyeste spil igen. Det er et stort marked, så det er svært for
> mig selv at finde ud af hvad der er det bedste til prisen.

6600GT, god pris og god ydelse. Ikke lige al grafik på max men leverer
alligevel en god balance mellem ydelse og udseende.

Gik selv fra lånt 5600 til 6600GT og wauv en forskel, bf2 blev et totalt
nyt spil, som man fik mere lyst til.

Husk dog at bf2 er meget glad for 1GB RAM og gerne endnu mere.

--
Bjarke Andersen

Fra : Casper Bang

Dato : 02-10-05 13:56

> 6600GT, god pris og god ydelse. Ikke lige al grafik på max men leverer
> alligevel en god balance mellem ydelse og udseende.

Hej,

Jeg har kigget på EDBPriser efter et sådant kort, men er ikke helt sikker på
hvad jeg skal gå efter.
De fleste af dem har kun 128 MB på kortet, hvilket for mig lyder som meget
lidt... de får der er til AGP med 256MB har ikke fået bedømmelser af
brugerne, så jeg kan ikke se om de er noget værd :/

Er der nogen der har et godt råd til hvad jeg helt specifikt skal købe?

Mange tak!

Fra : Casper Bang

Dato : 02-10-05 14:12

> Er der nogen der har et godt råd til hvad jeg helt specifikt skal købe?

Jeg har kigget på:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=115510
Kan det anbefales?
Det er jo meget billigt, og har fået enormt gode anmeldelser... er det et
kort jeg vil kunne køre på top settings i spillene i det næste år eller
mere?

tak

Fra : Per Nielsen

Dato : 02-10-05 14:22

Casper Bang wrote:
> [...]
> Det er jo meget billigt, og har fået enormt gode anmeldelser... er
> det et kort jeg vil kunne køre på top settings i spillene i det næste

Hvad spiller du? Dine CPU & RAM specs er fine.

Asus GeForce 6800 er også glimrende:

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98587

De to kort ligger meget lige i performance, men det kan du selv checke ud i
denne test:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/2005-17gpu.html

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 02-10-05 14:41

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98587
>
> De to kort ligger meget lige i performance, men det kan du selv checke ud

Begge er gode kort til prisen, men der hvor 6800 vinder, er muligheden for
at åbne op for pipelines og vertex shaders.
Samt den fine styring af blæser larmen med medfølgende software, i mine
øjene er der ingen tvivl sålænge vi taler agp kort, så er det kun 6800 der
dur.

Hvis du læser den test der er linket til, så vil du se at et standard 6600gt
vs 6800 yder 3705/3726 i standard opsat 3dmark 2005, mit 6800 er nu, efter
lidt oplåsning og overclock oppe på ca. 4350 og temperaturen er stadig
meget lav.

mvh tp

Fra : Per Nielsen

Dato : 02-10-05 15:05

Tonny Poulsen wrote:
> [...]
> 6600gt vs 6800 yder 3705/3726 i standard opsat 3dmark 2005, mit 6800
> er nu, efter lidt oplåsning og overclock oppe på ca. 4350 og

Jeg skimmede lige at 6800 standard lige er en tand bedre end 6600GT. Jeg har
selv installeret det pågældende Asus kort hos nogle venner, og det funker
bare. Så det ville jeg også selv vælge. Selvom det er lidt dyrere LOL
(5,-).....

Har du et link til hvordan man får låst kortet op?

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 02-10-05 15:16

> Har du et link til hvordan man får låst kortet op?

Næe, men du skal bruge dette program, Riva Tuner v2.0 RC 15.7
og det burde du kunne finde her: http://downloads.guru3d.com/

Jeg vil godt hjælpe med hvordan det sættes op, men så drop lige en personlig
mail så skal jeg gerne smide nogle screendumps i hovedt på dig

mvh Tonny

Fra : Per Nielsen

Dato : 02-10-05 15:35

Tonny Poulsen wrote:
> Jeg vil godt hjælpe med hvordan det sættes op, men så drop lige en
> personlig mail så skal jeg gerne smide nogle screendumps i hovedt på
> dig
> mvh Tonny

You've got mail

Fra : Casper Bang

Dato : 04-10-05 16:15

> Jeg vil godt hjælpe med hvordan det sættes op, men så drop lige en
> personlig mail så skal jeg gerne smide nogle screendumps i hovedt på dig

Hej, og tak for hjælpen.

Jeg fik blandt andet et link til: http://www.aphix.dk/ hvor der er en god
guide til hvordan det sættes op.
Jeg gik fra 3340 til 3718 point i 3DMark05. Det skal nævnes at denne test
var med 512 MB ram - de 2 GB kommer først i morgen.

MVH
Casper

Fra : Per Nielsen

Dato : 04-10-05 16:20

Casper Bang wrote:
> [...]
> Jeg gik fra 3340 til 3718 point i 3DMark05. Det skal nævnes at denne
> test var med 512 MB ram - de 2 GB kommer først i morgen.

Gider du at også prøve hvordan BF2 kører med henholdsvis 512MB, 1GB og 2GB?
Og derefter melde tilbage? Jeg kører selv med 1GB, men kunne godt tænke
mig at høre om andres erfaringer med 2GB.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-10-05 17:11

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Gider du at også prøve hvordan BF2 kører med henholdsvis 512MB, 1GB og
> 2GB? Og derefter melde tilbage? Jeg kører selv med 1GB, men kunne
> godt tænke mig at høre om andres erfaringer med 2GB.

Købte selv 1GB mere "bare" for bf2s skyld.

Med 1GB: loadning mellem maps tager nogen tid, kan til tider hakke lidt i
spillet, Alt-tab ud og ind skal man ikke gøre for ofte da det så begynder
at hakke/lagge ekstremt.
Efter endt playtime så kører Windows generelt i sneglefart

Med 2GB: Alt ovennævnte løst, og load tiderne mellem maps kører lidt
hurtigere.

Årsag: bf2 kræver så meget ram at windows egen cache bliver tømt god og
grundigt. Ved alt-tabs eller endt brug skal programmer og windows så
begynde at bygge cachen op igen hvilket ikke sker i alt for perfekt stil.

Hvis man kan leve med at "kun" spille bf2 uden at have brug for lige at
komme tilbage til windows og gerne vil reboote maskinen efter endt spil for
at genetablere en pæn cache, så kan man sagtens leve med 1GB.

--
Bjarke Andersen

Fra : Per Nielsen

Dato : 04-10-05 17:16

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> at komme tilbage til windows og gerne vil reboote maskinen efter endt
> spil for at genetablere en pæn cache, så kan man sagtens leve med 1GB.

Tak Bjarke. Jeg ville da sagtens kunne leve med en restart. Men du skriver
også at spillet kan hakke lidt i det med 1GB, mens det problem er løst med
2GB. Det er knapt så acceptabelt (læs: jeg er allergisk overfor den
slags) Utroligt at det spil kræver så meget.

Fra : Casper Bang

Dato : 04-10-05 18:37

> Gider du at også prøve hvordan BF2 kører med henholdsvis 512MB, 1GB og
> 2GB? Og derefter melde tilbage? Jeg kører selv med 1GB, men kunne godt
> tænke mig at høre om andres erfaringer med 2GB.

Puuha, kan fortælle dig hvordan det er med 512 mb - med max gfx på ALT, er
det ikke til at spille. Det hakker helt vildt. Jeg tror det er pga. at den
skal swappe så meget.
Jeg skrive tilbage i morgen når jeg får prøver med lidt flere ram :)

Fra : Casper Bang

Dato : 05-10-05 11:02

> Jeg skrive tilbage i morgen når jeg får prøver med lidt flere ram :)

Nu har jeg opgraderet fra 512MB til 2GB ram med det nye grafikkort.
Testene i 3DMark05 og Aquamark gav samme resultat - de bruger ikke ram så
det kan mærkes.

I Battlefield2 med alt sat på deres maximale værdi, hakkede det sindsygt og
var uspilleligt med 512 ram. Med 2GB var der ingen hakken, og jeg kører
spillet uden de mindste problemer på bedst mulige grafik.

Det var en god investering :)

MVH
Casper

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-10-05 11:44

Casper Bang wrote:
> [...]
> sindsygt og var uspilleligt med 512 ram. Med 2GB var der ingen
> hakken, og jeg kører spillet uden de mindste problemer på bedst

Er der problemer ved 1GB og 1,5GB RAM?

> Det var en god investering :)

Og sådan skal det jo være

Fra : Casper Bang

Dato : 05-10-05 12:48

> Er der problemer ved 1GB og 1,5GB RAM?

Jeg har ikke haft mulighed for at prøve det. For at skifte ram skal jeg
frakoble 4 harddiske, samt pille grafikkortet ud (hvilket i sig selv er en
besværligt pga. pladsmangel). Det er et større stykke arbejde, og er lidt
nervøs for at ødelægge noget...
Jeg tjekkede dog ramforbruget for BF2 mens jeg spillede (på min sekundære
skærm). Spillet bruger i sig selv 1GB for at køre, mens windows bruger ca.
200 megabyte.
Jeg tror derfor ikke at der vil være en mærkbar forskel mellem 1 og 2
gigabytes i netop det spil.

MVH
Casper

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-10-05 12:50

Casper Bang wrote:
> [...]
> selv er en besværligt pga. pladsmangel). Det er et større stykke
> arbejde, og er lidt nervøs for at ødelægge noget...

Det skal du ikke gøre. Jeg var bare lidt nysgerrig.

Ok, takker

Fra : Casper Bang

Dato : 02-10-05 15:49

> Hvad spiller du? Dine CPU & RAM specs er fine.

Lige PT spiller jeg BF2.
Jeg køber ram så jeg har 2GB af:
Kingston ValueRAM 2 x 512 MB <http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96798>

> Asus GeForce 6800 er også glimrende:
>
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98587

Det kort ser iflg den test bedre ud - jeg undrer mig dog bare over at den
kører 700 MHz på rammene, hvor den anden
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=115510> kører 900... er det stadig
6800 der er bedst, det taget i betragtning?

Mange tak!

Fra : Per Nielsen

Dato : 02-10-05 15:59

Casper Bang wrote:
> Lige PT spiller jeg BF2.
> Jeg køber ram så jeg har 2GB af:
> Kingston ValueRAM 2 x 512 MB
> <http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96798>

Har også læst at BF2 er ekstremt RAM krævende.

> [...]
> <http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=115510> kører 900... er det
> stadig 6800 der er bedst, det taget i betragtning?

Nu har jeg ikke selv fået læst testen grundigt, men hvis 6800 i næsten alle
spillene er lidt bedre end 6600GT ville jeg ikke betænke mig. Der er også
andre ting end RAM hastighed der spiller ind, såsom antal pixel pipelines og
andet, men her kommer vi ud i nogle tekniske forklaringer og
specifikationer, som jeg ikke har sat mig godt nok ind i. Jeg håber der er
nogle andre der kan kaste lidt lys over det.

Og som Tonny nævner kan man med RivaTuner åbne op for yderligere features på
6800 kortet. Så jeg ville snuppe 6800 kortet. Overclocking er også en
mulighed, men det gælder selvfølgelig også for 6600GT kortet.

Fra : Casper Bang

Dato : 03-10-05 08:35

Ok, jeg har nu bestilt dette kort. Så glæder jeg mig til at afprøve det :)

Mange tak for hjælpen allesammen!

Fra : Per Nielsen

Dato : 03-10-05 10:03

Casper Bang wrote:
> Ok, jeg har nu bestilt dette kort. Så glæder jeg mig til at afprøve
> det :)
> Mange tak for hjælpen allesammen!

Og brug RivaTuner, som Tonny giver link til lidt længere oppe, til at låse
op for extra vertex og shaders. Hvordan det gøres kan du læse her:

http://www.aphix.dk/