Voldsom interesse for Vestas-konkurrent
Fra : Steen Johansen

Dato : 01-10-05 03:26

Da Vestas var i kurs 85 var der mange i grubben der var inde på at den var
for højt sat og at prisen ville falde til det halve
dagens kurs er 150 og inden længe er den på den anden side af 200!
MvH Steen

Voldsom interesse for Vestas-konkurrent
Udenlandske aktier: Børsnoteringen af Suzlon er overtegnet 68 gange blandt
de institutionelle investorer.
Af Nyhedsbureauet Direkt, fredag 30. september 2005 , 12:11
Vind: Suzlon ser attraktiv ud - Jyske Invest

KØBENHAVN (Direkt) Jyske Invest Indiske Aktier har deltaget ved den indiske
vindmøllekoncern Suzlons IPO, men porteføljemanager Allan Christensen ved
endnu ikke, hvor mange aktier afdelingen tildeles.

IPO'en er overtegnet 41 gange af de private investorer, mens udbuddet til de
institutionelle investorer er overtegnet 68 gange.

- Vi synes Suzlon ser attraktiv ud, og det er også derfor vi har deltaget i
IPO'en. Man kan selvfølgelig diskutere om sektoren får nogle problemer på
sigt, men for os ser den attraktiv ud nu, siger Allan Christensen til
nyhedsbureauet Direkt.

- Det, man mest skal købe Suzlon for, er selskabets potentiale i Indien, og
ikke så meget for eksportandelen, fastslår Allan Christensen.

Trods Suzlons ringere størrelse ventes selskabet at få en markedsværdi på
3,5 mia. dollar, eller cirka 22 mia. kr., hvilket er blot 4 mia. kr. mindre
end værdien af Vestas.

Suzlon fik i sidste regnskabsår et nettoresultat på 515 mio. kr., mens
omsætningen løb op i knap 2,8 mia. kr.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mangel på vindmøller truer
Erhverv: Den store efterspørgsel på vindmøller truer vindparker verden
over. Vestas kører for fuld skrue.
Af Nyhedsbureauet Direkt, fredag 30. september 2005 , 13:23
Vind: Turbiner kan først leveres i 2007 - developer

KØBENHAVN (Direkt) Det vrimler med store og små projekter om nye vindparker
overalt i USA. Godkendelser fra myndigheder og lokalbefolkning er en hurdle,
som ikke alle projekter slipper forbi.

Men på grund af den store efterspørgsel fra alle verdenshjørner på
vindmøller står projektmagerne overfor en ny forhindring: At sikre sig
leverancer af vindmøllerne.

Fredag har Spokane Journal of Business, en lokalavis i delstaten Washington
i det nordvestlige USA, endnu en artikel om projekter til svimlende beløb.

Projekteringsselskabet Taylor Engineering siger til avisen, at det yder
rådgivning til kunder vedrørende opførelse af vindparker, som såfremt alle
planer realiseres, vil løbe op i 1 mia. dollar. Samtlige projekter er
placeret langs en vindblæst strækning tæt på floden Columbia River Gorge,
der adskiller staterne Washington og Oregon.

- Såfremt bare nogle af disse projekter bliver til noget, vil vi have nok at
gøre de næste fem år. Eller endnu længere tid, siger chefingeniør Dustin
Conroy fra Taylor Engineering til avisen.

Samtidig med disse projekter er selskabet Energy Northwest, der
repræsenterer 19 forsyningsselskaber, i gang med at søge om tilladelse til
at opføre en mindre vindfarm på cirka 50 megawatt godt 30 kilometer fra
Spokane. De miljømæssige konsekvenser er kortlagt, og der er også indgået
aftaler med lokale grundejere om leje af jord til projektet. Men i andre
forhold kan forsinke projektet.

- Efterspørgslen globalt på vindmøller er så massiv, at såfremt du bestilte
en vindmølle i dag, vil du finde ud af, at den først kan blive leveret
engang i 2007, siger talsmand for Energy Northwest Brad Peck til avisen.

Fra Vestas oplyser Michael Nielsen fra IR-afdelingen, at selskabet ikke vil
kommentere den aktuelle markedssituation.

- Vi vil ikke kommentere på leveringstider specifikt på enkelte lande.
Overordnet kan jeg sige, at aktuelt kører Vestas for fuld skrue, og
principielt er der udsolgt resten af året. For nye, større projekter kan der
godt være en leveringstid på et år eller mere. Men det svinger fra projekt
til projekt. Men på store projekter er leveringstiden væsentlig længere. Det
afhænger af sitet, mølletyper o.s.v., siger han til Direkt.

Fra : Manfred Daeumling

Dato : 01-10-05 10:20

On Sat, 1 Oct 2005 04:25:41 +0200, "Steen Johansen"
<steenbelle@galnet.dk> wrote:

[snip]>

Faktisk er der også meget interesse i vindkraft i kina. Der var noget
på CNBC et styk tid siden. Desværre viste de kun GE vindmøller.....

Og de tyske Vestas konkurrenter har det åbenbart ikke så godt - f.
eks. Nordex.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-10-05 10:30

Den 01-10-05 04.25 skrev Steen Johansen følgende:
> Da Vestas var i kurs 85 var der mange i grubben der var inde på at den var
> for højt sat og at prisen ville falde til det halve
> dagens kurs er 150 og inden længe er den på den anden side af 200!

Jeg ved ikke, om der var mange, men et par stykker var der da -
heriblandt undertegnede. Jeg mener stadig, man skal passe godt på med
den aktie, men for dem der har fået en stigning er det jo fint nok. I
hvert fald hvis de sælger, før den falder igen.

Der er ingen tvivl om, at vindenergi har et stort potentiale,
spørgsmålet er, om Vestas er i stand til at høste frugterne.

Jeg mistede tilliden til firmaet, da man et par gange nedjusterede
kraftigt i forbindelse med års-/kvartals-meddelelser, hvor man nok burde
have været ude med nedjusteringerne lidt tidligere. Det virker på mig
også som om, man har forsøgt at "skjule" dårlige nyheder med en række
positive pressemeddelelser op til de dårlige nyheder.

Men ok, jeg har ikke lagt mærke til, om man er fortsat med den slags
efter udskiftningen af den administrerende direktør.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Steen Johansen

Dato : 01-10-05 15:45

> [...]
> sælger, før den falder igen.
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Alt kan ske! men det er en god ide at satse på Vestas de næste par år
Måske kommer den op på 400 Det er ikke utænkeligt, der er ved at gå
selvsving og panik i sagen
Det handler i høj grad om religion!
MvH Steen