Ny køling til GeForce 6800GT
Fra : Per Nielsen

Dato : 30-09-05 12:59

Hejsa.
Den 18. august 2004 købte jeg et Gainward GeForce 6800GT hos
http://www.overclockers.co.uk/ . Nærmere betegnet et Gainward Ultra 2400
(6046) GeForce 6800 GT 256MB DDR3 TV-Out/DVI (AGP) Retail (GX-012-GW).

Der sidder to blæsere på, og ihvertfald den ene af dem er nu begyndt at
larme gevaldigt, så jeg synes det må være på tide at udskifte kølingen. Både
fordi at det er irriterende at høre på, og skulle blæseren ryge er der vel
risiko for at kortet kan brænde sammen. Iflg. Overclockers' hjemmeside yder
de kun support 1 år, så det er ikke længere en mulighed. Grafikkortet kan
findes på denne side:

http://www.gainward.de/new/products/agp/ultra_2000/comparison.html

Et billede:

http://www.gainward.de/new/products/agp/ultra_2000/images/browser/6145_2_l.jpg

Jeg overvejer en Zalman VF700-Cu:

http://www.getmore.dk/default.asp?edbpriser=VF700-CU

På Getmore's hjemmeside står der at den er kompatibel med:
GeForce 6800, LE, GT All VGA Cards

Er der noget der taler for at den ikke skulle funke med mit Gainward,
og/eller er der noget andet jeg burde kigge efter i stedet?

Fra : Marni

Dato : 30-09-05 14:16

Hvad med at bruge garantien?

Martin

Fra : Per Nielsen

Dato : 30-09-05 14:56

Marni wrote:
> Hvad med at bruge garantien?

Den er jo som jeg skriver sådan set udløbet Jeg har egentlig heller ikke
så meget imod at spendere de 175,- (+ porto, men jeg skal alligevel have
købt noget andet). Den får en rigtig bedømmelse på Edbpriser, specielt pga.
lav støj. Jeg vil bare gerne være 100% på at delene er kompatible.

Fra : Per Nielsen

Dato : 30-09-05 15:12

Per Nielsen wrote:
> Den er jo som jeg skriver sådan set udløbet

Og har næsten lige fået det bekræftet i en e-mail:

As it stands, your card is out of our 12 month warranty period which means
you will need to contact Gainward for any support or warranty claims.

Gainward er også kontaktet, men jeg tror såmænd ikke på noget support der,
udover at de måske kan oplyse mig om der evt. skulle være nogle
kompatibilitetsproblemer de to produkter imellem. Så det varer ikke så længe
inden jeg bestiller

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 30-09-05 17:04

Per Nielsen wrote:
> Hejsa.
> Den 18. august 2004 købte jeg et Gainward GeForce 6800GT hos

Er du sikker på at man ikke i UK har 2 års reklamationsret ligesom i DK?
Men OK det er noget af en affære at sende lortet tilbage til UK
> Jeg overvejer en Zalman VF700-Cu:

> http://www.getmore.dk/default.asp?edbpriser=VF700-CU

Kan kun anbefale den, den køler mit X800XL uden problemer, den er sat
til 5 volt og siger ingenting og bliver stadig koldere end mit gamle

http://memos.dk/sbn/zalman-coolers.jpg

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Per Nielsen

Dato : 30-09-05 17:23

Esben von Buchwald wrote:
> Er du sikker på at man ikke i UK har 2 års reklamationsret ligesom i
> DK? Men OK det er noget af en affære at sende lortet tilbage til UK

Nej, 1 år (ihvertfald hos Overclockers). Se tidligere indlæg Det gør
også at jeg ikke køber derovre fremover. Men det var dengang GeForce 6800GT
var lidt længe om at komme til lille Dannevang, og jeg kunne simpelthen ikke
vente længere.

> Kan kun anbefale den, den køler mit X800XL uden problemer, den er sat
> til 5 volt og siger ingenting og bliver stadig koldere end mit gamle
>
> http://memos.dk/sbn/zalman-coolers.jpg

Ligner jo nærmest et Zalman board Hvad er det du har klæbet på
indersiden af kabinettets bagside? Hvilket bundkort?

Den får også gode bedømmelser på Edbpriser, så jeg har allerede taget
chancen og bestilt en. Samtidig udskifter jeg også den lidt snerrende retail
northbridgecooler på mit Abit NF7-S med en Zalman ZM NB47J. Kører du så vidt
jeg kan se også med?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 30-09-05 20:20

> Ligner jo nærmest et Zalman board Hvad er det du har klæbet på
> indersiden af kabinettets bagside? Hvilket bundkort?

Det er NoiseKiller plader
http://studiedata.dk/productitem.asp?id=NRNK001&Fane=SILENT,SINRCC

Ikke noget der giver ret meget, især ikke i forhold til besværet med at
sætte det på...

desuden har jeg lavet min egen blæserstyring, http://sbn.as/fancontrol/

resten af systemet kan ses her: http://sbn.as/hardware2005/

CPU køleren er en 7700Cu på et MSI K8N-SLI Platinum board, og den er sat
direkte til CPU fan stikket i mobo, og BIOS er sat til at holde CPU på
50 grader, så blæseren kører så langsomt som muligt...

> [...]
> northbridgecooler på mit Abit NF7-S med en Zalman ZM NB47J. Kører du så vidt

Ja den kører fint. Dog har jeg også en god luftgennemstrømning i mit
kabinet, du skal nok sikre dig at der bliver suget nok luft ind foran og
pustet ud bagi, inden du putter passiv køling på chipsettet

Alt i alt er min PC klippestabil, CPUen kan overclockes til 2500 GHz
uden problemer, og er generelt meget støjsvag, den larmer mindre en et
alm. køleskab

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Per Nielsen

Dato : 01-10-05 09:23

Esben von Buchwald wrote:
> Det er NoiseKiller plader
> http://studiedata.dk/productitem.asp?id=NRNK001&Fane=SILENT,SINRCC
> Ikke noget der giver ret meget, især ikke i forhold til besværet med
> at sætte det på...

Ok.

> desuden har jeg lavet min egen blæserstyring,
> http://sbn.as/fancontrol/ resten af systemet kan ses her:
> http://sbn.as/hardware2005/

Det skal jeg lige have læst nærmere på et tidspunkt. Specielt omkring
kabinettet.

> Ja den kører fint. Dog har jeg også en god luftgennemstrømning i mit
> kabinet, du skal nok sikre dig at der bliver suget nok luft ind foran
> og pustet ud bagi, inden du putter passiv køling på chipsettet

Mit gamle AOpen HX08 kabinet (det eneste der tilbage fra min 1. pjuter fra
1996) er åbent i venstre side, fordi der altid er et eller andet
overclocket. Jeg tror efterhånden jeg trænger til noget nyt og lukket med
flere blæsere. Både for at dæmpe støj, men også for at øge kølingen. Har før
kigget lidt på Lian Li.

> Alt i alt er min PC klippestabil, CPUen kan overclockes til 2500 GHz
> uden problemer, og er generelt meget støjsvag, den larmer mindre en et
> alm. køleskab

Mit Gainward GeForce 6800GT er overclocket fra 350/1000 til 350/1130
klippestabilt. Kunne godt overclocke coren lidt, men det giver alligevel
ikke rigtigt noget. Det kan være jeg får bedre resultater med den nye køler

Fra : Per Nielsen

Dato : 01-10-05 09:33

En lille sidetanke. Jeg har endnu ikke sat mig ind i BTX-standarden, er et
Lian Li PC-65 brugbart til det? Men svjh bliver BTX-kabinetter opbygget på
en lidt anden måde? Og hvor langt ude i fremtiden ligger BTX sådan ca.?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-10-05 10:44

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Jeg overvejer en Zalman VF700-Cu:

Dejlig køler.

> Er der noget der taler for at den ikke skulle funke med mit Gainward,
> og/eller er der noget andet jeg burde kigge efter i stedet?

Du skal nok være obs på at Zalman muligvis skal sidde omvendt i forhold til
installationsmanualen.

Af en eller anden årsag er monteringshullerne omvendt fra AGP til PCI-E
kort.
Dvs den brede del af køleren vender mod AGP porten og kan give problemer
hvis der sidder komponenter eller hvis kortet er for lille så køleren
ramler direkte ind i porten.

Jeg monterede den selv lige med nød og næppe på Albatron AGP6600GT i et
P4P800 bundkort.

Det betyder osse at ram modulerne ikke lige kommer ind under blæserens
vingefang som angivet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Per Nielsen

Dato : 01-10-05 10:53

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> et P4P800 bundkort.
>
> Det betyder osse at ram modulerne ikke lige kommer ind under blæserens

Ok. Nu er den bestilt, så må vi se. På Zalman's hjemmeside har de listet
hvilke kort der ikke er kompatible, og der er mit Gainward ikke mellem, men
det er jo ikke sikkert at den liste er 100% dækkende. Jeg vælger at tro
positivt på det