Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop: Forgrundsfarve og baggrundsfarv~
Fra : :-\) Carsten

Dato : 28-09-05 21:55

Jeg skriver en tekst og ratseriserer...

Derefter vælgr jeg følgende effekt:
Filter -> Skitser -> Iturevne kanter

Så skriver den:
***
Denne effekt bruger forgrunds- og baggrundsfarver. Da de er ens, forsvinder
alle detaljer i billedet!
Sørg for at forgrunds- og baggrundsfarven er forskellige.
***

Hvad mener man med forgrunds- og baggrundsfarven

Jeg har en rød skrift på en hvid baggrund - så hvad mener man med forgrunds-
og baggrundsfarve?

Og hvor stiller jeg det?

Mange hilsner fra
Carsten
cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk

Fra : emj

Dato : 28-09-05 23:01

":-\) Carsten" <cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk> skrev:

> [...]
>Sørg for at forgrunds- og baggrundsfarven er forskellige.
>***
>
>Hvad mener man med forgrunds- og baggrundsfarven

De to røde firkanter i værktøjstool er røde hos dig. Den øverste er
forgrundsfarven og den nederste er baggrundsfarven.

Hilsen emj

Fra : :-\) Carsten

Dato : 29-09-05 06:29

Jeg kan ikke rigtigt se forskellen på
forgrundsfarven og baggrundsfarven.
Hvad er idéen med de to forskellige farver?

Jeg synes kun det er forgrundsfarven som bliver vist hos mig alligevel!

Fra : emj

Dato : 29-09-05 06:58

":-\) Carsten" <cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk> skrev:

>Jeg kan ikke rigtigt se forskellen på
>forgrundsfarven og baggrundsfarven.

Nej, det har jeg fattet

>Hvad er idéen med de to forskellige farver?
Forgrundsfarven har f.eks. du brugt til at skrive din røde tekst med

>Jeg synes kun det er forgrundsfarven som bliver vist hos mig alligevel!
Du kikker vel på menulinjen i stedet for at kikke på værktøjsbjælken i
venstre side af skærmen.

Kik på værktøjsbjælken på venstre side af skærmen.

Prøv at klikke på en af firkanterne og vælg en anden farve.

Hilsen emj

Fra : :-\) Carsten

Dato : 29-09-05 08:46

Jeg kan godt se hvor jeg stiller bagrundsfarven!

Det er bare lidt nyt for mig at forstå hvad man bruger baggrundsfarven til!

Fra : per christoffersen

Dato : 29-09-05 09:09

" Carsten" <cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:433b9baa$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg kan godt se hvor jeg stiller bagrundsfarven!
>
> Det er bare lidt nyt for mig at forstå hvad man bruger baggrundsfarven
> til!

Den kan bruges til mange ting:
- Som en reservefarve. Forgrunds- og baggrundsfarve byttes rundt med
shortcutten x og det er meget snildt hvis man skal bruge mere end en farve
til at farvelægge med.
- som standardfarve. Ved oprettelse af nye filer (eller ved sletning af et
'background'-lag) fyldes ud med baggrundsfarven, som altså bliver til en
standardbaggrund (her er hvid ofte meget nyttig). Det samme sker når man
udvider canvas.
- Som en del af filtre. Flere filtre anvender blandinger af forgrunds og
baggrundsfarve til effekterne.
- Til fill eller stroke. Når man vælger fill eller stroke i Edit menuen kan
vælger at anvende forgrundsfarve, baggrundsfarve + hvid, sort eller grå som
fyldfarve.
- Til gradients. Forløbet dannes af forgrund og baggrund (+ mange andre
muligheder, men det er udgangspunktet).

/PEr

Fra : :-\) Carsten

Dato : 29-09-05 10:32