Andet multimedie
bentjuul 3670
Tegne en firkant i PSP8
Fra : amesh

Dato : 28-09-05 20:23

Hej gruppe,

Jeg sidder med et billede, hvor jeg skal have tegnet en rød firkant rundt om
et bestemt parti, uden at beskære billedet. Hvordan gør jeg det i PSP8 ?
Jeg har forsøgt med preset shape tool, men får en firkant der er fyldt med
rød farve, og det er jo ikke meningen Jeg har kikket i hjælp, men det
er så omfattende og uoverskueligt, at jeg foreløbig har løst problemet ved
at bruge pen tool til at tegne 4 enkelt-streger som en firkant. Der må være
en smartere måde at gøre det på?

På forhånd tak for input.
mvh
Mette

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 28-09-05 21:29

amesh wrote:
> Jeg har forsøgt med preset shape tool, men får en firkant der er fyldt med
> rød farve, og det er jo ikke meningen

Du er på rette spor.

Det handler om at modificere "preset shape tool" til det du ønsker.

Jeg vil foreslå at du altid tegner med "vector" - dvs. sørger for at der er
flueben i "create as vector" når du var valgt "preset shape tool"
(programmet husker valget fra gang til gang)

Herefter bør du sørge for at paletten "Materials" er synlig altid. Der er
her du vælger farver mm.

Når du trykker "preset shape tool" vil den hente farverne du har valgt i
"Materials". Den øverste farve er rammen (Stroke) og den nederste er
fyld-farven (Fill)

Nedenunder farverne i Materials-paletten har du 3 knapper. Den første er en
fyldt cirkel, det er fuld farve. Den midterste er nogle prikker - det er et
mønster. De tredie er "ingen fyld". Så allerede mens du tegner, kan du
bestemme om der skal være fyld eller ej. Eller fjerne rammen.

Fidusen ved at tegne med vector, er at du senere kan ændre på tegningen.
Dette gøres ved at vælge det symbol som er en pil med en ramme udenom - i
toolbaren lige efter "preset shape tool". Med dette værktøj markerer du din
tegning, trykker med højre musetast og vælger "Properties". Der kan du bl.a.
skifte farver på en eksisterende tegning, ændre linie-tykkelse, fjerne
fyld-farven og meget andet.

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : amesh

Dato : 28-09-05 21:59

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev i en meddelelse

> [...]
> din tegning, trykker med højre musetast og vælger "Properties". Der kan du
> bl.a. skifte farver på en eksisterende tegning, ændre linie-tykkelse,

Tak for dit svar Lars, som jeg har printet ud.
Det er også afprøvet med held

mvh
Mette