Simpelt - at indsætte data fra en DBEdit i~
Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 18:51

Hej.

Det er vist så simpelt, som det kan være og alligevel kan jeg ikke finde
funktionen...

Jeg har en database og en form med et par DBEdit bokse.

Editboksene har jeg "linket" til felterne i databasen.

Og så har jeg lavet en knap (jeg ønsker ikke at anvende selve DBNavigator
knapperne), som jeg ønsker skal have følgende funktion.

Når der klikkes på, så skal indholdet i de indtastede DBEdit-bokse indsættes
i databasen.

Hvad er det lige, denne funktion hedder?

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 28-09-05 19:33

On Wed, 28 Sep 2005 19:50:32 +0200, "NN" <.> wrote:

> [...]
>i databasen.
>
>Hvad er det lige, denne funktion hedder?

Dbtable.post

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 20:02

"Ulrik Vadstrup" <blackend@blackend.dk> skrev i en meddelelse

> Dbtable.post

Den kan jeg ikke finde.

Hvor ligger den og hvordan kaldes den?

Fra : Thor

Dato : 28-09-05 21:18

> Den kan jeg ikke finde.
>
> Hvor ligger den og hvordan kaldes den?

table1.post, så

mvh Thor

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 21:24

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse

> table1.post, så

Ah... Vielen Dank.

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 21:49

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse

> table1.post, så

Jeg får følgende fejl:

"Table1: Dataset not in edit or insert mode"

Hvad mangler jeg at rette?

Samtidig var det meningen, at mine to DBEdit bokse ikke skulle vise
indholdet i databasen. De skulle udelukkende anvendes til at indtaste og
oprette en ny kunde. Dvs. de skal være tomme ved programstart og når jeg har
indtastet i felterne, så skal det indtastede blive indsat i databasen. Hvad
gør jeg forkert?

Fra : Thor

Dato : 28-09-05 22:33

>. Hvad gør jeg forkert?

Prøv at lægge en dbnavigator på, bare for test:

'+' svarer til table1.insert
'-' svarer til table1.delete;
'v' svarer til table.post;
de andre betyder first, next, prior last edit refresh;
du kan lave egne knapper der gør det samme.

mvh Thor

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 22:54

> [...]
> 'v' svarer til table.post;
> de andre betyder first, next, prior last edit refresh;
> du kan lave egne knapper der gør det samme.

Tak for det. Ovennævnte hjalp på min grundviden omkring databaser.

Jeg tror, at jeg manglede en table1.insert.

Min løsning blev derfor

procedure TFormOpretKunde.FormShow(Sender: TObject);
begin
table1.Insert;
end;

procedure TFormOpretKunde.btnFortsaetClick(Sender: TObject);
begin
table1.Post;
close;
end;

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-09-05 07:41

"NN" <.> wrote in message

> Hvad mangler jeg at rette?

Du bør for din egen skyld bruge lidt tid på at læse om databaser i delphi.

hilsen
Uffe

Fra : Hans

Dato : 28-09-05 23:56

"NN" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når der klikkes på, så skal indholdet i de indtastede DBEdit-bokse
> indsættes i databasen.
>
> Hvad er det lige, denne funktion hedder?

Jeg vil foreslå at du helt dropper DBEdit og bruger almindelige Edit boxe,
det giver lidt mere kode at skrive men så syntes jeg at man har meget mere
styr på hvor og hvornår der gemmes/slettes i databasen.

/HK