Whiskey
Fra : BB

Dato : 27-09-05 21:51

Jeg skal, sammen med en ven, til Scotland til maj - formålet er alene at
besøge Whiskey steder.

Gode råd ønskes - steder at besøge - steder at bo etc.

VH

Bjarne

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-09-05 22:00

"BB" <bb@hotmail.com> wrote in message
> Jeg skal, sammen med en ven, til Scotland til maj - formålet er alene at
> besøge Whiskey steder.
>
> Gode råd ønskes - steder at besøge - steder at bo etc.

Her:
http://www.whiskyportal.com/indexdk.asp

Søg i øvrigt på Google, så får du masser af links.

mvh
Preben

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 27-09-05 22:09

"BB" <bb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> besøge Whiskey steder.
>
> Gode råd ønskes - steder at besøge - steder at bo etc.

Hvorfor rejser I ikke til Irland, når det er "Whiskey" der er rejsens
formål?

VH Pernille

Fra : Lars Holst

Dato : 28-09-05 18:51

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> said in

> "BB" <bb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor rejser I ikke til Irland, når det er "Whiskey" der er rejsens
> formål?
>
> VH Pernille

Den bliver du nok nødt til at uddybe for spørgeren.
Det er langt fra sikkert at han kender til forskelle i stavemåder fra
Irland til Skotland og forresten også USA.

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 28-09-05 19:05

"BB" <bb@hotmail.com> said in

> [...]
> at besøge Whiskey steder.
>
> Gode råd ønskes - steder at besøge - steder at bo etc.

Jeg vil svare med et spørgsmål.
Har du/I en yndlings whisky?
Hvilket område kommer den fra?

Personligt er jeg mest glad for Whisky fra Islay og dermed ville det være
centrum i en sådan rejse for mig.

Andre områder som kan være centrum er
Lowlands
Highlands
Øerne (andre øer en Islay)
Speyside

Vær obs på at Whisky i skotland staves _uden_ "e".
Whiskey i Irland er med "e".

Tjek evt. disse 2 hjemmesider hvis du/I vil læse lidt mere om de enkelte
Whisky destillerier:

http://www.juuls-vinhandel.dk/get/3596.html
http://www.awa.dk/whisky/windex.htm#G

Herfra er der links til alverdens Whisky/Whiskey destillerier.

Prøv at smage det vand de bruger til fremstillingen og se om I kan smage
forskel på det også.
Det bedste vand i verden er skotsk.

--
Lars Holst

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 28-09-05 22:07

Hvis det er første gang du skal besøge destilerier,
vil jeg anbefale Speyside distrikt i det nord østlige Scotland, det ligger
ca.mellem Aberdeen, Inverness. der ligger omkring 100 destilerier, og de
20-25 er åbne for besøgende, var der selv i uge 25, det var en stor
oplevelse og jeg fik købt noget godt Whisky med hjem, bla. en Aberlour
a'bunadh, som er noget af de bedste jeg har smagt længe der er på 59,8%
god tur og husk ikke bare at nyde whisky men og så landskabet der er bare
flot.

hilsen Jan O ( der håber at komme afsted snart igen)

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 29-09-05 19:46

Jeg glemte da jeg var i scotland boede jeg på Travelodge motelkæde, hvis du
søger rigtigt kan du få et dobbet værelse til 26£ per nat uden forplejning
det er halv pris iforhold til Bett and Breakfast
der ligge et i næsten alle byer i storbritanien, god standard uden at være
prangene
Hilen Jan O

Fra : Can

Dato : 09-10-05 00:49

> [...]
> det er halv pris iforhold til Bett and Breakfast
> der ligge et i næsten alle byer i storbritanien, god standard uden at være

Tjaa nu ved jeg ikke hvor du har forespurgt, men jeg mener helt sikkert at
det er meget nemt at få et B&B til ca. 15-20 £ pr. nat. Jeg boede i
Inverness lige i udkanten af byen da jeg var på tur deroppe.

Som mange skriver ligger der mange destillerier fast overalt i Skotland. Når
man har set to eller tre steder, har man vel næsten set alle - undskyld hvis
jeg fornærmer nogen, men fremgangsmåden er grundlæggende den samme, hvor det
individuelle består i "efterbehandlingen" så tønder mv.

Så mit bedste råd vil være at finde ud af hvilken smag man er til - Islay er
meget røget/tørveagtig i smagen, mens smagen fra mange af stederne omkring
Inverness er mere rene i smagen.

Jeg har boet i Skotland i 9 mdr. og min kæreste har boet der i 5 år, og
ingen af os mener det skulle være noget problem med ca. 15 £ pr. nat incl.
morgenmad - slet ikke på denne tid af året. På vej indtil Inverness by havde
så godt som alle husstandene B&B.

Hvis I overvejer at låne en bil er det meget billigt - ca. 1000 kr. for en
uges tid med fri km. Fx Arnold Clark eller nogle af de internationale.

Mvh
Thomas

Fra : Martin

Dato : 30-09-05 07:47

> [...]
> vil jeg anbefale Speyside distrikt i det nord østlige Scotland, det
> ligger ca.mellem Aberdeen, Inverness. der ligger omkring 100 destilerier,

Speyside er bare super! Var der for nogen år siden besøgte blandt mange
andre Glenfiddich og Glenfarclas, førstnævnte har en supergod besøgsafdeling
sidstnævnte en supergod whisky. Tjek også på vejen Glenturret, der er masser
af atmosfære. Hvis pengepungen rækker kan Islay varmt anbefales. Fine
distillerier, smukke omgivelser. Husk at tjekke nyeste skotske distilleri,
Kilchoman, -og vær evt med til at købe en tønde af frehmake fra dette eller
andre distillerier på www.kirkebyen.dk/whisky Et godt sted at bo kunne være
på på det danske whiskyhotel Craigellachie hotel se evt
http://www.craigellachie.com/ Dyrt men lækkert.

God tur

Martin