Andet multimedie
bentjuul 3670
løbende tekst (lystavle)
Fra : TL

Dato : 27-09-05 18:38

Hej alle

Måske en forvirrende subj. men jeg er blevet bedt om at lave en tekst der
ruller hen over skærmen som på en lystavle. Meget simpelt med ganske få ord
og en ensfarvet baggrund.

Men er der nogen der kan henvise til tutorials til hvordan man laver en
sådan boks. Den skal indsættes i en html-side; skal det så laves som en
animeret .gif ?

ps:(har frarådet det - hader selv at kigge på dem, men kunden bestemmer jo).

mvh.

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : RoJo

Dato : 27-09-05 18:52

On 27/09/05 19:38, in article dhc024$28bt$1@newsbin.cybercity.dk, "TL"
<lindkoldFJERN@MIGcity.dk> wrote:

> [...]
> animeret .gif ?
>
> ps:(har frarådet det - hader selv at kigge på dem, men kunden bestemmer jo).

Hmm, mener bare du kan skrive <marquee>tekst</marquee>

Men det bliver let smartere med en gif eller flash.

Prøv at søg på google - der burde du nok ku finde noget.

Mvh RoJo

Fra : TL

Dato : 27-09-05 19:05

> Hmm, mener bare du kan skrive <marquee>tekst</marquee>

mener ikke at <marquee> validerer hvilket er et krav

> Men det bliver let smartere med en gif eller flash.
>
> Prøv at søg på google - der burde du nok ku finde noget.

yes, men hvad kalder man sådan en "lystavle"?

TL

.. . .

www.lindkold.dk

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 27-09-05 20:16

TL wrote:
> mener ikke at <marquee> validerer hvilket er et krav

Det gør det ikke, og det har så vidt jeg husker aldrig eksisteret uden
for MS Internet Explorer-verdenen.

> yes, men hvad kalder man sådan en "lystavle"?

Jeg fandt disse to:

http://javascript.internet.com/scrolls/1-cool-textbox-scroller.html
http://www.ruinsofmorning.net/marquee/index.html

Ved at søge på
valid html javascript marquee
i google.

Den øverste kan med stylesheets ændres så den ikke ligner en
text-input-boks længere.

/Andreas

PS: Så er vi vist udenfor grafik-emnet, så hvis du har spørgsmål til
dette hører de til i html-gruppen eller clientside-gruppen.

FUT: dk.edb.internet.webdesign.html

Fra : TL

Dato : 27-09-05 21:00

> Det gør det ikke, og det har så vidt jeg husker aldrig eksisteret uden for
> MS Internet Explorer-verdenen.

mente jeg nok...

> Jeg fandt disse to:

> [...]

tak for hjælpen..

> [...]
>
> PS: Så er vi vist udenfor grafik-emnet, så hvis du har spørgsmål til dette
> hører de til i html-gruppen eller clientside-gruppen

den er på derover, men jeg har vist fået svar - tak for hjælpen

mvh.
TL

- - -
www.lindkold.dk

Billig hjemmeside?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-09-05 21:42

Andreas Kleist Svendsen skrev:

>Det gør det ikke, og det har så vidt jeg husker aldrig eksisteret uden
>for MS Internet Explorer-verdenen.

Alle gængse browsere i dag understøtter <marque> i større eller
mindre grad.

Vanret scroll kan de alle klare.

Men det bliver det ikke valid kode af.
--
Knud

Fra : Morten Lind

Dato : 28-09-05 04:29

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> wrote:

> Det gør det ikke, og det har så vidt jeg husker aldrig eksisteret uden
> for MS Internet Explorer-verdenen.

Jo da.....det var da moderne for ti år siden - Composerdelen i Netscape
kan gøre det.

M.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 28-09-05 11:43

Morten Lind wrote:

> Jo da.....det var da moderne for ti år siden - Composerdelen i Netscape
> kan gøre det.

Du har ret, det var blink der var eksklusivt (og det var Netscape
Navigator der havde det). Marquee startede i Internet Explorer men blev
sidenhen adopteret at Netscape Navigator.

/Andreas

Fra : Kolle

Dato : 28-09-05 06:37

du kan lave en animeret-gif med Photoshop og sætte den ind som et
almindeligt billede/objekt på siden.
Du kan finde en dansk guide på www.davk.dk under Photoshop, den hedder
"Animeret-gif"

Fra : TL

Dato : 28-09-05 14:24

"Kolle" <rags@respawn.dk_nospam> wrote in message
> du kan lave en animeret-gif med Photoshop og sætte den ind som et
> almindeligt billede/objekt på siden.
> Du kan finde en dansk guide på www.davk.dk under Photoshop, den hedder
> "Animeret-gif"

takker for alle svarene...