Andet multimedie
bentjuul 3670
skærmdump i Indesign
Fra : Marianne

Dato : 26-09-05 17:50

Hej

Jeg har brug for at kunne indsætte nogle skærmdump i Indesign.

Måden, jeg har forsøgt mig på, er at lave dumpet - sætte det ind og 'croppe'
det i Photoskop, gemme som jpg og endelig sætte det ind i Indesign, hvor det
også bliver resizet. Funktionelt fungerer det, men resultatet er dårligt.
Billedet er meget sløret.

Hvordan bør jeg gøre i stedet?

mvh
marianne

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 26-09-05 18:12

Marianne skrev:

> [...]
> Indesign, hvor det også bliver resizet. Funktionelt fungerer det, men
> resultatet er dårligt. Billedet er meget sløret.

først og fremmest! aldrig gemme noget i JPG for derefter at smide det
et andet sted hen og resize! altid gemme så ukomprimeret som muligt.
(tiff!) dernæst er der jo lige det lille problem med skærmdpi og
printdpi! der er jo altså stor forskel. Jo mindre du skal skalere jo
bedre. prøv eventuelt at lave skaleringen i photoshop og ikke i
indesign!

Claus

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-09-05 18:43

Claus Jacobsen wrote:

> Jo mindre du skal skalere jo bedre. prøv eventuelt at lave
> skaleringen i photoshop og ikke i indesign!

Ikke hvis resultatet skal ud på papir.

Det giver ikke mening at skalere billedet pixelmæssigt ned i PhotoShop,
da opløsningen ved print normalt er meget højere end skærmens
opløsning. Hvis man skalerer op i Photoshop, prøver den enten at
udjævne hakker eller ikke. Hvis den udjævner, bliver billedet underligt
uldent og ligner ikke et rigtigt skærmdump. Så hellere hakkerne - og så
er der ingen grund til PhotoShop, for det klarer InDesign fint selv.

Hvis ellers Marianne mener crop, når hun skriver 'croppe' (og ikke
f.eks. resize), vil jeg gætte på at det er vejen omkring JPEG, der er
synderen.

Og så for en god ordens skyld: Marianne, har du prøvet at printe en
side ud, eller sidder du blot og kigger på skærmen? Der kan godt være
forskel.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Marianne

Dato : 26-09-05 19:55

Det skærmdump, jeg skal lave, er at et vindue i windows. Dvs jeg skal lave
vinduet så tæt på den endelige størrelse, jeg kan, FØR jeg laver
screendumpet?

> Ikke hvis resultatet skal ud på papir.

Det skal det.

> [...]
>
> Hvis ellers Marianne mener crop, når hun skriver 'croppe' (og ikke
> f.eks. resize), vil jeg gætte på at det er vejen omkring JPEG, der er

Ja, jeg mener crop - jeg skal have fjernet den del af skærmdumpet, der ikke
lige har med mit vindue at gøre.

> Og så for en god ordens skyld: Marianne, har du prøvet at printe en
> side ud, eller sidder du blot og kigger på skærmen? Der kan godt være
> forskel.

Jeg printer ....

mvh
marianne

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-09-05 07:59

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote

> Det skærmdump, jeg skal lave, er at et vindue i windows. Dvs jeg
> skal lave vinduet så tæt på den endelige størrelse, jeg kan, FØR
> jeg laver screendumpet?

Når du laver dit skærmdump, vælger du naturligvis en vinduesstørrelse,
før du trykker Print Screen. Eftersom din printer har højere opløsning
end skærmen, vil du uden besvær kunne se alt på papirudgaven. Medmindre
du vil have et fysisk lille billede på papiret, men det lyder ikke
sådan.

Så ja, sæt vinduesstørrelsen som du ønsker, for der skal ikke pilles
mere ved størrelsen i pixels (undtaget evt. crop), efter du har lavet
dit screenshot.

> Ja, jeg mener crop - jeg skal have fjernet den del af skærmdumpet,
> der ikke lige har med mit vindue at gøre.

Hvis du holder Alt nede, mens du trykker Print Screen, er det kun det
aktuelle vindue der laves til bitmap.

Fra : Marianne

Dato : 26-09-05 18:45

> [...]
> printdpi! der er jo altså stor forskel. Jo mindre du skal skalere jo
> bedre. prøv eventuelt at lave skaleringen i photoshop og ikke i

Hewj Claus

Tak for din vejledning. Jeg er med på at gemme i tiff i stedet, men hvad
mener du med skærmdpi/printdpi? Skærmen går jeg ud fra er den dårligste, men
printet bliver dårligere ned skærmen - når jeg printer, altså.

mvh
marianne

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 26-09-05 19:08

Marianne skrev:

> [...]
> hvad mener du med skærmdpi/printdpi? Skærmen går jeg ud fra er den
> dårligste, men printet bliver dårligere ned skærmen - når jeg

Ja skærmen har normalt 72dpi (dots per inch!) og til print bruger man
ofte 300 eller højere. Det vil sige, at dit faste pixeltal i
screenshot'et (eks.vis 1024x768) vil fylde forskellige antal centimeter
på papir alt efter opløsning. Skaleringer er generelt altid noget bras.
Hvis man kan undgå det så er det så afgjort bedst, men det er jo
desværre umuligt når det er noget der kommer fra skærm og skal på papir.

Claus

PS. læs også de andre indlæg du har fået. Der er god information også!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-05 18:40

Marianne skrev:

> [...]
> ind i Indesign, hvor det også bliver resizet. Funktionelt
> fungerer det, men resultatet er dårligt. Billedet er meget

Når du ser billedet i InDesign eller på print? Husk på, at InDesign
som standard kun viser dig en lavopløst udgave af indsatte billeder.
Husk også på, at hvis du fremstiller en PDF fra InDesign, så kan du
nemt risikere, at billederne bliver genopbygget (resamplet) og det
bør man undgå, når det handler om screenshots.

Det burde ikke betyde noget, at du ændrer størrelsen på det i InDesign,
for det svarer blot til at gå ind i Billede > Billedstørrelse i
Photoshop, fjerne fluebenet i 'Nye Billeddata' ('Resample Image' på
engelsk) og indtaste den ønskede printstørrelse eller opløsning.
Du må derimod aldrig ændre størrelsen på det i Photoshop med fluebenet
i 'Nye Billeddata' sat, for det kan screenshots ikke tåle.

Mit gæt er, at du gemmer i en for lav JPEG-kvalitet. Prøv en højere
eller endnu bedre et andet filformat som f.eks. TIFF eller PSD.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Marianne

Dato : 26-09-05 19:58

> [...]
> nemt risikere, at billederne bliver genopbygget (resamplet) og det
> bør man undgå, når det handler om screenshots.

Åh - det er netop det, jeg skal - fremstille en pdf fra Indesign

> [...]
>
> Mit gæt er, at du gemmer i en for lav JPEG-kvalitet. Prøv en højere
> eller endnu bedre et andet filformat som f.eks. TIFF eller PSD.

Har prøvet alle jpg-kvaliteterne. Men nu forsøger jeg i morgen med tiff.

Tak for hjælpen allesammen. jeg vender tilbage, hvis det fortsat er noget
juks.

mvh

Marianne

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-05 20:09

Marianne skrev:

> Åh - det er netop det, jeg skal - fremstille en pdf fra Indesign

Så sørg for at slå resampling fra, så PDF-genereringen ikke piller
ved antallet af pixels i billederne, for så bliver de fnidrede.
Hvordan du gør det, afhænger af, hvordan du laver PDF'en. Hvis du
bruger InDesigns eksport-funktion til PDF, skal du kigge under
punktet 'Compression', hvor du skal vælge 'Do not Downsample' i
punktet 'Color Images'. Hvis du vægler JPEG som kompression, er
det en god idé at vælge 'Maximum'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 27-09-05 21:12

Afledt af spørgsmålet om skærmdump i InDesign vil jeg godt høre
hvordan man snupper et et skærmdump mens en video - enten fra nettet
eller disken - tages?

Når jeg sætter skærmdumpet (fra WMP) ind i enten PhotoShop eller Paint
- så er det bare sort der hvor billedet skulle køre. Har oplevet at
videoen kan finde på at køre videre i PhotoShop CS2.

Kan nogen guide?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-09-05 21:46

Karsten Jensen skrev:

> Afledt af spørgsmålet om skærmdump i InDesign vil jeg godt høre
> hvordan man snupper et et skærmdump mens en video - enten fra
> nettet eller disken - tages?

Mange afspillere har en knap beregnet til formålet, men WMP er
desværre ikke en af dem. Min foretrukne afspiller er Zoom Player
Pro og den har. PowerDVD har også.

> Når jeg sætter skærmdumpet (fra WMP) ind i enten PhotoShop eller
> Paint - så er det bare sort der hvor billedet skulle køre. Har
> oplevet at videoen kan finde på at køre videre i PhotoShop CS2.

Hvis du absolut vil bruge WMP, så kan du prøve at køre hardware-
accelerationen på grafikkortet ned, inden du starter videoen og
tager screenshottet. Højreklik på skrivebordet og vælg Properties
-> Settings -> Advanced -> Troubleshoot. Derinde har du skyderen
til at justere på hardwareaccelerationen. Computeren behøver ikke
en genstart. Blot træk skyderen helt til venstre, start WMP, tag
screenshottet og træk skyderen tilbage igen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 27-09-05 22:45

On Tue, 27 Sep 2005 22:45:38 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>en genstart. Blot træk skyderen helt til venstre, start WMP, tag
>screenshottet og træk skyderen tilbage igen.

Ok - det vil jeg prøve. Skal mest bruge hvis jeg lige evt. skal tage
et dump af et tv-indslag, eksempelvis fra dr.dk eller lign.