Gaver
Fra : Holst

Dato : 26-09-05 16:39

Nu har jeg snart været momsregistreret, og jeg har endnu ikke købt en
gave på firmaets regning. Det skal jeg så nok snart til, for jeg kan jo
næppe møde op til en reception uden et par flasker vin eller lignende, vel?

Men i min gamle folder "Om moms - fakturering, regnskab mv." fra
november 1994 finder jeg på side 23:

Ingen fradragsret for indgående moms
------------------------------------

Der er ingen fradragsret for momsen på følgende indkøb:

[...]

- repræsentation og gaver, fx restaurationsbesøg, tobaksvarer,
chokolade, vin, spiritus, blomster.

Når jeg f.eks. køber papir til 100 kr. i alt, så bogfører jeg de 20 kr.
i kolonnen med købsmoms og de resterende 80 kr. i kolonnen med udgifter.

Men hvis jeg nu køber et par flasker vin til ham fyren, der holdes
reception for, for i alt 100 kr., hvoraf de 20 kr. jo er moms for
vinsælgeren, vil jeg så blot skulle bogføre alle 100 kr. som en udgift
med et stort rundt nul i kolonnen købsmoms?

Fra : Nico de Jong

Dato : 26-09-05 16:53

wssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinsælgeren, vil jeg så blot skulle bogføre alle 100 kr. som en udgift
> med et stort rundt nul i kolonnen købsmoms?

Lige præcis

Nico

Fra : Holst

Dato : 26-09-05 17:07

Nico de Jong wrote:

> Lige præcis

Det tænkte jeg nok. Tak. Så bliver den reception jo en smule dyrere.

Fra : alexbo

Dato : 26-09-05 17:17

"Holst"skrev

> Det tænkte jeg nok. Tak. Så bliver den reception jo en smule dyrere.¨

Du er opmærksom på at man kun kan fratrække 25% af repræsentationsudgifter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Holst

Dato : 26-09-05 18:14

alexbo wrote:

> Du er opmærksom på at man kun kan fratrække 25% af repræsentationsudgifter.

Nej, og det kan jeg heller ikke lige finde noget om i min lille folder.

Men er det sandt, så kan det jo snart ikke betale sig at sætte sig ind i
reglerne. Køber jeg et par flasker vin til 100 kr. og kun kan fratrække
25 %, så hænger jeg jo selv i første omgang allerede på de 75 kr. De
resterende 25 % kan jeg så køre over regnskabet, men der er ingen moms,
der kan fradrages, så de 25 kr. er en direkte udgift, som vel så kan
trækkes fra årets overskud, så jeg slipper for at betale skat af den.

Med det omfang af gaver, jeg skal indkøbe, kan det vist ikke betale sig
rent tidsmæssigt overhovedet at sætte sig ind i det, for det er vist da
så nemmest bare at tage de 100 kr. fra hjemmets madkasse.

Fra : alexbo

Dato : 26-09-05 18:27

"Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev

> Nej, og det kan jeg heller ikke lige finde noget om i min lille folder.

Her er en god side.
http://www.startguiden.dk/

Og her et direkte link, hvis det virker.
http://www.startguiden.dk/indeks_skat/25630/1/0

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 26-09-05 23:28

alexbo wrote:
> [...]
>
> Her er en god side.
> http://www.startguiden.dk/
>
> Og her et direkte link, hvis det virker.

Der er vel stadig fuldt fradrag for moms og uden reduktion i pris, når det
drejer sig om firmamærkede gaver? Etiketer med logo etc. er jo opfundet.

Ellers, har jeg lært, at alt hvad der glider gennem halsen er der ikke
momsfradrag for.
Karsten H. Jensen

Fra : alexbo

Dato : 27-09-05 19:32

"Karsten H. Jensen" skrev

> Der er vel stadig fuldt fradrag for moms og uden reduktion i pris, når det
> drejer sig om firmamærkede gaver? Etiketer med logo etc. er jo
> opfundet.

Der er fuldt fradrag for reklamer, hvis du kan bilde told/skat ind at en
porcelænsfigur med et klistermærke på er en reklame, så er den god nok.
Jeg kender ikke told/skat`s definition af reklame, for mig er en reklame er
en ting man deler ud til alle og enhver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-09-05 21:57

> "Karsten H. Jensen" skrev

> Der er fuldt fradrag for reklamer, hvis du kan bilde told/skat ind at en
> porcelænsfigur med et klistermærke på er en reklame, så er den god nok.

Kan man så reklamere for Bing og Grøndahl eller skal det være eget firma?

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 27-09-05 23:54

Jonas Kofod wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man så reklamere for Bing og Grøndahl eller skal det være eget
> firma?

Ja
Karsten H. Jensen

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 27-09-05 23:58

alexbo wrote:
> [...]
> nok. Jeg kender ikke told/skat`s definition af reklame, for mig er en
> reklame er en ting man deler ud til alle og enhver.

Det har jeg heller ikke haft problemer med. Sædvanligvis har det dog været
flasker vin til julegaver til kunder, hvor vi sætter vores egen "etikette"
på.

Officielt hedder det firmamærkede reklamegaver.
Karsten H. Jensen

Fra : alexbo

Dato : 28-09-05 19:16

"Karsten H. Jensen" skrev

> Officielt hedder det firmamærkede reklamegaver.

Jaså, og hvordan fordeler I så de100% fradrag for reklame, og de 25% fradrag
for gave?

Og hvordan hænger det sammen med,

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 29-09-05 22:27

alexbo wrote:
> "Karsten H. Jensen" skrev

> Jaså, og hvordan fordeler I så de100% fradrag for reklame, og de 25%
> fradrag for gave?

Hvis det e et prolem, så er vi altså ikke sødt på det.

> Og hvordan hænger det sammen med,
> #Ellers, har jeg lært, at alt hvad der glider gennem halsen er der
> ikke momsfradrag for"

Ja, se det må være i det tilfælde, det ikke drejer sig om firmamærkede
reklamegaver, men som sagt er det ikke oplevet som noget problem - ikke
engang et løftet øjenbryn.

> mvh
> Alex Christensen
Karsten H. Jensen