Andet multimedie
bentjuul 3670
Løs bagkant ved spaltebredder på 50 mm og ~
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-05 15:28

Hej,

Et af rådene på følgende huskeplakat siger, at man bør køre med
løs bagkant på spaltebredder på eller under 50 mm. Hvad er mon
den logiske forklaring på, at man bør gøre det, for jeg er ikke
helt enig.

Jeg synes sagtens at man kan køre med fast bagkant på mindre
spaltebredder, og mange aviser kører jo da også med fast bagkant,
selvom spaltebredden er under 50 mm.

Løs bagkant bliver hurtigt noget rodet noget, hvorimod fast bagkant
og evt. optisk margenjustering, gør det hele meget flottere, synes
jeg.

Hvad mener I?

<http://www.grafisk-litteratur.dk/download/Andre%20HBi%20filer/Huskeplakat.pdf>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : RoJo

Dato : 26-09-05 16:37

On 26/09/05 16:27, in article dh97i1.2vc.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Løs bagkant bliver hurtigt noget rodet noget, hvorimod fast bagkant
> og evt. optisk margenjustering, gør det hele meget flottere, synes

Hej Thomas

Som helhed giver jeg dig ret I at det er pænere, men bestemt ikke når man
skal læse teksten.

Jeg vil skyde på, at det er fordi det er sværere at undgå floder, for mange
odddelinger osv. ved så små spaltebredder. I aviserne ser dette jo ikke
specielt godt ud!!

Mvh RoJo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-05 17:51

RoJo skrev:

> Jeg vil skyde på, at det er fordi det er sværere at undgå
> floder, for mange odddelinger osv. ved så små spaltebredder.
> I aviserne ser dette jo ikke specielt godt ud!!

Jeg har også spekuleret på, om det mon er årsagen, og du har ret
i, at det er sværere at undgå floder, for mange orddelinger osv.
Det kræver en del større grundighed fra den, som skriver teksten,
men jeg synes alligevel, at det er det værd.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 26-09-05 19:15

> [...]
> Det kræver en del større grundighed fra den, som skriver teksten,
> men jeg synes alligevel, at det er det værd.

Nu nævner du jo selv alle grundene Madsen, det kan da se flot ud i et
layout med mumletekst, men i virkeligheden kan det praktisk taget være
umuligt at få pænt og samtidigt læsevenligt synes jeg, resultatet hænger
jo selvfølgelig ikke kun sammen med spaltebredden men også med
punktstørrelsen, man kan komme i svære problemer med ord man helst ikke
skal dele på denne måde. Øjet/hjernen skulle også lettere kunne holde
orden på hvor langt i teksten man er nået hvis der er løs bagkant, netop
fordi ikke alle linielængder er ens.

Amerikanerne har det vist med at justere alt, de nøjes så heller ikke
med at justere i ordmellemrum men gør det også med letterspace - de
justerer i knibningen og får dermed de enkelte ordbilleder til at virke
meget forskellige men justeret sats bliver det.

--
Venlig hilsen Nina Stormf

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-05 19:28

Storm skrev:

> Nu nævner du jo selv alle grundene Madsen [..]

Ja og det kan også godt være, at det bliver for bøvlet at skulle
køre med fast bagkant. Jeg kom blot til at tænke på det, da jeg i
går sad og studerede Søndagsavisen, som netop kører med fast bag-
kant trods det at spaltebredden kun er omkring 38 mm.

På afstand ser det ret godt ud, synes jeg, men når man nærlæser,
kan man godt se, at det giver problemer visse steder med floder
eller det modsatte. Problemerne ville godt kunne løses, men det
kræver nu nok for meget manuelt arbejde.

> [...]
> letterspace - de justerer i knibningen og får dermed de enkelte
> ordbilleder til at virke meget forskellige men justeret sats

Det må også tage en hulens tid, for det er næppe noget man kan få
et program til at gøre automagisk uden menneskelig indblanding.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 26-09-05 19:36

> [...]
> går sad og studerede Søndagsavisen, som netop kører med fast bag-
> kant trods det at spaltebredden kun er omkring 38 mm.

Det kommer selvfølgelig også an på hvad der er man laver - Søndagsavisen
har måske nogle andre kriterier end læselighed - nej seriøst -
aviserne får måske presset mere tekst ind på denne måde så de udnytter
spaltemilimetrene bedre.

> [...]
>
> Det må også tage en hulens tid, for det er næppe noget man kan få
> et program til at gøre automagisk uden menneskelig indblanding.

Jeg forstår vist ikke helt hvad du mener - man kan jo sagtens bare slå
letterspace til - det kunne man ihvertfald i Quark - sikkert også i
InDesign, men det er fy-fy at gøre herhjemme fordi det hurtigt giver et
uens og rodet indtryk.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-05 19:45

Storm skrev:

> [...]
> sikkert også i InDesign, men det er fy-fy at gøre herhjemme
> fordi det hurtigt giver et uens og rodet indtryk.

I InDesign behøver man ikke at slå noget til eller fra, for man
kan gøre det direkte. Uanset hvad, så kræver det jo bare en masse
manuelt arbejde for at få det til at se nogenlunde fornuftigt ud.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 26-09-05 19:50

> I InDesign behøver man ikke at slå noget til eller fra, for man
> kan gøre det direkte. Uanset hvad, så kræver det jo bare en masse
> manuelt arbejde for at få det til at se nogenlunde fornuftigt ud.

Letterspace? - det kan slås til generelt med indtastede værdier under
Justification - Letter Spacing i InDesign, det tror jeg amerikanere
gerne gør - herhjemme er det fy fy - generelt ihvertfald.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-05 19:57

Storm skrev:

> Letterspace? - det kan slås til generelt med indtastede værdier
> under Justification

Måske har jeg ikke forstået, hvad letterspace er, men er det ikke
blot afstanden imellem tegnene? Den kan man frit justere på ved at
markere ordet og trykke Ctrl/Æble + Alt + højre pil for at forøge og
Ctrl/Æble + Alt + venstre pil for at formindske.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 26-09-05 20:17

> [...]
> markere ordet og trykke Ctrl/Æble + Alt + højre pil for at forøge og
> Ctrl/Æble + Alt + venstre pil for at formindske.

Nåå - det er ikke så væsentligt, men jeg mener at Letter spacing
valgmuligheden er lidt andet.
Jeg opfatter det som en generel tilladelse til at afvige en bestemt
procentdel fra den genelle spatiering eller knibning i justeret sats,
når ordmellemrummene bliver for store.
Altså ikke en manuel knibning eller spatiering af enkeltord.

Men jeg har aldrig brugt det - men jeg har set, at det bruges til
avisproduktion i USA f.eks. - selm om jeg aldrig har været der

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-05 20:49

Storm skrev:

> [...]
> justeret sats, når ordmellemrummene bliver for store.
> Altså ikke en manuel knibning eller spatiering af enkeltord.

Nå på den måde.

> Men jeg har aldrig brugt det

Heller ikke her.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 26-09-05 21:24

På trods af alt synes jeg som regel også, at det er flottest
helhedsindtryk af en avis hvis der er justeret sats.

Skriftsnit og størrelse er valgt med omhu til de store landsdækkende der
gør det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-05 21:50

Storm skrev:

> På trods af alt synes jeg som regel også, at det er flottest
> helhedsindtryk af en avis hvis der er justeret sats.

Ditto.

> Skriftsnit og størrelse er valgt med omhu til de store
> landsdækkende der gør det.

Sikkert ja.

--
Hilsen