Andet multimedie
Vectorgrafik
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 26-09-05 10:22

Hej

Jeg har firmanavn som jeg både vil have skal stå tydeligt, samt kunne
skaleres. Jeg skal bruge det til web, html-mails osv.

Hvordan får jeg det lavet om til vectorgrafik?

Jeg har en idé om jeg skal tegne oven på det i et vectorlag, men er lidt i
tvivl om hvordan.

Jeg har PS og Freehand til rådighed.

Hvilket fil-format gemmer man typisk vectorgrafik i?

På forhånd tak

Mark

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-09-05 13:51

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev

> Jeg har firmanavn som jeg både vil have skal stå tydeligt, samt kunne
> skaleres. Jeg skal bruge det til web, html-mails osv.

Du kan lave det med SVG som kræver plugin i visse browsere og som vist også
skal understøttes af webhotellet. Alternativet er at lave det med flash. SVG
er mig bekendt det eneste vektorformat, der virker i HTML. Som vanligt er
det Adobe, som står bag..

> Hvordan får jeg det lavet om til vectorgrafik?

Tegner et nyt, hvis du ikke har et program, som kan lave en trace ud fra dit
forlæg. Men det nemmeste er nok at tegne et nyt. På den måde får du også en
ren og overskuelig fil.

> Hvilket fil-format gemmer man typisk vectorgrafik i?

Programmets egen som du senere konvertere til SVG. Der findes så vidt jeg
ved ikke et standardiseret vektorformat, som virker problemløst i alle
programmer. Selv om der er diverse importfiltre, så sker der næsten altid et
eller andet mystisk.

Claus