Andet multimedie
bentjuul 3670
Hakker i bogstaverne i jpg bannere osv
Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-05 04:21

Hejsa

Når man eksempelvis i photoshop laver et banner eller et logo med tekst og
gemmer det som gif eller jpg, så er der meget ofte hakker i teksten.

Hvad gør jeg galt, og hvordan får man et banner, hvor teksten står rent og
pænt i rundingerne?

Er det noget med, at det kun er bestemte skrifttyper som egner sig, eller er
det noget ganske andet?

Evt. nogen der har et par links eller guides til logo og bannerfremstilling
med tekst?

Claus

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 25-09-05 19:15

Hej Claus

Du gør nogle fundamentale fejl.

1. Du bruger et billedprogram - Vælg et vektor program (Illustrator/Corel
Draw).

2. Gem dit arbejde i et filformat som er velegnet til at gemme vektor
grafik, GIF og JPG er formater som er velegnet til at gemme billeder
(foto's).

Hvis du absolut skal bruge et billedprogram til det du er igang med, så sørg
for at opløsningen er høj. Og husk at gemme jobbet i et fil format som IKKE
komprimere data TIF eller EPS. Ulempen vil her være at dine fil størrelser
bliver enorme.

Mvh
Anders

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 25-09-05 19:31

Anders Rehhoff wrote:
> Du gør nogle fundamentale fejl.

Nej, men jeg tror du misforstod spørgsmålet

Han spurgte til bannere, så dit svar kunne næsten ikke være mere fjernt fra
det.

Bannere laves normalt i Animeret GIF eller Flash. Her er det vigtigt at
bruge Anti Alias på fontene.

Højere opløsning, EPS og TIF er ikke relevant her.

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-09-05 13:38

"Anders Rehhoff" <arehhoff@FJERNDETTEmail.dk> skrev

> 1. Du bruger et billedprogram - Vælg et vektor program (Illustrator/Corel
> Draw).

ja, det er jo et billede jeg skal lave. At konvertere fra vektorgrafik
bliver det kun værre af.

> [...]
IKKE
> komprimere data TIF eller EPS. Ulempen vil her være at dine fil størrelser

Hvilket ikke kan bruges til hverken logoer eller bannere...

Claus

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 25-09-05 19:21

Claus Tersgov wrote:
> Hvad gør jeg galt, og hvordan får man et banner,
> hvor teksten står rent og pænt i rundingerne?

Brug "anti alias".

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 26-09-05 13:51

> Hvad gør jeg galt, og hvordan får man et banner, hvor teksten står rent og
> pænt i rundingerne?

Du skal sætte teksten til at være 'anit-aliased' ('kantudjævnet' på dansk).
I Photoshop kan man sætte flere forskellige former for anti-aliasing
(inklusiv ingen), og det er nok her du skal kigge.
Jeg går ud fra at andre grafikprogrammer kan det samme, men jeg kender altså
kun Photoshop.

Hvis du gemmer som GIF, så sørg også for, at du bruger tilstrækkeligt mange
farver i giffen. For få farver vil også kunne medføre hakker.

> Er det noget med, at det kun er bestemte skrifttyper som egner sig, eller
> er
> det noget ganske andet?

Der er forskel på hvor godt forskellige skrifttyper egner sig til skærmbrug.
Det bliver tydeligere jo mindre skriften bliver. Men det har mest betydning
for hvor gnidret skriften står og vil ikke medføre hakker.

> Evt. nogen der har et par links eller guides til logo og
> bannerfremstilling
> med tekst?

Nej, - jeg har ikke. Det er jo meget basic skærmgrafik, så der er ikke
rigtig noget særligt omkring dette.

/Per