I tvivl om certifikat
Fra : Asterix

Dato : 25-09-05 00:02

Hej

Jeg faldt over denne nyhedsgruppe da jeg ledte efter info om at tage
dykkercertifikat.
Jeg har som mange andre altid drømt om at blive dykker og nu skal det
være, men jeg er lidt i tvivl om hvad der skal stå på certifikatet.

En af min fætters kammerater er dykker og jeg har snakket lidt med ham
om de forskellige muligheder.
Han siger at i Danmark er de to mest almindelige certifikattyper PADI
og CMAS
Han talte varmt for CMAS indtil han hørte at jeg ikke kunne svømme,
hvorefter han sagde at så var PADI den eneste mulighed. Det ærgrer
mig dog "kun " at blive uddannet til at dykke sammen med en guide og
under gode forhold - dvs. god sigt og varmt vand. Til gengæld lyder
det da meget godt at man ikke selv skal slæbe rundt på alt det tunge
dykkerudstyr før og efter dykket og så har de vist også nogle rigtig
fede stofmærker man kan sy på sit tøj.

Den eneste ulempe han kunne nævne ved CMAS - bortset fra at man skulle
kunne svømme, var at det var mere tidskrævende at være med i en
klub.
Til gengæld bliver man en "rigtig dykker" sagde han. Vistnok noget med
at CMAS uddannelsen var meget inspireret af frømandskorpsets
uddannelse, og at man når man var færdiguddannet ville være i stand
til at ligge på 50 meter og servicere sin lungeautomat (eller hvad det
nu hedder) med den ene hånd mens man fanger fladfisk med den anden.

Hvad er jer erfarne dykkeres råd ?
Skal jeg prøve om jeg kan lære at svømme så jeg kan tage et CMAS
bevis eller skal jeg slagte sparegrisen og "nøjes" med et PADI bevis ?

Hilsen
Felix

Fra : Jim

Dato : 25-09-05 00:29

Jeg er nu ikke enig i det du siger med kun at dykke med guide og i gode
forhold.
Jeg er PADI dykker og kan da sagtens ta en dykkertur uden guide, og evt om
natten eller anden dårlig sigt.
Det er jo helt op til dig selv og dine grænser, hvilke forhold du vil dykke
under og om du vil ha en slappe tur hvor du bare skal ud og se hvad turen
bringer eller vil se noget bestemt.

Jeg vil så sige at jeg intet kender til CMAS overhovedet, men da jeg tog mit
certifikat ved PADI følte jeg at det var sjovt, sikkert og at instruktørene
havde styr på hvad de lavede, så hvis du spøger mig, ville jeg anbefale
PADI.

Hilsen Jim

Fra : JHR

Dato : 25-09-05 01:37

"Asterix" <asterix_jensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[...]

HAHAHAHAHAHA!!!!
Den var god din trold....

Jeppe (PADI & CMAS)

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-09-05 05:04

Hej Asterix

Jeg syntes at du skal drikke lidt mere trylledrik, så bliver du måske også i
stand til at lave en ordentlig troll. Den der var simpelthen for tyk.

Skål
JZC

--Snip, en masse øregas --

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-09-05 08:54

Ja, ja Per, når du nu allerede skal afsted til januar så har du desværre nok
kun mulighed for at nå at tage et PADI bevis.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : KC

Dato : 25-09-05 14:44

Henrik hvilke sportsdykkeruddannelser har du egentligt? jeg har forsøgt at
finde andet end den lille pissende gif på din hp?

KC

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-09-05 15:16

> Henrik hvilke sportsdykkeruddannelser har du egentligt? jeg har forsøgt at
> finde andet end den lille pissende gif på din hp?

CMAS***

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : KC

Dato : 25-09-05 21:06

Nå ok..... Du ved jo tydeligvis en masse om PADI så jeg troede du var Course
Director eller deromkring - men du har altså bare læst en masse af PADI's
undervisningsmateriale så? og måske er en masse af dine buddies uddannet i
PADI's system? så du lærer det den vej?

Det skulle du måske skrive lidt om på din hjemmeside, så der ikke er nogen
der uforskyldt kommer til at tro at du er fordomsfuld. For det ville jo være
langt fra sandheden. Ikke?

KC
www.kcdk.com

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-09-05 22:50

> [...]
> der uforskyldt kommer til at tro at du er fordomsfuld. For det ville jo

Jeg tror aldrig jeg nogle steder har givet udtryk jeg på nogen måde ved
meget om diverse uddannelses systemer så jeg er ikke helt klar over hvad du
sigter til. Jeg kunne aldrig finde på at læse kursus materiale da det ikke
interessere mig da jeg er _dykker_ og ikke instruktør.

Denne tråd handler jo ikke om uddannelses men om en der sender en "troll"
afsted og jeg giver ham lige et vink med en vognstang om man faktisk godt
kan se hvem han er.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Klaus Christensen

Dato : 27-09-05 14:44

"kun mulighed for at nå at tage et PADI bevis"

Indbygget fordom?????

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-09-05 15:06

> "kun mulighed for at nå at tage et PADI bevis"
>
> Indbygget fordom?????

Hvis du tit har den følelse af at nogle forfølger dig eller med vilje træder
dig over tæerne så kan jeg anbefale et besøg hos en psykolog. Tit er det
sådan at det bare er noget man tror og når man først har fundet ud af det
bliver livet meget lettere at leve.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : KC

Dato : 28-09-05 20:26

> [...]
> er det sådan at det bare er noget man tror og når man først har fundet ud
> af det bliver livet meget lettere at leve.

Henrik du imponerer mig gang på gang, du har altid sådan nogle gode saglige
svar....

KC

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-09-05 15:30

"Klaus Christensen (slet LLT91)" <kc@LLT91kcdk.com> skrev i en meddelelse
> "kun mulighed for at nå at tage et PADI bevis"
>
> Indbygget fordom?????
>
> KC

Strengt taget er det ikke helt forkert. Klubberne tager en vinters tid (og
så en lille sjat) om at køre igennem deres uddannelsesprogram. I PADI regi
køber du en instruktørs tid, på de tidspræmisser der typisk passer ind i et
travlt menneskes kalender. Dvs at hvis han skal afsted i Januar, så har han
ikke mulighed for at tage CMAS uddannelsen.
Mere agenturs-fornærmning behøver der ikke at være i det.

JZC
(Padi uddannet og Padi instruktør)
(dumpede CMAS teorieksamen for 5 år siden)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-09-05 16:45

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> at tage CMAS uddannelsen.
> Mere agenturs-fornærmning behøver der ikke at være i det.

Man kan da også købe en CMAS uddannelse i et dykkercenter og det
tager ca.den samme tid som en PADI uddannelse og koster det samme
så valget er sådan set frit.

> JZC
> (Padi uddannet og Padi instruktør)
> (dumpede CMAS teorieksamen for 5 år siden)

Fniiiis , nej altså , din tumpe.

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 14:13

LOL

Virkelig god joke... der skal nok være nogen der hopper i!

Mvh.
Jesper Juul Pedersen

Fra : Lars

Dato : 26-09-05 18:20

Hvis din posting skal tages alvorligt har jeg oplyse dig om at du heller
ikke kan blive PADI-dykker hvis du ikke kan svømme.

Lars Damkjær

Fra : Thomas VJ

Dato : 27-09-05 18:58

"Lars" <ld@SLETdmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis din posting skal tages alvorligt har jeg oplyse dig om at du heller
> ikke kan blive PADI-dykker hvis du ikke kan svømme.
>
> Lars Damkjær

Det er så næsten helt korrekt Lars (Henrik?)
Hvis man ikke kan svømme 200 meter uden hjælpemidler, kan man i stedet bestå
svømmeprøven ved at svømme 300 meter med finner, snorkel og maske. Man skal
dog kunne flyde uden hjælpemidler i 10 minutter.

--
Mvh, Thomas VJ
www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Lars

Dato : 27-09-05 20:52

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> bestå svømmeprøven ved at svømme 300 meter med finner, snorkel og maske.
> Man skal dog kunne flyde uden hjælpemidler i 10 minutter.

Ok. Måske skulle jeg prøve at læse den manual en dag.
Men hvem er Henrik?

mvh
Lars Damkjær

Fra : Thomas VJ

Dato : 27-09-05 22:35

> Men hvem er Henrik?

Never mind.
En af mine gamle klassekammerater hedder Lars Henrik Damkjær ...

/Thomas VJ

Fra : Kent Friis

Dato : 28-09-05 19:10

Den Tue, 27 Sep 2005 19:58:26 +0200 skrev Thomas VJ:

> [...]
> svømmeprøven ved at svømme 300 meter med finner, snorkel og maske. Man skal
> dog kunne flyde uden hjælpemidler i 10 minutter.

Hmm, hvad gør sådan nogen som mig der har for lidt fedt til at skabe
opdrift så? Hvis ikke lungerne er fyldt med luft, synker jeg.

Svømme kan jeg til gengæld godt.

(Ikke at jeg har nogen plan om at skulle være dykker, det er vist en
dum ide når man er vandskræk, men jeg er nok ikke den eneste der
har højere vægtfylde end vandet).

Mvh
Kent

Fra : Thomas VJ

Dato : 28-09-05 20:45

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> Den Tue, 27 Sep 2005 19:58:26 +0200 skrev Thomas VJ:
<klip>

> Hmm, hvad gør sådan nogen som mig der har for lidt fedt til at skabe
> opdrift så? Hvis ikke lungerne er fyldt med luft, synker jeg.

Træder vande ...

> Svømme kan jeg til gengæld godt.
>
> (Ikke at jeg har nogen plan om at skulle være dykker, det er vist en
> dum ide når man er vandskræk, men jeg er nok ikke den eneste der
> har højere vægtfylde end vandet).

Dykning er nok ikke den anbefalede måde at kurere vandskræk på, men at se
dæmonen i øjnene vil som regel berige dit liv.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-09-05 21:25

Den Wed, 28 Sep 2005 21:44:44 +0200 skrev Thomas VJ:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> <klip>

> Træder vande ...

Ok, der stod bare "flyde", og det er da noget helt andet.

> Dykning er nok ikke den anbefalede måde at kurere vandskræk på, men at se
> dæmonen i øjnene vil som regel berige dit liv.

Som jeg skrev, svømme kan jeg godt - der arbejdes på sagen, men jeg
slipper nok aldrig helt af med det.

Mvh
Kent

Fra : Asterix

Dato : 26-09-05 18:53

Lars skrev:

> Hvis din posting skal tages alvorligt har jeg oplyse dig om at du heller
> ikke kan blive PADI-dykker hvis du ikke kan svømme.

> Okay for at udrydde enhver tvivl så var indlægget en joke.
Jeg syntes der var så stille i gruppen og en debat om CMAS vs PADI
plejer jo altid at interessere folk.
Det kan da godt være at den var lige lovligt tyk, men sådan går det
jo når man bliver grebet af opgaven !
Og for en god orden skyld : jeg har intet imod PADI dykkere, selvom jeg
elsker at drille dem. I l venskabelighed forstås !

Mvh.
Asterix/Felix/Trollen

PS. Er det rigtigt at man kun er 100% DIR hvis man kører toyota?

Fra : Lars

Dato : 26-09-05 19:11

Ja. Her har faktisk været så stille at jeg har overvejet at skrive noget
grimt om makkerliner igen.

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 23:05

Lars wrote:
> PS. Er det rigtigt at man kun er 100% DIR hvis man kører toyota?

tja nu ved du jo sikkert godt at DIR ikke er Mærke specefik, DIR stiller jo
blot nogle krav og retnings linje til udstyret, at det så her i Norden kun
er toyota der opfylder kravne tja sådanne er det jo bare

så ja der er hold i det.

mvh Morten som naturlig vis køre Toyota corolla

Fra : Jan Birk

Dato : 26-09-05 21:12

> PS. Er det rigtigt at man kun er 100% DIR hvis man kører toyota?

Damm, jeg troede det var Hyundai. Nu ryger udstyret - eller bilen

/Jan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-09-05 21:17

"Asterix" <asterix_jensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>PS. Er det rigtigt at man kun er 100% DIR hvis man kører toyota?

Prøv at overbevise nogle af amerikanerne om det!