Hvilken af de Kanariske øer ?
Fra : edob

Dato : 24-09-05 09:07

Hej NG.

Vi er et par midt i 60érne som vil holde en ferie primo/medio november
måned, på en af de Kanariske øer. Vi er vant til at rejse, men har aldrig
været på nogen af de Kanariske øer.

Det vi søger er: "Bedst muligt vejr" - ligger normalt ikke på stranden -
søger oplevelser i byer og omegn (taler spansk). Vi vil foretrække en
lejlighed fremfor hotel - vi bliver ofte lidt trætte af restaurantmad.

Er der nogen som kan anbefale os hvilken af øerne vi skal vælge, hvilken by
og gerne et lejlighedskompleks eller andet tilsvarende ?

Hvilket rejsebureau har rimelige priser hvor kvaliteten er iorden ?

Venlig hilsen, Frank

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-09-05 13:30

> Vi er et par midt i 60érne som vil holde en ferie primo/medio november
> måned, på en af de Kanariske øer. Vi er vant til at rejse, men har aldrig
> været på nogen af de Kanariske øer.
>
> Det vi søger er: "Bedst muligt vejr"

De Kanariske øer har dejligt vejr på den årstid sammenlignet med Syditalien,
Grækenland etc. I skal dog ikke regne med 30 grader...

- ligger normalt ikke på stranden -
> søger oplevelser i byer og omegn (taler spansk). Vi vil foretrække en
> lejlighed fremfor hotel - vi bliver ofte lidt trætte af restaurantmad.

Vi er heller ikke til strandliv. Problemet med de Kanariske øer er, at der
er meget lidt at se, på nogle af dem. Grand Canaria er ret kedelig. Jeg
ville så afgjort anbefale Tenerife - og så at leje en bil når I kommer
derned. Så kan man tage en dag og køre op i bjergene og se de små landsbyer
og det helt fantastiske lavalandskab på vulkanen Teide. Det gamle
portugisiske fort på øens nordvestlige del er også turen værd. En anden dag
kan man så køre over på nordøst siden til Puerto de la Cruz og Santa Cruz
(tror jeg de hedder) hvor der er en masse smuk arkitektur en ikke mindst en
masse skønne restauranter - og ikke en eneste turist (derfor en stor fordel
at kunne spansk - de færreste taler engelsk på nordkysten). Øens nordlige
del er helt turistfri da klimaet er helt forskelligt fra sydøen selvom det
er så lille en ø - det regner ofte og er meget koldere . Jeg vil derfor
anbefale at bo på den sydvestlige del af øen. På den sydlige del af øen, er
der en masse skønne små byer der ligger mere eller mindre klinet op ad
bjergsiden og som byder på lækre konditorier og lokalkolorit i øvrigt. Bed
de lokale om at anbefale jer nogle af restauranterne oppe i bjergene! Byen
"Masca" er også en tur værd. Der er også mulighed for en masse vandreture i
bjergområdet. I kan også tage en dag over til naboøen "La Gomera" som er en
meget uspoleret vulkanø med Europas eneste urskov (båden afgår vistnok fra
"Los Christianos" nede sydpå). Der er også en del både der tilbyder en dags
delfin-spotting ud for kysten. Jeg ville _for alt i verden_ undgå byen
"Playa de los Americas" - det er et frygteligt sted der bugner af lyserøde
plastichoteller bygget som kopier af Olympen, med britiske
workingclass-turister der vælter rundt iført promille, svedig net-undertrøje
og hindbærrød solforbrænding.

> [...]
> og gerne et lejlighedskompleks eller andet tilsvarende ?
>
> Hvilket rejsebureau har rimelige priser hvor kvaliteten er iorden ?

Jeg vil anbefale komplekset "Atlantic Holiday". Vi købte en rejse dertil med
Dansk Folkeferie for små 10 år siden og har siden anbefalet netop det hotel
til folk der har skullet til Tenerife. Flere af dem er siden vendt tilbage
flere år i træk til samme hotel. Det ligger yderst på klipperne ud til
Atlanterhavet med en fantastisk udsigt over til La Gomera, selve hotellet er
lækkert og velholdt, klientellet er behageligt, lejlighederne har eget
køkken og bad, servicen er fantastisk god og restauranten er af ret høj
kvalitet. Husk at bede om en lejlighed med balkon til havsiden!
www.danskfolkeferie.dk

God ferie

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-09-05 21:49

Hej

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

[klip]
> [...]
>der en masse skønne små byer der ligger mere eller mindre klinet op ad
[klip]

Jeg må på det kraftigste protestere mod det meste af ovenstående Jeg
har kommet på Tenerife hver eneste vinter de sidste 45 år !, og kan
bestemt ikke genkende meget af ovenstående. - Jeg er meget enig med dig
i at byerne oppe på nordkysten er smukke og særdeles velholdte, og med
masser af gode restauranter. - Men her hører enigheden også op.

Der er oceaner af turister på nordsiden af øen, som iøvrigt er på
størrelse med Lolland og Falster tilsammen, Turisterne opholder sig
primært i Puerto de la Cruz, og ligeledes taler _alle_ de lokale
indbyggere et aldeles glimrende engelsk !, Det er jo ikke et u-land man
kommer til, det ses bla. også på trafikken på nordsiden, her forekommer
Helsingør-motorvejen om morgenen kl. 8 som ren barnemad i sammenligning
med trafikken på Tenerife, og det er iøvrigt et alvorligt problem at
komme af med sin bil dernede, man kan cirkulere rundt i evigheder for at
finde en ledig parkeringsplads, med mindre man er så heldig et ens
hotel/lejlighed har privat parkering.

Med hensyn til klimaet så er der i perioden Okt. - Dec. typisk en
dagtemp. på omkring 24-27 gr. og en nat temp. på ca. 18- 20 gr. men det
er korrekt at der ofte forkommer regn og er overskyet på nordsiden, det
er jo dette der er årsagen til at der er så utrolig flot og frodig
deroppe.

Jeg vil stille det meget firkantet op. SydTenerife er for folk der gerne
vil bade, sole, og gå på natklub/Diskotek osv. der er fuld fart på,
hvorimod NordTenerife nok er en del mere roligt og for et mere modent
publikum som er mere til fred og ro, utrolig smuk natur, gode
restauranter osv. - Sydsiden af tenerife er pga. af megen sol, afsvedet,
gråt og trist, bortset selvfølgelig fra de turistbyer der er bygget
dernede inden for de seneste 30-35 år. Syd og nord er som nat og dag,
så det skal man nok lige ha' i baghovedet ved valg af sted.

Iøvrigt kan jeg være helt enig i at Dansk Folkeferie og Atlantic Holiday
i Callao Salvaje er et rigtigt godt bureau og et godt lejlighedshotel,
blot synd at det er placeret i den udørken Det er iøvrigt det som
tidligere hed Monte Bello, og blev brugt til at sende Danskere på
rekreattion på, det blev så købt at DFF og omdannet til det det er idag.

At anbefale et bestemt rejsebureau er svært, det er idag stort set samme
'surdej', service er idag nærmest en 'by i Rusland' og de fleste flyver
med fællesfly, så det er nok mere et spørgsmål om smag og behag, end
egentlig nogen forskel.

Ved søgning af rejse, priser m.v. kan det anbefales at søge på.

www.solfaktor.com/dk

Selv rejser jeg til Tenerife i slutningen af November med Spies.
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : JytteJ

Dato : 24-09-05 15:21

"edob" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og gerne et lejlighedskompleks eller andet tilsvarende ?
>
> Hvilket rejsebureau har rimelige priser hvor kvaliteten er iorden ?

Jeg vil anbefale La Gomera. Den er stadig rimelig uberørt og er en spændende
ø, den er gennemskåret af dybe kløfter så det er ikke sådan bare at drøne
derud, men der er dog veje og off. busser. Ingen strande. Absolut spændende
ø.
Så vidt jeg ved finder der rejseselskaber som arrangerer rejser der til, er
kommet til de senere år.
Søg på nettet om flere inf. om ø´en.

VH.
JytteJ

Fra : Joke

Dato : 24-09-05 15:51

> [...]
> og gerne et lejlighedskompleks eller andet tilsvarende ?
>
> Hvilket rejsebureau har rimelige priser hvor kvaliteten er iorden ?

Efter meget overvejelse og meget snak frem og tilbage har vi valgt en tur
til tenerife, men kan forstå i også er til at gå rundt og kigge i byer og
lign. vi er blevet anbefalet at bo tækt på playa de las americas, hvorfor
hotel atlantic var med i vores første overvejelse.

Men efter nærmere overvejelse og en besparelse på vores rejse på 6000,-
valgte vi at bo lidt tættere på playa de las americas på et lejlighed
kompleks der hedder neptuno, rejsen foregår med Falk Lauritsen som også yder
en god service hele vejen igennem.

Lejligheden ser umiddelbart ud til at være nogenlunde sammen standard men
til forhold med den på atlantic er det her en 2 værelses dvs. seperat
soveværelse.

Hvad man skal se dernede er nok op til andre da vi ikke selv har været der
men udfra det i skriver virker det som om i har samme interesse som os, og
har undersøgt lidt om de forskellige øer og syntes selv tenerife er mest
tillokkende.

med hensyn til rejseselskab tror jeg at enten dansk folkeferie eller falk
lauritsen er at foretrække da begge selskaber har en god solid baggrund og
ikke er en døgnflue klar til fallit på markedet, og dels fordi der er danske
guider helevejen igennem.

F.eks. Mytravel (Spies tjæreborg ving m.fl. har nordiske guider ikke så
sjovt når man betale x antal kroner for et bustur og ikke fatter hvad der
bliver fortalt da guiden på den tur var svensker, derudover betaler man for
kaffe/the i flyveren (ved ikke om det er generelt men ellers nogen steder
også 100 for bustransport på øen)

Star tour har også sparet på servicen i de fleste busser til hotellet er der
i flg. deres katalog ikke en guide med.

Hilsen

Johnny
Der tager til tenerife til december

Fra : edob

Dato : 25-09-05 14:50

Hej NG.

Tak for jeres venlige og fyldige svar. Vi har printet dem alle og er ved at
nærlæse dem for at tage en beslutning.

Vi er åbne for alle forslag hvis der skulle være flere.

Tak igen.

Venlig hilsen, Frank

Fra : newsfan

Dato : 25-09-05 16:24

Hejsa,

Har med interesse fulgt jeres indlæg i denne tråd.

Jeg vil nævne, at jeg for lidt over 5000 Dkr har fået en Charter
rejse fra Apollo til Playa del inglés på Gran Canaria i starten af oktober.
Perfekt
3-stjernet hotel m/pool .. det hele .. 14 dage. Det er en fin pris.

Problemet er ... jeg rejser alene, men hvad pokker ... har brug for at komme
væk og lave intet, da mit arbejde kræver særdeles meget tid (+ fritid).

Kunne godt tænke mig at vide, hvor langt er der fra Playa del inglés til
Las Palmas - kan man cykle denne strækning på 1 dag... ? Ellers er
en taxi måske billigere? Hvad ville budgettet være for sådan en tur?

Hvad ville folk ellers foreslå at jeg skulle tage mig til, når jeg rejser
alene? Jeg kunne godt tænke mig at opleve lidt mere lokalt samfund
og ikke så meget fast food restauranter mv på playa inglés. Jeg behøver
ikke guidede ture, da jeg snakker sproget og kan kommunikere med
de lokale.

Tak for det.

Fra : Kristian

Dato : 25-09-05 18:45

"newsfan" <farmer_joe41@hotmail.com> wrote:

>Kunne godt tænke mig at vide, hvor langt er der fra Playa del inglés til
>Las Palmas - kan man cykle denne strækning på 1 dag... ? Ellers er
>en taxi måske billigere? Hvad ville budgettet være for sådan en tur?

Tag bussen ! De har et glimrende busnet:

http://www.globalsu.net/es/lineas.htm

Kristian

Fra : newsfan

Dato : 29-09-05 17:19

Selvfølgelig! Det gør jeg !

Fra : JytteJ

Dato : 27-09-05 02:11

"newsfan" <farmer_joe41@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og ikke så meget fast food restauranter mv på playa inglés. Jeg behøver
> ikke guidede ture, da jeg snakker sproget og kan kommunikere med

Tag på udflugt til La gomera eller Hierro. Evt. flerdags.

JytteJ

Fra : newsfan

Dato : 29-09-05 17:19

> Tag på udflugt til La gomera eller Hierro. Evt. flerdags.
>
> JytteJ

Det vil jeg undersøge. Tak for tippet.