Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator 10 - hvordan tegner jeg en sam~
Fra : :-\) Carsten

Dato : 24-09-05 07:35

Hej!

Jeg er ny bruger af Illustrator10. dk.

Jeg vil genre tegne noget så simpel som en talebobbel.
Jeg er ny indenfor illustrator - så undskyld et lidt dumt spørgsmål!

først brøved ejeg at tegne med kurveværktøjet (jeg tror nok det hedder
Bezier-kurver),
hvor jeg satte en masse punkter og kurver... men det blev grimt!

Derefter prøvede jeg at tegne en cirkel med hvidt indhold - derefter tegnede
jeg
en trekant som går ud fra cirklen så det bliver en talebobbel.

Men det bliver stadig opfattet som en cirkel og tre enkeltstående streger.

Men hvordan får jeg så dette til at være en sammenhændende figur?
Altså: En enkelt streg hele vejen rundt?
hvor det kun er en samlet figur jeg kan ændre farven på og omdanne ridset
rund om!
(Grupper er ikke løsningen)

Mange hilsner fra
Carsten
cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 24-09-05 10:30

" Carsten" <cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:4334f3d5$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Men hvordan får jeg så dette til at være en sammenhændende figur?
> Altså: En enkelt streg hele vejen rundt?

Tegn din cirkel og derefter din trekant.

Marker begge figurer.

Vælg fanebladet Pathfinder (find den evt. under Window eller tryk Shift +
F9).

Vælg den første mulighed under Shape Modes - Add to shape area. Nu bliver
cirklen og trekanten svejset sammen til én og samme figur, hvorved du får
en samlet streg hele vejen rundt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 24-09-05 10:31

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vælg den første mulighed under Shape Modes - Add to shape area.

Du skal lige huske at trykke på Expand-knappen i højre side af
Pathfinder-fanebladet. Så bliver figuren lavet "færdig".

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : :-\) Carsten

Dato : 24-09-05 21:40

Hej! Ok det virker fint! Tak for hjælpen!

Jeg kan dog ikke lige se, hvad knappen "Udvid" rent faktisk gør...

Men tak for hjælpen!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-09-05 20:17

Carsten skrev:

> Jeg kan dog ikke lige se, hvad knappen "Udvid" rent faktisk gør...

Fra Illustrators hjælpefil:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/udvid.png>.

--
Hilsen