Vurdering af Honda CB cyklerne (70'er mode~
Fra : Lasse Christensen

Dato : 23-09-05 14:00

Hejsa!

Nu er jeg så og sige færdig med og tage kørekort til bil, og skal pronto
igang med kortet til mc for og nå det i denne sæson!

Jeg har tidligere forhørt mig herinde om passende modeller til mig, jeg
blev henvist til Honda CB modellerne, men var på daværende tidspunkt
bidt af englændere.

Jeg er nu kommet op til overfladen igen, og har fundet ud af hvad det er
jeg har brug for.

Har derfor set på en CB 750 K, jeg ved godt den er tung når den bliver
droslet, men så slipper jeg for og købe ny maskine når jeg nu får det
store mc kort, ydelsen kontra vægt må jeg leve med.

Men er der andre faldgrupper inden for denne serie?

Eventuelt andre størrelser af den jeg hellere skal gå efter?

Måske andre forslag til valg af MC?

Jeg er mest til cyklerne fra 50'erne og op til slutningen af 70'erne!

På forhånd tak!

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 23-09-05 14:13

Lasse Christensen wrote:
> Hejsa!

Hej Lasse

> Eventuelt andre størrelser af den jeg hellere skal gå efter?

Du bør nok ikke gå ned i størrelse, jeg havde 2 stk CB400F, de blev
hurtigt få lidt for mig.
Jeg vil derfor klart anbefale dig at finde en CB750, da den forhåbentlig
vil være spændene i længere tid.

Personligt kan jeg bedst lide den første CB750 fra 1969, det er også den
mest "legendariske". Den officelt første "superbike", første
masseproducerede MC med skivebremse og hurtigste masseproducerede MC.

> Måske andre forslag til valg af MC?

Hvis du er til de gamle 70'er cykler, bør du måske kigge på en Kawasaki
Z1000 eller lign. dem er der gode ombygningsmuligheder i hvis du bliver
træt af den originale udgave.

God jagt!

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : Lasse Christensen

Dato : 23-09-05 16:22

Kenneth Østrup wrote:

> [...]
>>

> Hvis du er til de gamle 70'er cykler, bør du måske kigge på en Kawasaki
> Z1000 eller lign. dem er der gode ombygningsmuligheder i hvis du bliver

Har du en årgangstabel eller noget i den stil så jeg kan se forskelle osv.

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 23-09-05 20:54

Lasse Christensen wrote:
> Har du en årgangstabel eller noget i den stil så jeg kan se forskelle osv.

Jeg håber du kan bruge denne her:
<http://www.honda4fun.com/modelli/cb750k0.html>

Fra : Lasse Christensen

Dato : 24-09-05 15:10

Kenneth Østrup wrote:

> Jeg håber du kan bruge denne her:
> <http://www.honda4fun.com/modelli/cb750k0.html>

Det må jo næsten blive sådan en så, har lige siddet og kikket en masse
billeder på http://www.sohc4.us

Det er lige mig :)

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 25-09-05 11:41

Lasse Christensen wrote:
> Det må jo næsten blive sådan en så, har lige siddet og kikket en masse
> billeder på http://www.sohc4.us
>
> Det er lige mig :)

Det er også en af de absolut fedeste 70'er cykler efter min mening!
Og der er stadigvæk reservedele at få

Fra : Lasse Christensen

Dato : 25-09-05 15:32

Kenneth Østrup wrote:

> Det er også en af de absolut fedeste 70'er cykler efter min mening!
> Og der er stadigvæk reservedele at få

Og mange specielle dele, som en giga stor nav osv.

Fra : Armand

Dato : 23-09-05 14:57

Lasse Christensen wrote:

> Har derfor set på en CB 750 K, jeg ved godt den er tung når den bliver
> droslet, men så slipper jeg for og købe ny maskine når jeg nu får det
> store mc kort, ydelsen kontra vægt må jeg leve med.

Det er en faldgrube, det der med at "få en ny" ved at afdrosle når
kørekortet tillader det.
Prøv at forhør dig omkring hvor tit at folk egentlig skifter motorcykel,
og bil for den sags skyld og se at for mange er 3 års tid nok på én
model før man alligevel gerne søger nye græsgange.
Så lad være at købe efter at kunne drosle af til den tid, køb hellere en
model der passer til kørekortet og nyd letkørtheden på den mindre model,
samt lær meget mere på dén end på en tonstung 70'er cykel som du aldrig
bliver dus med p.g.a. ærefrygt :-|

--
Armand.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-09-05 15:58

Helt enig med Armand,

Find en brugt cykel i ok stand til en ok pris og sælg den igen når du
bliver træt af den, eller bare vil prøve noget nyt. For det vil du
uden tvivl, efter et stykke tid.

Hvordan finder man så en sådan cykel?
Google og DBA (og lign) er din ven. Hold øje med "markedet" et stykke
tid og tag evt. ud og kig på at par cykler for at have noget at
sammenligne med.
Hvis du køber en forholdsvis original cykel i god stand, skulle den
ikke være så svær at komme af med igen uden det store tab.

Husk også at checke forsikring for de modeller du finder, priserne kan
svinge pænt vildt. Alternativt kan du købe hos en forhandler gennem
mc-finans og blive forsikret gennem Lloyds der er mere tilforladelige
med priser. Men har nogle meget faste regler for optagelse.

Held og lykke med det.

Jesper,
CB900F '03

Fra : Harry Teicher

Dato : 23-09-05 18:13

CB500 og 550 bliver generelt anerkendt som den bedste model, også af
CB freaks. Se lige http://www.sohc4.us/forums/index.php#1 hvor jeg har
fornøjelsen at være moderator, for alt muligt CB relevant. Se også
http://hjem.get2net.dk/bioscience/CB500/ for min egen personlig
vurdering.

Fra : Lasse Christensen

Dato : 26-09-05 18:37

Harry Teicher wrote:
> [...]
> CB freaks. Se lige http://www.sohc4.us/forums/index.php#1 hvor jeg har
> fornøjelsen at være moderator, for alt muligt CB relevant. Se også

Hvordan ligger det med reservedelspriserne i forhold til andre mærker?