/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Exit BMW
Fra : Mogens


Dato : 23-09-05 13:27

Sakset fra politi.dk:

Politiet får nye motorcykler

Rigspolitiet indgår aftale med leverandører af Yamaha og Honda om levering
af motorcykler frem til 2009.


Efter en udbudsrunde faldt valget på de to japanske sporttouring-motorcykler
Yamaha FJ1300/A og Honda ST1300A "Pan-Europea" som det bedste tilbud samlet
set.

I balancen mellem pris og kvalitet opfylder de politiets krav til blandt
andet sikkerhedsudstyr og stabilitet ved høj fart. Dertil dækker de kraftige
1300 kubiks motorer behovet for hurtig acceleration ved eskorter og
udrykninger efter fartsyndere - på trods af politiudstyrets ekstravægt.

- Det er ikke, fordi vi har volumensyge, men i forhold til de EU-lande vi
sammenligner os med og vores behov, er de nye motorcykler et godt valg,
siger chefpolitiinspektør Jørgen Hedegaard fra Rigspolitiets motorsektion,
som var med ved valget.

De nye motorcykler vil blive købt i takt med at gamle kasseres. Indtil
videre er der bestilt fem af hver model



 
 
Niels Pein (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 23-09-05 15:56

"Mogens" skrev ...
> Sakset fra politi.dk:
>
> Politiet får nye motorcykler
>
> Rigspolitiet indgår aftale med leverandører af Yamaha og Honda om
> levering
> af motorcykler frem til 2009.
>
> Efter en udbudsrunde faldt valget på de to japanske
> sporttouring-motorcykler
> Yamaha FJ1300/A og Honda ST1300A "Pan-Europea" som det bedste tilbud
> samlet set.
>
Det er ved at være nogle år siden jeg hørte at rigspolitiet havde nogle
FJ'ere, i forbindelse med at jeg så een af dem til service hos Special i
Aalborg.
Pudsigt at det ikke nævnes i artiklen at de har kørt Yamaha før. Indian,
Nimbus, BSA, Ariel, Norton, Triumph og BMW nævnes.
--
Mvh. Niels
TransAlp



Aragorn Elessar (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 23-09-05 18:05


"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message
news:43341777$0$2982$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Mogens" skrev ...
> > Sakset fra politi.dk:
> >
> > Politiet får nye motorcykler
> >
> > Rigspolitiet indgår aftale med leverandører af Yamaha og Honda om
> > levering
> > af motorcykler frem til 2009.
> >
> > Efter en udbudsrunde faldt valget på de to japanske
> > sporttouring-motorcykler
> > Yamaha FJ1300/A og Honda ST1300A "Pan-Europea" som det bedste tilbud
> > samlet set.
> >
> Det er ved at være nogle år siden jeg hørte at rigspolitiet havde nogle
> FJ'ere, i forbindelse med at jeg så een af dem til service hos Special i
> Aalborg.
> Pudsigt at det ikke nævnes i artiklen at de har kørt Yamaha før. Indian,
> Nimbus, BSA, Ariel, Norton, Triumph og BMW nævnes.
> --
> Mvh. Niels
> TransAlp

Hej Niels.

De har også så småt været på vej ud, men det blev besluttet at genanskaffe
Yamahaerne til nærmere gennemprøvning, da Politiet ikke mente at de var
gennemtestede nok.

Kilde: En mekaniker hos Rigspolitiet.

Derudover har Politiet kørt - som du nævner - Nimbus, BSA, Ariel, Norton,
Triumph og BMW.
Andre mærker, som har kørt i etatens tjeneste:

Elleham.
Vespa.
Goggo.
Harley Davidson.
Honda.

Kilde: Politihistorisk Selskabs årsskrift 1990 - artikel: Motorcyklen i
Politiets Tjeneste, af Erik Kristoffersen.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



Aragorn Elessar (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 23-09-05 18:08

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote in message
news:zDWYe.874$535.74@news.get2net.dk...
-klip-
> Kilde: Politihistorisk Selskabs årsskrift 1990 - artikel: Motorcyklen i
> Politiets Tjeneste, af Erik Kristoffersen.
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn_DK

Omtalte artikel kan - for de interesserede - også findes (i redigeret
udgave) på BMW-klubbens hjemmeside - se under Månedens Artikel, år 2000:
"BMW'en I Politiets Tjeneste."
Denne udgave fokuserer kun på BMW-motorcyklerne i Politiets tjeneste.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



TH (23-09-2005)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 23-09-05 17:07

> Sakset fra politi.dk:

> I balancen mellem pris og kvalitet opfylder de politiets krav til blandt
> andet sikkerhedsudstyr og stabilitet ved høj fart. Dertil dækker de
kraftige
> 1300 kubiks motorer behovet for hurtig acceleration ved eskorter og
> udrykninger efter fartsyndere - på trods af politiudstyrets ekstravægt.
>
>

At Politiet får mest kvalitet for pengene med japsere kan vist kun skyldes,
at Politiets motorcykler anskaffes uden registreringsafgift.

En Honda ST 1300 A koster kr. 309.997 inkl. afgift og moms, men derimod
koster en BMW K1200GT (BMW K1200P) kun kr. 275.000 inkl. afgift og moms.

Jeg vil tro at begge de nævnte motorcykler er lige dyre i drift og
vedligeholdelse.

Venlig hilsen

Tim.




Aragorn Elessar (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 23-09-05 17:52


"TH" <spamblocked@post.cybercity.dk> wrote in message
news:dh197s$832$1@newsbin.cybercity.dk...
> > Sakset fra politi.dk:
>
> > I balancen mellem pris og kvalitet opfylder de politiets krav til blandt
> > andet sikkerhedsudstyr og stabilitet ved høj fart. Dertil dækker de
> kraftige
> > 1300 kubiks motorer behovet for hurtig acceleration ved eskorter og
> > udrykninger efter fartsyndere - på trods af politiudstyrets ekstravægt.
> >
> >
>
> At Politiet får mest kvalitet for pengene med japsere kan vist kun
skyldes,
> at Politiets motorcykler anskaffes uden registreringsafgift.
>
> En Honda ST 1300 A koster kr. 309.997 inkl. afgift og moms, men derimod
> koster en BMW K1200GT (BMW K1200P) kun kr. 275.000 inkl. afgift og moms.
>
> Jeg vil tro at begge de nævnte motorcykler er lige dyre i drift og
> vedligeholdelse.
>
> Venlig hilsen
>
> Tim.

Hej Tim.

Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
Kilde: En af Rigspolitiets mekanikere, plus en erfaren mc'er.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



Martin Sørensen (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 23-09-05 18:33

>> En Honda ST 1300 A koster kr. 309.997 inkl. afgift og moms, men
>> derimod koster en BMW K1200GT (BMW K1200P) kun kr. 275.000 inkl.
>> afgift og moms.
>> Jeg vil tro at begge de nævnte motorcykler er lige dyre i drift og
>> vedligeholdelse.
> Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.

Yamaha FJR1300: 144 HK til 251 kg
BMW K1200GT: 130 HK til 285 kg

Alene ydelses- og vægtforskellen kan da også være en betydelig faktor i
valget? Yamahaen yder trods alt 14 HK mere (ikke at det betyder alverden),
men den vejer også hele 34 kg mindre..

Når det er sagt, så tror godt at de kan klare at vurdere cyklerne op mod
hinanden, og nok har kigget på en del flere faktorer end der lige er blevet
vurderet herinde.. Yamahaen er vel heller ikke endeligt valgt, men blot købt
på prøve? Det er jo også temmeligt vigtigt at de betjente der skal køre på
dem, kan lide dem.

--
signing off.. Martin Sørensen



TH (23-09-2005)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 23-09-05 19:04

> Yamaha FJR1300: 144 HK til 251 kg
> BMW K1200GT: 130 HK til 285 kg
>
> Alene ydelses- og vægtforskellen kan da også være en betydelig faktor i
> valget? Yamahaen yder trods alt 14 HK mere (ikke at det betyder alverden),
> men den vejer også hele 34 kg mindre..

Hej Martin.

Hvis Politiet interesserede sig for høj ydelse, så ville de nok have valgt
den nye BMW K1200S. Bortset fra det, så har Touring Nyt (2/99) testet en BMW
K1200RS til at accelere fra 0 - 100 km/h på kun 2,9 sekunder, hvilket må
være tilstrækkelig hurtigt.

> Når det er sagt, så tror godt at de kan klare at vurdere cyklerne op mod
> hinanden, og nok har kigget på en del flere faktorer end der lige er
blevet
> vurderet herinde.. Yamahaen er vel heller ikke endeligt valgt, men blot
købt
> på prøve? Det er jo også temmeligt vigtigt at de betjente der skal køre på
> dem, kan lide dem.

Det må tiden vise, men jeg tror også at betjentene foretrækker god komfort
og en oprejst kørestilling (= godt overblik) fremfor et par ekstra hypper.

Venlig hilsen

Tim.




Ukendt (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-09-05 18:42


Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...

>Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
>Kilde: En af Rigspolitiets mekanikere, plus en erfaren mc'er.


Ja selvfølgelig skal den det, alene af den grund at FJ'en har kæde :-/

Statistik min bare....

mvh
Orla




Peter (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 24-09-05 00:17


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:43344655$0$9148$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...
>
>>Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
>>Kilde: En af Rigspolitiets mekanikere, plus en erfaren mc'er.
>
>
> Ja selvfølgelig skal den det, alene af den grund at FJ'en har kæde :-/
>
Nu er det ikke FJ, men derimod FJR politiet køber. FJR har kardan.

FJR har 10.000 km mellem service eftersyn og 40.000 km mellem
ventiljustering. Jeg kender ikke de tilsvarende tal for K1200GT.

--
Peter
FJR1300A



TH (24-09-2005)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 24-09-05 07:44

> >
> > Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...
> >
> >>Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
> >>Kilde: En af Rigspolitiets mekanikere, plus en erfaren mc'er.
> >
> >
> > Ja selvfølgelig skal den det, alene af den grund at FJ'en har kæde :-/
> >
> Nu er det ikke FJ, men derimod FJR politiet køber. FJR har kardan.
>
> FJR har 10.000 km mellem service eftersyn og 40.000 km mellem
> ventiljustering. Jeg kender ikke de tilsvarende tal for K1200GT.
>
> --
> Peter
> FJR1300A
>

Hej Peter,

Da Politiet før har kørt på Yamaha FJ1200, så vil jeg tro at Orla har ret i
sin formodning om, at det er FJ-modellerne den pågældende mekaniker har
brugt som erfaringsgrundlag.

En BMW K1200GT skal have skiftet olie hver 10.000 km. Jeg må være dig svar
skyldig med hensyn til ventiljusteringsintervaller.

Jeg ved at Politiets biler bliver serviceret for hver 10.000 km, så mon ikke
motorcyklerne også bliver serviceret hyppigere end det af fabrikken normalt
foreskrevne serviceinterval?

Venlig hilsen

Tim
BMW K1200RS




Rolf (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Rolf


Dato : 25-09-05 11:05


"TH" <spamblocked@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:dh2sil$121j$1@newsbin.cybercity.dk...
>> >
>> > Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...
>> >
>> >>Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
>> >>Kilde: En af Rigspolitiets mekanikere, plus en erfaren mc'er.
>> >
>> >
>> > Ja selvfølgelig skal den det, alene af den grund at FJ'en har kæde :-/
>> >
>> Nu er det ikke FJ, men derimod FJR politiet køber. FJR har kardan.
>>
>> FJR har 10.000 km mellem service eftersyn og 40.000 km mellem
>> ventiljustering. Jeg kender ikke de tilsvarende tal for K1200GT.
>>
>> --
>> Peter
>> FJR1300A
>>
>
> Hej Peter,
>
> Da Politiet før har kørt på Yamaha FJ1200, så vil jeg tro at Orla har ret
> i
> sin formodning om, at det er FJ-modellerne den pågældende mekaniker har
> brugt som erfaringsgrundlag.
>
> En BMW K1200GT skal have skiftet olie hver 10.000 km. Jeg må være dig svar
> skyldig med hensyn til ventiljusteringsintervaller.
>
> Jeg ved at Politiets biler bliver serviceret for hver 10.000 km, så mon
> ikke
> motorcyklerne også bliver serviceret hyppigere end det af fabrikken
> normalt
> foreskrevne serviceinterval?
>
> Venlig hilsen
>
> Tim
> BMW K1200RS
>
>
Hej Tim
Ventilerne skal kontrolleres om nødvendig justeres ved hver 20.000 km

-----
Rolf
BMW K1200GT



Ukendt (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-09-05 07:50


Peter skrev i meddelelsen <43348cd2$0$49018$14726298@news.sunsite.dk>...

>Nu er det ikke FJ, men derimod FJR politiet køber. FJR har kardan.
>
>FJR har 10.000 km mellem service eftersyn og 40.000 km mellem
>ventiljustering. Jeg kender ikke de tilsvarende tal for K1200GT.


Omkring statistikken er jeg ret sikker på at "vi" talte om de få FJ1200,
hvoraf vi ihvertfald havde en i nordjylland i en årrække :-|

mvh
Orla




Peter (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 24-09-05 10:48


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:4334fbef$0$87619$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Peter skrev i meddelelsen <43348cd2$0$49018$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>>Nu er det ikke FJ, men derimod FJR politiet køber. FJR har kardan.
>>
>>FJR har 10.000 km mellem service eftersyn og 40.000 km mellem
>>ventiljustering. Jeg kender ikke de tilsvarende tal for K1200GT.
>
>
> Omkring statistikken er jeg ret sikker på at "vi" talte om de få FJ1200,
> hvoraf vi ihvertfald havde en i nordjylland i en årrække :-|

Enig, jeg misforstod indlægget. Jeg troede vi talte om den/de FJR de har
haft i et par år. Jeg ved at de totalskadede en FJR i 2004 på grund af en
lige dyb nok "nedlægning".

--
Peter
FJR1300A



Torben Scheel (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 24-09-05 19:29

Peter wrote:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
> message news:43344655$0$9148$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>>Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...
>>
>>
>>>Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
>>>Kilde: En af Rigspolitiets mekanikere, plus en erfaren mc'er.
>>
>>
>>Ja selvfølgelig skal den det, alene af den grund at FJ'en har kæde :-/
>>
>
> Nu er det ikke FJ, men derimod FJR politiet køber. FJR har kardan.
>
> FJR har 10.000 km mellem service eftersyn og 40.000 km mellem
> ventiljustering. Jeg kender ikke de tilsvarende tal for K1200GT.
>
Jeg _tror_ der blev refereret til den (enkelte?) FJ'er politiet forsøgte
sig med i 90'erne - der forøvrigt blev monteret med lukket kædekasse.
FJR'eren burde ikke give dem andet end lidt variation i problemerne -
det bliver næppe til væsentligt flere værkstedsbesøg.

--
vh
Torben

Aragorn Elessar (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 24-09-05 22:39


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:43359ad8$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
-klip-
> Jeg _tror_ der blev refereret til den (enkelte?) FJ'er politiet forsøgte
> sig med i 90'erne - der forøvrigt blev monteret med lukket kædekasse.
> FJR'eren burde ikke give dem andet end lidt variation i problemerne -
> det bliver næppe til væsentligt flere værkstedsbesøg.
>
> --
> vh
> Torben

Hej Torben.

Så vidt jeg kunne forstå på den enkelte mekaniker jeg havde fat i, drejede
det sig om de Yamahaer der indtil for et års tid eller to siden blev testet
af Politiet.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



Ukendt (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-09-05 08:05


Aragorn Elessar skrev i meddelelsen <_KjZe.111$t%4.13@news.get2net.dk>...

>Så vidt jeg kunne forstå på den enkelte mekaniker jeg havde fat i, drejede
>det sig om de Yamahaer der indtil for et års tid eller to siden blev testet
>af Politiet.


Så kunne det jo også handle om Yamaha GTS 1000, den har jo også været
prøvet.

Jeg forstår da udmærket den mekaniker, der nu skal til at lære "nye" mærker
at kende, det tager altid lidt ekstra tid, og så kan man jo altid fyre den
slags af. Akkurat som landsbymekanikeren om Citroen "umulige at reparere,
går altid i stykker", underligt egentlig, at der kører så mange af dem.....

mvh
Orla



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste