|
| Exit BMW Fra : Mogens |
Dato : 23-09-05 13:27 |
|
Sakset fra politi.dk:
Politiet får nye motorcykler
Rigspolitiet indgår aftale med leverandører af Yamaha og Honda om levering
af motorcykler frem til 2009.
Efter en udbudsrunde faldt valget på de to japanske sporttouring-motorcykler
Yamaha FJ1300/A og Honda ST1300A "Pan-Europea" som det bedste tilbud samlet
set.
I balancen mellem pris og kvalitet opfylder de politiets krav til blandt
andet sikkerhedsudstyr og stabilitet ved høj fart. Dertil dækker de kraftige
1300 kubiks motorer behovet for hurtig acceleration ved eskorter og
udrykninger efter fartsyndere - på trods af politiudstyrets ekstravægt.
- Det er ikke, fordi vi har volumensyge, men i forhold til de EU-lande vi
sammenligner os med og vores behov, er de nye motorcykler et godt valg,
siger chefpolitiinspektør Jørgen Hedegaard fra Rigspolitiets motorsektion,
som var med ved valget.
De nye motorcykler vil blive købt i takt med at gamle kasseres. Indtil
videre er der bestilt fem af hver model
| |
Niels Pein (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 23-09-05 15:56 |
|
"Mogens" skrev ...
> Sakset fra politi.dk:
>
> Politiet får nye motorcykler
>
> Rigspolitiet indgår aftale med leverandører af Yamaha og Honda om
> levering
> af motorcykler frem til 2009.
>
> Efter en udbudsrunde faldt valget på de to japanske
> sporttouring-motorcykler
> Yamaha FJ1300/A og Honda ST1300A "Pan-Europea" som det bedste tilbud
> samlet set.
>
Det er ved at være nogle år siden jeg hørte at rigspolitiet havde nogle
FJ'ere, i forbindelse med at jeg så een af dem til service hos Special i
Aalborg.
Pudsigt at det ikke nævnes i artiklen at de har kørt Yamaha før. Indian,
Nimbus, BSA, Ariel, Norton, Triumph og BMW nævnes.
--
Mvh. Niels
TransAlp
| |
Aragorn Elessar (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 23-09-05 18:05 |
|
"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message
news:43341777$0$2982$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Mogens" skrev ...
> > Sakset fra politi.dk:
> >
> > Politiet får nye motorcykler
> >
> > Rigspolitiet indgår aftale med leverandører af Yamaha og Honda om
> > levering
> > af motorcykler frem til 2009.
> >
> > Efter en udbudsrunde faldt valget på de to japanske
> > sporttouring-motorcykler
> > Yamaha FJ1300/A og Honda ST1300A "Pan-Europea" som det bedste tilbud
> > samlet set.
> >
> Det er ved at være nogle år siden jeg hørte at rigspolitiet havde nogle
> FJ'ere, i forbindelse med at jeg så een af dem til service hos Special i
> Aalborg.
> Pudsigt at det ikke nævnes i artiklen at de har kørt Yamaha før. Indian,
> Nimbus, BSA, Ariel, Norton, Triumph og BMW nævnes.
> --
> Mvh. Niels
> TransAlp
Hej Niels.
De har også så småt været på vej ud, men det blev besluttet at genanskaffe
Yamahaerne til nærmere gennemprøvning, da Politiet ikke mente at de var
gennemtestede nok.
Kilde: En mekaniker hos Rigspolitiet.
Derudover har Politiet kørt - som du nævner - Nimbus, BSA, Ariel, Norton,
Triumph og BMW.
Andre mærker, som har kørt i etatens tjeneste:
Elleham.
Vespa.
Goggo.
Harley Davidson.
Honda.
Kilde: Politihistorisk Selskabs årsskrift 1990 - artikel: Motorcyklen i
Politiets Tjeneste, af Erik Kristoffersen.
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Aragorn Elessar (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 23-09-05 18:08 |
|
"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote in message
news:zDWYe.874$535.74@news.get2net.dk...
-klip-
> Kilde: Politihistorisk Selskabs årsskrift 1990 - artikel: Motorcyklen i
> Politiets Tjeneste, af Erik Kristoffersen.
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn_DK
Omtalte artikel kan - for de interesserede - også findes (i redigeret
udgave) på BMW-klubbens hjemmeside - se under Månedens Artikel, år 2000:
"BMW'en I Politiets Tjeneste."
Denne udgave fokuserer kun på BMW-motorcyklerne i Politiets tjeneste.
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
TH (23-09-2005)
| Kommentar Fra : TH |
Dato : 23-09-05 17:07 |
|
> Sakset fra politi.dk:
> I balancen mellem pris og kvalitet opfylder de politiets krav til blandt
> andet sikkerhedsudstyr og stabilitet ved høj fart. Dertil dækker de
kraftige
> 1300 kubiks motorer behovet for hurtig acceleration ved eskorter og
> udrykninger efter fartsyndere - på trods af politiudstyrets ekstravægt.
>
>
At Politiet får mest kvalitet for pengene med japsere kan vist kun skyldes,
at Politiets motorcykler anskaffes uden registreringsafgift.
En Honda ST 1300 A koster kr. 309.997 inkl. afgift og moms, men derimod
koster en BMW K1200GT (BMW K1200P) kun kr. 275.000 inkl. afgift og moms.
Jeg vil tro at begge de nævnte motorcykler er lige dyre i drift og
vedligeholdelse.
Venlig hilsen
Tim.
| |
Aragorn Elessar (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 23-09-05 17:52 |
|
"TH" <spamblocked@post.cybercity.dk> wrote in message
news:dh197s$832$1@newsbin.cybercity.dk...
> > Sakset fra politi.dk:
>
> > I balancen mellem pris og kvalitet opfylder de politiets krav til blandt
> > andet sikkerhedsudstyr og stabilitet ved høj fart. Dertil dækker de
> kraftige
> > 1300 kubiks motorer behovet for hurtig acceleration ved eskorter og
> > udrykninger efter fartsyndere - på trods af politiudstyrets ekstravægt.
> >
> >
>
> At Politiet får mest kvalitet for pengene med japsere kan vist kun
skyldes,
> at Politiets motorcykler anskaffes uden registreringsafgift.
>
> En Honda ST 1300 A koster kr. 309.997 inkl. afgift og moms, men derimod
> koster en BMW K1200GT (BMW K1200P) kun kr. 275.000 inkl. afgift og moms.
>
> Jeg vil tro at begge de nævnte motorcykler er lige dyre i drift og
> vedligeholdelse.
>
> Venlig hilsen
>
> Tim.
Hej Tim.
Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
Kilde: En af Rigspolitiets mekanikere, plus en erfaren mc'er.
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Martin Sørensen (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 23-09-05 18:33 |
|
>> En Honda ST 1300 A koster kr. 309.997 inkl. afgift og moms, men
>> derimod koster en BMW K1200GT (BMW K1200P) kun kr. 275.000 inkl.
>> afgift og moms.
>> Jeg vil tro at begge de nævnte motorcykler er lige dyre i drift og
>> vedligeholdelse.
> Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
Yamaha FJR1300: 144 HK til 251 kg
BMW K1200GT: 130 HK til 285 kg
Alene ydelses- og vægtforskellen kan da også være en betydelig faktor i
valget? Yamahaen yder trods alt 14 HK mere (ikke at det betyder alverden),
men den vejer også hele 34 kg mindre..
Når det er sagt, så tror godt at de kan klare at vurdere cyklerne op mod
hinanden, og nok har kigget på en del flere faktorer end der lige er blevet
vurderet herinde.. Yamahaen er vel heller ikke endeligt valgt, men blot købt
på prøve? Det er jo også temmeligt vigtigt at de betjente der skal køre på
dem, kan lide dem.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
TH (23-09-2005)
| Kommentar Fra : TH |
Dato : 23-09-05 19:04 |
|
> Yamaha FJR1300: 144 HK til 251 kg
> BMW K1200GT: 130 HK til 285 kg
>
> Alene ydelses- og vægtforskellen kan da også være en betydelig faktor i
> valget? Yamahaen yder trods alt 14 HK mere (ikke at det betyder alverden),
> men den vejer også hele 34 kg mindre..
Hej Martin.
Hvis Politiet interesserede sig for høj ydelse, så ville de nok have valgt
den nye BMW K1200S. Bortset fra det, så har Touring Nyt (2/99) testet en BMW
K1200RS til at accelere fra 0 - 100 km/h på kun 2,9 sekunder, hvilket må
være tilstrækkelig hurtigt.
> Når det er sagt, så tror godt at de kan klare at vurdere cyklerne op mod
> hinanden, og nok har kigget på en del flere faktorer end der lige er
blevet
> vurderet herinde.. Yamahaen er vel heller ikke endeligt valgt, men blot
købt
> på prøve? Det er jo også temmeligt vigtigt at de betjente der skal køre på
> dem, kan lide dem.
Det må tiden vise, men jeg tror også at betjentene foretrækker god komfort
og en oprejst kørestilling (= godt overblik) fremfor et par ekstra hypper.
Venlig hilsen
Tim.
| |
Ukendt (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-09-05 18:42 |
|
Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...
>Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
>Kilde: En af Rigspolitiets mekanikere, plus en erfaren mc'er.
Ja selvfølgelig skal den det, alene af den grund at FJ'en har kæde :-/
Statistik min bare....
mvh
Orla
| |
Peter (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 24-09-05 00:17 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:43344655$0$9148$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...
>
>>Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
>>Kilde: En af Rigspolitiets mekanikere, plus en erfaren mc'er.
>
>
> Ja selvfølgelig skal den det, alene af den grund at FJ'en har kæde :-/
>
Nu er det ikke FJ, men derimod FJR politiet køber. FJR har kardan.
FJR har 10.000 km mellem service eftersyn og 40.000 km mellem
ventiljustering. Jeg kender ikke de tilsvarende tal for K1200GT.
--
Peter
FJR1300A
| |
TH (24-09-2005)
| Kommentar Fra : TH |
Dato : 24-09-05 07:44 |
|
> >
> > Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...
> >
> >>Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
> >>Kilde: En af Rigspolitiets mekanikere, plus en erfaren mc'er.
> >
> >
> > Ja selvfølgelig skal den det, alene af den grund at FJ'en har kæde :-/
> >
> Nu er det ikke FJ, men derimod FJR politiet køber. FJR har kardan.
>
> FJR har 10.000 km mellem service eftersyn og 40.000 km mellem
> ventiljustering. Jeg kender ikke de tilsvarende tal for K1200GT.
>
> --
> Peter
> FJR1300A
>
Hej Peter,
Da Politiet før har kørt på Yamaha FJ1200, så vil jeg tro at Orla har ret i
sin formodning om, at det er FJ-modellerne den pågældende mekaniker har
brugt som erfaringsgrundlag.
En BMW K1200GT skal have skiftet olie hver 10.000 km. Jeg må være dig svar
skyldig med hensyn til ventiljusteringsintervaller.
Jeg ved at Politiets biler bliver serviceret for hver 10.000 km, så mon ikke
motorcyklerne også bliver serviceret hyppigere end det af fabrikken normalt
foreskrevne serviceinterval?
Venlig hilsen
Tim
BMW K1200RS
| |
Rolf (25-09-2005)
| Kommentar Fra : Rolf |
Dato : 25-09-05 11:05 |
|
"TH" <spamblocked@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:dh2sil$121j$1@newsbin.cybercity.dk...
>> >
>> > Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...
>> >
>> >>Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
>> >>Kilde: En af Rigspolitiets mekanikere, plus en erfaren mc'er.
>> >
>> >
>> > Ja selvfølgelig skal den det, alene af den grund at FJ'en har kæde :-/
>> >
>> Nu er det ikke FJ, men derimod FJR politiet køber. FJR har kardan.
>>
>> FJR har 10.000 km mellem service eftersyn og 40.000 km mellem
>> ventiljustering. Jeg kender ikke de tilsvarende tal for K1200GT.
>>
>> --
>> Peter
>> FJR1300A
>>
>
> Hej Peter,
>
> Da Politiet før har kørt på Yamaha FJ1200, så vil jeg tro at Orla har ret
> i
> sin formodning om, at det er FJ-modellerne den pågældende mekaniker har
> brugt som erfaringsgrundlag.
>
> En BMW K1200GT skal have skiftet olie hver 10.000 km. Jeg må være dig svar
> skyldig med hensyn til ventiljusteringsintervaller.
>
> Jeg ved at Politiets biler bliver serviceret for hver 10.000 km, så mon
> ikke
> motorcyklerne også bliver serviceret hyppigere end det af fabrikken
> normalt
> foreskrevne serviceinterval?
>
> Venlig hilsen
>
> Tim
> BMW K1200RS
>
>
Hej Tim
Ventilerne skal kontrolleres om nødvendig justeres ved hver 20.000 km
-----
Rolf
BMW K1200GT
| |
Ukendt (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-09-05 07:50 |
|
Peter skrev i meddelelsen <43348cd2$0$49018$14726298@news.sunsite.dk>...
>Nu er det ikke FJ, men derimod FJR politiet køber. FJR har kardan.
>
>FJR har 10.000 km mellem service eftersyn og 40.000 km mellem
>ventiljustering. Jeg kender ikke de tilsvarende tal for K1200GT.
Omkring statistikken er jeg ret sikker på at "vi" talte om de få FJ1200,
hvoraf vi ihvertfald havde en i nordjylland i en årrække :-|
mvh
Orla
| |
Peter (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 24-09-05 10:48 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:4334fbef$0$87619$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Peter skrev i meddelelsen <43348cd2$0$49018$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>>Nu er det ikke FJ, men derimod FJR politiet køber. FJR har kardan.
>>
>>FJR har 10.000 km mellem service eftersyn og 40.000 km mellem
>>ventiljustering. Jeg kender ikke de tilsvarende tal for K1200GT.
>
>
> Omkring statistikken er jeg ret sikker på at "vi" talte om de få FJ1200,
> hvoraf vi ihvertfald havde en i nordjylland i en årrække :-|
Enig, jeg misforstod indlægget. Jeg troede vi talte om den/de FJR de har
haft i et par år. Jeg ved at de totalskadede en FJR i 2004 på grund af en
lige dyb nok "nedlægning".
--
Peter
FJR1300A
| |
Torben Scheel (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 24-09-05 19:29 |
|
Peter wrote:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
> message news:43344655$0$9148$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>>Aragorn Elessar skrev i meddelelsen ...
>>
>>
>>>Næh, Yamahaerne skal vedligeholdes oftere end BMW'erne.
>>>Kilde: En af Rigspolitiets mekanikere, plus en erfaren mc'er.
>>
>>
>>Ja selvfølgelig skal den det, alene af den grund at FJ'en har kæde :-/
>>
>
> Nu er det ikke FJ, men derimod FJR politiet køber. FJR har kardan.
>
> FJR har 10.000 km mellem service eftersyn og 40.000 km mellem
> ventiljustering. Jeg kender ikke de tilsvarende tal for K1200GT.
>
Jeg _tror_ der blev refereret til den (enkelte?) FJ'er politiet forsøgte
sig med i 90'erne - der forøvrigt blev monteret med lukket kædekasse.
FJR'eren burde ikke give dem andet end lidt variation i problemerne -
det bliver næppe til væsentligt flere værkstedsbesøg.
--
vh
Torben
| |
Aragorn Elessar (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 24-09-05 22:39 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:43359ad8$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
-klip-
> Jeg _tror_ der blev refereret til den (enkelte?) FJ'er politiet forsøgte
> sig med i 90'erne - der forøvrigt blev monteret med lukket kædekasse.
> FJR'eren burde ikke give dem andet end lidt variation i problemerne -
> det bliver næppe til væsentligt flere værkstedsbesøg.
>
> --
> vh
> Torben
Hej Torben.
Så vidt jeg kunne forstå på den enkelte mekaniker jeg havde fat i, drejede
det sig om de Yamahaer der indtil for et års tid eller to siden blev testet
af Politiet.
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Ukendt (25-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-09-05 08:05 |
|
Aragorn Elessar skrev i meddelelsen <_KjZe.111$t%4.13@news.get2net.dk>...
>Så vidt jeg kunne forstå på den enkelte mekaniker jeg havde fat i, drejede
>det sig om de Yamahaer der indtil for et års tid eller to siden blev testet
>af Politiet.
Så kunne det jo også handle om Yamaha GTS 1000, den har jo også været
prøvet.
Jeg forstår da udmærket den mekaniker, der nu skal til at lære "nye" mærker
at kende, det tager altid lidt ekstra tid, og så kan man jo altid fyre den
slags af. Akkurat som landsbymekanikeren om Citroen "umulige at reparere,
går altid i stykker", underligt egentlig, at der kører så mange af dem.....
mvh
Orla
| |
|
|