Sikkerhed i svømmehallen
Fra : Ole Bro

Dato : 23-09-05 10:45

Hej Alle

I den svømmehal, som vores dykkerklub har bassin tid i, er der kommet
en ny bademester. I den forbindelse er vores håndtering af sikkerheden
taget op til revision.

Vi skal til at have folk på kanten, der som et minimum har aflagt en
bassinprøve.

Jeg vil gerne, fra andre klubber, høre om, hvordan I håndterer jeres
kantbisse ordning, eller hvad i nu kalder jeres mand på kanten.

Hvilke regler har I, når i er i svømmehallen? Hvordan håndterer i
sikkerheden? Er det noget i selv står for, eller er der altid en
livredder fra svømmehallen tilstede?

mvh.

Ole Bro

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-09-05 16:11

"Ole Bro" <ole.nielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>Hvilke regler har I, når i er i svømmehallen? Hvordan håndterer i
>sikkerheden? Er det noget i selv står for, eller er der altid en

Vi har ikke andre regler i "vores svømmehal" end at man ikke må være alene.
Til gengæld har stort set alle medlemmer i deres dykkercertifikat elementer
der fuldt ud opfylder bassinprøven.

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-09-05 16:30

"Ole Bro" <ole.nielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg vil gerne, fra andre klubber, høre om, hvordan I håndterer jeres
>kantbisse ordning, eller hvad i nu kalder jeres mand på kanten.

Hej Ole,

Vi skal ikke fra klubbens side stille personale til rådighed for
svømmehallen, de har vel en bademester der vimser lidt rundt. Men han kan jo
ikke rigtig lave så meget livredning når vi ligger og bobler på bunden.

>Hvilke regler har I, når i er i svømmehallen? Hvordan håndterer i
>sikkerheden? Er det noget i selv står for, eller er der altid en
>livredder fra svømmehallen tilstede?

Vi har ingen regler fra klubbens side, vi følger bare svømmehallens regler
og dennes anvisninger, vi plejer dog at holde lidt øje med hinanden hvis vi
ligger og træner fridykning eller der er nogen der ligger og leger med
ventiler eller prøver andet nyt grej. Som Allan pointerer så har alle
dykkerne kvalifikationer der overstiger en bassinprøve.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 21:49

Jonas Lüttichau wrote:

> Som Allan
> pointerer så har alle dykkerne kvalifikationer der overstiger en
> bassinprøve.

det vil jeg da på ingen måde give dig ret i, der er da nogle elementer i
baseng prøven som der ikke findes i dykker certifikatet.
feks.
når du henter en i land til dit certifikat er det med finder og med rolig
offer, hvilket er lettere end i baseng prøven hvor det er uden udstyr og med
en urolig og mget modvillig person.
i baseng prøven indgår der også at du har kenskab til den aktuelde
svømmehalds nød / sikkerheds procedure osv

sidst men bestemdt ikke minst en baseng prøve holder et år, og skal så
fornyes, det vil sige at dit baseng kort viser at du KAN nogle bestemdte
ting, men dit certifikat viser at du ENGANG HAR KUNNE nogle bestemdte ting,
og hvad disse ting så i øvrit er, når vi snakker certifikat, ja det er jo
meget forskæligt alt efter hviliket certifikat det er du har og hvorgammelt
det er (da krav jo ændre sig)

i vores hal er det sådanne at alle klubber de benytter hallen skal minst
have en person til stede der har basing prøve, den person må så godt være i
vandet, så derfor gør vi det at alle i bestyrelsen, instruktør og et par af
de mest aktive tager basing prøven hvert år, på den måde er vi sikker på at
der altid er nogle stykker i svømme hallen der har basing prøven.

mvh Morten

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-09-05 21:31

"Ole Bro" <ole.nielsen@get2net.dk> wrote in message
> [...]

>Hvilke regler har I, når i er i svømmehallen? Hvordan håndterer i
>sikkerheden? Er det noget i selv står for, eller er der altid en

Vi skal stille en livredder i maglegårsbadet i Roskilde.
Vi har 2 uddannede livredder dommere, så vi uddanner vores egne
livreddere.
Livredderne har så en turnusordning, så de er i svømmehallen
et begrænset antal gange.

Søren Arnvig
Roskilde Frømandsklub

Fra : Torben

Dato : 26-09-05 08:32

[...]

I vores svømmehal er der krav om at en der har taget bassinprøve er til
stede. Vi er alle minimum CMAS eller Padi RD og derover, men der er ikke
mulighed for kompensation i Københavns kommune

Mvh. Torben

Fra : jens jensen

Dato : 29-09-05 07:13

Hej
ligesom i offentelige åbningstider i en svømme hal hvor der SKAL være en
livredder som går på kanten skal der også være en i de hal tider man som
klub udefra har booket sig ind på. dette er et krav, og hvis ikke reglen
bliver fulgt, hvem har så ansvaret for ulykken??
mvh jens . undervandsgruppen poseidon -als

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-09-05 07:26

"jens jensen" <jeise@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klub udefra har booket sig ind på. dette er et krav, og hvis ikke reglen
> bliver fulgt, hvem har så ansvaret for ulykken??

Selvom der sker en ulykke i svømmehallens offentlige åbningstid så er det
ikke livredderens ansvar.

Allan Hansen

Fra : Ole Bro

Dato : 29-09-05 08:08

Som klub vil vi gerne opfylde kravene til bassin prøven og uddanne et
antal medlemmer. Problemet bliver efterfølgende, at det kun er de få
der kan være kantbisser.

Vi har gennem de sidste mange år (15+) haft den aftale med
svømmehallen, at den sidste mand der ankommer i svømmhallen, er den
der står på kanten, hvis der ikke lige er en der frivilligt har taget
tjansen. Dette er en regel, som alle har fundet rimelig.
Skal den løsning fortsætte, betyder det, at vi hvert år skal
gennemføre omkring 40 - 50 basin prøver. En fuldstændig uoverskuelig
opgave, hvis vi skal have en ekstern instruktør til at stå for det.
Det vil se lidt anderledes ud, hvis vi internt i klubben kunne stå for
uddannelsen og gennemførelsen af prøverne, så - Søren Arnvig- Kan
du fortælle mig hvordan vi får uddannet en livredder dommer?

Løsningen som Morten Dall's klub har er også acceptabel. At der skal
være en i svømmehallen, der har prøven, er en noget mere fleksibel
løsning, som sagtens kan implementeres i vores klub og i de fleste
andre klubber i landet.

Hvis jeg skal forestille mig en ulykkes situation, vil jeg mene at det
er hurtigere at indsætte en af de folk der er i vandet, til at redde
den druknede op, mens kantbissen aktiverer halalarmen. Kantbissen vil
herefter være klar ved kanten til at yde førstehjælp, når den
forulykkede er blevet bjærget.
Det må være den hurtigste løsning i forhold til at det er
kantbissen, der selv skal i vandet, bjærge, yde 1.hjælp og aktiverer
alarmen, hvilket er det der forventes af "personen med bassin prøven"

Mvh.

Ole Bro