Forbedring eller ej ?
Fra : Thomas

Dato : 23-09-05 10:22

Hej.

Jeg har netop købt en ny Pc, hvori der er integreret grafikkort, som Everst
Home siger skulle være et ATI Radeon 9000/9100 Pro IGP.
Da det nu kører med shared ram(64mb) og mit bundkort kun har 512mb, så
tænkte jeg på om jeg med fordel kunne tage et af mine gamle aflagte Geforce4
mx440 kort og stoppe i, og så bare disable det Integreret grafik kort ?.

Nogen kommentarer om det vil være en forbedring eller ej ?

Thomas.

Fra : Hans

Dato : 23-09-05 11:25

Thomas wrote:
> [...]
> grafik kort ?.
> Nogen kommentarer om det vil være en forbedring eller ej ?

Du kan jo hente et benchmarkprogram og sammenligne hastigheden mellem de to
grafikkort, men jeg tror du bliver skuffet over billedkvaliteten på dit
GeForce kort allerede inden du får testet det, da Radeon kortet har et
rigtigt godt billede selv ved de høje opløsninger.

Mit umiddelbare bud er at GeForce kortet er langsommere.

Hans

Fra : JK

Dato : 23-09-05 11:38

On Fri, 23 Sep 2005 11:22:13 +0200, "Thomas"
<oz1jte@REMOVETHISmail.dk> wrote:

> [...]
>mx440 kort og stoppe i, og så bare disable det Integreret grafik kort ?.
>
>Nogen kommentarer om det vil være en forbedring eller ej ?

Det tror jeg er omtrent ligestillet. Det betyder meget for dit onboard
grafik, mener jeg uden at vide hvilket bundkort det er, at du har 2
ram klodser i. Forudsat at bundkortet understøtter dual ram band.
Når du har dual band ram aktivereret kører onboard grafik mere
uafhængigt af system ram. Jeg har set betydningen med flere bundkort,
f.eks. med nforce2 igp chipset og radeon chipset (for amd64).

Download f.eks. 3Dmarks2001se og test det af. Det er et gammelt
testprogram ganske vist. Men det er kun 40 Mbyte download og skulle
være godt nok til denne twist.

Sørg for at afinstallere gamle grafikkorts drivere i kontrolpanel. For
nvidia og ati drivere er 2 vidt forskellige ting.

mvh

John

Fra : Brian Lund

Dato : 23-09-05 17:48

> [...]
> mx440 kort og stoppe i, og så bare disable det Integreret grafik kort ?.
>
> Nogen kommentarer om det vil være en forbedring eller ej ?

De burde være ca. lige hurtige, måske med en svag fordel til Geforcen...
Men det kan sagtens ske at dine onboard RAM gør at det går langsommere end
det ville gøre ved et "rigtigt" Radeon 9000... Test dig frem til det ;)

Brian