Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
AGPx8 hvad skal jeg ha?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 23-09-05 10:07

Hejsa,

Jeg har en lidt ældre computer med en Intel Pentium 4 2.4GHz processor
(ingen HT halløj) og med 768MB PC2700 DDR333 ram.

Mit nuværende grafikkort er et Nvidia Geforce4 MX420 hvilket mildesttalt
ikke er særligt imponerende.

Jeg bruger hovedsagligt min pc som arbejdspc hver dag fra 8 til 18 men har
engang imellem lyst til at spille lidt for at afreagere på de mange arbejds
opgaver - her til har jeg købt Battlefield 2 som jeg syntes så vældigt
interessant ud.

Desværre så jeg ikke at dette spil kræver en af følgende Grafikkort:

Radeon: X300, X600, X700, X800, X850, 8500, 9500, 9600, 9700 samt 9800
Nvidia: FX5700, 5800, 5900, 5950, 6200, 6200 Turbo Cache, 6600+(GT),
6800+(GT) samt
5900

Der står yderligere at det kræver 1,4 pixel shader hvad end det er ...

Spørgsmålet er så ... jeg vil helst ikke ofre ret meget på et nyt grafikkort
mit maksimum må være omkring 1000kr for at tage et reelt tal men hvad bør
jeg vælge i denne grafikkort jungle?

Det skal siges at mit bundkort understøtter AGP x8 hvis det har nogen
betydning.

Jeg kan forstå at der er kommet noget der hedder PCI Express gange alt
muligt kan disse kort fungere i et alm. PCI slot ? er de hurtigere end AGP ?
og hvis jeg bruger måske 1000kr nu på et AGP kort vil jeg så om et halv år
evt. ikke kunne bruge det med et andet bundkort? (altså er AGP på vej ud?)

På forhånd mange tak !

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Hans

Dato : 23-09-05 11:34

Lasse Madsen wrote:
> [...]
> tal men hvad bør jeg vælge i denne grafikkort jungle?
>
> Det skal siges at mit bundkort understøtter AGP x8 hvis det har nogen

Hvis du alligevel overvejer at udskifte, så led efter et brugt AGP
grafikkort. Et Radeon 9600, 9700 eller 9800 i Pro eller XT udgave vil være
et godt bud. Hvis du er hurtig, så er der f.eks. et Radeon 9800Pro til salg
her, men du skal være oppe på dupperne:

> [...]
> end AGP ? og hvis jeg bruger måske 1000kr nu på et AGP kort vil jeg
> så om et halv år evt. ikke kunne bruge det med et andet bundkort?
PCI-Express er ikke kompatibelt med alm. PCI, og er AGP'ens afløser. AGP må
nok siges at være på vej ud, men det sker nok ikke så hurtigt som mange
giver udtryk for. Jeg vil tro der stadigvæk kan købes AGP kort i de næste
par år.

Hans

Fra : JK

Dato : 23-09-05 11:30

On Fri, 23 Sep 2005 11:07:04 +0200, "Lasse Madsen"
<spam@electrologic.dk> wrote:

> [...]
>evt. ikke kunne bruge det med et andet bundkort? (altså er AGP på vej ud?)

AGP er på vej ud, ja
Til amd64 cpu'erne er der dog chipsets med agp og/eller pci express at
vælge imellem.
For Intel tror jeg, at DDR2 ram og pci express hører sammen, - det er
det nyeste.

PCI Express kan aldrig passe i et alm. pci slot.

Du kan få agp geforce 6600 eller agp radeon 9800 pro for under 1000
kr. Medens 6600 GT koster ca. 150 kr mere.

Jeg ved, at 6600 GT i 3DMarks2001 benchmarker med ca. 17000 i score.
Hvor du med dit nuværende kort nok ligger under eller omkring 4000.
Det kan du jo teste.

mvh

John

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 23-09-05 12:55

Lasse Madsen skrev:
> [...]
> men har engang imellem lyst til at spille lidt for at afreagere på de
> mange arbejds opgaver - her til har jeg købt Battlefield 2 som

Et godt grafikkort til BF2 er (1174 kr pt.)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98587 (Asus V9999/TD)

Det er et Nvidia 6800 grafikkort, som er markant hurtigere, end hvad du
ellers får i det prisleje.

Desuden er det grafikkort relativt strømbesparende sammenlignet med andre
hurtige modeller. Asus kortet har desværre en blæser, som kan larme temmelig
meget, men med Asus smartdoctor kan man sætte blæseren til at køre langsomt
og særdeles støjsvagt, uden at kortet bliver specielt varmt.

Jeg købte selv kortet for 1½ måned siden og det har kørt (alt for) meget BF2
lige siden.

mvh
Jeppe Seidelin Dam