dræbersnegle...... hjæælp
Fra : Kirsten Jespersen og~

Dato : 07-06-01 07:53

Så er det igen på de tider da dræbersneglene dukker op i hobetal. Er der
nogen der har hørt om nye metoder til bekæmpelse. Jeg har bl. a. hørt om at
nogen har moskusænder gående i haven. De skulle efter sigende være gode til
at æde de brune bæster.

Andre siger at bekæmpelsen med metaldehyd bliver forbudt. Jeg har ikke selv
hørt om det er rigtigt.

Gode forslag modtages MEGET gerne

Kim

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 07-06-01 21:03

Kirsten Jespersen og Kim Liebum wrote:

> [...]
> at æde de brune bæster.
>
> Andre siger at bekæmpelsen med metaldehyd bliver forbudt. Jeg har ikke selv

Det lyder helt rigtigt, er du sikke på at det er sneglene, som er problemet?

Er du hel sikker på at det ikke er dit forhold til snegle, som er problemet?

Ved du hvordan man kan se at en snegl er en Spansk skovsnegl?

MVH
Peter

Fra : Kirsten Jespersen og~

Dato : 07-06-01 09:06

Snip:
>Det lyder helt rigtigt, er du sikke på at det er sneglene, som er
problemet?

>Er du hel sikker på at det ikke er dit forhold til snegle, som er
problemet?

Jamen det er da muligt du vil synes at det er mit forhold til snegle der er
problemet, men det er nok fordi du ikke selv har haft det tæt inde på livet
??? Hvis du som vi bor et sted hvor man på en god aften kan indsamle op til
1000 stk (har vores nabo gjort) og aftenen efter kan indsamle lige så mange
så mener jeg ikke at jeg er specielt hysterisk. Yderligere har vi to små
børn (6mdr. og 20 mdr.) og jeg synes de så vidt muligt bør have et sted hvor
de ikke skal kæmpe med sneglene om pladsen.
Der er flere i området der har opgivet at have køkkenhave p.g.a. sneglene,
da de alligevel æder alt inden man selv fåe en chance !

Så derfor : er der nogen der har andet end overflødige kommentarer skal de
være velkomne !

venlig hilsen

Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-06-01 21:28

On Thu, 7 Jun 2001 10:05:42 +0200, "Kirsten Jespersen og Kim Liebum"
<kli@get2net.dk> wrote:

> [...]
>så mener jeg ikke at jeg er specielt hysterisk. Yderligere har vi to små

Jeg kan på en småfugtig aften gå ud og samle de første 10.000 snegle
hvis det passer mig. Men 'mine' snegle er af dem med hus på, de er
ikke nær så grådige som dem uden.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-06-01 19:25

> [...]

> børn (6mdr. og 20 mdr.) og jeg synes de så vidt muligt bør have et sted hvor
> de ikke skal kæmpe med sneglene om pladsen.

de små børn smager da på altting!

> Der er flere i området der har opgivet at have køkkenhave p.g.a. sneglene,
> da de alligevel æder alt inden man selv fåe en chance !

Du skulde få dig et lille vandhul, og udsætte nogen frøæg i det.
Så ville du ikke se så mange nøgne snegle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-06-01 21:31

On Thu, 7 Jun 2001 08:52:48 +0200, "Kirsten Jespersen og Kim Liebum"
<kli@get2net.dk> wrote:

> [...]
>nogen har moskusænder gående i haven. De skulle efter sigende være gode til

Ja, det er de også. Men de er også endnu bedre til at æde alt andet
end sneglene er. Desuden tramper de ret meget med deres store flade
fødder.
Men det er nu hyggeligt med et moskusandepar gående i haven.

>Andre siger at bekæmpelsen med metaldehyd bliver forbudt. Jeg har ikke selv
>hørt om det er rigtigt.

Efter hvad jeg ved blev methaldehyd forbudt sidste år. Har man det må
man gerne bruge det, det må bare ikke sælges mere.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Peter Bromley

Dato : 09-06-01 10:44

www.poda.dk har udviklet en form for el-hegn i mod snegle, som har vist sig
yders effektiv mod dræbersneglene.

Men det kræver stadig at det indhegnede areal er sneglefrit!

Peter!

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 16-07-01 21:26

"Peter Bromley" <the_cowboy@REMOVE-THISget2net.dk> wrote in message
> www.poda.dk har udviklet en form for el-hegn i mod snegle, som har
vist sig
> yders effektiv mod dræbersneglene.
>
> Men det kræver stadig at det indhegnede areal er sneglefrit!

Men det er ret så dyrt. Kan hurtigt løbe op i omkring 8000-10000 kr.!
Det beregnede jeg i hvertfald det med vores runde køkkenhave på ca. 70
kvm.

Mvh,
Erik Ernst
www.bygnythus.net

Fra : up

Dato : 24-06-01 01:50

Kirsten Jespersen og Kim Liebum <kli@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:C7QT6.214$Mf3.14111@news.get2net.dk...
> Så er det igen på de tider da dræbersneglene dukker op i hobetal. Er der
> nogen der har hørt om nye metoder til bekæmpelse.

Det er ganske rigtigt en stor plage mange steder. Folk som ikke kender til
problemet kan slet ikke forstå det, men der er ingen grund til at spøge med
det. Efter anbefaling af Dyrenes beskyttelse (var det vist), er jeg begyndt
at dræbe dem på stedet, i stedet for at indsamle dem. Sneglene slipper for
at kravle oven på hinanden til jeg har samlet den sidste, og jeg slipper for
at koge store mængder vand og siden grave sneglene ned.

De er nemmest at indfange efter en lille byge så der er fugtigt, men ellers
om aftenen når de begynder at komme frem, kl. ca 20:30 og indtil man ikke
kan se mere. Jeg klipper dem over, de får lov at blive liggende hvor de er,
og svinder ind til næsten ingenting, eller lokker andre snegle frem som så
er nemme at finde senere.

Naturligvis lader man de sorte snegle være, samt dem med hus på, men her
hvor jeg samler, er der ingen tvivl om når der er tale om de iberiske,
såkaldte dræbersnegle, og de kan have mange forskellige farver, lige fra
lyse cremefarvede over orange, lysebrune til mørkere brun, stribede mens de
er små, men mængden lader een ikke i tvivl.

Har man selv problemet inde på livet, tror jeg det er svært ikke at
sammenligne det med "Ægyptens plager", og det virker simpelt hen håbløst når
ikke naboer også involverer sig. Det er ikke sjovt at sætte så megen tid af
til formålet, man får ondt i ryggen og det er ikke just glade tanker man gør
sig, medens man går og afliver dyr, som ikke selv kan gøre for at de er det
forkerte sted, hvor de bare formerer sig ALT for hurtigt.

Høns kan også tage sneglene medens de er meget små.

Besøg evt.: http://home8.inet.tele.dk/bmt/

God arbejdslyst og
venlig hilsen up