Klonk ved gearskift
Fra : Andreas

Dato : 22-09-05 22:09

Hejsa.
Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et lille
ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?

Andreas

Fra : J. Jørgensen

Dato : 22-09-05 22:29

"Andreas" <skodmail@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
> reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?

Hej Andreas

Nu fortæller du ikke hvad du kører på, men min Virago 535 gør det samme.

Hilsen
Jørgen

Fra : Christian

Dato : 22-09-05 23:49

J. Jørgensen skrev:

> [...]
> >

> Hej Andreas
>
> Nu fortæller du ikke hvad du kører på, men min Virago 535 gør det samme.

Det er ikke et ukendt fænomen på mc'er. Gearkasser på mc'er er ikke
udstyret med synkroniseringsmekanismer som på biler og derfor skal
tandhjulene der skal "kobles sammen" stå helt stille i forhold til
hinanden for at skiftet ikke kan mærkes, og det stiller store krav til
koblingen. Koblingens evne til at koble 100% ud varierer bl.a. med
smøreoliens viskositet ("tykkelse") som ændrer sig med oliens
temperatur. Der kan derfor sagtens være forskel på, hvordan mc'en
"ter" sig under gearskift, når den er kold i forhold til, når den er
varm. Når mc'en holder stille og skal i gear, kan det være en hjælp
at vente lidt fra der kobles ud til gearpedalen påvirkes.

Hilsen
Christian
YAMAYA XV1000

Fra : Lasse Christensen

Dato : 23-09-05 13:21

Christian wrote:

> [...]
> varm. Når mc'en holder stille og skal i gear, kan det være en hjælp
> at vente lidt fra der kobles ud til gearpedalen påvirkes.

De er ej heller udstyret med friktionsplader ;)

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 23-09-05 00:26

Hej Anreas

Et "klonk" gør ALLE mc'er i større eller mindre grad!
Et lille ryk er forkert. Du skal justere dit koblingskabel således at du har
mulighed for at koble helt ud.

/Steen

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 08:13

Andreas skrev i meddelelsen ...
> [...]
>ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
>reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?

Det skulle vel ikke være sådan, at "klonket" er blevet værre efterhånden som
vejret er blevet køligere ? Oliens temperatur betyder meget for
"klonkeriet".

mvh
Orla

Fra : kc

Dato : 23-09-05 09:23

> [...]
> ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
> reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?

_______________

Min XJ 600 har altid sagt klonk når jeg skifter fra 1 til 2 og hvis den
stoppede med det ville jeg nok blive nervøs for der er noget galt.

kc

Fra : Moller

Dato : 23-09-05 09:40

Andreas wrote:
> [...]
> ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
> reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?

   Ja, men det kan være et tegn på du ikke stiller din kæde hver 1000km
efter bogen ;) så vil du ikke opleve det så tit.

   Ud over dette så sker det mere og mere, jo mere slidt din olie er, så
overhold ting olieskift, eller skift lidt før tid :) og du slipper mere
for det.

   Nå ja, en slidt kæde som er for stram nogen gange(der siger den klonk),
andre gange er tilpas løs når du holder i krydset... det er også en god
grund... så du kan jo passende lige få tjekke standen af din kæde, mens
du lige strammer den ind.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Mogens

Dato : 23-09-05 09:55

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ud over dette så sker det mere og mere, jo mere slidt din olie er, så
> overhold ting olieskift, eller skift lidt før tid :) og du slipper mere

Med al respekt: Et større eller mindre klonk ved gearskift er vel så
almindeligt, at det næsten er reglen frem for undtagelsen? I hvert fald er
det lige vel optimistisk at tro, at regelmæssig olieskift kan forhindre det?
mvh
Mogens

Fra : Moller

Dato : 23-09-05 10:07

Mogens wrote:
> [...]
> det lige vel optimistisk at tro, at regelmæssig olieskift kan forhindre det?

   At efterjustere sin kæde, betyder meget om hvor tit den klonker,
samtdig med kan man tit opleve at klonk lydene kommer oftere når det
nærmer sig til næste olieskift.

   Og når kæden er ved at være godt slidt, har man konstant klonk +
dårlige gearskift.... optimistisk eller ej, det er hvad de praktiske
erfaringer over mange år har vist for mig, ikke alle tolerere klonk lyde
konstant, og har gjort noget ved det. Men tro det eller lad være, det er
mine erfaringer ;) og derved er de nu luftede, om folk så skal tro dem,
det er op til dem selv.

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-09-05 11:21

Moller wrote:

> [...]
> konstant, og har gjort noget ved det. Men tro det eller lad være, det er
> mine erfaringer ;) og derved er de nu luftede, om folk så skal tro dem,

Du er inhabil - du er ikke rigtig yamaha-mand (endnu)

Min FJ'er overrasker (læs: bekymrer) mig en _sjælden_ gang ved at
undlade at klonke fra frigear til 1. Resten af skiftene er *smoooth* -
men bliver som foreskrevet _lidt_ upræcise når kæden er ude af justering.

--
vh
Torben

Fra : Moller

Dato : 23-09-05 13:58

Torben Scheel wrote:

> Du er inhabil - du er ikke rigtig yamaha-mand (endnu)

   Og blir det nok aldrig... der er planer om at sælge den så snart
motoren er monteret, og samlet nok til at den starter.

> Min FJ'er overrasker (læs: bekymrer) mig en _sjælden_ gang ved at
> undlade at klonke fra frigear til 1. Resten af skiftene er *smoooth* -
> men bliver som foreskrevet _lidt_ upræcise når kæden er ude af justering.

   Yams sygdomme var nu ik med i diskutionen :)

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 13:20

Moller skrev i meddelelsen <4333bf7b$0$49017$14726298@news.sunsite.dk>...

> Ja, men det kan være et tegn på du ikke stiller din kæde hver 1000km
>efter bogen ;) så vil du ikke opleve det så tit.

En kæde der skal "stilles" for hver 1.000 Km. er færdig ! HELT FÆRDIG.

> Ud over dette så sker det mere og mere, jo mere slidt din olie er, så
>overhold ting olieskift, eller skift lidt før tid :) og du slipper mere
>for det.

Der har Du så ret, "lyddæmpningen" i olien ændrer sig en del i oliens
levetid.

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 23-09-05 14:01

Orla Pedersen wrote:

> En kæde der skal "stilles" for hver 1.000 Km. er færdig ! HELT FÆRDIG.

   Der står nu i servicebogen at den skal efterjusteres for hver 1000km ;)
vi snakker jo ikke adskillige cm her, men 1-2mm frem og tilbage, ud fra
gefylen om hvor godt gearet virker ;)

   På Suzukien kan jeg mærke forskel på en ny kæde når den ik er justeret
inden for 2-3000km... MZ'en skal justeres for hver 5-6000km hvis jeg
skal undgå at mærke stor forskel.

> Der har Du så ret, "lyddæmpningen" i olien ændrer sig en del i oliens
> levetid.

   Og endnu en god grund til at få folk til ikke at være nærige og trække
ud til sidste øjeblik med oliskift osv. :) oliemængden kan også spille
ind ;) men det er bare endnu en del på den lange liste over påvirkninger
til gearkassen, lige som der også er nævnt koblings justering osv....

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 08:10

Moller skrev i meddelelsen <4333fca9$0$49014$14726298@news.sunsite.dk>...

> Der står nu i servicebogen at den skal efterjusteres for hver 1000km ;)
>vi snakker jo ikke adskillige cm her, men 1-2mm frem og tilbage, ud fra
>gefylen om hvor godt gearet virker ;)

Efterses ! Det "tilladte" justeringsområde på "fie" er 4 mm. Så jeg vil
s.... ikke håbe at der skal justeres hvergang iflg. din idé Siden jeg
satte kæde på sidste forår, (vel efterhånden en 20.000 Km.), har jeg
justeret to gange i forbindelse med dækskift. Her sidste gang en kvart
omgang, = 0,25 mm. på justerskruerne. Det var for meget, og jeg måtte føre
indstillingen tilbage.

Moderne kvalitetskæder med o-ringe strækker sig altså ikke som Du lægger op
til. Er Du for nærig med din Scott-oiler mon :-|

> [...]
>ind ;) men det er bare endnu en del på den lange liste over påvirkninger
>til gearkassen, lige som der også er nævnt koblings justering osv....

Eller som foreslået i det amerikanske skrift fornylig, bruge commerciel
motorolie beregnet til dieselmotorer. Levetid fra 50.000 miles og
opefter.....

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 24-09-05 08:24

Orla Pedersen wrote:

> [...]
>
> Moderne kvalitetskæder med o-ringe strækker sig altså ikke som Du lægger op
> til. Er Du for nærig med din Scott-oiler mon :-|

   Nu er der andre ting end kæden som rykker sig ;)

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 15:59

Moller skrev i meddelelsen <4334ff0e$0$49021$14726298@news.sunsite.dk>...

> Nu er der andre ting end kæden som rykker sig ;)

Det er rigtigt ja, Du skal kompensere for slid i udgangslejet
Ahæddrr....

Nix ! der er intet der flytter sig på en kvalitetsmc.

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-09-05 19:46

Orla Pedersen wrote:

> Det er rigtigt ja, Du skal kompensere for slid i udgangslejet
> Ahæddrr....
>
> Nix ! der er intet der flytter sig på en kvalitetsmc.

Hvordan vil du så komme til sydfalster til i mogen

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 20:07

Torben Scheel skrev i meddelelsen
<43359ec9$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Hvordan vil du så komme til sydfalster til i mogen

Nå-nå I morgen ?? Sydfalster ??? Stubbekøbing ligger sågu da på
nordfalster. I MORGEN ?? Hmm....

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-09-05 20:17

Orla Pedersen wrote:
> Torben Scheel skrev i meddelelsen
> <43359ec9$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

> Nå-nå I morgen ?? Sydfalster ??? Stubbekøbing ligger sågu da på
> nordfalster. I MORGEN ?? Hmm....

LOL

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 21:43

Torben Scheel skrev i meddelelsen
<4335a625$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>LOL

Provo !

Hør, no starter di motoren,

over ve Olsens kaffebar.

Di’e pusse så di skjenner.
A7
Der’e ijjen støev å blaar.
G A7
Di hoer åelsammen kvejfolk,
der hænger bagente.
G D
Ja de’e noen wældi kåelfolk,
C A7 D
mæn hwa sjow æ der ve de.

Di snakker kon om tæjrør,
å om topstøtj å bensin.
Hjelsens ve di ijjenteng,
a tøjs da di’e te grin.
Der’e åent her i verden,
æn Honda å BSA.
Mæn nær a sæjjer de så,
spørrer Ella åelti hwa ?

Chorus:
G A7 D
Nej de’e så swåert å forklåer Ella,
G A7 D
at a kon hoer en tow gears Dissella.
G A7 D
A ældre model.

Mellemspil:
G - A7 - D
G - A7 - D

Jammen, tæenk sæ såntj æ monstrom,
hwa de ka kost a pæeng.
De’e lisse dyjr som fijjer stuel,
å spisebuer å sæng.
A tøjs no wi sku spåer lit,
åfoe æ typehuvs.
Mæn Ella hoj’e tossi,
hoj vil heller uk å suse.

Nær Ella sier di knejtrøwe,
i djær hjælm å læjjertøw,
så stiller hoj sæ an å
djør sæ te, så a blywwer flow.
Å nær a så ve ha æ tjøs,
så skobber hoj mæ fra.
Hoj sæjjer, de hjer intj “A ve ha”,
de hjer “Yamaha”.

Nej de’e så swåert ---

I søndaws war æ moterløb,
ham Olsen haj war mæ.
A trowe de ku hjælp po Ella,
så wi ræest astæ.
Hoj sier haj bruwer syklen te
å oeje potensen mæ.
Mæn mij potens æ gu nok,
mæn hwæm ve trow po de ?

Hoj skabt sæ å hoj råbt å skreg,
å for å foe lit row,
så lowwe a å tjybe en teng
hwor der e plas te tow.
Mæn a’e så fornufte,
så a tjøbt en 2 CV.
Å no e Ella rent sen vej
...... mæ en BMW

Nej de’e så swåert ---

mvh
Orla, og Kjeld Torbjørn

Fra : Bo Nielsen

Dato : 24-09-05 23:51

meddelelse news:4335baa3$0$87558$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Torben Scheel skrev i meddelelsen
> [...]

LOOL

Det er s'gu dansk poesi der rykker!

ScooterBo

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 08:18

Bo Nielsen skrev i meddelelsen
<4335d858$0$1847$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>LOOL
>
>Det er s'gu dansk poesi der rykker!

Intet overgår Kjeld Torbjørn og Slåbrock band

mvh
Orla

Fra : Harry Teicher

Dato : 23-09-05 11:55

Moller skrev:

> [...]
> andre gange er tilpas løs når du holder i krydset... det er også en god
> grund... så du kan jo passende lige få tjekke standen af din kæde, mens

Meget sandt! Jeg foretrækker at have min kæde en anelse løs, må
kompensere for det ved at skubbe en anelse fremad ved stående skift
fra N->1...klonken forsvinder, velnok fordi kæden, ihvertfald den
øverste del, bliver spændt?

Harry

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-09-05 22:55

Andreas wrote:

> [...]
> ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
> reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?

Der er en rigtig god artikel om emnet her:
http://www.vf750fd.com/blurbs/shifting.html

--
Mvh Henrik.

Fra : Armand

Dato : 23-09-05 23:15

Henrik Aarfeldt wrote:

> Der er en rigtig god artikel om emnet her:
> http://www.vf750fd.com/blurbs/shifting.html

- - - - Som omhandler skift mellem trækkende gear :-|
Og hvorfor læse på engelsk, når der er et grundigt danskt alternativ:
http://www.dmc-org.dk/faq-gearkasse-kobling.html

--
Armand.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-09-05 23:20

Armand wrote:

> - - - - Som omhandler skift mellem trækkende gear :-|

Og som bl.a. også kommer ind på det aktuelle emne, samt forståelse for
hvorfor det sker.

--
Mvh Henrik.