|
| Klonk ved gearskift Fra : Andreas |
Dato : 22-09-05 22:09 |
|
Hejsa.
Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et lille
ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?
Andreas
| |
J. Jørgensen (22-09-2005)
| Kommentar Fra : J. Jørgensen |
Dato : 22-09-05 22:29 |
|
"Andreas" <skodmail@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:P3FYe.68654$Fe7.231114@news000.worldonline.dk...
> Hejsa.
> Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
> klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et
> lille
> ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
> reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?
>
> Andreas
>
>
Hej Andreas
Nu fortæller du ikke hvad du kører på, men min Virago 535 gør det samme.
Hilsen
Jørgen
| |
Christian (22-09-2005)
| Kommentar Fra : Christian |
Dato : 22-09-05 23:49 |
|
J. Jørgensen skrev:
> "Andreas" <skodmail@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:P3FYe.68654$Fe7.231114@news000.worldonline.dk...
> > Hejsa.
> > Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
> > klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et
> > lille
> > ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
> > reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?
> >
> > Andreas
> >
> >
> Hej Andreas
>
> Nu fortæller du ikke hvad du kører på, men min Virago 535 gør det samme.
>
> Hilsen
> Jørgen
Det er ikke et ukendt fænomen på mc'er. Gearkasser på mc'er er ikke
udstyret med synkroniseringsmekanismer som på biler og derfor skal
tandhjulene der skal "kobles sammen" stå helt stille i forhold til
hinanden for at skiftet ikke kan mærkes, og det stiller store krav til
koblingen. Koblingens evne til at koble 100% ud varierer bl.a. med
smøreoliens viskositet ("tykkelse") som ændrer sig med oliens
temperatur. Der kan derfor sagtens være forskel på, hvordan mc'en
"ter" sig under gearskift, når den er kold i forhold til, når den er
varm. Når mc'en holder stille og skal i gear, kan det være en hjælp
at vente lidt fra der kobles ud til gearpedalen påvirkes.
Hilsen
Christian
YAMAYA XV1000
| |
Lasse Christensen (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Lasse Christensen |
Dato : 23-09-05 13:21 |
|
Christian wrote:
> J. Jørgensen skrev:
>
>
>>"Andreas" <skodmail@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>>news:P3FYe.68654$Fe7.231114@news000.worldonline.dk...
>>
>>>Hejsa.
>>>Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
>>>klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et
>>>lille
>>>ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
>>>reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?
>>>
>>>Andreas
>>>
>>>
>>
>>Hej Andreas
>>
>>Nu fortæller du ikke hvad du kører på, men min Virago 535 gør det samme.
>>
>>Hilsen
>>Jørgen
>
>
> Det er ikke et ukendt fænomen på mc'er. Gearkasser på mc'er er ikke
> udstyret med synkroniseringsmekanismer som på biler og derfor skal
> tandhjulene der skal "kobles sammen" stå helt stille i forhold til
> hinanden for at skiftet ikke kan mærkes, og det stiller store krav til
> koblingen. Koblingens evne til at koble 100% ud varierer bl.a. med
> smøreoliens viskositet ("tykkelse") som ændrer sig med oliens
> temperatur. Der kan derfor sagtens være forskel på, hvordan mc'en
> "ter" sig under gearskift, når den er kold i forhold til, når den er
> varm. Når mc'en holder stille og skal i gear, kan det være en hjælp
> at vente lidt fra der kobles ud til gearpedalen påvirkes.
>
> Hilsen
> Christian
> YAMAYA XV1000
>
De er ej heller udstyret med friktionsplader ;)
| |
Steen Jørgensen (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Steen Jørgensen |
Dato : 23-09-05 00:26 |
|
Hej Anreas
Et "klonk" gør ALLE mc'er i større eller mindre grad!
Et lille ryk er forkert. Du skal justere dit koblingskabel således at du har
mulighed for at koble helt ud.
/Steen
Andreas wrote:
> Hejsa.
> Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
> klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et
> lille ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk
> mærkbar reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?
>
> Andreas
| |
Ukendt (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-09-05 08:13 |
|
Andreas skrev i meddelelsen ...
>Hejsa.
>Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
>klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et lille
>ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
>reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?
Det skulle vel ikke være sådan, at "klonket" er blevet værre efterhånden som
vejret er blevet køligere ? Oliens temperatur betyder meget for
"klonkeriet".
mvh
Orla
| |
kc (23-09-2005)
| Kommentar Fra : kc |
Dato : 23-09-05 09:23 |
|
"Andreas" <skodmail@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:P3FYe.68654$Fe7.231114@news000.worldonline.dk...
> Hejsa.
> Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
> klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et
> lille
> ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
> reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?
>
> Andreas
_______________
Min XJ 600 har altid sagt klonk når jeg skifter fra 1 til 2 og hvis den
stoppede med det ville jeg nok blive nervøs for der er noget galt.
kc
| |
Moller (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 23-09-05 09:40 |
|
Andreas wrote:
> Hejsa.
> Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
> klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et lille
> ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
> reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?
Ja, men det kan være et tegn på du ikke stiller din kæde hver 1000km
efter bogen ;) så vil du ikke opleve det så tit.
Ud over dette så sker det mere og mere, jo mere slidt din olie er, så
overhold ting olieskift, eller skift lidt før tid :) og du slipper mere
for det.
Nå ja, en slidt kæde som er for stram nogen gange(der siger den klonk),
andre gange er tilpas løs når du holder i krydset... det er også en god
grund... så du kan jo passende lige få tjekke standen af din kæde, mens
du lige strammer den ind.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Mogens (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 23-09-05 09:55 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:4333bf7b$0$49017$14726298@news.sunsite.dk...
> Andreas wrote:
> > Hejsa.
> > Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
> > klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et
lille
> > ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
> > reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?
>
> Ja, men det kan være et tegn på du ikke stiller din kæde hver 1000km
> efter bogen ;) så vil du ikke opleve det så tit.
>
> Ud over dette så sker det mere og mere, jo mere slidt din olie er, så
> overhold ting olieskift, eller skift lidt før tid :) og du slipper mere
> for det.
>
Med al respekt: Et større eller mindre klonk ved gearskift er vel så
almindeligt, at det næsten er reglen frem for undtagelsen? I hvert fald er
det lige vel optimistisk at tro, at regelmæssig olieskift kan forhindre det?
mvh
Mogens
| |
Moller (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 23-09-05 10:07 |
|
Mogens wrote:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:4333bf7b$0$49017$14726298@news.sunsite.dk...
>> Andreas wrote:
>>> Hejsa.
>>> Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
>>> klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et
> lille
>>> ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
>>> reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?
>> Ja, men det kan være et tegn på du ikke stiller din kæde hver 1000km
>> efter bogen ;) så vil du ikke opleve det så tit.
>>
>> Ud over dette så sker det mere og mere, jo mere slidt din olie er, så
>> overhold ting olieskift, eller skift lidt før tid :) og du slipper mere
>> for det.
>>
> Med al respekt: Et større eller mindre klonk ved gearskift er vel så
> almindeligt, at det næsten er reglen frem for undtagelsen? I hvert fald er
> det lige vel optimistisk at tro, at regelmæssig olieskift kan forhindre det?
At efterjustere sin kæde, betyder meget om hvor tit den klonker,
samtdig med kan man tit opleve at klonk lydene kommer oftere når det
nærmer sig til næste olieskift.
Og når kæden er ved at være godt slidt, har man konstant klonk +
dårlige gearskift.... optimistisk eller ej, det er hvad de praktiske
erfaringer over mange år har vist for mig, ikke alle tolerere klonk lyde
konstant, og har gjort noget ved det. Men tro det eller lad være, det er
mine erfaringer ;) og derved er de nu luftede, om folk så skal tro dem,
det er op til dem selv.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Torben Scheel (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 23-09-05 11:21 |
|
Moller wrote:
>
> At efterjustere sin kæde, betyder meget om hvor tit den klonker,
> samtdig med kan man tit opleve at klonk lydene kommer oftere når det
> nærmer sig til næste olieskift.
>
> Og når kæden er ved at være godt slidt, har man konstant klonk +
> dårlige gearskift.... optimistisk eller ej, det er hvad de praktiske
> erfaringer over mange år har vist for mig, ikke alle tolerere klonk lyde
> konstant, og har gjort noget ved det. Men tro det eller lad være, det er
> mine erfaringer ;) og derved er de nu luftede, om folk så skal tro dem,
> det er op til dem selv.
>
Du er inhabil - du er ikke rigtig yamaha-mand (endnu)
Min FJ'er overrasker (læs: bekymrer) mig en _sjælden_ gang ved at
undlade at klonke fra frigear til 1. Resten af skiftene er *smoooth* -
men bliver som foreskrevet _lidt_ upræcise når kæden er ude af justering.
--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425
| |
Moller (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 23-09-05 13:58 |
|
Torben Scheel wrote:
> Du er inhabil - du er ikke rigtig yamaha-mand (endnu)
Og blir det nok aldrig... der er planer om at sælge den så snart
motoren er monteret, og samlet nok til at den starter.
> Min FJ'er overrasker (læs: bekymrer) mig en _sjælden_ gang ved at
> undlade at klonke fra frigear til 1. Resten af skiftene er *smoooth* -
> men bliver som foreskrevet _lidt_ upræcise når kæden er ude af justering.
Yams sygdomme var nu ik med i diskutionen :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ukendt (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-09-05 13:20 |
|
Moller skrev i meddelelsen <4333bf7b$0$49017$14726298@news.sunsite.dk>...
> Ja, men det kan være et tegn på du ikke stiller din kæde hver 1000km
>efter bogen ;) så vil du ikke opleve det så tit.
En kæde der skal "stilles" for hver 1.000 Km. er færdig ! HELT FÆRDIG.
> Ud over dette så sker det mere og mere, jo mere slidt din olie er, så
>overhold ting olieskift, eller skift lidt før tid :) og du slipper mere
>for det.
Der har Du så ret, "lyddæmpningen" i olien ændrer sig en del i oliens
levetid.
mvh
Orla
| |
Moller (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 23-09-05 14:01 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Moller skrev i meddelelsen <4333bf7b$0$49017$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>> Ja, men det kan være et tegn på du ikke stiller din kæde hver 1000km
>> efter bogen ;) så vil du ikke opleve det så tit.
>
>
> En kæde der skal "stilles" for hver 1.000 Km. er færdig ! HELT FÆRDIG.
Der står nu i servicebogen at den skal efterjusteres for hver 1000km ;)
vi snakker jo ikke adskillige cm her, men 1-2mm frem og tilbage, ud fra
gefylen om hvor godt gearet virker ;)
På Suzukien kan jeg mærke forskel på en ny kæde når den ik er justeret
inden for 2-3000km... MZ'en skal justeres for hver 5-6000km hvis jeg
skal undgå at mærke stor forskel.
> Der har Du så ret, "lyddæmpningen" i olien ændrer sig en del i oliens
> levetid.
Og endnu en god grund til at få folk til ikke at være nærige og trække
ud til sidste øjeblik med oliskift osv. :) oliemængden kan også spille
ind ;) men det er bare endnu en del på den lange liste over påvirkninger
til gearkassen, lige som der også er nævnt koblings justering osv....
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ukendt (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-09-05 08:10 |
|
Moller skrev i meddelelsen <4333fca9$0$49014$14726298@news.sunsite.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>> En kæde der skal "stilles" for hver 1.000 Km. er færdig ! HELT FÆRDIG.
>
> Der står nu i servicebogen at den skal efterjusteres for hver 1000km ;)
>vi snakker jo ikke adskillige cm her, men 1-2mm frem og tilbage, ud fra
>gefylen om hvor godt gearet virker ;)
Efterses ! Det "tilladte" justeringsområde på "fie" er 4 mm. Så jeg vil
s.... ikke håbe at der skal justeres hvergang iflg. din idé Siden jeg
satte kæde på sidste forår, (vel efterhånden en 20.000 Km.), har jeg
justeret to gange i forbindelse med dækskift. Her sidste gang en kvart
omgang, = 0,25 mm. på justerskruerne. Det var for meget, og jeg måtte føre
indstillingen tilbage.
Moderne kvalitetskæder med o-ringe strækker sig altså ikke som Du lægger op
til. Er Du for nærig med din Scott-oiler mon :-|
> Og endnu en god grund til at få folk til ikke at være nærige og trække
>ud til sidste øjeblik med oliskift osv. :) oliemængden kan også spille
>ind ;) men det er bare endnu en del på den lange liste over påvirkninger
>til gearkassen, lige som der også er nævnt koblings justering osv....
Eller som foreslået i det amerikanske skrift fornylig, bruge commerciel
motorolie beregnet til dieselmotorer. Levetid fra 50.000 miles og
opefter.....
mvh
Orla
| |
Moller (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-09-05 08:24 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Moller skrev i meddelelsen <4333fca9$0$49014$14726298@news.sunsite.dk>...
>> Orla Pedersen wrote:
>
>
>>> En kæde der skal "stilles" for hver 1.000 Km. er færdig ! HELT FÆRDIG.
>> Der står nu i servicebogen at den skal efterjusteres for hver 1000km ;)
>> vi snakker jo ikke adskillige cm her, men 1-2mm frem og tilbage, ud fra
>> gefylen om hvor godt gearet virker ;)
>
>
> Efterses ! Det "tilladte" justeringsområde på "fie" er 4 mm. Så jeg vil
> s.... ikke håbe at der skal justeres hvergang iflg. din idé Siden jeg
> satte kæde på sidste forår, (vel efterhånden en 20.000 Km.), har jeg
> justeret to gange i forbindelse med dækskift. Her sidste gang en kvart
> omgang, = 0,25 mm. på justerskruerne. Det var for meget, og jeg måtte føre
> indstillingen tilbage.
>
> Moderne kvalitetskæder med o-ringe strækker sig altså ikke som Du lægger op
> til. Er Du for nærig med din Scott-oiler mon :-|
Nu er der andre ting end kæden som rykker sig ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ukendt (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-09-05 15:59 |
|
Moller skrev i meddelelsen <4334ff0e$0$49021$14726298@news.sunsite.dk>...
> Nu er der andre ting end kæden som rykker sig ;)
Det er rigtigt ja, Du skal kompensere for slid i udgangslejet
Ahæddrr....
Nix ! der er intet der flytter sig på en kvalitetsmc.
mvh
Orla
| |
Torben Scheel (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 24-09-05 19:46 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Moller skrev i meddelelsen <4334ff0e$0$49021$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>
>>Nu er der andre ting end kæden som rykker sig ;)
>
>
>
> Det er rigtigt ja, Du skal kompensere for slid i udgangslejet
> Ahæddrr....
>
> Nix ! der er intet der flytter sig på en kvalitetsmc.
>
Hvordan vil du så komme til sydfalster til i mogen
--
vh
Torben
| |
Ukendt (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-09-05 20:07 |
|
Torben Scheel skrev i meddelelsen
<43359ec9$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>> Nix ! der er intet der flytter sig på en kvalitetsmc.
>>
>Hvordan vil du så komme til sydfalster til i mogen
Nå-nå I morgen ?? Sydfalster ??? Stubbekøbing ligger sågu da på
nordfalster. I MORGEN ?? Hmm....
mvh
Orla
| |
Torben Scheel (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 24-09-05 20:17 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Torben Scheel skrev i meddelelsen
> <43359ec9$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>
>>Orla Pedersen wrote:
>
>
>
>>>Nix ! der er intet der flytter sig på en kvalitetsmc.
>>>
>>
>>Hvordan vil du så komme til sydfalster til i mogen
>
>
>
> Nå-nå I morgen ?? Sydfalster ??? Stubbekøbing ligger sågu da på
> nordfalster. I MORGEN ?? Hmm....
>
LOL
--
vh
Torben
| |
Ukendt (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-09-05 21:43 |
|
Torben Scheel skrev i meddelelsen
<4335a625$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>> Nå-nå I morgen ?? Sydfalster ??? Stubbekøbing ligger sågu da på
>> nordfalster. I MORGEN ?? Hmm....
>>
>LOL
Provo !
D
Hør, no starter di motoren,
over ve Olsens kaffebar.
Di’e pusse så di skjenner.
A7
Der’e ijjen støev å blaar.
G A7
Di hoer åelsammen kvejfolk,
D
der hænger bagente.
G D
Ja de’e noen wældi kåelfolk,
C A7 D
mæn hwa sjow æ der ve de.
Di snakker kon om tæjrør,
å om topstøtj å bensin.
Hjelsens ve di ijjenteng,
a tøjs da di’e te grin.
Der’e åent her i verden,
æn Honda å BSA.
Mæn nær a sæjjer de så,
spørrer Ella åelti hwa ?
Chorus:
G A7 D
Nej de’e så swåert å forklåer Ella,
G A7 D
at a kon hoer en tow gears Dissella.
G A7 D
A ældre model.
Mellemspil:
G - A7 - D
G - A7 - D
Jammen, tæenk sæ såntj æ monstrom,
hwa de ka kost a pæeng.
De’e lisse dyjr som fijjer stuel,
å spisebuer å sæng.
A tøjs no wi sku spåer lit,
åfoe æ typehuvs.
Mæn Ella hoj’e tossi,
hoj vil heller uk å suse.
Nær Ella sier di knejtrøwe,
i djær hjælm å læjjertøw,
så stiller hoj sæ an å
djør sæ te, så a blywwer flow.
Å nær a så ve ha æ tjøs,
så skobber hoj mæ fra.
Hoj sæjjer, de hjer intj “A ve ha”,
de hjer “Yamaha”.
Nej de’e så swåert ---
I søndaws war æ moterløb,
ham Olsen haj war mæ.
A trowe de ku hjælp po Ella,
så wi ræest astæ.
Hoj sier haj bruwer syklen te
å oeje potensen mæ.
Mæn mij potens æ gu nok,
mæn hwæm ve trow po de ?
Hoj skabt sæ å hoj råbt å skreg,
å for å foe lit row,
så lowwe a å tjybe en teng
hwor der e plas te tow.
Mæn a’e så fornufte,
så a tjøbt en 2 CV.
Å no e Ella rent sen vej
...... mæ en BMW
Nej de’e så swåert ---
mvh
Orla, og Kjeld Torbjørn
| |
Bo Nielsen (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Bo Nielsen |
Dato : 24-09-05 23:51 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4335baa3$0$87558$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Torben Scheel skrev i meddelelsen
> <4335a625$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>>Orla Pedersen wrote:
>
>
>>> Nå-nå I morgen ?? Sydfalster ??? Stubbekøbing ligger sågu da på
>>> nordfalster. I MORGEN ?? Hmm....
>>>
>>LOL
>
>
> Provo !
>
> D
> Hør, no starter di motoren,
>
> over ve Olsens kaffebar.
>
> Di'e pusse så di skjenner.
> A7
> Der'e ijjen støev å blaar.
> G A7
> Di hoer åelsammen kvejfolk,
> D
> der hænger bagente.
> G D
> Ja de'e noen wældi kåelfolk,
> C A7 D
> mæn hwa sjow æ der ve de.
>
> Di snakker kon om tæjrør,
> å om topstøtj å bensin.
> Hjelsens ve di ijjenteng,
> a tøjs da di'e te grin.
> Der'e åent her i verden,
> æn Honda å BSA.
> Mæn nær a sæjjer de så,
> spørrer Ella åelti hwa ?
>
>
> Chorus:
> G A7 D
> Nej de'e så swåert å forklåer Ella,
> G A7 D
> at a kon hoer en tow gears Dissella.
> G A7 D
> A ældre model.
>
>
> Mellemspil:
> G - A7 - D
> G - A7 - D
>
>
> Jammen, tæenk sæ såntj æ monstrom,
> hwa de ka kost a pæeng.
> De'e lisse dyjr som fijjer stuel,
> å spisebuer å sæng.
> A tøjs no wi sku spåer lit,
> åfoe æ typehuvs.
> Mæn Ella hoj'e tossi,
> hoj vil heller uk å suse.
>
> Nær Ella sier di knejtrøwe,
> i djær hjælm å læjjertøw,
> så stiller hoj sæ an å
> djør sæ te, så a blywwer flow.
> Å nær a så ve ha æ tjøs,
> så skobber hoj mæ fra.
> Hoj sæjjer, de hjer intj "A ve ha",
> de hjer "Yamaha".
>
>
> Nej de'e så swåert ---
>
>
> I søndaws war æ moterløb,
> ham Olsen haj war mæ.
> A trowe de ku hjælp po Ella,
> så wi ræest astæ.
> Hoj sier haj bruwer syklen te
> å oeje potensen mæ.
> Mæn mij potens æ gu nok,
> mæn hwæm ve trow po de ?
>
> Hoj skabt sæ å hoj råbt å skreg,
> å for å foe lit row,
> så lowwe a å tjybe en teng
> hwor der e plas te tow.
> Mæn a'e så fornufte,
> så a tjøbt en 2 CV.
> Å no e Ella rent sen vej
> ..... mæ en BMW
>
>
> Nej de'e så swåert ---
>
>
> mvh
> Orla, og Kjeld Torbjørn
LOOL
Det er s'gu dansk poesi der rykker!
ScooterBo
| |
Ukendt (25-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-09-05 08:18 |
|
Bo Nielsen skrev i meddelelsen
<4335d858$0$1847$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>LOOL
>
>Det er s'gu dansk poesi der rykker!
Intet overgår Kjeld Torbjørn og Slåbrock band
mvh
Orla
| |
Harry Teicher (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Harry Teicher |
Dato : 23-09-05 11:55 |
|
Moller skrev:
> Nå ja, en slidt kæde som er for stram nogen gange(der siger den klonk),
> andre gange er tilpas løs når du holder i krydset... det er også en god
> grund... så du kan jo passende lige få tjekke standen af din kæde, mens
> du lige strammer den ind.
Meget sandt! Jeg foretrækker at have min kæde en anelse løs, må
kompensere for det ved at skubbe en anelse fremad ved stående skift
fra N->1...klonken forsvinder, velnok fordi kæden, ihvertfald den
øverste del, bliver spændt?
Harry
| |
Henrik Aarfeldt (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 23-09-05 22:55 |
|
Andreas wrote:
> Hejsa.
> Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
> klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et lille
> ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk mærkbar
> reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?
Der er en rigtig god artikel om emnet her:
http://www.vf750fd.com/blurbs/shifting.html
--
Mvh Henrik.
| |
Armand (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-09-05 23:15 |
|
Henrik Aarfeldt wrote:
> Andreas wrote:
>
>> Hejsa.
>> Jeg undrer mig over dette.. nogle dage når jeg er ude og køre siger det
>> klonk når jeg skifter fra neutral til første gear, og cyklen giver et
>> lille ryk fremad. Andre dage skifter den stille og uden nogen fysisk
>> mærkbar reaktion... hvad er årsagen? Er det normalt?
>
>
> Der er en rigtig god artikel om emnet her:
> http://www.vf750fd.com/blurbs/shifting.html
- - - - Som omhandler skift mellem trækkende gear :-|
Og hvorfor læse på engelsk, når der er et grundigt danskt alternativ:
http://www.dmc-org.dk/faq-gearkasse-kobling.html
--
Armand.
| |
Henrik Aarfeldt (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 23-09-05 23:20 |
|
Armand wrote:
>> Der er en rigtig god artikel om emnet her:
>> http://www.vf750fd.com/blurbs/shifting.html
> - - - - Som omhandler skift mellem trækkende gear :-|
Og som bl.a. også kommer ind på det aktuelle emne, samt forståelse for
hvorfor det sker.
--
Mvh Henrik.
| |
|
|