Er det svært at skifte grafikkortet?
Fra : Ukendt

Dato : 22-09-05 14:06

Hej.

Hvor svært er det at skifte et grafikkort med køler (ASUS V9520 FX5200,
128MB ).

Jeg tænker både hardware- og software mæssigt. Jeg kører winXP

Lyder det forresten (u)sandsynligt, at mit nuværende grafikkort, hvor
køleren halter en smule, kan få computeren til at fryse fast ved at høre
musik mv.

Fra : Michael Friis

Dato : 22-09-05 16:11

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Hvor svært er det at skifte et grafikkort med køler (ASUS V9520 FX5200,
> 128MB ).
>
> Jeg tænker både hardware- og software mæssigt. Jeg kører winXP

Det er meget nemt. Fjern strømkablet. Åben din PC, fjern den skrue der
holder grafikkortet, og tag det forsigtigt ud.
Køb et AGP kort (ikke et PCI)
Hent den nyeste driver på nettet (www.nvidia.com eller www.ati.com)
Montere det nye kort og skrue det fast. Installer driver, og du er kørende

> Lyder det forresten (u)sandsynligt, at mit nuværende grafikkort, hvor
> køleren halter en smule, kan få computeren til at fryse fast ved at høre
> musik mv.

Varme problemer kan altid få en PC til at gå med.

Mvh.
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-05 16:36

"Michael Friis" <MichaelFriis34@FJERNMIGhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hent den nyeste driver på nettet (www.nvidia.com eller www.ati.com)
> Montere det nye kort og skrue det fast. Installer driver, og du er kørende

Som jeg skrev ovenfor, så vil jeg anskaffe mit et kort, der hedder ASUS
V9520 FX5200, 128MB, da det virker billigt nok. Men skal man i øvrigt
stadig downloade en driver, når man kører med WinXP? Pg skal det være fra en
af de ovenfor foreslåede sider, når man har et ASUS kort?

> Varme problemer kan altid få en PC til at gå med.

Kan varmeproblemer fra en dårligt kørende køler på grafikkortet også få
computeren til at fryse og ikke kun gå ned?

Fra : Beeblebrox

Dato : 22-09-05 20:01

Michael Sørensen wrote:

> [...]
> stadig downloade en driver, når man kører med WinXP? Pg skal det være fra en
> af de ovenfor foreslåede sider, når man har et ASUS kort?

Ja, det der tæller er den grafikprocessor (kaldet chipset) kortet er
baseret på. Alle FX5200 kort er baseret på chips fra Nvidia. Andre kort
er baseret på chips fra ATI eller helt andre producenter.

Dvs. køber du et Nvidia baseret kort downloader du også en Nvidia driver.

WinXP understøtter 1024x768 pr. default men du vil mærke en fantastisk
fartforskel hvis du installerer drivere specifikt til dit chipset.

Husk at afinstallere gamle grafikkort drivere *før* du installerer et
nyt kort, ellers kan maskinen fryse ved opstart. Det gør du via:

Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> Tilføj fjern programmer

På den fremkomne liste vælger du nu enten ATI driverne eller Nvidia
driverne som dit _nuværende_ grafikkort anvender. Så genstarter du og
lukker ned normalt når maskinen er færdig med at starte op igen.

Så skifter du kortet, starter, trykker annuller når WinXP spørger om du
vil installere drivere til ny hardware, derefter kører du din Nvidia
driverpakke.

Husk at grafikstikket på dit bundkort skal passe til grafikkortet - du
kører formentlig AGP nu men skriv motherboardets eller nuværende
grafikkorts navn her i gruppen hvis du vil have hjælp til at afgøre det.

Vh,
Claus

--
Diskussionen af OTD'en til oprettelse af HTPC nyhedsgruppe er i gang:
<http://groups.google.dk/group/dk.admin/browse_thread/thread/2f93a45629bb5b14/b271f515d8f59602>

Fra : Beeblebrox

Dato : 22-09-05 20:04

Beeblebrox wrote:
> Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> Tilføj fjern programmer
>
> På den fremkomne liste vælger du nu enten ATI driverne eller Nvidia
> driverne som dit _nuværende_ grafikkort anvender.

*og trykker 'fjern' eller 'remove'*

> Så skifter du kortet, starter, trykker annuller når WinXP spørger om du
> vil installere drivere til ny hardware, derefter kører du din Nvidia
> driverpakke.

Og genstarter!

Vh,
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 15:00

Jeg har nu fået købt et grafikkort, men da den pågældende computer ikke
havde net-adgang, tog jeg chancen og skiftede grafikkortet uden at downloade
en driver først.

Problemet er nu (stort), at computeren ikke starter op.

Der bliver udelukkende sort skærm, mens computeren bipper en række gange.

Hvad kan jeg gøre?

Fra : Michael Friis

Dato : 26-09-05 15:50

> [...]
>
> Problemet er nu (stort), at computeren ikke starter op.
>
> Der bliver udelukkende sort skærm, mens computeren bipper en række gange.

Hvor mange gange bibber den (korte og lange)
Hvilket bundkort har du (mærke og modelnr.)
Kontroller at kortet sidder HELT korrekt, altså ikke "skævt" i AGP slotet.
Kan du komme ind i BIOS?

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 16:22

"Michael Friis" <MichaelFriis34@FJERNMIGhotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse

> Hvor mange gange bibber den (korte og lange)

For at lære - til fremtiden - kan man så konkludere noget ud fra antal af
korte og lange bip? *

> Hvilket bundkort har du (mærke og modelnr.)
> Kontroller at kortet sidder HELT korrekt, altså ikke "skævt" i AGP slotet.
> Kan du komme ind i BIOS?

Det kunne jeg ikke.

* Jeg skiftede tilbage til oprindeligt grafikkort og foretog normal opstart
uden problemer og slettede den gamle driver. Skiftede herefter igen til nyt
grafikkort - fortsat med problemer. Derefter Skiftede jeg endnu engang til
gammelt grafikkort, men kunne denne gang ikke opstarte overhovedet. Samme
problem som når jeg forsøger at opstarte med mit nye grafikkort. For at
forsøge "at forsøge" prøvede jeg endnu engang at skifte til det nye
grafikkort, som selvfølgelig stadig havde problemer. Nu satte jeg den
medfølgende CD i drevet og genstartede igen igen og nu startede den op uden
problemer.

Med andre ord. Problemet e rløst. Men vil stadig gerne have svar på
spørgsmålet længere oppe for at lære til fremtiden

Tak for hjælpen gennem hele processen.

/Michael.

Fra : Michael Friis

Dato : 26-09-05 18:40

> [...]
>
> Med andre ord. Problemet e rløst. Men vil stadig gerne have svar på
> spørgsmålet længere oppe for at lære til fremtiden

Ahh, det var dejligt

Ja. bippene er en kode for hvad der er galt. Se her
http://www.computerhope.com/beep.htm
Her på siden kan man oversætte koderne. Man skal dog vide hvilken BIOS man
har (hvem der er producenten AMI, AWARD, osv.)

Rart at kunne hjælpe.

Mvh.
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 20:20

> [...]
> Her på siden kan man oversætte koderne. Man skal dog vide hvilken BIOS man
> har (hvem der er producenten AMI, AWARD, osv.)

Ja og endnu engang tak.

Men mit oprindelige problem blev faktisk ikke engang løst. Jeg havde fået
vurderet, at det nok var køleren på mit grafikkort, der var stået af, men
efter at have udskiftet grafikkortet, så fryser computeren stadig fast -
oftest når jeg afspiller musik eller video, men kan også ske ved simpel
pauseskærm eller når computeren bare står stille.

Fra : JK

Dato : 23-09-05 08:04

On Thu, 22 Sep 2005 17:35:51 +0200, "Michael Sørensen" <.> wrote:

> [...]
>stadig downloade en driver, når man kører med WinXP? Pg skal det være fra en
>af de ovenfor foreslåede sider, når man har et ASUS kort?

Man får en CD med grafikkortet, og den kan man bruge. Men den er ofte
lidt forældet, så det bedste er at downloade. Asus er ikke altid 100%
kompatible med standarddrivere fra ati eller nvidia, og man skal
downloade driver fra asus site. Det må man prøve sig frem med.

>Kan varmeproblemer fra en dårligt kørende køler på grafikkortet også få
>computeren til at fryse og ikke kun gå ned?

Nja, det kan både være et termisk problem p.gr.a. høj temperatur inde
i kabinet, men det kan også være en halvgående strømforsyning.

mvh

John

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 24-09-05 15:33

> [...]
> kompatible med standarddrivere fra ati eller nvidia, og man skal
> downloade driver fra asus site. Det må man prøve sig frem med.

Jeg har haft 2 Asus kort (TNT2 Ultra og Geforce 3) og de har begge
fungeret fint med nVIDIAs standard drivere - troede faktisk asus var
holdt op med at lægge deres egne driverversioner op, efterhånden... men
OK det er de så ikke

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 23-09-05 08:13

> [...]
> Hent den nyeste driver på nettet (www.nvidia.com eller www.ati.com)
> Montere det nye kort og skrue det fast. Installer driver, og du er kørende

Det er ofte nemmere at hente den nye driver inden man tager det gamle kort
ud.
Bemærk at når du starten PCen med det nye kort, så har du stadig den gamle
driver installeret. Du vil så opleve at PCen starter med lavere opløsning
end sædvanligt, eller at du slet ikke kan se noget på skærmen eller at
Windows ikke vil starte overhovedet. I de sidste to tilfælde kan du bruge F8
til at starte i "safe mode" og der installere den rigtige driver.

Niels Dybdahl

Fra : Michael Friis

Dato : 23-09-05 11:26

> Det er ofte nemmere at hente den nye driver inden man tager det gamle kort
> ud.

LOL. Det kan du have ret i. My bad.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-09-05 20:35

Michael Sørensen wrote:
> Hej.
>
> Hvor svært er det at skifte et grafikkort med køler (ASUS V9520 FX5200,
> 128MB ).

Hvad har du nu? FX5200 er altså ikke noget monster, det er sikkert OK
til spil fra 2001 og 2002, men tvivler på at ret mange spil fra 2005 kan
køre i god kvalitet på det. Medmindre du har et MEGET gammelt kort i
forvejen, så smid et par 100 kr efter et bedre kort.

> Jeg tænker både hardware- og software mæssigt. Jeg kører winXP

Hardwaremæssigt er det ca SÅ svært:
|----------------|

Og softwaremæssigt:
|----------|

> Lyder det forresten (u)sandsynligt, at mit nuværende grafikkort, hvor
> køleren halter en smule, kan få computeren til at fryse fast ved at høre
> musik mv.

Ja (Nej) - alt efter om din parantes læses med

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-05 20:58

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad har du nu?

Jeg har et GeForce 4 MX 440, 64Mb ram, AGP, TV-out.

> [...]
> det. Medmindre du har et MEGET gammelt kort i forvejen, så smid et par 100

Udover at min computer fryser fast konstant _dvs. hele tiden_ så er jeg godt
tilfreds med mit grafikkort. Og jeg går ud fra, at det jeg har foreslået er
bedre - trods alt - end det jeg har nu?

Fra : Michael Friis

Dato : 22-09-05 22:05

> [...]
> godt tilfreds med mit grafikkort. Og jeg går ud fra, at det jeg har
> foreslået er bedre - trods alt - end det jeg har nu?

Et FX5200 er ca. på samme niveau som GF4 MX440, der er dog en lille
forbedring.
Men køb dog et kort med passiv køling, hvis du aligevel ikke har de store
krav til ydelsen.
Så brænder din køler aldrig af mere Og du får en mere støjsvag PC.

Mvh.
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-05 22:41

> [...]
> krav til ydelsen.
> Så brænder din køler aldrig af mere Og du får en mere støjsvag PC.

Hvad kan du anbefale.

Mine krav er egentlig kun, at jeg selvfølgelig ikke vil have et ringere kort
end det jeg har i forvejen - dog er TV-out ikke noget jeg bruger. (GeForce 4
MX 440, 64Mb ram, AGP, TV-out.).

Og da jeg ikke spiller spil på min PC, kan jeg godt undvære de hotteste
kort. Jeg vil gerne have et billigt kort, hvor jeg alligevel får, hvad jeg
har brug for.

Fra : Michael Friis

Dato : 22-09-05 23:42

> [...]
> kort. Jeg vil gerne have et billigt kort, hvor jeg alligevel får, hvad jeg

Nu er jeg ikke ekspert i grafikkort, men et Geforce FX5200 med passiv
køling, tror jeg er et fint valg, i betragtning af dine ydelses krav.

Nu har jeg selv et MSI kort (dog et GeForce 6600GT), og er meget tilfreds,
så hvad med dette til kr. 399,-
Eller dette, hvis det skal være billigere, kr. 306,-

Der er i bund og grund samme kort, bare to forskellige producenter og begge
kort er passivt kølet

Mvh.
Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 23-09-05 17:42

Hvad vil du så overhovedet med et kort der er bedre end hvad du har?
Det kommer selvfølgelig an på hvordan "bedre" - men her inde ses "bedre"
somregel som 3D ydelse, og det har du jo så ikke brug for?

> [...]
> Eller dette, hvis det skal være billigere, kr. 306,-
>
> Der er i bund og grund samme kort, bare to forskellige producenter og

Enig, jeg _mener_ at et Radeon 9200 er lidt hurtigere 3D-mæssigt...

Men man går ihvertfald ikke galt i byen med nogen af de to kort pris/ydelse,
i den prisklasse (under 500).

Brian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-09-05 20:35

Michael Friis wrote:

> Nu er jeg ikke ekspert i grafikkort, men et Geforce FX5200 med passiv
> køling, tror jeg er et fint valg, i betragtning af dine ydelses krav.

Lyder rigtigt. Jeg har fx. sådan et her:

Asus V9520-X/TD
GPU: nVidia GeForce FX 5200
Mere her:
http://dk.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=7&l3=9&model=273&modelmenu=1

Ganske fin lille sag som er passivt kølet og ikke siger en lyd. Kan vel
findes til 350 kr. eller noget i den stil. Det er dog ikke kortet til
Far Cry og lignende, selvom jeg må indrømme at jeg praksiserer det...

-j