Mikael Jørgensen wrote:
> Hej alle!
>
> jeg har tænkt på, jeg ved godt at motoren skal være varm før man "fyre
> til den" men hvorfor egentligt? Jeg kan godt mærke på min egen at når
> den er kold er den ikke glad for at arbejde ret meget, men grunden
> herfor kender jeg ikke...
>
> Håber een kan hjælpe med dette afklarende spørgsmpl...
Oliens bedste smøre-evne opnåes ved omkring 60°, hvorved man bør undgå
at stressen motoren inden olien er godt oppe i temperatur!
De fleste luftkølede motorcykler har ikke problemer med at olien er for
kold under kørsel, snarere tværtom!
Altimens lever mange ejere af vandkølede motorcykler med oliekøler i
lykkelig uvidenhed over hvor kold deres olie in facto er
Længe leve den vand kølede olienedkøling som samtidig er med til at
varme olie op efter koldstart!!!
Derudover vil jeg lige suplere det allerede skrevne:
En ofte forekommnende skade ved for voldsom brug i kold tilstand er en
blæst toppakning!
Min egen ide om årsagen dertil, er at først når motoren
(cylinder/topstykke) er gennemvarm har materialerne varme-udvidet sig
tilstrækkeligt til at klemme optimalt om top-pakningen.
Et andet problem er at for voldsom brug i kold tilstand vil medføre en
ulige opvarmning af specielt topstykket i forhold til resten af motoren
hvorved at det ligefrem kan slå sig og får behov for at blive planslebet
(det kan også være dén faktor der får pakningen til at "blæse" :-/ )!
Endelig er der den kendsgerning at alle motorens indre tolerencer er sat
til at være optimale ved drifts-temperatur, hvorfor man risikrere såvel
for stramme som for løse pasninger mens man brænder motoren vildt af i
kold tilstand!
La' væ'r!
--
Armand.