/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Varm motor før man "racer" ?
Fra : Mikael Jørgensen


Dato : 22-09-05 09:18

Hej alle!

jeg har tænkt på, jeg ved godt at motoren skal være varm før man "fyre til
den" men hvorfor egentligt? Jeg kan godt mærke på min egen at når den er
kold er den ikke glad for at arbejde ret meget, men grunden herfor kender
jeg ikke...

Håber een kan hjælpe med dette afklarende spørgsmpl...

Mikael.


 
 
Finn (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn


Dato : 22-09-05 09:50


"Mikael Jørgensen" <mikjo@websigners.dk> skrev i en meddelelse
news:dgtpbs$1jt$1@abbeden.bunk.cc...
> Hej alle!
>
> jeg har tænkt på, jeg ved godt at motoren skal være varm før man "fyre til
> den" men hvorfor egentligt? Jeg kan godt mærke på min egen at når den er
> kold er den ikke glad for at arbejde ret meget, men grunden herfor kender
> jeg ikke...


Smørelse...primært.

Uden at menneskeliggøre din MC så tænk lige på hvordan du ville have det ved
at blive hældt ud på løbebanen med kolde ben. ....skade på
fibre/muskler/sener.

Vent til du kan mærke den reagerer på gassen uden at tøve, når chokeren er
slået fra eller læg hånden på toppen af og mærk om den er lun




runes-mc.dk (22-09-2005)
Kommentar
Fra : runes-mc.dk


Dato : 22-09-05 09:55

Den vigtigste grund efter min mening er at olien først skal blive varm
og dernæst pumpes rundt i motoren.
Olien løber jo ned i bundkarret når mc'en holder stille, men der gør
den jo ingen gavn


OlIvEr [6000] (22-09-2005)
Kommentar
Fra : OlIvEr [6000]


Dato : 22-09-05 10:46

Den vigtigste grund efter min mening er at olien først skal blive varm
og dernæst pumpes rundt i motoren.
Olien løber jo ned i bundkarret når mc'en holder stille, men der gør
den jo ingen gavn
----
Og så er der jo også det med at alt udvider sig når det bliver varmt..
-Stemplerne udvider sig og slutter helt tæt i cylinderne så de ikke kan give
sig fra side til side og lave ridser.
Og koblingen får også mulighed for at tage ordentligt fat, ude at den tager
skade..

Og så er der også olien som bliver mere flydende og derfor smører bedre..

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--== www.franzen-art.com Takker for total fed lakering Niko! ==--
--==Take care out there...==--





Fer (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Fer


Dato : 22-09-05 10:50

Mikael Jørgensen wrote:
> Hej alle!
>
> jeg har tænkt på, jeg ved godt at motoren skal være varm før man "fyre
> til den" men hvorfor egentligt? Jeg kan godt mærke på min egen at når
> den er kold er den ikke glad for at arbejde ret meget, men grunden
> herfor kender jeg ikke...
>
> Håber een kan hjælpe med dette afklarende spørgsmpl...
>
> Mikael.

Hej Michael

Der er flere ting, tolerancer, en motor er bygget til en
drifttemperatur, gerne omkring 90 grader ved olie/kølvand. Her vile alle
tolerancer passe og derved opnås mindste slidtage, ved f.eks. kold motor
kunne din stempel/cylinder tolerance være mindre, og derved give øget slid.

Derudover har din olie forskellig viskositet ved forskellige
temperature. Viskositet, er en væskes indre modstand forstået på den
måde hvor "tyk" den er. Dvs ved kold motor har du tykkere olie der har
svært ved at blive pumpet rundt af oliepumpen. derudover har olien svært
ved at holde oliefilmen i dine lejer hvis den køre med mange rpm med
kold motor. Pga viskositeten er for høj.

Håber det gav dig lidt indblik

mvh Tommy Fer

Mikael Jørgensen (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Jørgensen


Dato : 22-09-05 13:38

> Der er flere ting, tolerancer, en motor er bygget til en
> drifttemperatur, gerne omkring 90 grader ved olie/kølvand. Her vile alle
> tolerancer passe og derved opnås mindste slidtage, ved f.eks. kold motor
> kunne din stempel/cylinder tolerance være mindre, og derved give øget slid.

> Derudover har din olie forskellig viskositet ved forskellige
> temperature. Viskositet, er en væskes indre modstand forstået på den
> måde hvor "tyk" den er. Dvs ved kold motor har du tykkere olie der har
> svært ved at blive pumpet rundt af oliepumpen. derudover har olien svært
> ved at holde oliefilmen i dine lejer hvis den køre med mange rpm med
> kold motor. Pga viskositeten er for høj.


Hey alle!

Tak for jeres svar, jeg forstår nu hvorfor man skal passe på! Kan godt se
det logiske i at motoren er bygget til at køre ved f.eks. 90 grader.

Så hvis ejg ahr forstået det rigtigt, så hvis man kunne køle en motor nok,
ville den kunne blive lavet til at køre nominelt ved 15 grader, og olien
kunne man lave tyndere... Men det er nok vanskeligt at lave sådan en
køling...

Tak.
Mikael.


Moller (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-09-05 14:13

Mikael Jørgensen wrote:

> Så hvis ejg ahr forstået det rigtigt, så hvis man kunne køle en motor
> nok, ville den kunne blive lavet til at køre nominelt ved 15 grader, og
> olien kunne man lave tyndere... Men det er nok vanskeligt at lave sådan
> en køling...

   tjaaaa.... der er andre ting som spiller ind, så mon ik der er dele i
som gerne vil ha det bedre lidt varmere osv... ??? f.eks. på en 2
takter, så blir toppen omkring tændrøret nemt omkring 200 grader, så
vidt jeg husker, og kommer der over 230grader der, skal man hurtigtst
muligt ha fikset nogen ting. altså de 90 grader er nu med olien rundt i
systemet, og så er der jo olien ??? hvad temperatur er de generalt bedst
til at smøre ved ? måske er det 90 gradeer, og derved dimensioner man
kølingen/motor efter hvor olien er bedst til at smøre frem for at
dimensioner olien efter hvad motoren skal blive ??? uha, der er mange
ting her.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Jim Andersen (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 22-09-05 15:31

Mikael "Jørgensen" wrote:
> Tak for jeres svar, jeg forstår nu hvorfor man skal passe på! Kan
> godt se det logiske i at motoren er bygget til at køre ved f.eks. 90
> grader.
> Så hvis ejg ahr forstået det rigtigt, så hvis man kunne køle en motor
> nok, ville den kunne blive lavet til at køre nominelt ved 15 grader,
> og olien kunne man lave tyndere... Men det er nok vanskeligt at lave
> sådan en køling...

Ja. I teorien. Men det vil vist være mere praktisk at lade den arbejde ved
en højere temperatur. I hvert fald for biler...

Der har været nogle ideer fremme (forsøg igang) med at lave bilmotorer af
keramik, der kan tåle at blive allerhulens varmt. Så kan man spare køleren
og kileremmene oma væk. Og så kan man bruge vand til smøring istedet for
olie. Problemet var vist at lave den tæt (vand ved høj temperatur=højt
tryk). Så derfor ville man lave den i ét stykke.

/jim



Armand (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-09-05 18:14

Mikael Jørgensen wrote:
> Hej alle!
>
> jeg har tænkt på, jeg ved godt at motoren skal være varm før man "fyre
> til den" men hvorfor egentligt? Jeg kan godt mærke på min egen at når
> den er kold er den ikke glad for at arbejde ret meget, men grunden
> herfor kender jeg ikke...
>
> Håber een kan hjælpe med dette afklarende spørgsmpl...

Oliens bedste smøre-evne opnåes ved omkring 60°, hvorved man bør undgå
at stressen motoren inden olien er godt oppe i temperatur!
De fleste luftkølede motorcykler har ikke problemer med at olien er for
kold under kørsel, snarere tværtom!
Altimens lever mange ejere af vandkølede motorcykler med oliekøler i
lykkelig uvidenhed over hvor kold deres olie in facto er
Længe leve den vand kølede olienedkøling som samtidig er med til at
varme olie op efter koldstart!!!

Derudover vil jeg lige suplere det allerede skrevne:

En ofte forekommnende skade ved for voldsom brug i kold tilstand er en
blæst toppakning!
Min egen ide om årsagen dertil, er at først når motoren
(cylinder/topstykke) er gennemvarm har materialerne varme-udvidet sig
tilstrækkeligt til at klemme optimalt om top-pakningen.

Et andet problem er at for voldsom brug i kold tilstand vil medføre en
ulige opvarmning af specielt topstykket i forhold til resten af motoren
hvorved at det ligefrem kan slå sig og får behov for at blive planslebet
(det kan også være dén faktor der får pakningen til at "blæse" :-/ )!

Endelig er der den kendsgerning at alle motorens indre tolerencer er sat
til at være optimale ved drifts-temperatur, hvorfor man risikrere såvel
for stramme som for løse pasninger mens man brænder motoren vildt af i
kold tilstand!

La' væ'r!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste