Andet multimedie
bentjuul 3670
Overprint - hvad er det?
Fra : :-\) Carsten

Dato : 22-09-05 08:58

Hej!
I Illustrator står der noget om overprint!
Hvad mene rman med overprint?

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-09-05 16:06

" Carsten" <cjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:4332643a$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej!
> I Illustrator står der noget om overprint!
> Hvad mene rman med overprint?
+++++++++++++++++
Hej.

Jeg spurgte om det på et andet tidspunkt, og der fik jeg dette svar af
Anders Rehhoff, det var godt et andet program, men mon ikke det er det
samme. "
Overprint er, når du har noget sort tekst på en f.eks. en ensfarvet baggrund
(eks.rød), så vil du når du laver seperationerne (adskiller farverne til
brug i tryk) opdage, at der hvor den sorte tekst er på den røde baggrund,
der vil teksten være gengivet i hvid. Her vil det være en kæmpe fordel for
trykkeren, at der IKKE er slået hul, i den farve baggrund, det gør tryk
processen meget lettere.

Det som programmet "gør", er at den udfylder hullerne (dvs. lægger et ekstra
lag farve under den sorte). "

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Storm

Dato : 22-09-05 19:39

Jørgen Nielsen <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> wrote:

Overprint i Illustrator betyder simpelthen at der _ikke_ bliver slået
hul i de farver eller elementer der ligger under det lag der får
attributten overprint - elementet printer ovenpå.

Det element der har overprint lægger sine farver til den eller de farver
der ligger under.

Er der ikke overprint på elementet slås der hul i de underliggende
elementer.

En skygge på en baggrund f.eks. vil virke helt forkert hvis den ikke har
overprint, man vil ikke kunne se baggrunden under skyggen.
Med overprint slået til vil baggrunden ses men i en mørkere udgave.

- Undskyld Jørgen, jeg ved godt du siger det samme, men jeg synes din
indledning er lidt omvendt.

--
Venlig hilsen Nina Storm