Rimelig parkeringsbøde?
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 21-09-05 20:52

Hej

Jeg har netop fået en lille hilsen fra de søde mennesker i CarPark, som jeg
egentlig synes er urimelig. Vil gerne høre jeres mening.

Vi var kørt ned i byen til byfest, hvor der var optog. Grundet optoget blev
vi af nogle uniformsklædte mænd (vistnok hjemmeværnet) vist ind på et
p-plads område. Vi tjekkede for p-restriktioner hvilket vi ikke fandt, og
følte os derfor rigtig heldige.

Da vi kom tilbage var der en bøde under vinduesviskeren.

Vi kiggede os derfor grundigt omkring, og fandt skiltet ved indkørslen
(rundt om et hjørne, ikke synligt fra p-pladsen).
Det har ikke været muligt at se skiltet da vi kørte ind pga menneskemylder.

Jeg har skrevet til CarPark med krav om annulering af bøden, hvilket de
nægter.

Skal jeg bare æde den bøde, eller har jeg rimelig grund til at forlange den
annuleret?

Med venlig hilsen

Christian Jacobsen

PS: Krydspostet pga. relevans i begge grupper

Fra : Michael

Dato : 21-09-05 22:59

"Christian Jacobsen" <Christian_Jacobsen@nomail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Med venlig hilsen
>
> Christian Jacobsen
>
> PS: Krydspostet pga. relevans i begge grupper

Det er ikke en bøde, men en afgift. Kun politiet kan give bøder.

Da der jo er skiltning, omend ikke fantastisk overvældende, bliver det nok
temmelig svært at få medhold i den sag. Det er jo ikke ejeren af
parkeringspladsens skyld, at der står et eller andet uniformeret fæ og
vinker jer ind på parkeringspladsen. Vel er det ærgeligt, men jeg ville blot
betale afgiften og så komme videre med mit liv.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-09-05 23:56

Michael wrote:

> Da der jo er skiltning, omend ikke fantastisk overvældende, bliver det nok
> temmelig svært at få medhold i den sag.

Enig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-09-05 23:29

Kevin Edelvang wrote:
> Enig.

Uenig

Men det er jeg principielt i at betale til et firma der overlever på at
folk er for dumme (og/eller autoritetstro) til at betale de bøder.

Et firma der kan finde på at belægge lastbilparkeringspladsen på et
truckstop med en 8 timers restriktion, betragter jeg som værene for
smart til at det kan være lovligt. (Kun undtagelsesvis må vi nøjes med
mindre end en 9 timers nat.)

Det sidste jeg har hørt (nogen tid siden) om dem er da også at ingen at
de sager hvor de har forsøgt at inddrive deres "parkeringsbøder" af
rettens vej har de fået medhold.

Og vil I så ikke nok lade være med at crossposte uden en followup til
den ene af de grupper der postes til?

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : H.S.

Dato : 23-09-05 09:05

"Michael" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> Det er jo ikke ejeren af parkeringspladsens skyld, at der står et eller
> andet uniformeret fæ

Uniformeret fæ ? - Hvor kommer den lige fra ?

Fra : Carl Dragert

Dato : 23-09-05 10:17

"H.S." <Henrik@NOSPAMqlm.dk> wrote in message
> "Michael" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> Uniformeret fæ ? - Hvor kommer den lige fra ?

Hjemmeværnet

Fra : Soren Pedersen

Dato : 22-09-05 12:22

Christian Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Med venlig hilsen
>
> Christian Jacobsen
>
> PS: Krydspostet pga. relevans i begge grupper

Som jeg læser dit indlæg, er der ikke skiltning ved den lovlige (?)
indkørsel til P-pladsen I benyttede. Og det skal der jo lissom være.
Hjemmeværnet er i den forbindelse ligegyldigt.
Hvis det forholder sig sådan vil jeg ikke betale, men evt. tage kontakt
til FDM. Du skal dog regne med at CP gentagne gange med trusler om
foged, advokater og deslige vil forsøge at true sig til pengene.
De har de ret gode erfaringer med mennesker som siger: Jeg bliver
røvrendt, men jeg betaler fordi jeg ikke gider tage besværet med CP

Mvh
Søren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-09-05 12:55

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg læser dit indlæg, er der ikke skiltning ved den lovlige (?)
> indkørsel til P-pladsen I benyttede. Og det skal der jo lissom være.
> Hjemmeværnet er i den forbindelse ligegyldigt.

Han skal tage en masse billeder så han kan dokumentere manglen på skilte ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-09-05 13:18

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg læser dit indlæg, er der ikke skiltning ved den lovlige (?)
> indkørsel til P-pladsen I benyttede. Og det skal der jo lissom være.

Skal der? Jeg mener... CP holder vel til på private pladser og skal man så
ikke som udgangspunkt regne med, at man skal have tilladelse (direkte eller
indirekte) før man parkerer?

På den P-plads jeg betaler for, er der elendig skiltning. Men det burde til
gengæld være klart for de fleste, vil jeg mene, at det er en privat plads og
ikke en offentlig P-plads, hvor man frit kan parkere.

Mvh. Lisbeth

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 22-09-05 17:46

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> Skal der? Jeg mener... CP holder vel til på private pladser og skal man så
> ikke som udgangspunkt regne med, at man skal have tilladelse (direkte
> eller indirekte) før man parkerer?

Jeg ved ikke hvordan man skal kende forskel på en p-plads med 3-timers
parkering (eller helt fri) og en p-plads hvor man overhovedet ikke må
parkere, hvis ikke skiltene er til at få øje på.

> På den P-plads jeg betaler for, er der elendig skiltning. Men det burde
> til gengæld være klart for de fleste, vil jeg mene, at det er en privat
> plads og ikke en offentlig P-plads, hvor man frit kan parkere.

Hvordan er det klart for folk hvis skiltningen er elendig?

/CJ

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-09-05 23:42

"Christian Jacobsen" <Christian_Jacobsen@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det klart for folk hvis skiltningen er elendig?

Fordi parkeringspladserne er placeret i en baggård til en beboelsesejendom.
Det lugter mest af alt af privat P-plads.

Mvh. Lisbeth

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-09-05 13:23

> Skal der? Jeg mener... CP holder vel til på private pladser og
> skal man så ikke som udgangspunkt regne med, at man skal have
> tilladelse (direkte eller indirekte) før man parkerer?

Næh og du kan jo ikke se om et område er privat eller ej medmindre der
er skiltet.

> [...]
> burde til gengæld være klart for de fleste, vil jeg mene, at det
> er en privat plads og ikke en offentlig P-plads, hvor man frit kan

Hvis skiltningen er elendig kan I ikke forvente at evt. udstedte p-
afgifter bliver betalt heller ikke med domstolenes hjælp.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-09-05 13:44

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Næh og du kan jo ikke se om et område er privat eller ej medmindre der
> er skiltet.

Det vi jeg nu nok mene, at jeg i de fleste tilfælde kan. Kan jeg IKKE se
nogen skiltning, vil jeg gå ud fra, at jeg ikke må parkere på stedet. Til
gengæld forventer jeg, at der er skiltet ordentligt på steder, hvor jeg kan
få en P-afgift.

> Hvis skiltningen er elendig kan I ikke forvente at evt. udstedte p-
> afgifter bliver betalt heller ikke med domstolenes hjælp.

I det konkrete tilfælde var der et skilt ved indkørslen, som bilisten bare
ikke så. Men det kan vel dårligt kaldes for elendig skiltning at placere et
skilt ved indkørslen til pladsen? Hvis skiltet vel at mærke er aflæseligt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-09-05 07:26

> [...]

> bare ikke så. Men det kan vel dårligt kaldes for elendig skiltning at
> placere et skilt ved indkørslen til pladsen? Hvis skiltet vel at

Bør det ikke inde på selve pladsen fremgå at der er
parkeringsrestriktioner?

Claus

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 22-09-05 17:43

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg læser dit indlæg, er der ikke skiltning ved den lovlige (?)
> indkørsel til P-pladsen I benyttede. Og det skal der jo lissom være.

Jo, der var såmænd skiltning ved indkørslen. Det fandt vi ud af senere, da
vi dobbelttjekkede. Skiltningen var blot ikke mulig at se pga. massivt
menneskehob.

> Hjemmeværnet er i den forbindelse ligegyldigt.

Bortset fra at vi blev dirigeret ind på pladsen af dem, og derfor også af
den grund var overbeviste om at pladsen var ok at parkere på.

/CJ

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-09-05 08:57

> Det vi jeg nu nok mene, at jeg i de fleste tilfælde kan. Kan jeg
> IKKE se nogen skiltning, vil jeg gå ud fra, at jeg ikke må parkere
> på stedet.

I virkelighedens verden er det modsat.Se Færdselsloven fra §28:
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010071229

> Til gengæld forventer jeg, at der er skiltet ordentligt på steder,
> hvor jeg kan få en P-afgift.

Det skal der skam også være ellers kan der ikke udstedes en
p-afgift.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-09-05 09:17

> I virkelighedens verden er det modsat.Se Færdselsloven fra §28:
> http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010071229

Se først §1 - jeg taler jo netop om områder, der IKKE er omfattet af
færdselsloven.

Mit udgangspunkt er stadig, at kan jeg IKKE se nogen skiltning, så går jeg
ud fra at det med overvejende sandsynlighed er et privat område, hvor jeg
ikke uden videre kan tillade mig at stille min bil.

Jeg forventer med andre ord ikke af privatpersoner, mindre virksomheder etc.
at de skal opstille skilte etc. før jeg fatter, at deres P-plads ikke er til
fri afbenyttelse. Slet ikke hvis jeg ikke har ærinde hos pladsens indehaver.

Ligesom folk heller ikke behøver låse eller mærke deres cykel for at have
den i fred for mig.

Mit udgangspunkt er med andre ord ikke, at hvis der ikke er mærket, så kan
jeg frit tage for mig at retterne. Og hvis ikke nogen har sørget for
tydelige skilte, så kan jeg bare smide bilen.

Mvh. Lisbeth

Fra : per christoffersen

Dato : 23-09-05 09:33

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4333b89a$0$11671$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Se først §1 - jeg taler jo netop om områder, der IKKE er omfattet af
> færdselsloven.

Færdselsloven dækker færdsel på vej.
Vej er senere defineret som:
"vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller
lignende, hvad enten den er offentlig eller privat."

Det er meget vanskeligt at forestille sig et sted, hvor man kan parkere en
bil, og som ikke er omfattet af færdselsloven.

> Mit udgangspunkt er stadig, at kan jeg IKKE se nogen skiltning, så går jeg
> ud fra at det med overvejende sandsynlighed er et privat område, hvor jeg
> ikke uden videre kan tillade mig at stille min bil.

Det er meget venligt af dig, men principielt altså ikke noget man behøver at
gøre ifht. færdselsloven.

/Per

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-09-05 09:41

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Det er meget vanskeligt at forestille sig et sted, hvor man kan parkere en
> bil, og som ikke er omfattet af færdselsloven.

Privat P-plads, lukkede områder, gårdspladser - og de steder vil jeg gå ud
fra, at jeg ikke uden videre har tilladelse til at parkere.

Mvh. Lisbeth

Fra : per christoffersen

Dato : 23-09-05 10:05

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4333c185$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Privat P-plads, lukkede områder, gårdspladser - og de steder vil jeg gå ud
> fra, at jeg ikke uden videre har tilladelse til at parkere.

Men det har du altså

Ejeren kan meddele (Med hjemmel i Lov om mark og vejfred), at han ikke vil
have færdsel (evt. af en bestemt type), og så må man holde sig væk.

/Per

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-09-05 10:13

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Ejeren kan meddele (Med hjemmel i Lov om mark og vejfred), at han ikke vil
> have færdsel (evt. af en bestemt type), og så må man holde sig væk.

Jeg er ret sikker på, at ejeren af en baggård, gårdsplads, privat P-plads
etc. ikke er forpligtet til at fungere som P-plads for tilfældige menneskers
biler *S* Skiltning eller ej.

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren G

Dato : 23-09-05 11:40

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message
news:4333c5d2$0$8068> Jeg er ret sikker på, at ejeren af en baggård,
gårdsplads, privat P-plads
> etc. ikke er forpligtet til at fungere som P-plads for tilfældige
menneskers
> biler *S* Skiltning eller ej.

Det har du ret i. Ejeren er ikke forpligtet til at fungerer som P-plads for
ftilfældige menneskers biler. Men det er ikke det samme som at bilerne ikke
må holde der.

--
Søren

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-09-05 09:35

> Se først §1 - jeg taler jo netop om områder, der IKKE er omfattet
> af færdselsloven.

Gør du?

Hvis flere uafhængigt af hinanden færdes på et givent område gælder
Færdselslovens regler.

> [...]
> går jeg ud fra at det med overvejende sandsynlighed er et privat
> område, hvor jeg ikke uden videre kan tillade mig at stille min

Det er et mærkværdigt udgangspunkt. Mener du, at det vil være
"ulovligt" at parkere på en villavej (her er der ofte tale om private
fællesveje). Eller hvad med mange af de mindre veje i København som
også er private - må du parkere her?

> Mit udgangspunkt er med andre ord ikke, at hvis der ikke er
> mærket, så kan jeg frit tage for mig at retterne. Og hvis ikke
> nogen har sørget for tydelige skilte, så kan jeg bare smide bilen.

Tja....Du må vist have overordentligt svært ved at stille din bil fra
dig med den opfattelse af reglerne på området.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-09-05 09:55

> Det er et mærkværdigt udgangspunkt. Mener du, at det vil være
> "ulovligt" at parkere på en villavej (her er der ofte tale om private
> fællesveje).

Jeg har hele tiden talt om P-pladser! Jeg taler med andre ord ikke om veje -
jeg kan nemlig ikke se på en vej, om den er privat eller offentlig.

> Eller hvad med mange af de mindre veje i København som
> også er private - må du parkere her?

Der er kun en af vejene i Kbh. jeg kender, der er privat (Suomisvej) - og
der bliver man jagtet at beboerne, ifald man parkerer uden at være gæst i
gaden. Det er længe siden jeg har været der, men så vidt jeg husker, er der
tydeligt skiltet med, at man ikke uden videre må parkere der. Tilsvarende er
det vist i flere af de nærliggende gader, så vidt jeg husker.

Jeg parkerer selv på en privat P-plads, der ligger op til en privat vej -
der dog er reguleret af færdelseslovens skilte om parkering og standsning.

Men som sagt... jeg taler om P-pladser og ikke om veje.

> Tja....Du må vist have overordentligt svært ved at stille din bil fra
> dig med den opfattelse af reglerne på området.

Det har aldrig nogensinde givet mig problemer på nogen måde.

Mvh.Lisbeth

Fra : Søren G

Dato : 23-09-05 11:45

> Jeg har hele tiden talt om P-pladser! Jeg taler med andre ord ikke om
veje -
> jeg kan nemlig ikke se på en vej, om den er privat eller offentlig.

Du skrev ellers også lukkede områder og gårdspladser. Så det er jo ikke til
at vide hvad du tænker på.

> Der er kun en af vejene i Kbh. jeg kender, der er privat (Suomisvej) - og
> der bliver man jagtet at beboerne, ifald man parkerer uden at være gæst i
> gaden.

Men det gør det ikke ulovligt at holde der.

> Det er længe siden jeg har været der, men så vidt jeg husker, er der
> tydeligt skiltet med, at man ikke uden videre må parkere der.

At der er et skilt gør det ikke nødvendigvis gældende/lovligt opsat.

> Tilsvarende er
> det vist i flere af de nærliggende gader, så vidt jeg husker.

Kendte du ikke kun en vej der var privat i kbh. ? Hvad skilter de så med på
de nærliggende gader ?

> Jeg parkerer selv på en privat P-plads, der ligger op til en privat vej -
> der dog er reguleret af færdelseslovens skilte om parkering og standsning.

Så en eventuelt parkeringsafgift vil blive uddelt af hvem ?

> Men som sagt... jeg taler om P-pladser og ikke om veje.

Fint nok, det var bare ikke det du skrev. Men prøv så lige at fortælle mig.
Hvad er en parkeringsplads, holdt op imod hvad en gårdsplads er ?

> Det har aldrig nogensinde givet mig problemer på nogen måde.

Dejligt.

--
Søren

Fra : per christoffersen

Dato : 23-09-05 12:04

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> At der er et skilt gør det ikke nødvendigvis gældende/lovligt opsat.

Hvis det er en privat vej, kan ejerne selv bestemme parkeringsreglerne (Jvf.
Lov om Mark og vejfred tro jeg).
De kan også selv fastsætte gebyrer/afgifter for parkeringen, men det skal
naturligvis være fuldt oplyst for andre.

/Per

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-09-05 12:34

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> Men det gør det ikke ulovligt at holde der.

Ikke det? Jeg kan ikke forestille mig, at det er lovligt at snuppe andres
private P-plads.

> At der er et skilt gør det ikke nødvendigvis gældende/lovligt opsat.

Det er muligt. Men det var jo iøvrigt heller ikke min påstand, at det er
ulovligt at parkere på den omtalte vej! Det ved jeg faktisk ikke, om det er.
Men det vil heller ikke være afgørende for, om JEG parkerer på stedet.

> Kendte du ikke kun en vej der var privat i kbh. ? Hvad skilter de så med
> på
> de nærliggende gader ?

Jep.... der er kun én af de veje, JEG kender i Kbh. der er privat. Og jeg
ved kun, at lige netop dén er privat, fordi nogle af mine venner bor der.
Som jeg skrev kan jeg ikke se på en vej, om den er privat eller ej.

Hvordan de præcist skilter i de nærliggende gader, kan jeg ikke huske. Om de
er private eller ej ved jeg heller ikke. Men mener at have set tilsvarende
skiltning i nogle af de tilstødende gader.

> Så en eventuelt parkeringsafgift vil blive uddelt af hvem ?

Byens P-vagter.

> Fint nok, det var bare ikke det du skrev. Men prøv så lige at fortælle
> mig.
> Hvad er en parkeringsplads, holdt op imod hvad en gårdsplads er ?

Jeg opfatter en P-plads som en afmærket plads beregnet til at parkere en
bil. En baggård bliver eksempelvis ikke til en offentlig og frit tilgængelig
P-plads bare fordi du eller jeg parkerer en bil på stedet *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : per christoffersen

Dato : 23-09-05 13:01

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4333e744$0$8068$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> er. Men det vil heller ikke være afgørende for, om JEG parkerer på stedet.

Du skal lige være opmærksom på at alle disse indlæg kommer både i
dk.fritid.bil og i dk.videnskab.jura.
Hvis ikke vi skal diskutere lovlighed/jura i sagen, så vil jeg foreslå at du
undlader at sende til dk.videnskab jura.
Det vil gøre det nemmere for alle, hvis vi ved hvad vi snakker om

/Per

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-09-05 13:06

> Hvis ikke vi skal diskutere lovlighed/jura i sagen, så vil jeg foreslå at
> du undlader at sende til dk.videnskab jura.

jeg går altså stadig ud fra, at hovedsagen er lovligheden af at parkere på
private P-pladser - skiltning på samme eller mangel på ditto

Når nogen spørger mig, om jeg også undlader at parkere på en privat vej, går
jeg dog ud fra, at det nok går an at svare selvom mit svar på det punkt ikke
er juridisk og selvom jeg har bemærket at der også postes i
dk.videnskab.jura

> Det vil gøre det nemmere for alle, hvis vi ved hvad vi snakker om

Det ved man ikke altid, før man får præciseres hvad der spørges om og svares
på *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren G

Dato : 23-09-05 13:27

> Ikke det? Jeg kan ikke forestille mig, at det er lovligt at snuppe andres
> private P-plads.

At en vej er privat gør det ikke automatisk ulovligt at parkerer på den.

> [...]
er.
> Men det vil heller ikke være afgørende for, om JEG parkerer på stedet.

Det skriver du da ellers i sætningen lige ovenfor "Jeg kan ikke forestille
mig, at det er lovligt at snuppe andres private P-plads"

> Byens P-vagter.

Siden hvornår er københavns parkering begynde at give parkeringsafgifter
efter private regler ?

> Jeg opfatter en P-plads som en afmærket plads beregnet til at parkere en
> bil.

Kan du altid se om noget er BEREGNET til at parkere en bil på ?

> En baggård bliver eksempelvis ikke til en offentlig og frit tilgængelig
> P-plads bare fordi du eller jeg parkerer en bil på stedet *S*

Men hvordan skelner du imellem de 2 ting. En parkeringsplads behøver hverken
have parkeringsbåse, eller lign. Det kan lige så godt være et tomt stykke
asfalt uden nogen form for afmærkning (ligesom en baggård kan være). Hvordan
skelner du imellem dem ?

--
Søren

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-09-05 10:19

Søren G wrote:
> [...]
> asfalt uden nogen form for afmærkning (ligesom en baggård kan være). Hvordan

Hvad man måske også lige skal have med i betragtningerne omkring den
pågældende situation er at når man bliver vist en køreretning af en
hjemmeværnsmand har hans anvisninger samme værdi som hvis han havde
været uniformeret politi. Under forudsætning af at han befinder sig på
offentlig vej (ikke på privat p-plads).

Han vil, højest sansynlig, være sendt derud af politiet for at regulere
trafikken.

Og det koster det samme i bøde ikke at efterkomme hans anvisninger som
det ville koste ikke at efterkomme en betjents anvisninger.

Så måske ville det være en idé at bede CP sende regningen videre til
politiet da parkeringen er sket efter deres anvisninger.

Og så tror jeg nok jeg ved hvad resultat CP får ud af det.

Fra : per christoffersen

Dato : 26-09-05 08:55

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4333c185$1$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> der tydeligt skiltet med, at man ikke uden videre må parkere der.
> Tilsvarende er det vist i flere af de nærliggende gader, så vidt jeg

Der er skiltet på Suomisvej, og parkering er forbudt med henvisning til Lov
om Mark og vejfreds §17.
Jeg bor tilfældigvis i nærheden, og kom forbi i går...

(Og så ligger det ikke i København, men på Frederiksberg, men det er sådan
set uden betydning (hvis man ikke lige bor på Frederiksberg)).

/Per

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-09-05 12:30

> Jeg er ret sikker på, at ejeren af en baggård, gårdsplads, privat
> P-plads etc. ikke er forpligtet til at fungere som P-plads for
> tilfældige menneskers biler *S* Skiltning eller ej.

Hvis parkering skal hindres/forbydes skal der skiltes i henhold til lov
om mark og vejfred som Per helt korrekt henviser til.

Du skal se på lovens §17

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-09-05 12:35

> Du skal se på lovens §17

Hvilken lovs §17

Mvh. Lisbeth

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-09-05 12:34

> Jeg har hele tiden talt om P-pladser! Jeg taler med andre ord ikke
> om veje - jeg kan nemlig ikke se på en vej, om den er privat eller
> offentlig.

Det kan du skam heller ikke se på en p-plads og min pointe var sådan
set, at det er irrellevant, hvorvidt en vej er privat eller ej. I det
øjeblik der groft sagt er adgang for almindelig færdsel gælder
Færdselsloven og derved også Færdselslovens regler for parkering.

Alt afhængigt af de nærmere omstændigheder kan uvedkommende færdsel
forbydes med hjemmel i lov om mark- og vejfred §17.

> Der er kun en af vejene i Kbh. jeg kender, der er privat

Næsten alle de små veje i København er private. Det gav bla. en del
ballade med indførslen af p-ordningen i brokvartererne.

> (Suomisvej) - og der bliver man jagtet at beboerne, ifald man
> parkerer uden at være gæst i gaden.

Men det må beboerne næppe. Det er ikke i alle tilfælde, at der kan
skiltes med p-forbud. Men det handler om hvilke regler kommunen har
udstukket for området.

> Men som sagt... jeg taler om P-pladser og ikke om veje.

Det er underordnet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-09-05 12:42

> Det kan du skam heller ikke se på en p-plads

Nejda! Jeg har sørme heller ikke påstået, at jeg i alle tilfælde kan se det!

> og min pointe var sådan set, at det er irrellevant, hvorvidt en vej er
> privat eller ej.

Og MIN var, at hvis jeg ikke ved og ejheller kan se, at det er tilladt at
parkere - og hvis det ligner en privat plads (ikke en privat VEJ!) - så
parkerer jeg der ikke.

> I det øjeblik der groft sagt er adgang for almindelig færdsel gælder
> Færdselsloven og derved også Færdselslovens regler for parkering.

Der er vel ikke adgang for almindelig færdsel til en baggård. Og færdsel er
noget andet end parkering. At du må færdes i en privat skov er heller ikke
ensbetydende med, at du må parkere et telt og overnatte på stedet.

> Men det må beboerne næppe. Det er ikke i alle tilfælde, at der kan
> skiltes med p-forbud. Men det handler om hvilke regler kommunen har
> udstukket for området.

Kender ikke reglerne for gaden/vejen.

> Det er underordnet.

Tråden drejer sig immervæk om en mand, der er kørt ind på en P-plads, hvor
han har fået en afgift, fordi han ikke har set skiltet ved indkørslen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren G

Dato : 23-09-05 13:33

> Der er vel ikke adgang for almindelig færdsel til en baggård.

Øhhhh.hvorfor ikke ?

> Og færdsel er
> noget andet end parkering.

Ja uden tvivl. Men for at færdelsloven skal træde i kraft (hvori der blandt
andet står §'erne vedr. parkering, skal der bare være adgang for færdsel.

> At du må færdes i en privat skov er heller ikke
> ensbetydende med, at du må parkere et telt og overnatte på stedet.

Det er der heller ingen der påstår. Man må ikke nødvendigvis parkerer alle
de steder man må og kan færdes. Det sørger de blå/røde runde skilte med røde
kryds i trafikken blandt andet for.

> Kender ikke reglerne for gaden/vejen.

Men du bruger det som eksempel på en privat vej man ikke må parkerer på ?

> Tråden drejer sig immervæk om en mand, der er kørt ind på en P-plads, hvor
> han har fået en afgift, fordi han ikke har set skiltet ved indkørslen.

Ja men reglerne er i dette tilfælde ens om det er en parkeringsplads eller
en vej. I andre tilfælde ville det gøre en forskel.

--
Søren

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-09-05 08:37

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> Men du bruger det som eksempel på en privat vej man ikke må parkerer på ?

Det ER en privat vej, som man ikke må parkere på. Standsning er tilladt -
men ikke parkering.

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren G

Dato : 26-09-05 21:32

> Det ER en privat vej, som man ikke må parkere på. Standsning er tilladt -
> men ikke parkering.

Ved du ud fra hvad ? Et skilt er ikke gældende hvis det ikke er godkendt. Du
vil blive overrasket over hvor mange skilte du støder på iløbet af en dag
der ikke er gyldige. En klassiker er "Cykler fjernes uden ansvar".

--
Søren

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-09-05 22:37

Søren G wrote:
> Ved du ud fra hvad ? Et skilt er ikke gældende hvis det ikke er godkendt. Du
> vil blive overrasket over hvor mange skilte du støder på iløbet af en dag
> der ikke er gyldige. En klassiker er "Cykler fjernes uden ansvar".

Sikkert fordi den kan man slet ikke få godkendt. Det er kun
politiet/hittegodskontoret der må fjerne cykler.

Medmindre de står og spærrer. Så må de flyttes netop så langt væk at man
kan komme til.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-09-05 07:43

> Ved du ud fra hvad ? Et skilt er ikke gældende hvis det ikke er godkendt.

Det er et godkendt skilt. Og byens P-vagter uddeler P-afgifer i gaden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren G

Dato : 27-09-05 10:30

>Det er et godkendt skilt. Og byens P-vagter uddeler P-afgifer i gaden.

Muligvis. Mit spørgsmål gik på hvordan du kan se på skiltet at det er
gældende/godkendt ?

--
Søren

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-09-05 11:32

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> Muligvis. Mit spørgsmål gik på hvordan du kan se på skiltet at det er
> gældende/godkendt ?

Jeg kan selvfølgelig ikke se på et skilt, om det er godkendt. Ikke udover at
jeg kan se, at det er præcis som de officielle skiltte. Dertil kommer,
P-vagternes handlinger i gaden gennem mange år stemmer overens med
skiltningen. Jeg har derfor ingen grund til at tro, at de IKKE er godkendte.
Tværtimod.

Derudover har jeg set kommunens folk opsætte nogle af de skilte, der er i
gaden - nemlig de P-zone-skilte, der for et par år siden blev opsat i hele
området.

Jeg kan i øvrigt ikke forestille mig, at beboerne, der ejerne gaden, har
interesse i at opsætte parkering forbudt skilte. Vi taler om et kvarter med
mangel på P-pladser og jeg vil tro, at de hellere end gerne ville bruge
vejen til (egen!) parkering. Mange af dem parkerer i hvert fald i gaden på
trods af forbud. Men det gør såmænd også mange af dem, der bestemt ikke ejer
vejen. Og de får så i ny og næ en afgift af de kommunale P-vagter.

Få meter fra samme vej ligger (i en baggård) den P-plads, som jeg betaler
for at bruge - der er det et privat parkeringsvagtselskabm der står for at
uddele afgifter.

Mvh. Lisbeth

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-09-05 12:36

> Hvis det er en privat vej, kan ejerne selv bestemme
> parkeringsreglerne (Jvf. Lov om Mark og vejfred tro jeg).

Korrekt det er lovens §17 men det kan kun ske i samråd med politiet når
der er tale om private fællesveje. Det følger af Færdselslovens §92.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-09-05 13:19

> Hvilken lovs §17

Hvilken tror du?

Det kunne vel ikke tilfældigvis være lov om mark- og vejfred vel?

Hvis du undlod at voldklippe de indlæg du besvarer før du havde læst
dem ville det nok hjælpe gevaldigt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-09-05 08:23

> Det kunne vel ikke tilfældigvis være lov om mark- og vejfred vel?

Jeg var usikker på, om du talte om færdelsloven eller omtalte.

Mvh. Lisbeth

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-09-05 13:20

> Ikke det? Jeg kan ikke forestille mig, at det er lovligt at snuppe
> andres private P-plads.

Men det er det altså.

> Byens P-vagter.

Ikke på en privat fællesvej.

> Jeg opfatter en P-plads som en afmærket plads beregnet til at
> parkere en bil. En baggård bliver eksempelvis ikke til en
> offentlig og frit tilgængelig P-plads bare fordi du eller jeg
> parkerer en bil på stedet *S*

Har du bemærket vi befinder os i dk.videnskab.jura pga.
krydspostningen?
Dine gætterier hører ikke til her.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-09-05 08:35

> Ikke på en privat fællesvej.

Beklager, men sådan er det altså! Den nærmere forklaring må du skaffe hos
Århus Kommune.

> Dine gætterier hører ikke til her.

Jeg kom ikke med gætterier!

Mvh. Lisbeth

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-09-05 13:23

> [...]

> tilladt at parkere - og hvis det ligner en privat plads (ikke en
> privat VEJ!) - så parkerer jeg der ikke.

Og hvad vedkommer det os?

> Der er vel ikke adgang for almindelig færdsel til en baggård.

Jo meget ofte.

> Og
> færdsel er noget andet end parkering.

Stop nu de gætterier. Ovenstående påstand er også forkert.

> Kender ikke reglerne for gaden/vejen.

Så lad være med at udtal dig om dem og brug det som eksempel.

> Tråden drejer sig immervæk om en mand, der er kørt ind på en
> P-plads, hvor han har fået en afgift, fordi han ikke har set
> skiltet ved indkørslen.

Tråden har udviklet sig, hvilket er ganske normalt på Usenet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-09-05 08:36

> Og hvad vedkommer det os?

Nu er du da vist endt i et forbandet dårligt humør. Håber det bliver bedre.

Mvh. Lisbeth

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-09-05 08:45

> Beklager, men sådan er det altså! Den nærmere forklaring må du
> skaffe hos Århus Kommune.

Så har Århus kommune indgået en aftale med de private vejejere ellers
kan de ikke udstede afgifter på privat vej af ganske åbenlyse grunde.

> Jeg kom ikke med gætterier!

Øh ok.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 22-09-05 14:24

> [...]
>
> Med venlig hilsen
>
> Christian Jacobsen
>
> PS: Krydspostet pga. relevans i begge grupper

Jeg mener at have hørt at det er CP der skal bevise at du har parkeret
bilen, jeg mener ligeledes at der inden for det sidste år er faldet dom ud
til fordel for bilens ejer da han nægtede kendskab til parkeringen, så kan
CP ikke sige at det var dig. Tjaa deres problem.

Men prøv dk.videnskab.jura

Mvh AJH

Fra : Gunnar007

Dato : 22-09-05 16:16

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

Klip en masse

> [...]
> til fordel for bilens ejer da han nægtede kendskab til parkeringen, så kan
> CP ikke sige at det var dig. Tjaa deres problem.

Men han har allerede bekræftet overfor CP at det var ham, da han har klaget
over bøden.

Så den går nok ikke.

Hilsen G

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 22-09-05 17:39

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse

> Men han har allerede bekræftet overfor CP at det var ham, da han har
> klaget over bøden.
>
> Så den går nok ikke.

Og desuden har jeg også modtaget billeder af min bil parkeret på stedet. Jeg
benægter på ingen måde at have parkeret på pladsen, men kan under
omstændighederne ikke se hvordan jeg skulle kunne se at det var en privat
plads.
Dagen efter hvor byfesten og menneskeopbuddet var væk, kunne vi godt ved
indkørslen se skiltningen, men det kunne vi altså ikke på den pågældende
dag.

/CJ

Fra : Henrik

Dato : 22-09-05 21:04

> [...]
>
> Jeg har netop fået en lille hilsen fra de søde mennesker i CarPark, som
> jeg egentlig synes er urimelig. Vil gerne høre jeres mening.

Du benytter den normale fremgangsmåde overfor CarPark
Send dem et anbefalet brev hvori du skriver at du under ingen omstændigheder
vil betale denne afgift og at det for øvrigt slet ikke var dig der kørte i
din bil den dag og at deres skiltning er elendig.
Skriv nederst ibrevet at hvis de ikke svare tilbage indne 5 hverdage fra
modtagelsen af brevet anser du sagen som afsluttet og de frafalder
automatisk alle krav.
Normal svartid fra CP er op til flere måneder (eller aldrig) derfor kan du
godt regne med at ovenstående virker.

Henrik

Fra : Anders Christensen

Dato : 22-09-05 21:29

Henrik wrote:
> [...]
> automatisk alle krav.
> Normal svartid fra CP er op til flere måneder (eller aldrig) derfor kan du

Lige bortset fra at vi ikke anvender negativ aftalebinding i dansk
lovgivning....
Derudover er det belaste hans sag hvis han nu pludselig påstår at han
ikke har parkeret bilen, når han tidligere har klaget over afgiften
fordi han ikke har set skiltet.

Om det så var totalt dækket med sne er det stadigvæk hans ansvar at
sikre sig at han holder parkeret efter reglerne.
I dette tilfælde de regler som ejeren af grunden har udstedt, eller
overladt til andre at udstede. (carpark)

Han har indgået en aftale ved at parkere på området, men ikke overholdt
den, og skal nu derfor betale afgiften.
Det er sådan set ret logisk.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-09-05 21:24

Henrik explained :
> at det for øvrigt slet ikke var dig der kørte i din bil den dag og at deres
> skiltning er elendig.

Hvis CarPark bruger bare 2 sekunder på at tænke over den sætning der
vil de hurtigt gennemskue klageren - hvis det ikke var ham der kørte,
hvordan kan han så vide at skiltningen er så elendig ? ;) (han kunne
have kigget senere, meeeeeeeen.........)