Kontrol af ensretter på GSX-R
Fra : "Mads K. Brødsgaard"

Dato : 21-09-05 19:44

Hejsa

Jeg har en mistanke til at ensretteren på min Suzuki GSX-R 250'er er
stået af.

Da jeg købte cyklen, for nogle måneder siden, fik jeg af vide at
batteriet var blevet skiftet for nyligt (så vidt jeg husker :)), men
allerede nu opfører det sig underligt. Efter jeg har kørt en tur, er
spændingen på 12,5 volt, men når den så har stået en halv dag, er
spændingen faldet til 10,5 volt, på trods af jeg har pillet batteriet
helt ud af maskinen.

Spørgsmålet er så om det bare er batteriet som er stået af, eller om det
er noget andet elektronik i ladesystem, der har dræbt batteriet. Kunne
det måske være ensretteren der var skyld i dette? Hvis ja, er der så
nogle der har erfaringer med at kontrollere ensretteren på sådan en på
en mini-gixxer?

Jeg har godt nok købt et nyt batteri, men er ikke meget for at smække
det på, hvis det alligevel dør hurtigt igen.

På forhånd mange mange tak for alt input!

Hygge

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 20:02

Mads K. Brødsgaard skrev i meddelelsen
<4331a8dc$0$6849$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Hejsa
>
>Jeg har en mistanke til at ensretteren på min Suzuki GSX-R 250'er er
>stået af.

Alt hvad Du behøver at vide: http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf

mvh
Orla

Fra : "Mads K. Brødsgaard"

Dato : 21-09-05 20:25

Orla Pedersen wrote:
> Mads K. Brødsgaard skrev i meddelelsen
> [...]
Hej

Takker. Jeg synes dog ikke der står noget om kontrol af et trefaset
system. Jeg går ud fra at systemet på min Suzuki er trefaset, da der fra
starten går tre ledninger ud, og fra ensretteren går seks ledninger
ud... (nej, jeg er ikke den store elektronik mand

Jeg hæftede mig dog lige ved dette i den pdf du linker til:
"Et godt sted at starte, når der er mistanke om at noget er galt i
ladesystemet, er at foretage en måling
over batteriets poler ned motoren snurrende på omkring 2500 RPM.
Spændingen skal ved en sådan måling ligge på mellem 13,8 og 14,5 volt.
[...]
Hvis en spændingsmåling på den måde viser OK må blikket rettes mod
batteriet selv eller evt.
starteren."

Jeg har prøvet ovenstående, og målingen passede fint overens med det der
stod i en manual jeg havde fået fingrene i - betyder det at jeg kan
udelukke ensretteren?

Venlig hilsen
Mads

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-09-05 20:51

On Wed, 21 Sep 2005 21:25:15 +0200, "Mads K. Brødsgaard"
<maze@safetycar.dk> wrote:

Hej Mads.

> [...]
>starten går tre ledninger ud, og fra ensretteren går seks ledninger
>ud... (nej, jeg er ikke den store elektronik mand

Der er ingen forskel på at checke de forskellige systemer før man
kommer på den anden side af ensretter / regulator - Altså mellem
generator og ensretter.
Det er der til gengæld en masse om

>Jeg har prøvet ovenstående, og målingen passede fint overens med det der
>stod i en manual jeg havde fået fingrene i - betyder det at jeg kan
>udelukke ensretteren?

Hvis du kan gentage målingen (13,8 - 14,5 volt) med lyset tændt er dit
"kraftværk" i orden.
Så er der batteriet tilbage.
Prøv at måle spændingen over batteriet når du trykker på statknappen.
Den skal ikke gå meget under 10 volt.
Og glem så ikke det med starteren selv

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : "Mads K. Brødsgaard"

Dato : 21-09-05 21:06

Steen Gruby wrote:
> [...]
> "kraftværk" i orden.
> Så er der batteriet tilbage.
> Prøv at måle spændingen over batteriet når du trykker på statknappen.

Hej igen :)

I morgen vil jeg prøve det sidste du foreslår, med at gentage målingen
samt måle spændingen over batteriet når starteren bruges. Hvis det bare
var batteriet der er stået af, kunne det være fedt, da jeg ikke kan
finde ud af hvor stikkene til ensretteren ender, så jeg kan måle på dem...

Hvad mener du med den sidste linie? :D

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-09-05 21:51

On Wed, 21 Sep 2005 22:06:09 +0200, "Mads K. Brødsgaard"
<maze@safetycar.dk> wrote:

Hej Mads.

>Hvad mener du med den sidste linie? :D

Simpelt nok.
Hvis ladesystemet er ok og batteriet også, kan der være en mulighed
for at startmotoren trænger til en overhaling hvis det er den der
brokker sig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 20:58

Mads K. Brødsgaard skrev i meddelelsen
<4331b286$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

>Hvis en spændingsmåling på den måde viser OK må blikket rettes mod
>batteriet selv eller evt.
>starteren."

Jup, hvis spændingen aldrig overstiger 14,5 volt, så er regulatoren i orden.

>Jeg har prøvet ovenstående, og målingen passede fint overens med det der
>stod i en manual jeg havde fået fingrene i - betyder det at jeg kan
>udelukke ensretteren?

Du kan godt gå på jagt efter en ny akkumulator, gerne af en rimelig
kvalitet, Varta eller Sonnenschein eksempelvis. For "billige" akkumulatorer,
(beregnet til mc uden elstarter), kan ødelægges af starterens strømforbrug.

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 21-09-05 23:59

In article <4331c204$0$94437$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Jup, hvis spændingen aldrig overstiger 14,5 volt, så er regulatoren i orden.

Belært af bitter erfarring, kan den godt være iorden; men
ledningssystemet skruet sammen på en tåbelig måde!

På Pølle blev referencen til regulatoren taget så langt ude i den
fjerneste afkrog af elsystemet, at regulatoren absolut vill lade med
15,7 volt!
Det døde den af! Ikke een gang; men to!

Efter at have flyttet referencen ned på batteriet, lader den med 13,800
volt, og et relæ sparede lige strømmen for spændingsfaldet i 2m ledning.

- De er skøre de italienere!!!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-09-05 09:22

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> (beregnet til mc uden elstarter), kan ødelægges af starterens strømforbrug.

Kan du uddybe den lidt? Jeg kan vælge mellem Saito, Delo og Varta til
ca. 19, 37 og 46 euro til min cykel. Skulle Saito være meget ringere end
Delo?

--
vh
Torben

Fra : Orla Pedersen

Dato : 22-09-05 08:45

Torben Scheel wrote:

> Kan du uddybe den lidt? Jeg kan vælge mellem Saito, Delo og Varta til
> ca. 19, 37 og 46 euro til min cykel. Skulle Saito være meget ringere end
> Delo?

Jeg har ikke den store erfaring med mc-akkuer, jeg har været så heldig
endnu ikke at skulle købe. Men til biler og traktorer er det min erfaring,
at jo tungere, for en given kapasitet (Ah), jo bedre kvalitet. Så kig
specificationer ud over Ah. Vægt, og evt. startstrømscapasitet er
væsentlige specificationer.

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 22-09-05 09:43

Mads K. Brødsgaard wrote:

> Jeg har prøvet ovenstående, og målingen passede fint overens med det der
> stod i en manual jeg havde fået fingrene i - betyder det at jeg kan
> udelukke ensretteren?

   Hvis du for en måling over batteriet mellem 13,8 og 14,5 og ikke går
over 14,7 når du lader den tage omdr. mens du måler(i frigear, du skal
ikke ud og køre). Så er dit ladesystem som det skal være. Derved bør du
kaste dine kræfter på batteriet ??? skiftes måske. eller elnettet til
resten af systemet, ala ir i stik osv.

--
VH
Lars Molnit

Fra : "Mads K. Brødsgaard"

Dato : 22-09-05 22:07

Mads K. Brødsgaard wrote:
> [...]
> det på, hvis det alligevel dør hurtigt igen.
>
> På forhånd mange mange tak for alt input!

Det ser ud til at jeg har fået styr på problemet. Batteriet er skiftet
og lige umiddelbart kører den som den skal, og det ser også ud til at
den lader korrekt, så det er bare super! Mange mange mange tak for
inputs - det har været en stor hjælp!

Så nu vil jeg tage chancen i morgen, og køre en lang tur - ca. 200 km :)

God weekend.

Hygge

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 08:10

Mads K. Brødsgaard skrev i meddelelsen
<43331bc7$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

> [...]
>og lige umiddelbart kører den som den skal, og det ser også ud til at
>den lader korrekt, så det er bare super! Mange mange mange tak for

Manglede da bare

>Så nu vil jeg tage chancen i morgen, og køre en lang tur - ca. 200 km :)

Tag multimeteret med, og tjek efter på halvvejen, er målingen fin der, så
har Du helt ro i sjælen

mvh
Orla

Fra : "Mads K. Brødsgaard"

Dato : 25-09-05 21:50

Orla Pedersen wrote:
> [...]
>

> Manglede da bare

> Tag multimeteret med, og tjek efter på halvvejen, er målingen fin der, så

Hey

Det lykkedes, på trods af jeg ikke havde mulitmeter med, da jeg først
har set din besked nu :) Så det er bare fedt at det bare var batteriet :)

Hygge