Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål vedr. Pentax *ist*DL.
Fra : Søren Mølgaard

Dato : 21-09-05 16:23

Hej Gruppe.

Er der nogen der har erfaringer med Pentax *ist*DL, jeg er tæt på at
anskaffe mig et sådant, da alle mine obejktiver fra mit gamle analoge
passer.
Er Nikon & Canon, så meget bedre, at det er værd at ofre de gamle objetiver?
Prisforskellen er begrænset eller ubetydelig i denne sammenhæng.
Jeg er i tvivl ,da jeg ikke ser kameraet omtalt her eller på
dk.marked.privat.foto, eller andre steder.

Min lokale fotopusher siger at det er et forrygende kamera, har han ret????

Mvh.

Søren

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 21-09-05 17:17

"Min lokale fotopusher siger at det er et forrygende kamera, har han ret"

Ja.

Jeg har dog *ist DS. Men det er jeg meget glad for. Har netop valgt det
fordi jeg havde Pentax i forvejen og fordi at jeg kan bruge alle gamle
linser. Og dem uden AF, der give kameraet signal når motivet er i fokus,
præcis som når man bruger AF. Der sidder samme billedesensor i, som i Nikon
D100 (og måske D70?)
Sørg for at få opdateret firmware, hvis det ikke er gjort. Det forbedre
farver ved lange exponeringer...

Held og lykke

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : [HCS] 4000

Dato : 22-09-05 08:05

De tyske fotoblade tester med stor grundighed næsten alle DSLR kameraer, og
jeg vil foreslå dig at købe ColorFoto. I hvert eneste nummer er der
opsummering af deres resultater til direkte sammenligning. Jeg skal ikke
kunne udtale mig om kvaliteten på nævnte kamera, men lade det være op til
dig selv at bedømme. M.h.t. dine ældre objektiver skal du også være klar
over at de godt nok passer på kameraet men ikke er optimeret til DSLR, som
kræver lagt større opløsning. Håber du kan bruge disse oplysninger til at
komme videre med din beslutning.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 22-09-05 18:25

"men ikke er optimeret til DSLR, som kræver lagt større opløsning"

Kan du forklare det lidt nærmere... Opløsningen er vel ikke bestemt af
objektiverne, eller misforstår jeg hvad du mener med opløsning...?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-09-05 18:44

Henrik Nielsen wrote:
> "men ikke er optimeret til DSLR, som kræver lagt større opløsning"
>
> Kan du forklare det lidt nærmere... Opløsningen er vel ikke bestemt af
> objektiverne, eller misforstår jeg hvad du mener med opløsning...?

Manglende skarphed ses lettere på chip end på film. Iflg. artikel på
Luminous Landscape kan forklaringen være, at vil lettere opfatter
uskarpheden, når de punkter billedet består af ligger ordnet i rækker og
kolonner end når de, som ved film, er placeret uden nogen form for mønstre.
Derfor er der mange, der oplevet at gamle objektiver, der var gode nok til
film afsløres ubønhørligt uskarpe, når man smider dem på et dSLR.

mvh
Jan

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-09-05 12:33

"Manglende skarphed ses lettere på chip end på film"

Hmmm, det vidste jeg faktisk ikke. Men det må vel være forholdsvis dårlige
linser det drejer sig om eller... Egentlig lyder det ulogisk. Men jeg bøjer
mig for andres erfaring
Men jeg bruger dog også gamle linser, så jeg vil lige hjem og kigge lidt
billeder "under lup"

Fra : Erik W.

Dato : 23-09-05 12:58

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg bruger dog også gamle linser, så jeg vil lige hjem og kigge lidt
> billeder "under lup"

Mon ikke det nærmere er det, der er problemet. Med analoge kameraer skal man
have fat i luppen for at opdage svagheder i optikken. Med digital får vi dem
alle sammen smækket op i fjæset på 40 cms afstand på vores store skærme, og
der skriger selv små optiske fejl til himlen.

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-09-05 15:26

In article <4333edc0$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:

> [...]
> alle sammen smækket op i fjæset på 40 cms afstand på vores store skærme, og
> der skriger selv små optiske fejl til himlen.

+ at fejl på digitalt ses i et ordnet mønster. På film er der en masse
pixelkorn af forskellig størrelse der er med til at sløre fejl.

Fra : waal

Dato : 23-09-05 15:22

> [...]
> bøjer mig for andres erfaring
> Men jeg bruger dog også gamle linser, så jeg vil lige hjem og kigge lidt

Der er ingen grund til at tro at de gamle Pentax objektiver generelt er
dårligere end de nye, og slet ikke hvis der er tale om faste brændvidder.

mvh
Michael

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-09-05 18:30

"Der er ingen grund til at tro at de gamle Pentax objektiver generelt er
dårligere end de nye, og slet ikke hvis der er tale om faste brændvidder"

Det er udelukkende faste brændvidder. Jeg har dog også haft lånt en "analog"
zoom, den synes jeg heller ikke var dårligere... Men har dog købt mig en ny
"rejse-zoom" fra Sigma....

Fra : [HCS] 4000

Dato : 22-09-05 19:03

Undskyld jeg ikke formulerede mig forståeligt. Jan giver en udmærket
forklaring på det jeg mente.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : [HCS] 4000

Dato : 22-09-05 11:34

Hvis du køber det ny ColorFoto nr. 10 er der en grundig gennemgang af det.

Fra : Søren Mølgaard

Dato : 22-09-05 16:42

Mange tak for jeres indlæg.
Vil straks købe Colorfoto.