Corolla '86 gik ud. Hjælp?
Fra : CherryCdk

Dato : 21-09-05 15:38

Hej Gruppe

Nu er det evigheder siden jeg har begået mig på usenet og er så lige
kommet på igennem google da jeg kan huske at i her i gruppen som regel
er meget gode til at hjælpe.

Tidligt i morges kom jeg muntert kørende ad hovedvejen, skrålende med
på musikken i bilen. Pludselig hørte jeg et klik og så var bilen
død!! Prøvede at sætte den i 3. gear og starte igen uden held! Den
døde bare umotiveret imens jeg kørte.

Fik heldigvis rullet ind på en plads i siden af vejen. Her prøvede
jeg, meget optimistisk at starte igen, men uden held! Den trækker
starteren godt nok rundt, men så er det også det!

Vi taler om en Toyota Corolla 1.6 fra '86

Håber nogen kan hjælpe, for det er ikke sjovt at bo på landet uden
bil!

MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : CherryCdk

Dato : 21-09-05 15:41

....og lige et tillægsspørgsmål, findes der en kondensator på sådan
en? Nogen har foreslået det er den der er røget...

Rinnie

Fra : jcjensen

Dato : 21-09-05 16:51

"CherryCdk" <frygtloes_@hotmail.com> wrote in

> [...]
> starteren godt nok rundt, men så er det også det!
>
> Vi taler om en Toyota Corolla 1.6 fra '86

Hej

Det lyder som min søn beskrev det, da tandremmen gik på hans Corolla 1,3
1987. Det blev desværre dyrt med rep. af topstykke og ventiler. Motoren
døde bare stille og roligt fra det ene øjeblik til det andet - ikke noget
med bulder og brag.

Uheldet skete længe før udskiftningsterminen og tandremmen var udskiftet
hos et aut. Toyotaværksted. Men det kunne bare ikke blive deres problem.

Da jeg selv købte Toyota sidste år nævnte jeg episoden for salgschefen,
som jeg handlede med, og han svor på, at sådan ville de ikke behandle
folk i hans firma. Jeg har heldigvis ikke haft lejlighed ikke haft
lejlighed til at efterprøve løftet.

Med venlig hilsen
- og håbet om, at det er en billigere fejl

Jens Chr. Jensen

Fra : KubikH

Dato : 21-09-05 17:55

"CherryCdk" <frygtloes_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Rinnie
Det er nok tandremmen.
En anden mulighed er tændingsmodulet, men det plejer at være på den nyere
model.

På en AE82 model er motoren en 4A "etellerandet"

Kig under plastskærmen i venstre side på motoren, der kandu se om remmen er
knækket.
Mvh
Niels
De kan GODT tåle at knække remmen, på dem kan ventilerne ikke nå stemplerne

Fra : A.Kaup

Dato : 21-09-05 22:03

Nu er der vel benzin på vognen - ikke - og heller ikke en defekt
benzinmåler?
Mvh. Akaup

Fra : langwadt@ieee.org

Dato : 21-09-05 22:31

jcjensen skrev:

> [...]
> 1987. Det blev desværre dyrt med rep. af topstykke og ventiler. Motoren
> døde bare stille og roligt fra det ene øjeblik til det andet - ikke noget

hmmm.. lyder underligt, så vidt jeg ved er det meste toyota, være
non-interference så der burde ikke være sket andet end at den sku'
ha' en ny rem ...

-Lasse

Fra : jcjensen

Dato : 21-09-05 23:13

langwadt@ieee.org wrote in news:1127338266.596033.49180
@g14g2000cwa.googlegroups.com:

> hmmm.. lyder underligt, så vidt jeg ved er det meste toyota, være
> non-interference så der burde ikke være sket andet end at den sku'
> ha' en ny rem ...
>
> -Lasse

Hej Lasse

Nu er de to Toyotaer (en Carina 1,8 og en Corolla 1,6), som jeg købte
sidste efterår, fra 1997 og altså en halv snes år nyere end dem vi taler
om her.

Carinaen afløste en Mazda 626 fra 1989, som kunne tåle at tabe remmen -
derfor spurgte jeg specifikt og fik at vide, at det kunne Toyotaerne
ikke. Der var absolut heller ingen overraskelse over, at knægten havde
fået ødelagt sin motor - kun over den dårlige service hos kollegaen.

Men altså ingen knækket rem uden motorskade - ifølge min lokale
Toyotaforhandler.

Med venlig hilsen
Jens Chr.

Fra : CherryCdk

Dato : 22-09-05 14:14

A.Kaup wrote:
> Nu er der vel benzin på vognen - ikke - og heller ikke en defekt
> benzinmåler?
> Mvh. Akaup

Jo, jeg er 100% sikker på der en benzin på og det løber igennem...

Tandremmen tvivler jeg lidt på, men må lige kigge efter (manden that
is...)

Som skrevet trækker den startermoteren godt nok rundt, men motoren
starter bare ikke. Nu har vi prøvet at købe en ny rotor-arm og et nyt
strømfordeler-dæksel og så må vi se...

Det er i øvrigt en 1.3 og ikke 1.6 som først skrevet... 12 ventiler
med elektronisk tænding! (Sikke flot det alt sammen lyder! Hæhæ)

Tak for inputsene ind til nu. Rart med en gruppe hjælpsomme folk!

Rinnie

Fra : Peter C:\\

Dato : 22-09-05 15:03

Det er i øvrigt en 1.3 og ikke 1.6 som først skrevet... 12 ventiler
med elektronisk tænding! (Sikke flot det alt sammen lyder! Hæhæ)

Tak for inputsene ind til nu. Rart med en gruppe hjælpsomme folk!

Den 1300-motor (også kaldet 2E) har også tandrem, så den skal stadig lige
kigges efter
(modsat et par andre svarere er jeg dog langtfra sikker på at en
Toyota-motor kan klare at knække remmen uden at tage skade )
Når du står foran bilen og kigger ned på motoren er tandremmen under det
plasticdæksel der sidder til venstre på motoren ca. 10-15 cm til venstre for
oliepåfyldningsproppen i det sorte ventildæksel hvorpå der står "12 valve"

Du sagde der kom et <klik> og så stoppede den bare med at køre ..... det
lyder som noget elektrisk.
En af mine kammerater havde en Corolla magen til ... bare en Diesel ... den
gik død på motorvejen pga. et stik der var irret over.
Da den fik en ny kabelsko på kunne den igen.

Prøv evt at pille et tændrør ud og se om der er gnist på når man tørner
motoren.
Et nyt tændingsmodul (sidder til højre for det sorte ventildæksel) er
hundedyrt men det kan i mange tilfælde renses hvis det er snasket.
Der sidder nemlig en pakning mellem ventildæksel og tænding der har det med
at "give op" og så kommer der oliesnask i tændingen.

...... det var hvad jeg lige kunne komme på

MVH Peter C:\

Fra : CherryCdk

Dato : 22-09-05 15:14

nu håber jeg ikke jeg uforvarent kommer til at quote et helt indlæg.
Gør jeg er det ikke med vilje! -har ikk helt styr på det på
google endnu.

Men...
det er tandremmen. Trist!

Fra : Peter C:\\

Dato : 22-09-05 15:24

>Men... det er tandremmen. Trist!

Ups .... ja det er jo ikke så godt .. men nu finder vi da ihvertfald ud af
om en 2E motor kan klare at knække remmen uden at tage skade.
(skriv lige tilbage med "resultatet" !)
Det faktum at du kan tørne motoren er gode tegn .... så er der da ikke noget
i klemme lige nu.

Husk ifm. skift af rem at skifte medløberhjul og strammerulle. Disse 2 ting
bliver slidte og hvis der er for meget slør i dem, kan de få en rem til at
"køre skævt ... og glide af" også selvom den er helt ny. Hvis remmen er
røget af, men iøvrigt er hel er det temmelig sikkert det der er sket.

MVH Peter C:\

Fra : Henrik

Dato : 22-09-05 21:09

"Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> wrote in message

> [...]
> (skriv lige tilbage med "resultatet" !)
> Det faktum at du kan tørne motoren er gode tegn .... så er der da ikke

Der er håb, sidste år knækkede tandremmem på min kones corolla 1.3 DX fra
1986, da der kom en ny på kørte den fint igen.

Henrik