/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjelmgodkendelse? JIS vs. ECE ? Er de asia~
Fra : NielSV650


Dato : 21-09-05 10:58

Hej ng,

Jeg sidder og savler på hjelme på eBay. Der er en butik som sælger Shoei
og Arai hjelme til ok priser.
http://search.ebay.de/_W0QQsassZverstore_comQQhtZ-1

Dog skriver de "***please note that is an Asia Version so it only passed
JIS and snell standard not ECE"

Hvad betyder det?? Kan jeg lige så godt køre med en papkasse på hovedet?
Er den overhovedet godkendt i DK eller får jeg en bøde for at "køre uden
hjelm" hvis jeg bliver stoppet?

Anyone??

Niels
S FAU himmelblau
http://dfmc.dk/158



 
 
MKS - 74 (21-09-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-09-05 11:15

On Wed, 21 Sep 2005 09:58:20 +0000 (UTC), niellerboy_smut_@yahoo.dk
(NielSV650) wrote:

>Hej ng,
>
>Jeg sidder og savler på hjelme på eBay. Der er en butik som sælger Shoei
>og Arai hjelme til ok priser.
>http://search.ebay.de/_W0QQsassZverstore_comQQhtZ-1
>
>Dog skriver de "***please note that is an Asia Version so it only passed
>JIS and snell standard not ECE"
>
>Hvad betyder det??

JIS er Japanese Industrial Standard

Snell er :

Snell Standards
The Snell rating is a more stringent rating, and is completely
voluntary, meaning that helmet manufacturers can choose whether or not
they wish to meet Snell's advanced safety guidelines. Snell standards
are set to levels that only the best, most protective headgear will
meet. Moreover, Snell certification is more than simply high
"standards", it is based on actual testing of actual helmets.

ECE er den europæiske std - Economic Commission for Europe.

> Kan jeg lige så godt køre emd en papkasse på hoveder?

For dig gør det vist ingen forskel .

>Er den overhovedet godkendt i DK eller får jeg en bøde for at "køre uden
>hjelm" hvis jeg bliver stoppet?

Jeg må tilstå at jeg ikke ved om en MC-hjelm _skal_ ha' en
ECE-godkendelse i DK, risikoen for en bøde må under alle
omstændigheder regnes for _meget_ lav og opfylder den JIS og Snell er
det sikkerhedsmæssigt "godt nok" idet snell sædvanligvis regnes for
bedre end ECE (selvom en hjelm principielt aldrig kan blive god nok).

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

MKS - 74 (21-09-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-09-05 11:40

On Wed, 21 Sep 2005 09:58:20 +0000 (UTC), niellerboy_smut_@yahoo.dk
(NielSV650) wrote:

<Snip>

For dem der _virkelig_ interesserer sig for hjelmsikkerhed:

http://motorcyclistonline.com/gearbox/hatz/

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

anders majland (21-09-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 21-09-05 12:52

> For dem der _virkelig_ interesserer sig for hjelmsikkerhed:
> http://motorcyclistonline.com/gearbox/hatz/

Virkelig interessant læsning - omend noget lang

Men konklusionen er ihvertfald er man ikke beøver have dårlig samvittighed
over ikke at købe den dyreste fiberglashjelm ...

/A - På 3. plast hjelm siden 1998



MKS - 74 (21-09-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-09-05 14:00

On Wed, 21 Sep 2005 13:52:08 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>> For dem der _virkelig_ interesserer sig for hjelmsikkerhed:
>> http://motorcyclistonline.com/gearbox/hatz/
>
>Virkelig interessant læsning - omend noget lang

Sagde jo det kun var for de virkelig interessede .
>
>Men konklusionen er ihvertfald er man ikke beøver have dårlig samvittighed
>over ikke at købe den dyreste fiberglashjelm ...

Sandheden er de tests som standarderne tit er baseret på ikke
nødvendigvis udsiger noget om den beskyttelse man har IRL, og
spørgsmålet er om den extrapolation man tit foretager fra tests til
hjelmvalg/sikkerhed kan siges at være evidensbaseret, en ting kan man
dog sige og det er at standarderne har skabt fokus på hjelmsikkerhed
og også forøget den som konsekvens heraf, helt entydige konklusioner
findes der jo ikke ret mange af mange og konsensus er der bestemt
heller ikke, så man vælger i sidste ende sine egne konklusioner, men
man kan så gøre det på mere eller mindre oplyst grundlag, kombineret
med egne erfaringer - Jeg vælger i reglen en mellemklasse fiberhjelm
selv....

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Martin Guld Thomsen (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Guld Thomsen


Dato : 21-09-05 23:07

>>Men konklusionen er ihvertfald er man ikke beøver have dårlig samvittighed
>>over ikke at købe den dyreste fiberglashjelm ...

Det er da vist lidt at en underdrivelse, efter at have brugt 30 min. på at
tygge mig gennem hele artikelen, inkl. både svar fra Snell og modsvaret fra
artikelens forfatter og et par af kilderne. Er konklusion meget klar:

Køb den blødeste og tykkeste hjelm du kan finde!!!

De bløde hjelme beskytter rigtigt godt mod de første par slag, men er
derefter ødelagte og bør smides ud.
Hvorimod de hårde hjelme beskytter dårligt mod de første slag, men til
gengæld tager hjelmen ikke selv så meget skade.

Nu er det faktisk ikke så vigtigt hvordan hjelmen ser ud efter at have fået
tæsk, da de fleste godt kan finde ud af smide en hjelm væk efter at den har
fået tæsk.

Da de blødeste hjelme ofte er de billigste, betyder det faktisk at pris og
sikkerheden ofte ikke hænger sammen.
De dyre hjelme er ofte hårde fiberglas hjelme og dermed faktisk ret
middelmådige eller direkte dårlige.

Nu er det dog ikke alle dyre hjelme som er hårde, f.eks. er de fleste
Schubert hjelme er kanon gode. (så der hænger pris og kvalitet altså sammen)

Tilsidst vil jeg konstatere at problemer at hjelmene er for hårde ser ud til
at være størst i USA, og at den europæiske standard for hjelme faktisk
forhindre producenterne i at sælge de mest stenhårde hjelme i Europa.

Mvh.
Martin Guld Thomsen



MKS - 74 (21-09-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-09-05 23:42

On Thu, 22 Sep 2005 00:06:52 +0200, "Martin Guld Thomsen"
<guld80FJERN@cs.aau.dk> wrote:

>>>Men konklusionen er ihvertfald er man ikke beøver have dårlig samvittighed
>>>over ikke at købe den dyreste fiberglashjelm ...
>
>Det er da vist lidt at en underdrivelse, efter at have brugt 30 min. på at
>tygge mig gennem hele artikelen, inkl. både svar fra Snell og modsvaret fra
>artikelens forfatter og et par af kilderne. Er konklusion meget klar:
>
>Køb den blødeste og tykkeste hjelm du kan finde!!!

Så simpelt er det nu langtfra, men som sagt enhver vælger sine egne
konklusioner . Artiklen var iøvrigt mest tænkt som mulighed for at
få en mere kvalificeret indgang til hjelmsikkerhed og at man selv
kunne gøre sig nogle overvejelser i den anledning, ikke som den
endelige sandhed hverken den ene eller den anden vej. Nogle vil helt
sikkert føle sig mere forvirret omend på et højere plan og nogle vil
føle sig bekræftet i det ene eller andet synspunkt - fint nok
egentligt.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

MKS - 74 (22-09-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 22-09-05 01:00

On Thu, 22 Sep 2005 00:41:45 +0200, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:

> Nogle vil helt
>sikkert føle sig mere forvirret omend på et højere plan og nogle vil
>føle sig bekræftet i det ene eller andet synspunkt - fint nok
>egentlig.

En lidt mere integreret tilgang til hele emnet MC-hjelm og ting man
kan overveje kan man finde her:

http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/motorcycle-helmet-faq.htm

Primært skal man bare indse :

"There's also the occasional Zen-like question: "What's the best
helmet?". Here's a tip: if you find someone who claims to have the
answer for that one, run!"

Og for egen regning:

Learn the facts - evaluate - then decide, in the end it's your
head....

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Martin Guld Thomsen (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Guld Thomsen


Dato : 22-09-05 11:26

> Så simpelt er det nu langtfra, men som sagt enhver vælger sine egne
> konklusioner . Artiklen var iøvrigt mest tænkt som mulighed for at
> få en mere kvalificeret indgang til hjelmsikkerhed og at man selv
> kunne gøre sig nogle overvejelser i den anledning, ikke som den
> endelige sandhed hverken den ene eller den anden vej. Nogle vil helt
> sikkert føle sig mere forvirret omend på et højere plan og nogle vil
> føle sig bekræftet i det ene eller andet synspunkt - fint nok
> egentligt.

Jeg ved selvfølgelig godt at den endelige gyldige sandheds ikke findes, der
er nok heller ikke mange som gidder kører rundt med en hjelm som er dobbelt
så tyk som de eksisterende (man vil ligne en oppustet flødebolle).

Det hjælper heller ikke meget at trille rundt med en kanon hjelm på knoppen,
hvis man ikke har MC-tøj på og uøvrigt kører som en idiot, så sikkerhed er
et kompliceret emne.

Nu er det jo også en amerikansk artiklen, og de hjelme som klarer sig aller
dårligst, dvs. de stenhårde hjelme, kan faktisk ikke købes i Europa, da de
ikke overholder ECE standarden.

Mvh.
Martin Guld Thomsen



MKS - 74 (22-09-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 22-09-05 11:56

On Thu, 22 Sep 2005 12:25:56 +0200, "Martin Guld Thomsen"
<snewareFJERN@tiscali.dk> wrote:

>Nu er det jo også en amerikansk artiklen, og de hjelme som klarer sig aller
>dårligst, dvs. de stenhårde hjelme, kan faktisk ikke købes i Europa, da de
>ikke overholder ECE standarden.

Hvis du nærlæser artiklen kan du faktisk finde en del svagheder ved
såvel forudsætninger som følgeslutninger, sjovt nok også noget som
forfatteren selv påpeger som indbygget i de fleste analyser og altså
også i hans egen .

Faktisk er der hjelme som både bærer Snell og DOT/ECE, men samtidig er
det ganske givet at der nok findes hjelme der er konstrueret for
rigide, men også nogle der er for bløde - og det helt rigtige
kompromis, well det skændes de lærte endog rigtigt meget om,
personligt har jeg højst uheldige erfaringer med plasthjelme og har
derfor fravalgt dem, men det er ikke noget som man på videnskabligt
grundlag kan gøre en bloc - Vanskeligheden ligger jo helt evident i at
analyser af IRL-accidents er for få/gamle og at tests baseres på
præmisser som ingen rigtig ved om holder, i hvert fald er uenigheden
slående. Snell har traditionelt været regnet for den "bedste std." men
som artiklen viser er det _måske_ ikke rigtigt, jeg har læst andre
artikler der i højere grad kommer ind på hvordan henholdsvis
fiberhjelme og plasthjelme går i stykker (delaminerer/flækker) og de
teoretiske overvejelser man kan gøre sig, igen er svagheden manglende
RL-data. Som sagt artiklen er tænkt for at dem der er meget
interesseret i hjelmsikkerhed kunne se dels hvilken (bio)fysik der er
involveret og dels en af talrige indgange til emnet og så drage deres
egne konklusioner, hjelmsikkerhed er iøvrigt som det kan ses af det
andet link umådelig meget mere end blot G-påvirkninger. At vælge den
bedste hjelm for en given person er samtidig umådelig vigtigt og
umådeligt svært, man kan kun give nogle helt overordnede
retningslinier, der skal/kan skabe en forståelse for vigtige parametre
hos køberen, der derefter selv må integrere . Derfor kan det også
hurtigt blive nonsens at fremhæve en bestemt hjelm(type). Vælg den
bedste hjelm du har råd til udfra de faktorer du prioriterer og lad
være med at tro på at der en stringent sammenhæng mellem kvalitet og
pris.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste