On Thu, 22 Sep 2005 12:25:56 +0200, "Martin Guld Thomsen"
<snewareFJERN@tiscali.dk> wrote:
>Nu er det jo også en amerikansk artiklen, og de hjelme som klarer sig aller
>dårligst, dvs. de stenhårde hjelme, kan faktisk ikke købes i Europa, da de
>ikke overholder ECE standarden.
Hvis du nærlæser artiklen kan du faktisk finde en del svagheder ved
såvel forudsætninger som følgeslutninger, sjovt nok også noget som
forfatteren selv påpeger som indbygget i de fleste analyser og altså
også i hans egen
.
Faktisk er der hjelme som både bærer Snell og DOT/ECE, men samtidig er
det ganske givet at der nok findes hjelme der er konstrueret for
rigide, men også nogle der er for bløde - og det helt rigtige
kompromis, well det skændes de lærte endog rigtigt meget om,
personligt har jeg højst uheldige erfaringer med plasthjelme og har
derfor fravalgt dem, men det er ikke noget som man på videnskabligt
grundlag kan gøre en bloc - Vanskeligheden ligger jo helt evident i at
analyser af IRL-accidents er for få/gamle og at tests baseres på
præmisser som ingen rigtig ved om holder, i hvert fald er uenigheden
slående. Snell har traditionelt været regnet for den "bedste std." men
som artiklen viser er det _måske_ ikke rigtigt, jeg har læst andre
artikler der i højere grad kommer ind på hvordan henholdsvis
fiberhjelme og plasthjelme går i stykker (delaminerer/flækker) og de
teoretiske overvejelser man kan gøre sig, igen er svagheden manglende
RL-data. Som sagt artiklen er tænkt for at dem der er meget
interesseret i hjelmsikkerhed kunne se dels hvilken (bio)fysik der er
involveret og dels en af talrige indgange til emnet og så drage deres
egne konklusioner, hjelmsikkerhed er iøvrigt som det kan ses af det
andet link umådelig meget mere end blot G-påvirkninger. At vælge den
bedste hjelm for en given person er samtidig umådelig vigtigt og
umådeligt svært, man kan kun give nogle helt overordnede
retningslinier, der skal/kan skabe en forståelse for vigtige parametre
hos køberen, der derefter selv må integrere
. Derfor kan det også
hurtigt blive nonsens at fremhæve en bestemt hjelm(type). Vælg den
bedste hjelm du har råd til udfra de faktorer du prioriterer og lad
være med at tro på at der en stringent sammenhæng mellem kvalitet og
pris.
--
-Michael
CBR600 info -
http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/