Lissabon hvad skal/kan nås på 3 dage?
Fra : schlafen

Dato : 21-09-05 10:27

Har 3 dage i Lissabon 8 - 12 dec i år - hvad skal/bør opleves (har to børn
med på hhv 9 og 14)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-09-05 11:28

schlafen wrote:
> Har 3 dage i Lissabon 8 - 12 dec i år - hvad skal/bør opleves (har to
> børn med på hhv 9 og 14)

Og skulle der være gode fif for voksne, så ville undertegnede være
taknemmelig.
Er der en eller anden, der kan anbefale en god fado-restaurant?

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-09-05 16:25

schlafen wrote:
> Har 3 dage i Lissabon 8 - 12 dec i år - hvad skal/bør opleves (har to børn
> med på hhv 9 og 14)
>
> mvh

Det er vel 5 år siden jeg var der. Men lidt kan jeg da huske.

De gamle sporvognene skal vel prøves.? Eller sporvogne som "tandbane",
dvs. meget stejle. (Korte, vel et par hundrede meter)

De har en lang historie med søfarende. Der er et stort museum ved
vandet, et par km mod vest fra centrum.

Atlanten ligger ikke langt væk. Med tog eller bus.

Der var Expo udstilling der for ca. 10 år siden. Området ligger inde ved
bugten, vel 5 km nordøst for centrum. Der er bla. et akvarie.

Som i så mange andre byer er der et irsk værtshus med godt gang i.! Men
måsk ikke lige noget for de små.
Såvidt jeg husker ligger det i et område mod øst fra den centrale gade,
nær ved vandet.

Med lidt held kommer I lige ind over byen ved ankomst. Lufthavnen ligger
tæt på. (Ihvertfald der hvor jeg landede)

Eller søg på nettet. Ofte er der danske sider med ferie-beskrivelse af
f. eks. det du søger.
Lissabon er dog lidt "eksotisk".

Mvh. Jørgen

Fra : Ole Damgaard

Dato : 22-09-05 00:11

Ja - Fado er et must når man er i Lissabon. Men der er mang varianter
af den og det afhænger af hvad man går efter. Masser af
fado-restauranter er blevet til kedelige natklubshows for turister og
kan overhovedet ikke præstere den passion og intimitet som den ægte
Fado rummer.
Jeg kan fortælle om en sen, regnfuld efterårsnat, hvor jeg og min
kone gik skuffet hjem fra én af "plastic-restauranterne" - nu ville vi
se folkeliv, og bevægede os længere og længere op i Bairra Alto
kvarterets små gyder - ærlig talt vi var faret vild, og endte i en
blindgyde hvorfra vi hørte musik bifald og latter fra noget, der
lignede en garageport.
Det var Fado-musik, der kom derindefra. Det lille langstrakte lokale
var stuvende fuldt helt ud af døren. Vi stillede os bagerst ved
døråbningen på tåspidserne for at få et glimt af løjerne i det
røgfyldte lokale.
Vi havde ikke stået der i 2 minutter før end der blev råbt, at der
var gæster. Og straks trak flokken sig ud til siderne og ledte os ind
midt i lokalet og ryddede et par pladser til os ved det bedste bord.
En af de ældre mænd tog sig kærligt af os og fortalte hvad der
foregik - det var et lokalt sted, hvor gamle Fado-sangere mødtes hver
lørdag aften (og osse ind imellem andre aftener i ugen. Og her dystede
de i Fado. Der var ingen scene. På skift rejste de sig rundt i lokalet
og sang - til hinanden. Tydeligvis inspireret af situationen - sådan
en slags improteater. Og selv om der til tider var de sentimentale
Fadotoner, var der også ad hoc-tekster komponeret på stedet som svar
på den andens sang - og på latterbrølene kunne vi fornemme at der
både var frækheder og sjoferter imellem.
Vi forstod ikke et kvæk af teksterne, men forstod stemningen og
samværet med et halvt hundrede dejlige mennesker.
Vi rejste os ved 4-tiden om natten - ikke fordi det var forbi, men vi
måtte prøve at finde hjem. Det var i øvrigt svært at få lov til at
betale for drikkevarerne.
Når man skulle have fyld vinglasset rakte men det i vejret, hvorefter
det gik fra hånd til hånd gennem menneskemængden til baren og vente
fyldt tilbage lidt efter. Og da vi ville betale ved afgangen var der
ingen, der vidste, hvad vi havde fået. Selvfølgelig smed vi rigeligt
med sedler på bardisken, for det havde været en pragtfuld aften.

Alle disse ord blot for at sige: Den bedste Fado-oplevelse får man
ikke i de Fadohuse, som har de største og flotteste reklamer udenfor -
gå ud i Alfamas og Bairra Altos trappegyder og find den selv - og grin
blot af de turistbrochurer, der advarer imod at gå alene i Bairra Alto
efter mørkets frembrud. Portugiserne er utroligt stolte af deres Fado,
og tager imod dig med åbne arme.

Men går du efter den sublime musikalske oplevelse skal du nok på
nogle af de finere Fado huse.
Sr. Vinho, R. Meio Lapa, 18 - er nok ét af de fineste med rigtig
traditionel Fado. Og også et af de dyreste.
Husk at Fado-husene ikke tager entre - men der er et krav om Consumo
mínimo - altså at man køber for et minimum. Altså en middag med
tilbehør.
Husk i øvrigt at det er uhøfligt at spise (og selvfølgelig tale)
mens fadoen er på.
Et andet af de fine steder er Timpanas R. Gilberto Rola, 24

Men begge steder gælder altså, at der er flere turister end lokale.

Et sted hvor du sjældent træffer turister - men altid fyldt op med
Portugisere er Mascote da Atalaia, R. Atalaia, 13

Men ind imellem må man jo erkende, at turister også tiltrækkes af de
samme unikke ting - så derfor må man acceptere mange andre turister
på Severa, R. Gáveas, 51 - men det skal altså prøves alligevel. For
det var hjemstedet for den herostratisk kendte fadosangerinde Maria
Severa, der huserede dér for knap 200 år siden - og stemningen er
bevaret til i dag.

Og så et mindre prætentiøst sted:
Velho Páteo de Santana, R. D. Almeida Amaral, 6
Værten er selv Fado-entusiast, siger gerne nogle numre og overlader
gulvet til gæster der selv har mod til at levere en Fado - og det er
der masser af amatørfadosangere der har.
Ikke den fornemme musik - men pragtfuld afslappet stemning.

Jo - man kan sagtens fylde en hel uges ferie med Fado hver aften/nat.

mvh ole
(som i øvrigt ikke vil høre brok hvis noget er ændret - det er 3 år
siden jeg var der sidst - må sgu osse se at komme afsted igen)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-09-05 09:53

Ole Damgaard wrote:
[Om Fado]

Tak Ole - det er indlæg som dette, der gør usenet til noget værdifuldt!

mvh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-05 11:08

Ole Damgaard wrote:
> [...]
> (som i øvrigt ikke vil høre brok hvis noget er ændret - det er 3 år
> siden jeg var der sidst - må sgu osse se at komme afsted igen)

Noget har ændret sig, men du skal ikke høre det mindste brokkeri af den
grund:
Mascote da Atalaia er lukket - i hvert fald i denne uge. Men der var ingen
skilte, kun tilskoddede vinduer og et afgjort tomt udseende.
Kort om vores fado-oplevelser: Første besøg var på et fadosted, hvis navn
jeg ikke kunne huske, men som ligger på hjørnet af Travessa da Queimada og
Rua das Gáveas. OK mad og et ikke specielt fyldt sted, hvor vel halvdelen
var turister og resten portugisere. Fadistaen var en ældre, stor skude med
megen patos og (fandt vi senere ud af, da vi fik et sammenligningsgrundlag)
nok ikke verdens bedste stemme. Men med en portion følelse, der virkeligt
ville noget. Hun vekslede med en ganske ung 'lærling' der til gengæld havde
den mest pragtfulde stemme og som var det hele værd.
Næste besøg var i Alfama i en meget lille kælderrestaurent med navnet
Parreirrinha de Alfama i gyden Beco do Espirito Santo nr. 1. Her var vi så
heldige at få det eneste bord, der var ledigt - og kun fordi vi kun var 2.
Serveringen var meget rustik - og gæsterne var i overvejende grad
portugisere, hvoraf flere ind i mellem sang vekselsang med de mange fadister
(der i øvrigt selv ejede stedet). Og i guder, hvilken oplevelse det var. Man
skulle være totalt tonedøv og følelsesmæssigt afstumpet for ikke at lade sig
indfange at den fremragende sang og den fantastiske stemning. Absolut
højdepunktet på rejsen. Men det vil nok være klogt at bestille bord i
forvejen, der er efter sigende ALTID fyldt. Og det var helt sikkert den ægte
vare uden den leflen for turisterne, der selvfølgeligt også var til stede.
Og det er lidt sjovt, når den kvindelige tjener beder sig undskyldt de næste
10 minutter fordi hun nu pludseligt lagde tjenerdresset for at iklæde sig
det uundværlige sjal for kvindelige fadistaer. Stor, stor anbefaling.
Det tredie sted vi besøgte (efter anbefaling på hotellet) var Luso i
Travessa da Queimada. Og efter prisen at dømme skulle det være rigtigt godt.
Men det var - i hvert fald i begyndelsen - en grusom oplevelse, der pirkede
til de værste fordomme om plat folkedanseri og plastikmusik. Man sidder i et
forholdsvist stort lokale (mit gæt er at der var mellem 200 og 300 mennesker
og de 'kunstneriske' aktiviteter foregik på en scene. Og i øvrigt til en
infernalsk støj fra spisende tyskere, der af uvis grund synes at
fadoindslagenes lave lydtryk gav gode muligheder for samtale. Kun når en
forfærdelig gang folkedragtshopsa fyldte scenen holdt de kæft.
Efter en halv time kaldte vi på tjeneren og bad om regningen - vi ville ikke
spilde mere tid der. Han bad os give det en chance - vi skulle vente til
turistgrupperne gik ved 23 tiden, hvorefter det ville ændre sig. Og da den
gumlende flok forlod stedet var der en snes indfødte os og to japanere
tilbage. Rummet blev ved hjælp af et stort gardin reduceret til en trediedel
og fadisterne satte sig nu midt i den lille flok - og så blev der ellers
sunget fado så det var en ren fornøjelse. Det var helt klart den musikalsk
flotteste oplevelse vi havde og stemningen foldede sig nu også ud på det
smukkeste. Så stedt kan sådan set godt anbefales - men kom endeligt ikke før
spisningen. I øvrigt var maden og betjeningen fremragende - men som sagt
også noget pebret rent prismæssigt.
Det var så min fadooplevelse - helt for min egen regning og baseret på en
aldeles fraværende forstand på fado.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kristian

Dato : 22-09-05 12:04

"schlafen" <luft@hansa.de> wrote:

>Har 3 dage i Lissabon 8 - 12 dec i år - hvad skal/bør opleves (har to børn
>med på hhv 9 og 14)

Jeg var i Lissabon for første gang her i sommers, og synes simpelthen
at det er en af de flotteste og mest uspolerede hovedstæder i Europa.
At der så var op til 40 grader varmt er en helt anden historie !
Om et par uger skal jeg derned igen på en weekendtur.
- En ting i absolut skal prøve ,er en tur med sporvogns linie 28. Den
kører på tværs af Baixa´en og i den ene retning op til Alfama og tæt
forbi Castelo São Jorge. I den modsatte retning op til Bairro Alto
kvarteret.
Det ville være en god ide at købe et dagskort til metro
/bus/sporvognene, 3€ for voksne, halv pris hvis børnene er under 12.
Se også: http://www.carris.pt/en/index.php
En anden ting der ville være værd at prøve er en sejltur med en de
mange færgeruter over Tejo floden.

Kristian

Fra : Ole Damgaard

Dato : 23-10-05 22:31

Tak for en god beretning - som du selv anfører: det værdifulde ved
usenet er når vi kan løsrive os fra turistbruchurerne og fortælle
egne oplevelser.
mvh
ole.
ps, jeg har i øvrigt heller ikke en skid forstand på fado - udover
at jeg ved at den ikke opleves med hjernen - men med andre mere
væsentlige organer.