Må man blande motor-olie sammen?
Fra : Siavash T.

Dato : 21-09-05 09:53

Hej alle

Jeg vil høre om man må blande forskellige olie typer sammen? Der har
været 10w/40 i den, og vil gerne påfylde med en 15w/50 købt hos
tHansen. Kan det skade motoren, eller er det ok?

Kørt 39k
Fra 1989

Tak på forhånd.
Siavash T.

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 21-09-05 10:39

"Siavash T." <siavash.taghizadeh@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej alle

Jeg vil høre om man må blande forskellige olie typer sammen? Der har
været 10w/40 i den, og vil gerne påfylde med en 15w/50 købt hos
tHansen. Kan det skade motoren, eller er det ok?

xxxxxxxxxxxxx

Uden at være 100 % sikker...

Har du tømt motoren for olie, og fylder frisk på ville jeg ikke være så
nervøs ved det, deter begrænset hvor meget olie der er tilbage af den
gamle...

Efterfylde med en anden type olie, ville jeg ikke gøre, hvem ved hvordan det
virker nede i suppen.....

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Siavash T.

Dato : 21-09-05 10:49

Mit mål med påfyldning er, at få den eksisterende olie (kun kørt
1100 km. på) erstattet med 15w/50 som værkstedet har anbefalet mig at
bruge i stedet for 10w/40. I øjeblikket mangler den måske ca. ½
liter.

vh
Siavash T.

Fra : max tina og palle

Dato : 21-09-05 11:18

det kan du godt gører.
palle jensen gsx 1100

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 19:22

Pas på med at gå for højt op, din kobling kan begynde at glide ved alt for
viskøst olie. Har oplevet kobling glide ved brug af 20W - 60. Det er de 20W
du skal være opmærksom på, især om vinteren på en kold motor

Janus

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 21-09-05 13:37

[...]

*************************'

Det er absolut ikka anbefalelsesværdig at blande to motorolier!
Jeg har set eksempler hvor to blandede olier er blevet så tynde som vand,
eller har skiftet konsistens til noget mayonaise lignende substans. Jeg
ville tappe den nuværende olie af og skifte til den nye, eller købe noget
magen til den nuværende og fylde efter med.

Tobias Larsen

Fra : Armand

Dato : 21-09-05 19:53

Tobias Møller Larsen wrote:

> Det er absolut ikka anbefalelsesværdig at blande to motorolier!
> Jeg har set eksempler hvor to blandede olier er blevet så tynde som vand,
> eller har skiftet konsistens til noget mayonaise lignende substans.

Vrøvl!
Det ligger i den internationale raffinaderi-standard at al olie er (skal
være) blandbar :-|
Man skal blot ikke tro at slutproduktet bliver bedre end det ringerste
enkeltprodukt!

> Jeg ville tappe den nuværende olie af og skifte til den nye, eller købe
> noget magen til den nuværende og fylde efter med.

Hvis det er fordi at det der er i motoren løber lige igennem vil man
ikke kunne jævne det op v.h.a. tykkere olie med tiden jvf. ovennævnte
Hvis motoren bruger irriterende meget olie skal der altså mere til, og
hvis du spørger mig gør det nok alligevel ikke meget om du skifter 100%
til den tykkere viskositet: Hvis først forbruget er så stort er der en
væsentlig slidfaktor som ikke kan erstattes af tykkere olie :-|

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 22-09-05 09:40

Tobias Møller Larsen wrote:

> Det er absolut ikka anbefalelsesværdig at blande to motorolier!
> Jeg har set eksempler hvor to blandede olier er blevet så tynde som vand,
> eller har skiftet konsistens til noget mayonaise lignende substans. Jeg

   Ævl, og når vi snakker om mayonaise substans og olie, vil jeh lige gøre
opmærksom på at VAND ikke er en olie, og derved ikke skidefed at blande
i rigtig olie ;) kun MZ'ere kan køre med 10% vand i olien i længere tid
uden at tage skade af det... kender ikke nogen japanere der kan den slags :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 22-09-05 09:50

Moller wrote:
> [...]
> blande i rigtig olie ;) kun MZ'ere kan køre med 10% vand i olien i
> længere tid uden at tage skade af det... kender ikke nogen japanere der

På en MZ er det måske endda tilråddet med 10% vandblanding til
gearkassen?

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : Moller

Dato : 22-09-05 11:40

Kenneth Østrup wrote:

> På en MZ er det måske endda tilråddet med 10% vandblanding til
> gearkassen?

   Nø, de glemte bare at sikre sig mod at det kom ind i gearkassen under
vinterkørsel... derved vælter det ud med vand under forårs olieskiftet,
som er en rigtig god ide hvis man har kørt om vinteren med den.

Fra : CL

Dato : 22-09-05 13:30

> Nø, de glemte bare at sikre sig mod at det kom ind i gearkassen under
> vinterkørsel... derved vælter det ud med vand under forårs olieskiftet,
> som er en rigtig god ide hvis man har kørt om vinteren med den.

Hej min vinter MZ, (251 ETZ) har i de 3 vinter jeg har brugt den, aldrig
haft vand i olien.
(Den kører 42 km hver dag )

VH
Carsten

Fra : Moller

Dato : 22-09-05 14:20

CL wrote:

> Hej min vinter MZ, (251 ETZ) har i de 3 vinter jeg har brugt den, aldrig
> haft vand i olien.
> (Den kører 42 km hver dag )

   Så har det ikke regnet, sneet nok :)

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 22-09-05 14:41

Moller wrote:

> Så har det ikke regnet, sneet nok :)

Er det fordi motorblokken er pivende utæt?

Jeg går selv og tænker lidt på at købe/finde en MZ'er.

Fra : Moller

Dato : 22-09-05 14:50

Kenneth Østrup wrote:

> Er det fordi motorblokken er pivende utæt?
>
> Jeg går selv og tænker lidt på at købe/finde en MZ'er.

   kan kun sige, køb du bare en hvis det er til vintermaskine :) det er
mest hvis man lader den stå et par dage dækket godt med sne, og lader
sneen smelte oven på :) jeg har ingen problemer/spor fundet efter
vandblandingerne, især da disse kun er i gearkassen/koblingshuset :) og
derved ikke er vildt kritisk omkring smøring.

   Som jeg plejer at sig med vinterkørsel og rust :) "Der er så meget gods
på en MZ at det vil atge årevis at ruste igennem".

   Men vend tilbage om nogen uger, jeg skal sælge en af mine :) maks 2
maskiner er odren, så der skal 2 maskiner du igen.

Fra : CL

Dato : 23-09-05 04:55

> Så har det ikke regnet, sneet nok :)
>
> --
Jo Jo men den står altid under halvtag eller MC garage når den ikke bliver
brugt.
(selvom det er en MZ kan man da godt behandle den ordenligt )

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-09-05 08:16

CL wrote:
> Jo Jo men den står altid under halvtag eller MC garage når den ikke
bliver
> brugt.
> (selvom det er en MZ kan man da godt behandle den ordenligt )

Blasfemi! En MC skal bruges som fabrikanten havde tænkt det. Ellers
kunne man jo frygte en Nimbus på museum, eller en Virago på touring?

--
vh
Torben

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 21-09-05 13:54

Siavash T. wrote:
> [...]
> været 10w/40 i den, og vil gerne påfylde med en 15w/50 købt hos
> tHansen. Kan det skade motoren, eller er det ok?

Jeg kan forestille mig at det ikke er det allerbedste du kan gøre,
men så vidt jeg ved skulle der ikke ske noget ved det.

Det vigtigste er blot at du ikke blander forskellig "type" olie, som
f.eks. mineralsk/semi-syntetisk med fuld-syntetisk.

Jeg mener ikke det gør noget hvis du blander mineralsk med semi-syntetisk.

Da jeg kørte på europa-fart på min Honda hvor jeg bruger 20w/50
semi-syntetisk, måtte jeg fylde 10w/40 semi-syntetisk på undervejs nogle
steder, da de i de motorcykelbutikker jeg besøgte simpelthen ikke havde
den tykke olie som jeg selv brugte.

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 21-09-05 14:11

Siavash T. wrote:
> [...]
> været 10w/40 i den, og vil gerne påfylde med en 15w/50 købt hos
> tHansen. Kan det skade motoren, eller er det ok?

Ja, alt motorolie i dag er blandbar. Det SKAL det være...
--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 19:15

Du må gerne blande alt olie sammen, om det er syntetisk, halv syntetisk
eller mineralsk. Alt olie der findes er blandbar, dog vil du ændre/forringe
de angivne specifikationer.