Ubehandlede vinduer, hvad er bedst...??
Fra : Carsten Jensen

Dato : 21-09-05 08:19

Hejsa

Vi har købt hus, som vi overtager pr. 1. november, og ønsker ved indflytning
at skifte alle vinduer og døre

Efter noget spørgen og søgen rundt har vi erfarret at det er en jungle uden
lige, være end den jeg har befundet mig i gennem det meste af mit liv, EDB
junglen

Det er jo fuldstændig umuligt at finde ud af hvor man med sikkerhed får et
kvalitets-produkt, uden at skulle betale for meget for det

Jeg ringede til Teknologisk Institut, for jeg tænkte at man måske ved at
måle træets hårdhed, kunne sige noget om hvor meget kernetræ der var i det,
men fandt ud af at det ikke lige hang sådan sammen, det kan man ikke regne
med, træet kan sagtens være hårdt uden at indeholde meget kernetræ, og
omvendt også være blødt, selvom det indeholder meget kernetræ

Det kommer meget an på hvor det kommer fra i verden og hvilke
vækstbetingelser der har været, så det er jo ikke vildt nemt at finde noget
godt, uden at skulle betale en formue for nye vinduer og døre, hvor der
eks. gives 25års garanti

Mit spørgsmål går så, efter den lange indledning, på hvilken træbeskyttelse
som er den bedste, når man nu ikke ønsker malede vinduer, men natulig
træ...??

En detalje som måske ikke er uvæsentlig, huset ligger ikke her på Østerbro,
men i Sandby på Lolland

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-09-05 16:42

Carsten Jensen (blue22deep@yahoo.co.uk) skrev i
_P7Ye.213$DE1.57@news.get2net.dk:

> En detalje som måske ikke er uvæsentlig, huset ligger ikke her på
> Østerbro, men i Sandby på Lolland

Muligvis OT... Men velkommen til øen. :)

--
Martin Petersen, Nakskov

Fra : Carsten Jensen

Dato : 22-09-05 16:25

Hej Martin

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> Muligvis OT... Men velkommen til øen. :)

Jammen vi takker da

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 21-09-05 19:35

Carsten Jensen skrev:

> Vi har købt hus, som vi overtager pr. 1. november, og ønsker ved indflytning
> at skifte alle vinduer og døre

På vinduesbranchens vegne, tak

> Det er jo fuldstændig umuligt at finde ud af hvor man med sikkerhed får et
> kvalitets-produkt, uden at skulle betale for meget for det

Ikke fuldstændig umuligt. Du kan gå ind på DVC's hjemmeside. Her
kan du se, hvilke vinduesproducenter der er medlem af DVC:
http://www.dvc-vinduer.dk/medlem.htm

> [...]
> med, træet kan sagtens være hårdt uden at indeholde meget kernetræ, og
> omvendt også være blødt, selvom det indeholder meget kernetræ

Jeg synes nu nok, at et stykke kernetræ vejer mere end et stykke
splinttræ. Men der er da noget om, at det umiddelbart kan være
svært at vurdere, hvor højt kerneindhold et stykke fyrtræ har.
Jeg kan fortælle dig, at når DVC kommer på kontrolbesøg hos en
vinduesproducent, så udtager man nogle ramme- og karmtræsstykker.
På disse stykker træ, smørrer man et kemikalie på (kernereagens),
som klart viser, hvor meget kerne og splint det indeholder. DVC
kræver, at fyrtræet, der bliver brugt i produktionen, indeholder
en bestemt procentdel kernetræ.

> Mit spørgsmål går så, efter den lange indledning, på hvilken træbeskyttelse
> som er den bedste, når man nu ikke ønsker malede vinduer, men natulig
> træ...??

Vindues- og dørelementerne bør i hvert fald være vacuumimprægneret
for at undgå råd og svamp. Men ud over det, er jeg ikke så glad
for at anbefale noget bestemt. Hvis det var mig selv, blev det et
eller andet Gori-produkt.

> En detalje som måske ikke er uvæsentlig, huset ligger ikke her på Østerbro,
> men i Sandby på Lolland

Det er ikke helt ligegyldigt, hvor huset ligger. Det kræver nok
noget mere i vindues/dørekvalitet, når det ligger i et åbent
vestjysk landskab.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Carsten Jensen

Dato : 22-09-05 17:57

"Svend Erik Bertelsen" <nospam2seb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Carsten Jensen skrev:
>

> På vinduesbranchens vegne, tak

Velbekomme da

> Ikke fuldstændig umuligt. Du kan gå ind på DVC's hjemmeside. Her
> kan du se, hvilke vinduesproducenter der er medlem af DVC:
> http://www.dvc-vinduer.dk/medlem.htm

Ja, der har jeg været forbi, jeg har bare et lille problem i den
forbindelse, det er at jeg
er faldet over historier omkring DVC mærkede produkter, som bestemt ikke har
været
værd at skrive hjem om, jeg ved godt at de er af dato fra sidste år, men
alligevel, og igen,
jeg vil heller ikke betale for meget for den samme kvalitet, for priserne
svinger jo ret
meget har jeg fundet ud af, og hvis de kun holder sig til kravene, så er der
jo nogle
steder man betaler for meget for en vare

> [...]
> som klart viser, hvor meget kerne og splint det indeholder. DVC
> kræver, at fyrtræet, der bliver brugt i produktionen, indeholder

Hmm, kan jeg ikke få en flaske af den vædske...??

Nå, nok om det, men der er jo også et problem i dag i at træ ikke er træ som
det var før i tiden, så jeg tænker lidt i hårdtræ-sorter også, men igen til
fornuftige
priser

Vi har fundet et tilbud på nogle alm. vinduer og døre til knap 50k, men hvis
vi
kan smide 20k oveni, og få hårdtræ, eller noget med en seriøs garanti på,
altså
ikke bare de små latterlige 5år, det kan jo heller ikke betale sig hvis de
kun
holder 10år jo...

> [...]
> for at undgå råd og svamp. Men ud over det, er jeg ikke så glad
> for at anbefale noget bestemt. Hvis det var mig selv, blev det et

Ja, der kunne det være skønt hvis der var en klog mand/kvinde ud i denne
verden
af træbeskyttelse, for det må vel gøre en væsentlig forskel, så hvis man
ikke køber
hårdtræ produkter, at man så kan redde nogle år på godt vedligehold

> Det er ikke helt ligegyldigt, hvor huset ligger. Det kræver nok
> noget mere i vindues/dørekvalitet, når det ligger i et åbent
> vestjysk landskab.

Nej, det var også min tanke, netop at fortælle at vi ikke skulle bo her inde
i byen,
men delvist på landet

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-09-05 19:30

Carsten Jensen skrev:

> ... jeg har bare et lille problem i den
> forbindelse, det er at jeg
> er faldet over historier omkring DVC mærkede produkter, som
> bestemt ikke har været værd at skrive hjem om,

Du vil altid kunne opstøve nogle historier om dårlige produkter
med DVC-mærkning. Men for det meste kan du nu regne med en god
kvalitet. DVC går hårdt og ubarmhjertig tilværks, når de kommer
på kontrolbesøg. Hvis en vinduesproducent har for mange fejl,
kommer DVC på et ekstra kontrolbesøg inden for 3 mdr. - og det er
temmelig dyrt. Så vinduesproducenterne skal nok (for det meste)
sørge for at holde starndarden.

> Hmm, kan jeg ikke få en flaske af den vædske...??

Det skal du nok ikke lige regne med. Noget andet er, at du sikkert
ikke vil synes om de orangefarvede plamager, kernereagensen laver.

> Nå, nok om det, men der er jo også et problem i dag i at træ ikke er træ som
> det var før i tiden, så jeg tænker lidt i hårdtræ-sorter også,

Man kan da godt opkøbe noget godt kernetræ. Problemet er bare, at
de fleste kunder ikke vil betale ekstra for godt træ.

Hvis du tænker på mahognitræ, får du vinduer/døre der holder næsten
evigt. Og så er vedligeholdelsen ret let. Det skal bare helst gøres
hvert år.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 22-09-05 21:22

> [...]
> kommer DVC på et ekstra kontrolbesøg inden for 3 mdr. - og det er
> temmelig dyrt. Så vinduesproducenterne skal nok (for det meste)

Er kvaliteten ikke i orden når DVC kommer på besøg og kontrolbesøg, så kan
firmaet rent faktisk ende med at miste sin godkendelse. Det er der ikke
nogen firmaer der er interesseret i, så derfor reagerer langt de fleste,
hvis DVC finder alvorlige fejl.
Et lille eksempel på en -- i manges øjne -- mærkelig alvorlig fejl er, hvis
der ikke er et DVC mærke i vinduet. Mærket gør, at man kan se hvornår
vinduet er produceret. Der er så andre ting der -- i DVC's øjne -- ikke er
alvorlige, men som i andre øjne er. Jeg har ikke lige kigget på deres side
dor at se om der findes en sådan liste, men ellers skal jeg gerne hjælpe det
jeg kan, med at skrive hvad der er alvorlige fejl, og hvad der ikke er, når
jeg lige får snakket med vores egen kontrollant.

> Hvis du tænker på mahognitræ, får du vinduer/døre der holder næsten
> evigt. Og så er vedligeholdelsen ret let. Det skal bare helst gøres
> hvert år.

Har du også overvejet træ/alu vinduer ?? De er nemme at vedligeholde, og --
syntes jeg -- meget pæne. Klimaet i huset vil være som med almindelige
trævinduer, men vedligeholdelsen er noget nemmere. De skal selvfølgelig
smøres og males (eller have olie) en gang imellem, men det skal alle vinduer
jo. Ja okay -- plastvinduer skal jo så ikke males (eller have olie), men det
er i mine øjne så også den eneste fordel et plastic vindue har. Jeg er 100 %
til træ (på trods af jeg laver dem i plast på arbejdet).

BTW -- så skal kerneandelen være over 60 %, for at fabrikkerne må skrive de
bruger kernetræ. Det måler DVC også, og det er også en fejl, hvis
vinduerne/dørene ikke overholder dette.

Jesper

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-09-05 21:36

Jesper Jacobsen skrev:

[Snip]

Jeg vil godt lige gøre dig opmærksom på, at det ikke er mig, der
skal have nye vinduer. Det er altså Carsten Jensen.

Ellers kan jeg nikke genkendende til noget at det, du skriver om.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Carsten Jensen

Dato : 22-09-05 22:10

"Carsten Jensen" <blue22deep@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altså
> ikke bare de små latterlige 5år, det kan jo heller ikke betale sig hvis de

Jeg har kigget på mahogni nu, lad mig lige høre jeres bemærkninger

Her hvad vi skal bruge til vores hus:

5stk 2-fags af 109x119 - faste standard sprosser og tre-delt, så der er tre
ruder pr. fag
3stk 4-fags af 200x119 - faste standard sprosser og tre-delt, så der er tre
ruder pr. fag
3stk 1-fags af 59x119 - faste standard sprosser og tre-delt
3stk 4-fags af 200x50 - ingen sprosser - kældervinduer
2stk 2-fags af 109x50 - ingen sprosser - kældervinduer
1stk topstyret 45x45 - ingen sprosser - toiletvindue
1stk tearessedør 78x200 - 3-delt som vinduerne, altså 2 sprosser, og gerne
med noget bredere sprosser, eks. 100mm
2stk facadedøre af 89x198 - 6 felter glas, en lodret midter sprosse, og så 2
horisontale sprosser, glassene skal dække 2/3 af døren, og den nederste
trediedel skal være med 2 lodrette fyldninger, der passer i bredden under
vinduerne

Der skal være blanke alu. bundglaslister på alle sprosser, og der skal
monteres super-lav-energi glas

Det har jeg lige i første omgang fundet til 81.000,- leveret olieret, med en
10% rabat ved fuld indbetaling forud, så vi ender på 73.000,-

Er det helt hen i vejret...??

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 23-09-05 18:37

Carsten Jensen skrev:

> Det har jeg lige i første omgang fundet til 81.000,- leveret olieret, med en
> 10% rabat ved fuld indbetaling forud, så vi ender på 73.000,-

Med denne form for betaling, kan jeg næsten regne ud, hvor du har
kikket. Er vinduerne DVC-mærkede?

> Er det helt hen i vejret...??

Det er svært lige at sige, om prisen er o.k. Der er jo flere ting
der spiller ind: Beslagtype, træsort (jeg ser helst Sipo-mahogni),
finish, service ...

Der er lige et par ting, jeg godt vil anbefale dig, og det er at få
ventiler i alle vindueselementerne. Terrassedøren synes jeg bør
sikres ekstra ved at der monteres låsecylindre på både ind- og
udvendig side. Det er noget flere og flere får, fordi det mange
gange er her, et evt. indbrud sker. Der er også kældervinduerne,
som du bør tænke på at få ekstra sikring på. Det var bare et par
forslag, når du nu skal i gang med en større investering

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Carsten Jensen

Dato : 24-09-05 11:40

Hej Svend Erik

> Carsten Jensen skrev:

> Med denne form for betaling, kan jeg næsten regne ud, hvor du har
> kikket. Er vinduerne DVC-mærkede?

Det kan du ko sikkert

DVC mærkede, det kan jeg ikke lige se at de er

> Det er svært lige at sige, om prisen er o.k. Der er jo flere ting
> der spiller ind: Beslagtype, træsort (jeg ser helst Sipo-mahogni),
> finish, service ...

Nu ved jeg ikke lige hvad du tænker på af beslag, men det er jo standard
anverfere, men de kan vel sagtens også fås i forskellige kvaliteter, men
hvorom alt er, så vil vi besøge frabrikken før vi endeligt underskriver en
ordre, så vi har et indtryk af hvad det er vi får for vores penge

> [...]
> som du bør tænke på at få ekstra sikring på. Det var bare et par
> forslag, når du nu skal i gang med en større investering

Tearessedøren er på første sal, så der skal de i hvert fald ha' en go' stige
med først...*GG*

Men ja, det er der de som regel bryder ind, eller en kælderdør, eller et
vindue, så ja, man må være lidt om sig - desværre

Mvh
Carsten, Østerbro