HJÆLP - kobling
Fra : Dorte Andreasen

Dato : 20-09-05 18:54

Jeg lavede et indlæg i går, men har fortsat problemer. Jeg har pumpet og
pumpet på min hydrauliske kobling og lige lidt hjælper det. Jeg gør det på
fælgende måde:

1. Jeg pumper håndtaget 3-5 gange og holder det inde
2. Jeg løsner udluftningsskruen hvorved der kommer væske ud (væsken løber
gennem en slange ned i en flaske og slangen er altid i væske)
3. Jeg lukker udluftningsskruen igen
4. Jeg slipper håndtaget (og masteren suger lidt væske ind)

Alligevel bliver koblingen på intet tidspunkt hård. Hvad kan jeg gøre for at
løse problemet?

Vh
Christian

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-09-05 19:12

On Tue, 20 Sep 2005 19:54:25 +0200, "Dorte Andreasen"
<glimtet@mail.dk> wrote:

Hej Christian.

> [...]
>4. Jeg slipper håndtaget (og masteren suger lidt væske ind)
>
>Alligevel bliver koblingen på intet tidspunkt hård. Hvad kan jeg gøre for at

Og det kan du så blive ved med fra nu af og til juleaften uden at
komme videre
Årsagen er, at der ikke er nok modstand til at kunne arbejde luften
nedad mod stemplet i slavecylinderen.
Mange anvender en pumpeoliekande med bremsevæske, og en plastslange
der forbinder udluftningsniplen med oliekanden.
Pump slangen op med væske før den tilkobles niblen.
Pil dækslet af resauaret på koblingsmaster og hæng en lille spand
under grebet således at bremsevæsken ikke kan løbe ned af tank eller
stel, men kun ned i spanden.
Luk så niplen op og pump bermsevæske gennem systemet.
Hold øje med at der ikke kommer luft fra oliekanden og baglæns ind i
systemet, samt at overskydende olie der løber ovenud koblingsmasterens
resauar rammer spanden (pas på --- Bremsevæske æder al maling).
Alligevel kan det knibe med at få den sidste luft ud.
For at få det sidste ud, plejer jeg at pille dækslet af og så blokere
slavestemplet med en skruetvinge.
Så kan man lave "bagagestrop tricket" lige som på bremsen.
OK, ikke med så stort tryk så ryger skruetvingen, men det virker fint
alligevel..

Keine hexerei --- just hard work

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dorte Andreasen

Dato : 20-09-05 19:25

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så kan man lave "bagagestrop tricket" lige som på bremsen.
> OK, ikke med så stort tryk så ryger skruetvingen, men det virker fint

OK, det vil jeg straks prøve.

Men hvad er bagagestrop-tricket?

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-09-05 19:23

On Tue, 20 Sep 2005 20:24:50 +0200, "Dorte Andreasen"
<glimtet@mail.dk> wrote:

Hej Christian.

>Men hvad er bagagestrop-tricket?

Prøv at læse tråden "svampede bremser" fra 15-9-2005, så giver svaret
sig selv.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dorte Andreasen

Dato : 20-09-05 20:31

> [...]
> <glimtet@mail.dk> wrote:
>
> Hej Christian.

> Prøv at læse tråden "svampede bremser" fra 15-9-2005, så giver svaret

OK, så forstår jeg.

1000-tak for hjælpen...

Fra : Soren Lindholt Hanse~

Dato : 21-09-05 14:04

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message

> [...]
> Mange anvender en pumpeoliekande med bremsevæske, og en plastslange
> der forbinder udluftningsniplen med oliekanden.

Hov det er vel ikke bremsevædske i den hydrauliske kobling? Der er i hvert
fald nogen der bruger hydraulikolie...

Soren

Fra : Hekto

Dato : 21-09-05 14:40

In article <43315a31$0$283$bc7fd3c@news.sonofon.dk>,
slh@REMOVEnonius.dk says...
> Hov det er vel ikke bremsevædske i den hydrauliske kobling? Der er i hvert
> fald nogen der bruger hydraulikolie...

Æææææhhhh!!!???? ... normalt er det bremsevæske!

Det er ihvertfald det de fleste mastere/slaver er beregnet til; men om
hydraulikolie ligefrem gør skade, er en anden sag.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 21-09-05 20:10

Hekto wrote:
> [...]
>
> Det er ihvertfald det de fleste mastere/slaver er beregnet til; men om
> hydraulikolie ligefrem gør skade, er en anden sag.

Det SKAL være bremsevædske: Systemet er samlet af almindelige
bremskomponenter (læs: Pakninger) som ikke tåler mineralsk olie!!!!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 21:04

Armand skrev i meddelelsen ...

>Det SKAL være bremsevædske: Systemet er samlet af almindelige
>bremskomponenter (læs: Pakninger) som ikke tåler mineralsk olie!!!!

Ja, vistnok med en enkelt undtagelse, en eller anden KTM offroaderting.
Rittig var på banen engang med hydraulikolie så vidt jeg husker.

mvh
Orla, med respekt for Pantosin befængte franske bremser :-/

Fra : Hekto

Dato : 21-09-05 23:37

In article <4331c204$1$94437$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Orla, med respekt for Pantosin befængte franske bremser :-/

Citroen???
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-09-05 05:50

> Det SKAL være bremsevædske: Systemet er samlet af almindelige
> bremskomponenter (læs: Pakninger) som ikke tåler mineralsk olie!!!!

Bl.a. KTM og Husaberg med Magura hydrauliske koblinger bruger
hydraulikolie. Men det hører jo også til de eksotiske sjældenheder.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : hms

Dato : 20-09-05 19:47

Hej.

Det nemmeste, og det der sviner mindst,er at suge væsken igennem med en
engangssprøjte fra apoteket.Køb en der passer ca.på et stykke slange,som
også passer på udl.niplen. Sørg for at reservoir ikke løber tør
undervejs. På denne måde er der hurtigt tryk på.

Anvender selv denne metode med succes.

m.v.h.
hms
www.eliminator.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Torben

Dato : 20-09-05 23:23

"hms" <hms.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også passer på udl.niplen. Sørg for at reservoir ikke løber tør
> undervejs. På denne måde er der hurtigt tryk på.

Køb en bremseudlufter evt. hos Harald Skrald og dit problem er løst på 5
min.

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-09-05 08:16

Dorte Andreasen wrote:
> [...]
> 4. Jeg slipper håndtaget (og masteren suger lidt væske ind)
>
> Alligevel bliver koblingen på intet tidspunkt hård. Hvad kan jeg gøre for at

Æh - en hydraulisk kobling skal ikke være hård.. kobler den ikke ud?

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 21-09-05 20:16

Torben Scheel wrote:

> Æh - en hydraulisk kobling skal ikke være hård.. kobler den ikke ud?

Got a point there!

Hvis man blokerer koblingsstemplet med en skruetvinge, som af Gruby
nævnt, vil man kunne erkende om ikke systemet er ligeså fast som bremsen!
Hvis det skulle være tilfældet har man egentlig udelukket hydraulikken
som årsag til en dårligt fungerende kobling!!

--
Armand.