/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
HJÆLP - kobling
Fra : Dorte Andreasen


Dato : 20-09-05 18:54

Jeg lavede et indlæg i går, men har fortsat problemer. Jeg har pumpet og
pumpet på min hydrauliske kobling og lige lidt hjælper det. Jeg gør det på
fælgende måde:

1. Jeg pumper håndtaget 3-5 gange og holder det inde
2. Jeg løsner udluftningsskruen hvorved der kommer væske ud (væsken løber
gennem en slange ned i en flaske og slangen er altid i væske)
3. Jeg lukker udluftningsskruen igen
4. Jeg slipper håndtaget (og masteren suger lidt væske ind)

Alligevel bliver koblingen på intet tidspunkt hård. Hvad kan jeg gøre for at
løse problemet?

Vh
Christian



 
 
Steen Gruby (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-09-05 19:12

On Tue, 20 Sep 2005 19:54:25 +0200, "Dorte Andreasen"
<glimtet@mail.dk> wrote:

Hej Christian.

>Jeg lavede et indlæg i går, men har fortsat problemer. Jeg har pumpet og
>pumpet på min hydrauliske kobling og lige lidt hjælper det. Jeg gør det på
>følgende måde:
>
>1. Jeg pumper håndtaget 3-5 gange og holder det inde
>2. Jeg løsner udluftningsskruen hvorved der kommer væske ud (væsken løber
>gennem en slange ned i en flaske og slangen er altid i væske)
>3. Jeg lukker udluftningsskruen igen
>4. Jeg slipper håndtaget (og masteren suger lidt væske ind)
>
>Alligevel bliver koblingen på intet tidspunkt hård. Hvad kan jeg gøre for at
>løse problemet?
>
Og det kan du så blive ved med fra nu af og til juleaften uden at
komme videre
Årsagen er, at der ikke er nok modstand til at kunne arbejde luften
nedad mod stemplet i slavecylinderen.
Mange anvender en pumpeoliekande med bremsevæske, og en plastslange
der forbinder udluftningsniplen med oliekanden.
Pump slangen op med væske før den tilkobles niblen.
Pil dækslet af resauaret på koblingsmaster og hæng en lille spand
under grebet således at bremsevæsken ikke kan løbe ned af tank eller
stel, men kun ned i spanden.
Luk så niplen op og pump bermsevæske gennem systemet.
Hold øje med at der ikke kommer luft fra oliekanden og baglæns ind i
systemet, samt at overskydende olie der løber ovenud koblingsmasterens
resauar rammer spanden (pas på --- Bremsevæske æder al maling).
Alligevel kan det knibe med at få den sidste luft ud.
For at få det sidste ud, plejer jeg at pille dækslet af og så blokere
slavestemplet med en skruetvinge.
Så kan man lave "bagagestrop tricket" lige som på bremsen.
OK, ikke med så stort tryk så ryger skruetvingen, men det virker fint
alligevel..

Keine hexerei --- just hard work


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dorte Andreasen (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Dorte Andreasen


Dato : 20-09-05 19:25


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:t7j0j1h4s9rpqo76btddo1heic4embvg95@4ax.com...
> On Tue, 20 Sep 2005 19:54:25 +0200, "Dorte Andreasen"
> <glimtet@mail.dk> wrote:
>
> Hej Christian.
>
> Alligevel kan det knibe med at få den sidste luft ud.
> For at få det sidste ud, plejer jeg at pille dækslet af og så blokere
> slavestemplet med en skruetvinge.
> Så kan man lave "bagagestrop tricket" lige som på bremsen.
> OK, ikke med så stort tryk så ryger skruetvingen, men det virker fint
> alligevel..
>
> Keine hexerei --- just hard work
>
OK, det vil jeg straks prøve.

Men hvad er bagagestrop-tricket?



Steen Gruby (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-09-05 19:23

On Tue, 20 Sep 2005 20:24:50 +0200, "Dorte Andreasen"
<glimtet@mail.dk> wrote:

Hej Christian.
>
>Men hvad er bagagestrop-tricket?
>
Prøv at læse tråden "svampede bremser" fra 15-9-2005, så giver svaret
sig selv.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dorte Andreasen (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Dorte Andreasen


Dato : 20-09-05 20:31


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:aqk0j15l00sj3r58d6h0kcogjaphtdc0ot@4ax.com...
> On Tue, 20 Sep 2005 20:24:50 +0200, "Dorte Andreasen"
> <glimtet@mail.dk> wrote:
>
> Hej Christian.
> >
> >Men hvad er bagagestrop-tricket?
> >
> Prøv at læse tråden "svampede bremser" fra 15-9-2005, så giver svaret
> sig selv.

OK, så forstår jeg.

1000-tak for hjælpen...



Soren Lindholt Hanse~ (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt Hanse~


Dato : 21-09-05 14:04


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
news:t7j0j1h4s9rpqo76btddo1heic4embvg95@4ax.com...

> Og det kan du så blive ved med fra nu af og til juleaften uden at
> komme videre
> Årsagen er, at der ikke er nok modstand til at kunne arbejde luften
> nedad mod stemplet i slavecylinderen.
> Mange anvender en pumpeoliekande med bremsevæske, og en plastslange
> der forbinder udluftningsniplen med oliekanden.


Hov det er vel ikke bremsevædske i den hydrauliske kobling? Der er i hvert
fald nogen der bruger hydraulikolie...

Soren



Hekto (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-09-05 14:40

In article <43315a31$0$283$bc7fd3c@news.sonofon.dk>,
slh@REMOVEnonius.dk says...
> Hov det er vel ikke bremsevædske i den hydrauliske kobling? Der er i hvert
> fald nogen der bruger hydraulikolie...
>
Æææææhhhh!!!???? ... normalt er det bremsevæske!

Det er ihvertfald det de fleste mastere/slaver er beregnet til; men om
hydraulikolie ligefrem gør skade, er en anden sag.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-09-05 20:10

Hekto wrote:
> In article <43315a31$0$283$bc7fd3c@news.sonofon.dk>,
> slh@REMOVEnonius.dk says...
>
>>Hov det er vel ikke bremsevædske i den hydrauliske kobling? Der er i hvert
>>fald nogen der bruger hydraulikolie...
>>
>
> Æææææhhhh!!!???? ... normalt er det bremsevæske!
>
> Det er ihvertfald det de fleste mastere/slaver er beregnet til; men om
> hydraulikolie ligefrem gør skade, er en anden sag.

Det SKAL være bremsevædske: Systemet er samlet af almindelige
bremskomponenter (læs: Pakninger) som ikke tåler mineralsk olie!!!!

--
Armand.

Ukendt (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-09-05 21:04


Armand skrev i meddelelsen ...

>Det SKAL være bremsevædske: Systemet er samlet af almindelige
>bremskomponenter (læs: Pakninger) som ikke tåler mineralsk olie!!!!


Ja, vistnok med en enkelt undtagelse, en eller anden KTM offroaderting.
Rittig var på banen engang med hydraulikolie så vidt jeg husker.

mvh
Orla, med respekt for Pantosin befængte franske bremser :-/




Hekto (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-09-05 23:37

In article <4331c204$1$94437$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Orla, med respekt for Pantosin befængte franske bremser :-/
>
Citroen???
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Jens Jacob Bager Jen~ (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 22-09-05 05:50

> Det SKAL være bremsevædske: Systemet er samlet af almindelige
> bremskomponenter (læs: Pakninger) som ikke tåler mineralsk olie!!!!

Bl.a. KTM og Husaberg med Magura hydrauliske koblinger bruger
hydraulikolie. Men det hører jo også til de eksotiske sjældenheder.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



hms (20-09-2005)
Kommentar
Fra : hms


Dato : 20-09-05 19:47

Hej.

Det nemmeste, og det der sviner mindst,er at suge væsken igennem med en
engangssprøjte fra apoteket.Køb en der passer ca.på et stykke slange,som
også passer på udl.niplen. Sørg for at reservoir ikke løber tør
undervejs. På denne måde er der hurtigt tryk på.

Anvender selv denne metode med succes.

m.v.h.
hms
www.eliminator.dk

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


hms (20-09-2005)
Kommentar
Fra : hms


Dato : 20-09-05 19:49

Hej.

Det nemmeste, og det der sviner mindst,er at suge væsken igennem med en
engangssprøjte fra apoteket.Køb en der passer ca.på et stykke slange,som
også passer på udl.niplen. Sørg for at reservoir ikke løber tør
undervejs. På denne måde er der hurtigt tryk på.

Anvender selv denne metode med succes.

m.v.h.
hms
www.eliminator.dk

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Torben (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 20-09-05 23:23


"hms" <hms.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:43305b23$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Det nemmeste, og det der sviner mindst,er at suge væsken igennem med en
> engangssprøjte fra apoteket.Køb en der passer ca.på et stykke slange,som
> også passer på udl.niplen. Sørg for at reservoir ikke løber tør
> undervejs. På denne måde er der hurtigt tryk på.
>
> Anvender selv denne metode med succes.
>
> m.v.h.
> hms
> www.eliminator.dk
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Køb en bremseudlufter evt. hos Harald Skrald og dit problem er løst på 5
min.



Torben Scheel (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 21-09-05 08:16

Dorte Andreasen wrote:
> Jeg lavede et indlæg i går, men har fortsat problemer. Jeg har pumpet og
> pumpet på min hydrauliske kobling og lige lidt hjælper det. Jeg gør det på
> fælgende måde:
>
> 1. Jeg pumper håndtaget 3-5 gange og holder det inde
> 2. Jeg løsner udluftningsskruen hvorved der kommer væske ud (væsken løber
> gennem en slange ned i en flaske og slangen er altid i væske)
> 3. Jeg lukker udluftningsskruen igen
> 4. Jeg slipper håndtaget (og masteren suger lidt væske ind)
>
> Alligevel bliver koblingen på intet tidspunkt hård. Hvad kan jeg gøre for at
> løse problemet?
>
Æh - en hydraulisk kobling skal ikke være hård.. kobler den ikke ud?

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Armand (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-09-05 20:16

Torben Scheel wrote:
> Dorte Andreasen wrote:
>
>> Jeg lavede et indlæg i går, men har fortsat problemer. Jeg har pumpet og
>> pumpet på min hydrauliske kobling og lige lidt hjælper det. Jeg gør
>> det på
>> fælgende måde:
>>
>> 1. Jeg pumper håndtaget 3-5 gange og holder det inde
>> 2. Jeg løsner udluftningsskruen hvorved der kommer væske ud (væsken løber
>> gennem en slange ned i en flaske og slangen er altid i væske)
>> 3. Jeg lukker udluftningsskruen igen
>> 4. Jeg slipper håndtaget (og masteren suger lidt væske ind)
>>
>> Alligevel bliver koblingen på intet tidspunkt hård. Hvad kan jeg gøre
>> for at
>> løse problemet?
>>
> Æh - en hydraulisk kobling skal ikke være hård.. kobler den ikke ud?


Got a point there!

Hvis man blokerer koblingsstemplet med en skruetvinge, som af Gruby
nævnt, vil man kunne erkende om ikke systemet er ligeså fast som bremsen!
Hvis det skulle være tilfældet har man egentlig udelukket hydraulikken
som årsag til en dårligt fungerende kobling!!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408945
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste