/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Så squ da også - Lille uheld
Fra : anders majland


Dato : 20-09-05 18:36

I den nye rundkørsel vest for Holbæk var der en svensker i en lille varevogn
der ombestemte sig og foretag et vognbaneskifte fra inderste vognbane til
yderste tværs over spærrefladen... Selvom jeg så ham komme nåede jeg ikke at
stoppe og ramte ham lige bag høje fordør med forhjulet og dernæst med
blinklys og frontkåbe. Jeg havde fået bremset meget ned, men ikke nok
men dog nok til at jeg holdt balancen Jeg fik dog også benet i klemme så
støvlen har snuden i asfalten.

Når man kommer østfra er der 2 spor ind i rundkørslen. Yderste er for dem
der skal mod Odden og inderste (2. spor) for dem der skal ligeud mod
fårevejle osv. Svenskeren havde åbenbart ikke fulgt med i skiltningen og
havde helt overset mig....

Umiddelbare skader er ødelagt blinklys og revnet frontkåbe.

Det siger sig selv at han også talte i mobiltelefon !!!!

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk




 
 
lasse (20-09-2005)
Kommentar
Fra : lasse


Dato : 20-09-05 18:42


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4330486c$0$253$14726298@news.sunsite.dk...
>I den nye rundkørsel vest for Holbæk var der en svensker i en lille
>varevogn
> der ombestemte sig og foretag et vognbaneskifte fra inderste vognbane til
> yderste tværs over spærrefladen... Selvom jeg så ham komme nåede jeg ikke
> at
> stoppe og ramte ham lige bag høje fordør med forhjulet og dernæst med
> blinklys og frontkåbe. Jeg havde fået bremset meget ned, men ikke nok
> men dog nok til at jeg holdt balancen Jeg fik dog også benet i klemme
> så
> støvlen har snuden i asfalten.
>
> Når man kommer østfra er der 2 spor ind i rundkørslen. Yderste er for dem
> der skal mod Odden og inderste (2. spor) for dem der skal ligeud mod
> fårevejle osv. Svenskeren havde åbenbart ikke fulgt med i skiltningen og
> havde helt overset mig....
>
> Umiddelbare skader er ødelagt blinklys og revnet frontkåbe.
>
> Det siger sig selv at han også talte i mobiltelefon !!!!
>
> --
> Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
>
> hvilket hospital ligger han så på nu
>



MKS - 74 (20-09-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 20-09-05 19:37

On Tue, 20 Sep 2005 19:35:36 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Det siger sig selv at han også talte i mobiltelefon !!!!

Jeg er ved at være godt træt af alle de fjolser der taler i mobilbamse
under kørslen, 3-4 gange i løbet af sommeren har jeg været ude for
farlige episoder (for mig selv eller for andre) fordi folk har
opmærksomheden for meget rettet mod deres samtale, et stigende problem
er det tilsyneladende også :

http://www.dr.dk/Nyheder/Kriminalitet/2005/09/16/233605.htm

Giv dem et klip, så hjælper det msåke...

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Hekto (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 20-09-05 20:56

In article <pbl0j15k3ci5aavst17m7gd9l06oicnucp@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...
> Jeg er ved at være godt træt af alle de fjolser der taler i mobilbamse
> under kørslen, 3-4 gange i løbet af sommeren har jeg været ude for
> farlige episoder (for mig selv eller for andre) fordi folk har
> opmærksomheden for meget rettet mod deres samtale, et stigende problem
> er det tilsyneladende også :
>
Jep, enten skal de straks ovehales og lægges bagud, eller med andre
midler, (horn, dunk i taget, lys, voldsom gasgivning) gøres opmærksom på
at man synes de er nogle fjolder! =:o
Det er r-irriterende at køre bag ved sådan een der slingrer og skifter
gear med venstre hånd, samt ikke ser en skid af hvad der foregår omkring
bilen!

Egentlig bør men vel se om man kan sikre sig vidner, eller ihvertfald
notere tidspunktet, evt. også med et vidne, så man kan 'gå tilbage' på
tele-kontoen og se der faktisk blev talt i mobil?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Steen Gruby (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-09-05 22:30

On Tue, 20 Sep 2005 21:56:19 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Hej Hekto.
>>
>Jep, enten skal de straks ovehales og lægges bagud, eller med andre
>midler, (horn, dunk i taget, lys, voldsom gasgivning) gøres opmærksom på
>at man synes de er nogle fjolder! =:o
>Det er r-irriterende at køre bag ved sådan een der slingrer og skifter
>gear med venstre hånd, samt ikke ser en skid af hvad der foregår omkring
>bilen!
>
Man lægger sig da bare lige foran sådan en knold med motoren snurrende
i et rimeligt omdrejningstal, så er det med mobiltelefonen da slut ,-)
Den har det da ikke bedre end et par fredelige bilalarmer på
Nørrebrogade )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 20-09-05 22:50

In article <bnv0j1hopmivhv4ua11atids0bioa3mbge@4ax.com>,
oz9zi@virker.ikke says...
> Man lægger sig da bare lige foran sådan en knold med motoren snurrende
> i et rimeligt omdrejningstal, så er det med mobiltelefonen da slut ,-)
> Den har det da ikke bedre end et par fredelige bilalarmer på
> Nørrebrogade )
>
*LOL* - nej, den har jeg brugt et par gange her i sommer, mår de havde
vinduet åbent! Så op og ligge på siden af dem!
På 'pølle' sidder udstødningen i ørehøjde; men desværre siger den ikke
så meget!

.... og det var ikke et 'par bilalarmer'... det var 3!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Steen Gruby (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-09-05 22:54

On Tue, 20 Sep 2005 23:50:29 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
Hej Hekto.
>
>... og det var ikke et 'par bilalarmer'... det var 3!

Nå, ja hva' pokker, en fra eller til.
Du må altså se at få en anstændig lyddæmper på den der Pantah

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 20-09-05 23:02

In article <d411j1dpn574il58hgr524q7696dkc42qj@4ax.com>,
oz9zi@virker.ikke says...
> Du må altså se at få en anstændig lyddæmper på den der Pantah
>
Mellem os to ... så ved JEG godt hvem der larmede mest!!! =
Du har jo endda papir på det!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Steen Gruby (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-09-05 23:30

On Wed, 21 Sep 2005 00:02:12 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Hej Hekto.
>>
>Mellem os to ... så ved JEG godt hvem der larmede mest!!! =
>Du har jo endda papir på det!

Du kan vente dig.
Næste gang du kommer forbi fisker jeg støjmåleren ned af hylden

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-09-05 09:44

In article <9931j1lgdj0hgknpq6gs7hfij0qfq6cbil@4ax.com>,
oz9zi@virker.ikke says...
> Du kan vente dig.
> Næste gang du kommer forbi fisker jeg støjmåleren ned af hylden
>
Ja, det kunne egentlig være meget sjovt!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Thomas Makro (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 21-09-05 21:54

On Tue, 20 Sep 2005 21:56:19 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

>Jep, enten skal de straks ovehales og lægges bagud, eller med andre
>midler, (horn, dunk i taget, lys, voldsom gasgivning) gøres opmærksom på
>at man synes de er nogle fjolder! =:o
Hmmm så _kan_ fri udblæsning alligevel gavne...

Kan man ikke få lavet sin MC om, så man får en knap på styret til
alm/fri udblæsning?

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
http://www.makronet.dk/mc
Kun halvhjerner kører med fri udblæsning

Torben Scheel (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 22-09-05 09:30

Thomas Makro wrote:
> On Tue, 20 Sep 2005 21:56:19 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
>
>
>>Jep, enten skal de straks ovehales og lægges bagud, eller med andre
>>midler, (horn, dunk i taget, lys, voldsom gasgivning) gøres opmærksom på
>>at man synes de er nogle fjolder! =:o
>
> Hmmm så _kan_ fri udblæsning alligevel gavne...
>
> Kan man ikke få lavet sin MC om, så man får en knap på styret til
> alm/fri udblæsning?
>
Det er vel bare at købe et skrottet exup system og så modificere "lidt"
Kompressorhorn er nok mere tilgængeligt - et par stykker af disse skulle
kunne gøre det :
http://www.yacht-online-shop.de/assets/s2dmain.html?http://www.yacht-online-shop.de/rettungsartikel/signalhoerner/kompressorhorn.html

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Bo Nielsen (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Bo Nielsen


Dato : 20-09-05 22:08



> Jeg er ved at være godt træt af alle de fjolser der taler i mobilbamse
> under kørslen, 3-4 gange i løbet af sommeren har jeg været ude for
> farlige episoder (for mig selv eller for andre) fordi folk har
> opmærksomheden for meget rettet mod deres samtale, et stigende problem
> er det tilsyneladende også :

Kun en ting er værre - dem der sms'er under kørslen :-/

ScooterBo



Martin Sørensen (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 20-09-05 22:22

>> Jeg er ved at være godt træt af alle de fjolser der taler i
>> mobilbamse under kørslen, 3-4 gange i løbet af sommeren har jeg
>> været ude for farlige episoder (for mig selv eller for andre) fordi
>> folk har opmærksomheden for meget rettet mod deres samtale, et
>> stigende problem er det tilsyneladende også :
> Kun en ting er værre - dem der sms'er under kørslen :-/

... mens de kører motorcykel.

--
signing off.. Martin Sørensen



Ukendt (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-09-05 22:40

Ja, det er hamrende irriterende med alle der taler mobil når de kører bil,
jeg får næsten hvergang lyst til at kylde både burgeren og den cola jeg ved
at drikke efter sådan nogen, når jeg ligger i hælene på dem, og hvis det
ikke er nok så får de sq osse en på lampen med sagsmappe jeg er ved at
bladre igennem på vejen til arbejde.
Tag jer nu sammen, de fleste kan sq godt finde ud af at køre bil samtidig
med at de snakker i mobil, er det ikke i Sverige hvor det er frivilligt om
man vil bruge håndfrit eller ej, i virkeligheden så er det nok nærmere et
valg mellem pest eller kolera....

/Janus


"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message
news:pbl0j15k3ci5aavst17m7gd9l06oicnucp@4ax.com...
> On Tue, 20 Sep 2005 19:35:36 +0200, "anders majland"
> <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:
>
>>Det siger sig selv at han også talte i mobiltelefon !!!!
>
> Jeg er ved at være godt træt af alle de fjolser der taler i mobilbamse
> under kørslen, 3-4 gange i løbet af sommeren har jeg været ude for
> farlige episoder (for mig selv eller for andre) fordi folk har
> opmærksomheden for meget rettet mod deres samtale, et stigende problem
> er det tilsyneladende også :
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Kriminalitet/2005/09/16/233605.htm
>
> Giv dem et klip, så hjælper det msåke...
>
> --
> -Michael
> CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
> http://62.79.120.117/



MKS - 74 (20-09-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 20-09-05 23:11

On Tue, 20 Sep 2005 23:40:25 +0200, "Janus" <xxx> wrote:

>Ja, det er hamrende irriterende med alle der taler mobil når de kører bil,
>jeg får næsten hvergang lyst til at kylde både burgeren og den cola jeg ved
>at drikke efter sådan nogen, når jeg ligger i hælene på dem, og hvis det
>ikke er nok så får de sq osse en på lampen med sagsmappe jeg er ved at
>bladre igennem på vejen til arbejde.

Hvad er din pointe, at fordi andre laver også sidder og fumler med
andre ting så er det ikke så slemt eller hvad? Personligt betyder det
ikke så meget for mig om jeg bliver kørt ned af en der er ved tale i
mobiltlf., er ved at made afkommet på bagsædet eller roder efter
kortet eller smøgen i bunden af bilen...

>Tag jer nu sammen

*Fisk*

> de fleste kan sq godt finde ud af at køre bil samtidig med at de snakker i mobil

Og de fleste gange folk overtræder deres ubetingede vigepligt eller
kører over for rødt går det også godt, lad os bare tillade det
også...jeez'uz christ, det er muligvis din opfattelse, men jeg har nu
set lidt for mange tilfælde hvor de ikke kunne....

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Ukendt (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-09-05 19:06

Det jeg ser er en to-trins raket. Der er det at
holde noget i hånden og så er der det at føre en samtale mens man fører et
køretøj, og sjovt nok er ingen af delene direkte forbudt ifølge loven. Så
vidt jeg kan huske så er det noget med mindst en hånd på rattet eller styret
(hvordan skulle man ellers skifte gear eller kunne give tegn). Jeg har altså
ikke hørt at det skulle være forbudt hverken ryge, drikke eller spise når
man kører. Ergo må det at snakke i mobil må være det samme som at føre en
samtale mens man sidder og drikker, spiser, ryger eller klør sig i
skridtet. Efter min mening er den regel ubegrundet.....

Janus

"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message
news:lp11j119al8pqsm8htlsb4jl3d2rlb65l6@4ax.com...
> On Tue, 20 Sep 2005 23:40:25 +0200, "Janus" <xxx> wrote:
>
>>Ja, det er hamrende irriterende med alle der taler mobil når de kører bil,
>>jeg får næsten hvergang lyst til at kylde både burgeren og den cola jeg
>>ved
>>at drikke efter sådan nogen, når jeg ligger i hælene på dem, og hvis det
>>ikke er nok så får de sq osse en på lampen med sagsmappe jeg er ved at
>>bladre igennem på vejen til arbejde.
>
> Hvad er din pointe, at fordi andre laver også sidder og fumler med
> andre ting så er det ikke så slemt eller hvad? Personligt betyder det
> ikke så meget for mig om jeg bliver kørt ned af en der er ved tale i
> mobiltlf., er ved at made afkommet på bagsædet eller roder efter
> kortet eller smøgen i bunden af bilen...
>
>>Tag jer nu sammen
>
> *Fisk*
>
>> de fleste kan sq godt finde ud af at køre bil samtidig med at de snakker
>> i mobil
>
> Og de fleste gange folk overtræder deres ubetingede vigepligt eller
> kører over for rødt går det også godt, lad os bare tillade det
> også...jeez'uz christ, det er muligvis din opfattelse, men jeg har nu
> set lidt for mange tilfælde hvor de ikke kunne....
>
> --
> -Michael
> CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
> http://62.79.120.117/



MKS - 74 (21-09-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-09-05 19:26

On Wed, 21 Sep 2005 20:06:08 +0200, "Janus" <xxx> wrote:

> Så
>vidt jeg kan huske så er det noget med mindst en hånd på rattet eller styret
>(hvordan skulle man ellers skifte gear eller kunne give tegn).

Æbler og pærer, selvfølgelig skal man kunne betjene køretøjet ved
kortvarigt at slippe rattet, men sidder du konsekvent med kun en hånd
på rattet og den anden ude af vinduet eller som buttplug eller
whatever dumper du til en køreprøve - Og hvad når de mobilsnakkende
der bruger en hånd til at betjene gear eller blinklys og den anden til
at holde mobilbamsen med 0 hænder på rattet, hvilket man ofte ser.

> Efter min mening er den regel ubegrundet.....

Efter min erfaring er den fornuftig nok fordi for mange ikke kan
multitaske, når mobilen er en del af opgaven....de er undertiden helt
tomme i blikket og befinder sig et helt andet sted.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Torben Scheel (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 22-09-05 08:59

Janus wrote:
> Det jeg ser er en to-trins raket. Der er det at
> holde noget i hånden og så er der det at føre en samtale mens man fører et
> køretøj, og sjovt nok er ingen af delene direkte forbudt ifølge loven. Så
> vidt jeg kan huske så er det noget med mindst en hånd på rattet eller styret
> (hvordan skulle man ellers skifte gear eller kunne give tegn). Jeg har altså
> ikke hørt at det skulle være forbudt hverken ryge, drikke eller spise når
> man kører. Ergo må det at snakke i mobil må være det samme som at føre en
> samtale mens man sidder og drikker, spiser, ryger eller klør sig i
> skridtet.
>
Mærkelig argumentation. Har du prøvet at tilføje alm. sund fornuft?
Sikker færdsel forudsætter at man tager ansvar for egne handlinger -
ikke at man presser citronen ved at mene at alt der ikke er direkte
ulovligt er i orden.

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

MKS - 74 (22-09-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 22-09-05 11:56

On Thu, 22 Sep 2005 08:58:57 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Mærkelig argumentation. Har du prøvet at tilføje alm. sund fornuft?

Ja der er lige lovlig meget Erasmus Montanus over det - En sten kan
ikke flyve, Morlille kan ikke flyve, ergo ......

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Jim Andersen (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 22-09-05 09:16

Janus wrote:
> Det jeg ser er en to-trins raket. Der er det at
> holde noget i hånden og så er der det at føre en samtale mens man
> fører et køretøj, og sjovt nok er ingen af delene direkte forbudt
> ifølge loven.

Direkte?.?.? Det er direkte ulovligt hvis du ikke kan føre køretøjet på
forsvarlig måde. Man har ikke direkte nævnt burgere. Eller buttplugs. Men
man har, for nu at gøre det helt klart, også for dem der sad bagerst i
klassen, nævnt mobiltelefoner.

> Så vidt jeg kan huske så er det noget med mindst en
> hånd på rattet eller styret (hvordan skulle man ellers skifte gear

Man sætter den i D når man kører ud fra garagen. Og i P når man kommer hjem
igen.

/jim



Steen Gruby (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-09-05 23:17

On Tue, 20 Sep 2005 23:40:25 +0200, "Janus" <xxx> wrote:

Hej Janus.

>Tag jer nu sammen, de fleste kan sq godt finde ud af at køre bil samtidig
>med at de snakker i mobil, er det ikke i Sverige hvor det er frivilligt om
>man vil bruge håndfrit eller ej, i virkeligheden så er det nok nærmere et
>valg mellem pest eller kolera....
>
Det kan du mene.
Jeg har dog en anden opfattelse af hvorledes det forholder sig.
Når der skal ringes op er opmærksomheden ved tastaturet og ikke på
vejen.
Når der tales i håndholdt mobiltelefon er den ene hånd (i rehelen den
venstre) oppe ved året og skygger for udsynet.
DET er virkelig en pestilens.
Jeg har kørt med kommunikationsradio i bilen siden sidst i 60'erne
(radioamatør) og jeg ved hvor meget den distraherer.
Her taler vi ikke om en kasse der skal op til øret, men "bare" en
håndholdt mikrofon.
Amatørradioen har været fast inventar i bilen siden dengang, men jeg
benytter den sjældent selv om det er helt legalt - Den er ikke
underlagt loven om mobiltelefoner.
Hvis jeg benytter den er det kun på lange ture på motorvej.
Mobiltelefonen kom først ind i mit liv midt i 70'erne, og den var
fastmonteret med fast mikrofon og simpel betjening.
Det gik lige an, idet betjeningen var simpel.
Nu har jeg en mobiltelefon der er indbygget i min radio, med fast
mikrofon og betjening i rattet.
Alligevel er jeg ikke meget for at benytte den i bymæssig bebyggelse,
og jeg ringer meget sjældent op på den idet jeg så skal flytte blikket
til tastaturet.
På lange ture på motorvej går det at besvare den, men alligevel er den
et forstyrrende element der kan fjerne opmærksomheden fra trafikken.
Jeg har prøvet at besvare en håndkoldt medens jeg kører bil, men det
sker ikke igen - Det er simpelthen for distraherende.
Så bild mig ikke ind at en håndholdt mobiltelefon ikke, på mere end
een måde, er til fare for trafiksikkerheden.
Den holder ikke.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

anders majland (21-09-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 21-09-05 07:25


>>Janus.
>>Tag jer nu sammen, de fleste kan sq godt finde ud af at køre bil samtidig
>>med at de snakker i mobil, er det ikke i Sverige hvor det er frivilligt
>>om
>>man vil bruge håndfrit eller ej, i virkeligheden så er det nok nærmere et
>>valg mellem pest eller kolera....
>>
> "Steen Gruby"
> Det kan du mene.

Læs lige hans første afsnit igen - det er ikke så lidt ironi i Men jeg
vil give ham ret så langt at både det at fortærre en burgermenu eller læse
en sagsmappe nok er ligeså farligt for trafiksikkerheden....

Problemet er ikke dem der kan styre det - men dem der ikke kan og lovgiver
vel nærmest efter lavest fællesnævner her i landet... Men svenskeren magtede
ihvertfald ikke at tale i telefon, orientere sig om vejens forløb og ikke
mindst at se sig for inden han forsøger at dreje ud af en rundkørsel over en
spærreflade fordi han var kommet i den gale vejbane. Det er så ikke sikkert
at det var gået ham meget bedre uden mobilen, men den har helt sikkert ikke
forbedret hans orientering...

Men en anden ting jeg ikke fatter - hvorfor overhovedet lave sådan en
hasarderet manøvre i en rundkørsel - han kunne jo bare have taget en tur
rundt.....Han havde garanteret slet ikke opdaget at han kørte i en
rundkørsel !

> Alligevel er jeg ikke meget for at benytte den i bymæssig bebyggelse,
> og jeg ringer meget sjældent op på den idet jeg så skal flytte blikket
> til tastaturet.
> På lange ture på motorvej går det at besvare den, men alligevel er den
> et forstyrrende element der kan fjerne opmærksomheden fra trafikken.
> Jeg har prøvet at besvare en håndkoldt medens jeg kører bil, men det
> sker ikke igen - Det er simpelthen for distraherende.
> Så bild mig ikke ind at en håndholdt mobiltelefon ikke, på mere end
> een måde, er til fare for trafiksikkerheden.
> Den holder ikke.

Det var en engelsk undersøgelse omtrant samtidigt med at håndholdt
mobiltelefon blev forbudt herhjemme. De målte reaktionstid - både ved
håndholdt og håndfri samt en kontrolkruppe. Der var meget stor forskel på
dem der talte i telefon og dem der ikke gjorde - men kunne lille forskel på
om den var håndholdt eller ej. Så konklusionen var at det var det at tale i
telefon der var distraherende og ikke hvordan det foregik. Og det er vel ca.
lige så distraherende som at tale med en passager osv...



Soren Lindholt (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 21-09-05 08:40


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4330fcdc$0$249$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>>Janus.
>>>Tag jer nu sammen, de fleste kan sq godt finde ud af at køre bil samtidig
>>>med at de snakker i mobil, er det ikke i Sverige hvor det er frivilligt
>>>om
>>>man vil bruge håndfrit eller ej, i virkeligheden så er det nok nærmere et
>>>valg mellem pest eller kolera....
>>>
>> "Steen Gruby"
>> Det kan du mene.
>
> Læs lige hans første afsnit igen - det er ikke så lidt ironi i Men jeg
> vil give ham ret så langt at både det at fortærre en burgermenu eller læse
> en sagsmappe nok er ligeså farligt for trafiksikkerheden....
>
> Problemet er ikke dem der kan styre det - men dem der ikke kan og lovgiver
> vel nærmest efter lavest fællesnævner her i landet... Men svenskeren
> magtede ihvertfald ikke at tale i telefon, orientere sig om vejens forløb
> og ikke mindst at se sig for inden han forsøger at dreje ud af en
> rundkørsel over en spærreflade fordi han var kommet i den gale vejbane.
> Det er så ikke sikkert at det var gået ham meget bedre uden mobilen, men
> den har helt sikkert ikke forbedret hans orientering...
>
> Men en anden ting jeg ikke fatter - hvorfor overhovedet lave sådan en
> hasarderet manøvre i en rundkørsel - han kunne jo bare have taget en tur
> rundt.....Han havde garanteret slet ikke opdaget at han kørte i en
> rundkørsel !
>
>> Alligevel er jeg ikke meget for at benytte den i bymæssig bebyggelse,
>> og jeg ringer meget sjældent op på den idet jeg så skal flytte blikket
>> til tastaturet.
>> På lange ture på motorvej går det at besvare den, men alligevel er den
>> et forstyrrende element der kan fjerne opmærksomheden fra trafikken.
>> Jeg har prøvet at besvare en håndkoldt medens jeg kører bil, men det
>> sker ikke igen - Det er simpelthen for distraherende.
>> Så bild mig ikke ind at en håndholdt mobiltelefon ikke, på mere end
>> een måde, er til fare for trafiksikkerheden.
>> Den holder ikke.
>
> Det var en engelsk undersøgelse omtrant samtidigt med at håndholdt
> mobiltelefon blev forbudt herhjemme. De målte reaktionstid - både ved
> håndholdt og håndfri samt en kontrolkruppe. Der var meget stor forskel på
> dem der talte i telefon og dem der ikke gjorde - men kunne lille forskel
> på om den var håndholdt eller ej. Så konklusionen var at det var det at
> tale i telefon der var distraherende og ikke hvordan det foregik. Og det
> er vel ca. lige så distraherende som at tale med en passager osv...

Pille ved radioen osv...
Jeg synes man skal aflægge en prøve i simultankapacitet og så få en
tilladelse til at lave andet en holde på rattet. I Sao Paolo blev det gjort
ulovligt at holde armen ud af vinduet, og påbudt at ha begge hænder på
rattet. Det fik ulykkestallet til at falde, nemlig ja...

Tilbage til værkstedet...

Søren



Steen Gruby (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-09-05 22:08

On Wed, 21 Sep 2005 08:24:44 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

Hej Anders.
>
>Læs lige hans første afsnit igen - det er ikke så lidt ironi i Men jeg
>vil give ham ret så langt at både det at fortærre en burgermenu eller læse
>en sagsmappe nok er ligeså farligt for trafiksikkerheden....
>
Jeg er helt klar på ironien -)
Men jeg kunne ikke lade være med at skrive det jeg gjorde som et
indlæg i den almindelige debat.
Selv om jeg har haft sådanne "distraherende" dimser i mine biler
igemmen mange år, og dermed "tror" at jeg har et vist
erfaringsgrundlag, erkender jeg til fulde den negative effekt de har
på koncentrationen, håndholdt eller ikke.
Du må ikke misforstå mig, jeg er ikke ude i er ærinde for at få
mobiltelefonen forbudt.
Det ville være at betragte som reaktionært.
Men man kan minimere antallet ag distraherende faktorer betydeligt ved
at få håndhævet forbuddet mod den håndholdte obiltelefon lidt bedre.
Men ordensmagten syntes sikkert det er lettere at stå med en
hastighedsmåler og dele billetter ud

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Mikkel Hansen (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Hansen


Dato : 21-09-05 08:45

Janus wrote:
> Ja, det er hamrende irriterende med alle der taler mobil når de kører bil,
> jeg får næsten hvergang lyst til at kylde både burgeren og den cola jeg ved
> at drikke efter sådan nogen, når jeg ligger i hælene på dem, og hvis det
> ikke er nok så får de sq osse en på lampen med sagsmappe jeg er ved at
> bladre igennem på vejen til arbejde.
> Tag jer nu sammen, de fleste kan sq godt finde ud af at køre bil samtidig
> med at de snakker i mobil, er det ikke i Sverige hvor det er frivilligt om
> man vil bruge håndfrit eller ej, i virkeligheden så er det nok nærmere et
> valg mellem pest eller kolera....
>
> /Janus
>

Du så vel tilfældigvis ikke det afsnit af Mythbusters på Discovery hvor
de skulle gøre igennem en forhindringsbane, hhv alkoholpåvirket (one for
the road) og mens de talte i telefon. Begge forsøgspersoner klarede sig
dårligst under turen hvor de skulle snakke i mobil.

But I disgress...

At køre påvirket og/eller mobilsnakkende er begge stupide ting at gøre.
Hvis der absolut skal snakkes i mobil, så få dog et håndfri sæt - det
kræver sgu da ingen Einstein at regne ud.

--
Mikkel Hansen » CBR600F4 » http://dfmc.dk/444

Rasmus Neckelmann (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus Neckelmann


Dato : 21-09-05 10:53

Janus skrev:
[snip]
> Tag jer nu sammen, de fleste kan sq godt finde ud af at
> køre bil samtidig med at de snakker i mobil, er det ikke
> i Sverige hvor det er frivilligt om man vil bruge
> håndfrit eller ej, i virkeligheden så er det nok nærmere
> et valg mellem pest eller kolera....

http://royal.flof.dk/temp/NoFeeding.jpg

--
mvh Rasmus Neckelmann



Dan \"748\" Dethlefs~ (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 21-09-05 07:05

MKS - 74 wrote:
> On Tue, 20 Sep 2005 19:35:36 +0200, "anders majland"
> <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:
>
>
>>Det siger sig selv at han også talte i mobiltelefon !!!!
>
>
> Jeg er ved at være godt træt af alle de fjolser der taler i mobilbamse
> under kørslen, 3-4 gange i løbet af sommeren har jeg været ude for
> farlige episoder (for mig selv eller for andre) fordi folk har
> opmærksomheden for meget rettet mod deres samtale, et stigende problem
> er det tilsyneladende også :
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Kriminalitet/2005/09/16/233605.htm
>
> Giv dem et klip, så hjælper det msåke...
>

Jeg kan ikke være mere enig, mobil snakkeri uden håndfri er også noget
af det jeg har mest respekt for, hvis jeg ønsker at overleve i
trafikken. Jeg har ligesom dig i denne sæsonen 3-7 gange været ved at
skudt af sådan et superfjols.
Men at der kommer målrettet indsats mod at tale i håndholdt under
kørselen skal vi nok ikke regne med, da man ikke kan opstille en "radar"
der måler om der bliver talt i mobil under kørselen. Det eneste der
måske vil virke er forbud mod at have en tændt mobil i bilen, hvis den
ikke er tilsluttet et frihåndsanlæg.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S - GSX-R250 - ES250/2
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Bjørn S (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 21-09-05 08:58

Dan "748" Dethlefsen wrote:


> Jeg kan ikke være mere enig, mobil snakkeri uden håndfri er også noget
> af det jeg har mest respekt for, hvis jeg ønsker at overleve i
> trafikken. Jeg har ligesom dig i denne sæsonen 3-7 gange været ved at
> skudt af sådan et superfjols.

Jeg syntes det er lidt forkert at sette generelt fokus på håndholdt eller
ej.
Nogle mennesker mister fokus på trafikken, uansæt når de taler i mobil, og
det kan ligså gerne være via øresnægl, du ser bare dem som har den i
hånden.
Det er så klart nemmere at skifte gear eller kørebane, når man har begge
arme fri.Personlig bryder jeg mig ikke om at tale i telefon når jeg kører,
selv om jeg har en håndfri, jeg konsentrærer mig meget mere end godt er om
telefonsamtalen, det er meget nemmere, og uforpligtende at tale med sin
medpassager hvis man har nogen.
Samtidig er det helt klart mennesker som sagtens kan håndtere det, andre
kan ikke (heller ikke tale med medpassagerer).

Nu ser jeg frem til det næste skridt fra batterimanden, rygeforbud i ens
privatbil. Mon det bliver ok med vandpibe, eller må man nøjes med at være
passiv ryger?

--
/Bjørn




Jim Andersen (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 21-09-05 10:15

"Bjørn" S wrote:
> Jeg syntes det er lidt forkert at sette generelt fokus på håndholdt
> eller ej.
> Nogle mennesker mister fokus på trafikken, uansæt når de taler i
> mobil, og det kan ligså gerne være via øresnægl, du ser bare dem som
> har den i hånden.

Mener nu også jeg så en undersøgelse et sted der viste at det var
(nogenlunde) lige farligt.

/jim



Peter Sjong (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Sjong


Dato : 21-09-05 05:58

Blev politiet tilkaldt og optog rapport.
I forsvaret er en regel: hvis udlændinge er indblandet i et færdselsuheld
skal politiet skrive rapport.
Nogle udlændinge kan have svært ved at huske det faktiske hændelsesforløb
når de har forladt landet. Værkstedsophold kan blive dyrt nok.
Det er nogle pudsige reaktioner på din oplevelse der er kommet.
Jeg savner: det var godt der ikke skete dig noget. Ærgerligt med Mc.en
Mvh.


Ukendt (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-09-05 06:29

nu fik du vidner og politi på den?!?!
bare så han ikke pludselig nægter



anders majland (21-09-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 21-09-05 07:14

> nu fik du vidner og politi på den?!?!
> bare så han ikke pludselig nægter

Jeg kører altid med mit digicam i tasken med det andet skrammel jeg altid
slæber rundt på, så jeg har billeder af skaderne på hans bil, og hans
visitkort med forsikringsselskab skrevet på. Så han vil få meget svært ved
at bortforklare ridserne på bilen og hvorfor jeg har hans visikort med
forsikringsselskab noteret .... Han kan selvfølgelig få hukommelsesvigt vedr
forløbet, men det vil også være særdeles svært at finde på en historie der
kan forklare skaderne og give mig skylden....

Men han fik allerede i aftes et hændelsesforløb på email som jeg har bedt
ham bekræfte - og så kan mit krav jo komme derefter .... Han havde
umiddelbart mest løst til at klare det udenom hans forsikringsselskab. Og
det skal han da være velkommen til sålænge han betaler ...

Mhs til politi så overvejede jeg det meget. Havde det været en dansker :
Hvis der sker et trafikuheld i forbindelse med din forseelse,
eller din forseelse har medført fare for andre, afgør politiet,
om du i stedet skal frakendes førerretten.

Svenskeren viller derimod kun få en lille bøde - og det ville helt sikkert
betyde at jeg ikke ville nå min færge. Jeg nåede den kun lige ...

På færgen ringede jeg så og talte med vagthavende hos Holbæk Politi. Jeg
vidste jo præcis hvor jeg havde svenskeren - Odden færgehavn, ventende på
færgen til ebeltoft. Hans holdning var at der ikke er nogen grund til at
skrive rapport hvis det kun er materiel skade. Og dog - hvis det drejer sig
om udlændinge fra lande længere væk end vores nabolande så alligevel.

I århus var jeg så inde på en tankstation og købe en pære så jeg kunne få
flækket noget intermistisk blinklys sammen...



Hans Paulin \(6310\) (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 21-09-05 10:28

anders majland skrev:

> På færgen ringede jeg så og talte med vagthavende hos Holbæk Politi.
> Jeg vidste jo præcis hvor jeg havde svenskeren - Odden færgehavn,
> ventende på færgen til ebeltoft. Hans holdning var at der ikke er
> nogen grund til at skrive rapport hvis det kun er materiel skade. Og
> dog - hvis det drejer sig om udlændinge fra lande længere væk end
> vores nabolande så alligevel.

Jeg mener at ha lært at ved uheld med udlændinge skal politiet altid
tilkaldes - men jeg tog så osse kørekort for 34 (og 32) år siden - har
reglerne ændret sig?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidmotorcykel/xq9




anders majland (26-09-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 26-09-05 14:07

> nu fik du vidner og politi på den?!?!
> bare så han ikke pludselig nægter

Han nægter nu ikke - den email hvori jeg beder ham bekræfte
hændelsesforløbet besvarer han med at hvis jeg vil have over 1000sek så vil
han køre det over forsikringen. Så skriver jeg en anmeldelse ...

Jeg har jo kasko på min gamle dynge,så nu kan de få lov at kradse nogle
penge ud af svenskeren.... Jeg er lidt spændt på hvad en taksater vil sige
til en revnet kåbe på så gammel en mc ...Det er jo lige før en omlakering er
lig en totalskade

På hans hjemmeside er der firmareklamer på hans bil - der var der ikke i
tirsdags, og på mine billeder af dens højre side kan man se at den har været
skadet før. Panelet under døren (altså det laveste mellem for og baghjul)
har været rettet op men det kan ses på billedet ... Men det behøber jo ikke
være hans skylde sidste gang han fik buler ....



anders majland (30-09-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 30-09-05 13:33

Update

GF-Forsikring har modtaget min anmeldelse og jeg har talt med en
taksator. Istdet for at rep'e på en flækket kåbe forsøger jeg at finde en
brugt der er iorden. Det syntes takstatoren også var en god ide.

Men da der både er sket skader på mc og udstyr deler de det op i to. Mc'en
over kasko'en og udstyr over min "basis" (indbo) forsikring. Selvom sagen jo
slet ikke er
færdigbehandlet endnu skulle der en af de nærmeste dage komme en check for
udstyret.

Svenskerens forsikring skal nok få lov at æde det hele.

Så selvom det er en ældre mc kan en kasko være ganske nyttig til at tale ens
sag mod et andet (udenlansk) forsikringsselskab.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408945
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste