Andet multimedie
bentjuul 3670
udregne luft mellem linier
Fra : haervaerk

Dato : 20-09-05 16:05

Hey NG

Hvordan er det nu jeg udregner luft over/under i et eksempel som
følgende:

brødtekst (10 pt)

underrubrik (12 pt)

brødtekst (10 pt)

brødteksten har vel en skydning (hedder det ikke det?) på 13 pt, men
hvordan med underrubrikkens luft over og under? Jeg lærte en gang en
formel hvor jeg skulle tælle linierne, men jeg har glemt den præcise
fremgangsmåde.

/dennis

Fra : per christoffersen

Dato : 21-09-05 19:35

"haervaerk" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan med underrubrikkens luft over og under? Jeg lærte en gang en
> formel hvor jeg skulle tælle linierne, men jeg har glemt den præcise

Hvis jeg husker rigtigt fra Selmers typografi, så er den klassiske
opstilling, at en mellemrubrik fylder lige så meget som tre linjer
brødtekst.
Herudfra kan der så laves forskellige opstillinger sf typen:
Luft før 18 pkt
Skydning 13pkt
Luft efter 8

Retningslinjen er, at der skal være to tredjedele luft over og en tredjedel
under mellemrubrikken. Men det er visuelt, og her skal skydningen tages med
i betragtning. Lav en opstilling, og prøv dig frem, til det ser rigtigt ud.

Når der ikke er større punktforskel kan du muligvis godt beholde samme
skydning på mellemrubrikken som til brødtekst. Det gør det lidt nemmere,
hvis mellemrubrikken strækker sig over mere end en linje. Så skal den
samlede plads til mellemrubrikken nemlig stadig gå op i et helt antal
linjer, og det er jo så nemt, hvis skydningen er den samme.

Ellers skal man til at regne igen, og her holder min forbindelse til
klassisk typografi op. -Men jeg kan da prøve om jeg kan grave noget frem
senere

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-05 15:07

per christoffersen skrev:

> Hvis jeg husker rigtigt fra Selmers typografi, så er den klassiske
> opstilling, at en mellemrubrik fylder lige så meget som tre linjer
> brødtekst.

Er Selmers typografi en bog, eller hur? Google finder ikke meget.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 26-09-05 18:58

> Er Selmers typografi en bog, eller hur? Google finder ikke meget.

Emil Selmar hedder han:

http://www.grafisk-litteratur.dk/Typografisk%20Forum/EmilSelmar.htm

= bibelen, som sikkert også anbefaler løs bagkant til meget smalle
spaltebredder

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : per christoffersen

Dato : 27-09-05 08:41

"Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Emil Selmar hedder han:
>
> http://www.grafisk-litteratur.dk/Typografisk%20Forum/EmilSelmar.htm
>
> = bibelen, som sikkert også anbefaler løs bagkant til meget smalle
> spaltebredder

Nemlig. Men der stod nu ikke noget om mellemrubrikker i den . Og heller ikke
noget om løs bagkant ved små spaltebredder. Faktisk står der overhovedet
ikke noget om løs bagkant så vidt jeg husker. Det blev nok anset for at være
så sjusket, at man slet ikke ville nævne det.
(Selmar var ihvertfald nogle steder lærebogen for håndsættere i gamle
dage, - jeg har arvet mit eksemplar fra min far der blev udlært på Bianco
Luno engang i 50-erne),

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-05 19:07

Storm skrev:

> Emil Selmar hedder han:

Ok. Tak.

> = bibelen, som sikkert også anbefaler løs bagkant til meget smalle
> spaltebredder

Tsk, tsk. Amatør ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-09-05 18:00

Storm skrev:

> http://www.grafisk-litteratur.dk/Typografisk%20Forum/EmilSelmar.htm

Hov, jeg var da ikke klar over, at 'Længe leve typografien' er en del
af 'Den Nye Selmar', for den bog har jeg da. Måske skulle man få fat
på resten af serien.

--
Hilsen
Madsen