Andet multimedie
bentjuul 3670
Teknisk tegneprogram.
Fra : -=JF=- arb

Dato : 20-09-05 13:30

Svigerfar har spurgt om jeg kender et godt program til teknisk tegning...
Det gør jeg ikke, og prøver om ikke gruppen her kan komme med et par bud?

Han er ikke nogen ørn til engelsk, så dansk eller tysk foretrækkes.

På forhånd tak.
Mvh John

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 20-09-05 14:51

-=JF=- arb wrote:
> Svigerfar har spurgt om jeg kender et godt program til teknisk tegning...
> Det gør jeg ikke, og prøver om ikke gruppen her kan komme
> med et par bud?

CorelDraw

Jeg tror dog ikke det findes på dansk.

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Ricko.

Dato : 20-09-05 16:05

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev i en meddelelse

> CorelDraw
>
> Jeg tror dog ikke det findes på dansk.

Hvis du mener at han kan bruge det corel draw program , kan jeg lige sige at
version 7 , findes på dansk, jeg mener at have den til at ligge inde i mit
skab, kan ver. 7 bruges, ???

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 20-09-05 17:35

Den yngste udgave af Corel Draw på Dansk er ver. 9

Mvh
Anders

Fra : Ricko.

Dato : 21-09-05 05:20

"Anders Rehhoff" <arehhoff@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Den yngste udgave af Corel Draw på Dansk er ver. 9

Hej Anders , det kan godt være jeg er ved at være gammel , jeg husker da
lidt endnu , jeg gik ind i skabet og fandt skiven frem med CorelDraw 7, og
sørme om ikke jeg huskede rigtigt ,den er på dansk, jeg har lagt et billede
i dk.binaer af den.
Hygge.
Link. news:791a6$4330dd4b$3e3d87b8$26814@news.arrownet.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-09-05 14:37

Ricko. skrev:

> [...]
>sørme om ikke jeg huskede rigtigt ,den er på dansk, jeg har lagt et billede

Version 9 er vel yngre end version 7?
--
Knud

Fra : Ricko.

Dato : 21-09-05 14:48

> Version 9 er vel yngre end version 7?
Mener bestemt at den første er ver.6 og derefter 7-8-9 og så videre op

Fra : Ricko.

Dato : 21-09-05 14:53

> "Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Mener bestemt at den første er ver.6 og derefter 7-8-9 og så videre op
Mener enda at ver 7 kom i 1997 og ver 9 i 1999

Fra : Ricko.

Dato : 21-09-05 14:58

> "Ricko." <Ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse

> Mener enda at ver 7 kom i 1997 og ver 9 i 1999
Kan se at jeg havde ret .
link: http://www.webdevelopersjournal.com/software/coreldra.html
men dog ikke i at den første var, ver 6 men 5.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-09-05 15:05

Ricko. skrev:

>men dog ikke i at den første var, ver 6 men 5.

Første hvad ? på dansk ?
Den føste Corel Draw på dansk var version 3 fra 1992

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-09-05 16:18

Ricko. skrev:

>Kan se at jeg havde ret .
>link: http://www.webdevelopersjournal.com/software/coreldra.html
>men dog ikke i at den første var, ver 6 men 5.

Sikkert, men derfor er version 9 da stadig yngst.

Du vrøvler vist lidt.

Yngst betyder, at det er den nyeste, færrest år på bagen.
--
Knud

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 21-09-05 16:41

On Wed, 21 Sep 2005 15:57:46 +0200, "Ricko." <Ricko@livsnyter.com>
wrote:

>"Ricko." <Ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse

>Kan se at jeg havde ret .
>link: http://www.webdevelopersjournal.com/software/coreldra.html
>men dog ikke i at den første var, ver 6 men 5.

Ja, blot af nysgerrighed, men hvor kommer den version 4 jeg har
liggende ind.

Og jeg har også brugt version 3, men kan ikke huske om den var på
dansk, men det mener jeg nu.

--
__o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.cykeldk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-09-05 15:40

>Version 9 er vel yngre end version 7?
++++++++++++++++

Jeg kan gode li' du skriver i din signatur "Svar under det du citerer og
citer kun det du svarer på - tak." og så gør du det ikke selv

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : -=JF=- arb

Dato : 21-09-05 09:41

> [...]
> at version 7 , findes på dansk, jeg mener at have den til at ligge inde i
Jeg tror at han som udgangspunkt prøver at finde en demo af programmet, men
hvis det er noget han kan bruge er jeg ret sikker på at hans behov er så få
og små at han ikke behøver nyeste ver.

Jeg skal fortælle ham at du har en til salg... Hvilken pris havde du tænkt
dig?

Mvh John

Fra : Ricko.

Dato : 21-09-05 10:11

"-=JF=- arb" <oplyses@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> så få og små at han ikke behøver nyeste ver.
>
> Jeg skal fortælle ham at du har en til salg... Hvilken pris havde du tænkt

Nu ligger det sådan at jeg ikke aner om den virker under win xp, men det
tror jeg , jeg havde ikke nogle prob med den da jeg installerede den for at
tage billedet , jeg slettede den så igen , men send en mail til mig så ser
vi på det .

Fra : Stig Petersen

Dato : 24-09-05 11:22

> [...]
> ser vi på det .
>Corel Draw 7 virker uden problemer på XP.
Det medfølgende billedbehandlingsprogram photopaint
er på engelsk men rigtigt godt mvh

Fra : -=JF=- arb

Dato : 30-09-05 10:36

"Stig Petersen" <menstrup60@os.dk> skrev i en meddelelse

> Det medfølgende billedbehandlingsprogram photopaint
> er på engelsk men rigtigt godt mvh
Til teknisk tegning??

Mvh John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-09-05 16:12

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev

> CorelDraw

Coreldraw duer ikke til teknisk tegning, det var derfor dCorel købte
Micrografx Designer.

Claus

Fra : -= JF =- priv

Dato : 20-09-05 18:50

Det ser ud til at der er bred enighed om Corel Draw
Tak for svarene - jeg gi'r budet videre til svigerfar

Mvh John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-09-05 16:18

"-= JF =- priv" <@> skrev

> Det ser ud til at der er bred enighed om Corel Draw

Gad vide hvor mange af dem, der er enige, som egentlig beskæftiger sig med
teknisk tegning...

Corel Draw er *ikke* anvendelig til teknisk tegning, det er et kunstnerisk
tegne- og maleprogram og jeg kunne f.eks. drømme om at lave en tegning i
Coreldraw som f.eks. skulle sendes til Kina og tjene som grundlag for en
given produktion.

Coreldraw har masser af problemer med at være målfast, hvilket var een af
hovedgrundende til, at Corel købte Micrografx..

Rigtig teknisk tegning foregår i Designer

Claus

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-09-05 19:21

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> een af hovedgrundende til, at Corel købte Micrografx..
>
> Rigtig teknisk tegning foregår i Designer

Jeg har tegnet maskintegninger siden 1971, først i hånden, og siden i
forskellige 2D-CAD-programmer. Men aldrig i et grafisk tegneprogram, jeg
har svært ved at forestille mig nogen af dem være særligt gode til at
løse den opgave.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-09-05 22:57

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev

> [...]
> forskellige 2D-CAD-programmer. Men aldrig i et grafisk tegneprogram, jeg
> har svært ved at forestille mig nogen af dem være særligt gode til at

Jo, Designer er. Det er lige netop det, programmet er beregnet til. Bl.a.
bruger Radiometer Micrografx designer, og jeg kender indtil flere tekniske
tegnere, som stadig bruger de gamle versioner af MGX Designer, fordi Corel
har ødelagt den...

Men du blander også tingene lidt sammen, Designer har absolut intet med
CAD/CAM at gøre.

Claus

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-10-05 15:12

Claus Tersgov wrote:

> Men du blander også tingene lidt sammen, Designer har absolut intet
> med CAD/CAM at gøre.

Det er vist dig der blander tingene sammen, for 2D-CAD-programmer
behøver ikke have noget med CAM at gøre. 2D-CAD-programmer bruges
primært til at lave tekniske tegninger i.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-10-05 14:39

> [...]

> behøver ikke have noget med CAM at gøre. 2D-CAD-programmer bruges
> primært til at lave tekniske tegninger i.

CAD og CAM hænger i dag næsten uløseligt sammen. Bemærk, at CAD betyder
Computer Aided Design og er sålede både en konstruktionsmæssig, tegne- samt
designmæssig løsning.

Designer er trods navnet udelukkende et tegneprogram til dokumentationsbrug,
altså ren 2D, og det var det, denne tråds ophavsmand efterlyste. Micrografx
Designer er et af de mest anvendte programmer til teknisk tegning, så at
påstå, at der ikke findes grafiske programmer, som kan udføre teknisk
tegning er derfor noget sludder.

Claus

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-10-05 15:52

Claus Tersgov wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev

> CAD og CAM hænger i dag næsten uløseligt sammen.

Passer ikke. I de godt 15 år jeg har arbejdet professionelt med 2D-CAD,
har jeg ikke lavet noget der har med CAM at gøre.

> Bemærk, at CAD
> betyder Computer Aided Design og er sålede både en
> konstruktionsmæssig, tegne- samt designmæssig løsning.

Bemærk at det engelske "design" betyder "konstruktion" på dansk. Jeg kan
ligeså godt konstruere ved hjælp af papir og blyant, selvom det sikkert
for mange er en færdighed som er gået tabt.

Fordelene ved 2D-CAD fremfor papir og blyant er primært to, nemlig
kopierings/genbrugsmuligheden samt kortere vej til den færdige
dokumentation.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-09-05 16:11

"-=JF=- arb" <oplyses@ikke.invalid> skrev i

> Svigerfar har spurgt om jeg kender et godt program til teknisk tegning...
> Det gør jeg ikke, og prøver om ikke gruppen her kan komme med et par bud?

Micrografx Designer

Desværre er produktet overtaget af Corel, som har ødelagt det ret meget, men
måske du kan finde en ældre version. Programmet er aldrig lavet på dansk.
Der er en fuld version 7 til DL på diverse sites, men den er muligvis på
tysk.

Den nye version hedder Corel DESIGNER Technical

http://www.corel.com/servlet/Satellite?pagename=Corel3/Products/Display&pid=1047024393604&trkid=DSG_LEARN

Jeg bruge selv version 7 og 8, og bruger den faktisk til næsten alt
tryksagsfremstilling (fordi jeg har bruget programmet siden 1992. Mere
nøjagtigt program findes iøvrigt næppe..

Coreldraw duer ikke til teknisk tegning. Med mindre de har lavet det
dramatisk om, så er det langt fra nøjagtigt nok, og navnlige
kurveværktøjerne er elendige. Det er nok også derfor, de købte Designer, som
i øvrigt var et af de mest anvendte programmer til teknisk tegning.

Claus