lakering af mc
Fra : Jesper

Dato : 20-09-05 12:05

Jeg er blevet lidt træt af farven på min mc og overvejer derfor at få
omlakeret stel og kåbe. Nogen der har en ide om hvad sådan en operation står
i?
Evt. hvem der gør sig i sådan noget

Tak på forhånd

Jesper

Fra : Ronni Jensen

Dato : 20-09-05 12:43

> Jeg er blevet lidt træt af farven på min mc og overvejer derfor at få
> omlakeret stel og kåbe. Nogen der har en ide om hvad sådan en
> operation står i?
> Evt. hvem der gør sig i sådan noget

Det afhænger jo meget af hvilken cykel det er du har bl.a. Men de fleste
steder jeg har forhørt mig (hvis man ikke selv vil skille og samle), koster
det 5000-7000,- hvis det er med fuldkåbe og det ikke skal være oraaaaange

Derudover kommer så naturligvis stafferinger og eventuel speciallakering,
hvis du har ønske om den slags..

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Honda VFR 750 RC36
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : Jesper

Dato : 20-09-05 12:48

1000 tak for svaret.
Det var alligevel halvpebret, men hvis de skal bruge tid på at pille kåbe af
kan jeg godt se at det kommer til at tage nogle timer....

Fra : Moller

Dato : 20-09-05 13:14

Jesper wrote:
> 1000 tak for svaret.
> Det var alligevel halvpebret, men hvis de skal bruge tid på at pille kåbe af
> kan jeg godt se at det kommer til at tage nogle timer....

   Tjaaa... i de fleste tilfælde omkring lakering, så ender det endten med
at man for det gjort en dag forsikringen skal betale, eller også kaster
man sig ud i det, og derved håber det ik blir for dyrt, og skal man
spørge om prisen har man ikke råd alligevel :) da det koster en krig
altid. Men tænker man over det, så kan de fleste godt forstå at tiden
med spartling, maling, polering, efter slibning, ekstra maling, lak
osv... koster tid, og i dagens danmark er tid = penge :)

   Mange kommer med diverse dit og dat priser de har klunset, og når man
så tager fat i dem fordi man vil ha hjælp til at få det til de priser,
så kommer der en masse menner, ala. du skal selv skaffe maling, han
maler kun om vinteren, han maler kun på ulige helligdage osv. Det mærke
vil han ikke male, og klassikeren, han maler ikke for tiden.

   Og går man i gang med spraydåsen selv, står de samme personer og ævler
om at det er for dyrt vs. hvad man kan få malet det til og bla bla bla....

--
VH
Lars Molnit

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-09-05 13:48

Jesper wrote:
> Jeg er blevet lidt træt af farven på min mc og overvejer derfor at få
> omlakeret stel og kåbe. Nogen der har en ide om hvad sådan en operation står
> i?

Det kommer an på hvor meget du gør selv - men regn med at det er dyrt i
alle tilfælde (søg tilbage i gruppen på http://groups.google.dk - det
har været oppe at vende et par gange før).

> Evt. hvem der gør sig i sådan noget

Autolakerere?

Smid stellet til en god pulverlakerer (søg tilbage i gruppen for
referencer), resten af stumperne til en autolakerer.

--
vh
Torben - med gør-det-selv paintjob

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-05 13:32

tja kender en autolakerer der gør det for 2000,- ordentligt hvis elelrs man
selv komemr med lak!

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-05 13:32

Og selv gør dele klar til lakering :)

Fra : Ole Hansen

Dato : 20-09-05 14:13

S.G wrote:
> Og selv gør dele klar til lakering :)
>
> "S.G" <sebastianSNABELAnalnet.dk> skrev i en meddelelse

Og det er jo netop den del af processen, der er den største del af
budgettet... Og hold så op med at top-poste! :)

--
Ole Hansen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-09-05 14:55

Ole Hansen <moped@get2net.dk> writes:

> Og det er jo netop den del af processen, der er den største del af
> budgettet...

Jeg ville have gættet på at det er hele slibearbejdet inden lakeringen der
tager tid (og dermed koster penge). Det er ihvertfald en PITA at gøre det
selv. Efter at have tilbragt de sidste to vintre i selskab med vådslibepapir
og acetone har jeg nu lovet mig selv aldrig at gøre det mere. Hvis jeg
nogensinde skal have malet noget igen betaler jeg mig fra hele slibe/polere
processen.

Men det er måske mig der misser ironien her...?

> Og hold så op med at top-poste! :)

Right on!

--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.

Fra : Ole Hansen

Dato : 21-09-05 22:25

Mikkel Christensen wrote:

> [...]
> nogensinde skal have malet noget igen betaler jeg mig fra hele slibe/polere

Man bliver da så dejligt svimmel af acetone :)

> Men det er måske mig der misser ironien her...?

Nixen... Jeg møgqouter, fordi SG topposter.. Så det jeg svarer på er
faktisk: "Og selv gør dele klar til lakering" - og så giver mit svar
mere mening :)

--
Ole Hansen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-09-05 10:06

Ole Hansen <moped@get2net.dk> writes:

> Nixen... Jeg møgqouter, fordi SG topposter.. Så det jeg svarer på er
> faktisk: "Og selv gør dele klar til lakering" - og så giver mit svar
> mere mening :)

Yes sir, vi er helt enige.

(men jeg gør det selv aldrig igen :)

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 20-09-05 21:22

"Jesper" <jesper@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet lidt træt af farven på min mc og overvejer derfor at få
> omlakeret stel og kåbe. Nogen der har en ide om hvad sådan en operation
> står i?
> Evt. hvem der gør sig i sådan noget

Hej

Jeg fik malet tank og sidedæksler til min gamle Honda CB500 i foråret hos JH
autolak i Ringsted http://jh-autolakering.dk/ .
Det kostede 2.000.- + moms - selvom det blev sort .
Tanken som jeg afleverede til JH havde jeg selv forsøgt at male med billig
spray-lak fra Biltema. Det var meget pænt det første halve års tid, men så
begyndte det at krakelere. JH sleb den gamle lak m.v. af og malede den sort.
Herefter påførte han en staffering nøjagtig magen til den originale, og til
sidst en masse klarlak.
Så nu har jeg nogle meget flotte sidedæksler og tank.
Og 2.000.- + moms er vel en yderst OK pris for et stykke kvalitetsarbejde.

PS - en af malerne hos JH kører selv MC - og det fremmer jo nok
kommunikationen.

Ivan Bartholin Nielsen
Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1972 - når jeg kører med stil.
Yamaha DT 175 1991 - når der ikke er plads nok på landevejen
Renault Modus 1.5 DCI - når jeg skal køre billigt (24 km/l diesel a´ ca 7,50
kr pr liter på tilbud i Næstved)

Fra : Armand

Dato : 21-09-05 20:42

Jesper wrote:
> [...]
> omlakeret stel og kåbe. Nogen der har en ide om hvad sådan en operation står

Lige et tillægspip:
Vær opmærksom på at hvis din model står i original-lak er det rent
tilsæt at omlakere, derved at modellen bliver sværere at sælge i.f.t. en
originallakeret

--
Armand.

Fra : Lasse Christensen

Dato : 21-09-05 21:32

Armand wrote:

> Lige et tillægspip:
> Vær opmærksom på at hvis din model står i original-lak er det rent
> tilsæt at omlakere, derved at modellen bliver sværere at sælge i.f.t. en
> originallakeret

Så længe lakeringen er udført proffessionelt, har en god sammensætning
osv., så burde det altså ikke være noget problem og afsætte maskinen,
bare på baggrund af farven.

Fra : MKS - 74

Dato : 21-09-05 21:51

On Wed, 21 Sep 2005 22:32:20 +0200, Lasse Christensen
<nugiz@nospamcompuclub.dk> wrote:

>Så længe lakeringen er udført proffessionelt, har en god sammensætning
>osv., så burde det altså ikke være noget problem og afsætte maskinen,
>bare på baggrund af farven.

Jo rent faktisk, det er nemlig relativ sjældent at ret mange deler den
opfattelse af hvad der flot som den der vælger en alternativ lakering
uanset hvor godt den er udført, ligesom det for mange også indikerer
at cyklen sandsynligvis har været nede, og at det vil være sværere at
fikse en evt. skade (med brugte kåbedele), så alt andet lige så
trækker en uoriginal lakering som udgangspunkt ned og en originalt
lakeret vil være nemmere at afsætte, en sjælden gang kan f.eks en
race-replica lakering godt give en lille smule/være økonomisk neutral
men det vil være undtagelsen.

Vil man omlakere for at være anderledes, er det faktisk smartest at
gemme de originale kåbedele og så lakere en billig fiberkåbe, eller i
forvejen skrammede dele.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-09-05 09:14

Armand wrote:

> Lige et tillægspip:
> Vær opmærksom på at hvis din model står i original-lak er det rent
> tilsæt at omlakere, derved at modellen bliver sværere at sælge i.f.t. en
> originallakeret

God tommelfingerregel - men ingen regel uden undtagelser :
http://www.dfmc.dk/personImg.asp?id=631&m=full&nr=2 (undskyld Christina

Denneher tror jeg også er blevet mere spiselig for en køber :
Originallak : http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=5699&m=full
Uoriginal : http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=9909&m=full

Det bedste (mest salgbare) er nok været at omlakere i en originalfarve,
men det er ikke altid man kan skaffe de rigtige lakker, endsige ramme
robottens lagtykkelse i f.eks. en rød lak der skal lade lyset fra den
underliggende hvide slippe igennem.

--
vh
Torben

Fra : Christina R.

Dato : 22-09-05 11:20

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev:
> God tommelfingerregel - men ingen regel uden undtagelser :
> http://www.dfmc.dk/personImg.asp?id=631&m=full&nr=2 (undskyld Christina

Hov hov Torben! Hvad har min GSér gjort?

Spøg til side: Jeg påtænker faktisk at omlakere den pga. en del skrammer på
kåben (ikke så meget pga. farven) , men det er lige nu strandet på
økonomien... man er vel fattig studerende *G*

--
Christina R.
(Suzuki GS500E)

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-09-05 13:29

Christina R. wrote:

> Hov hov Torben! Hvad har min GSér gjort?

Det skal jeg ikke kunne sige

> Spøg til side: Jeg påtænker faktisk at omlakere den

DET forstår jeg godt!

> pga. en del skrammer på
> kåben (ikke så meget pga. farven) , men det er lige nu strandet på
> økonomien... man er vel fattig studerende *G*

Nåeh - kåben, jaha. Kan den ikke bare blive nøgenmodel så?

Spøg til side - jeg er bare ikke så meget for suzukis tøsefarver, og din
var den første der faldt mig ind.

--
vh
Torben