filtmåtte og gulvvarme
Fra : Leonard

Dato : 20-09-05 09:29

Jeg skal bruge en måtte til at lægge ovenpå et lag muslingeskaller,
som bare skal holde den flydende beton ovenpå indtil det er størknet.
Gulvstøberen foreslår at bruge en ukrudtsdug, men siger også at gamle
gulvtæpper kan bruges. Så jeg leder efter det billigste der kan
udfylde den opgave. Der er 110 kvm. så det betyder jo lidt om det
koster 5 eller 10 kr. pr. kvm.

Der skal varme i gulvet, pexrør der kommer til at ligge 10-12 cm nede
i et 15-16 cm tykt betonlag. Hvor stor afstand kan der så være mellem
varmeslangerne, uden at der kommer kolde striber på gulvet?
De vejledninger jeg lige kan finde handler alle om 5-8 cm beton over
slangerne.

Og ja, jeg ved der skal en VVS-mand til at installere det, men ligenu
regner jeg bare på prisen og skal indhente tilbud på materialer.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : HKN

Dato : 20-09-05 10:16

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message
> [...]
> gulvtæpper kan bruges. Så jeg leder efter det billigste der kan
> udfylde den opgave. Der er 110 kvm. så det betyder jo lidt om det

Et lag muslingeskaller.......tæpper........??? Øhh hvad er det lige du har
gang i? Betonen tørrer relativt hurtigt, afhængig af om du får det leveret
med en kanon, eller blander selv? Husk at vande det jævnligt, når
overfladen
er fast. Det giver et stærkere lag.

> [...]
> varmeslangerne, uden at der kommer kolde striber på gulvet?
> De vejledninger jeg lige kan finde handler alle om 5-8 cm beton over

Normalt lægger man slangerne 8 - 12 cm nede - det du angiver er for dybt.
Det bedste resultat fås ved at klodse rionettene op på terrændækket, så du
får den ønskede dybde.
Du skal lægge slangerne meget tæt - 10 - 15 cm vil jeg tro - hvis du skal
undgå kolde områder i gulvet med slangerne ned i den dybde du beskriver.
Det
betyder at du skal bruge mere pex-rør og at det bliver dyrere at varme op.

> Og ja, jeg ved der skal en VVS-mand til at installere det, men ligenu
> regner jeg bare på prisen og skal indhente tilbud på materialer.

Du må gerne selv lægge slangerne ud - det er ret nemt. Du binder dem fast
til rionettet vha strips.

Mvh
Henrik

It has removed 8 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Leonard

Dato : 20-09-05 11:21

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>gang i? Betonen tørrer relativt hurtigt, afhængig af om du får det leveret
>med en kanon, eller blander selv? Husk at vande det jævnligt, når

Jeg har gang i at støbe et gulv ovenpå et 75 cm tykt lag
muslingeskaller i stedet for traditionnel isolering.

Jeg lader en proff. gulvstøber om det med betonen og han mener at den
flydebeton han vil bruge er så tynd at den vil løbe ned i laget af
muslingeskaller, derfor vil han have en måtte af en art til at bremse
denne nedsivning.

Fra : Leonard

Dato : 20-09-05 11:26

>Normalt lægger man slangerne 8 - 12 cm nede - det du angiver er for dybt.

Hvis normalen er 8-12 cm nede, hvad er der så galt med 10-12 cm?

De tegninger jeg har set viser at varmen breder sig i en vifte op i
gulvet, så min logik fortæller mig at jo dybere slangerne ligger jo
bredere bliver den overflade som varmes op.

>Det bedste resultat fås ved at klodse rionettene op på terrændækket, så du
>får den ønskede dybde.

Rionettet skal klodses op, men kun 2-3 cm, da det skal ligge i
undersiden af gulvet for at gøre dette stærkest.

Fra : HKN

Dato : 20-09-05 12:12

> Hvis normalen er 8-12 cm nede, hvad er der så galt med 10-12 cm?

Sorry - læste ikke ordentligt - det er perfekt (læste det som om du
ville have slangerne 15-16 cm nede!)

Jeg har vist hørt om det med muslingeskallerne før.......men hvordan får
du
løftet rionettet op, således at slangerne kommer til at ligge inde i
betonen?

Fra : Leonard

Dato : 20-09-05 12:29

> [...]

>hvordan får
>du
>løftet rionettet op, således at slangerne kommer til at ligge inde i

Lægger murbrokker, sten og den slags under nettet med passende
mellemrum. Også der vil et underlag i form af en dug eller tæppe være
til gavn, da muslingeskallerne er "levende" ligesom lecanødder.

Fra : HKN

Dato : 20-09-05 13:04

> Lægger murbrokker, sten og den slags under nettet med passende
> mellemrum. Også der vil et underlag i form af en dug eller tæppe være
> til gavn, da muslingeskallerne er "levende" ligesom lecanødder.

Du kan evt. pakke dem vha en pladevibrator - det bruger "man" til
lecanødderne......

Fra : Leonard

Dato : 20-09-05 16:16

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote:

>Sorry - læste ikke ordentligt - det er perfekt (læste det som om du
>ville have slangerne 15-16 cm nede!)

Og så til mit oprindelige spørgsmål, om hvor langt der skal være
mellem slangerne ved den dybde, altså slanger 10 cm nede i betonen?

Fra : HKN

Dato : 20-09-05 16:42

> Og så til mit oprindelige spørgsmål, om hvor langt der skal være
> mellem slangerne ved den dybde, altså slanger 10 cm nede i betonen?

Sorry - 25 - 30 cm.

Mvh
Henrik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-09-05 16:28

> [...]
> gulvtæpper kan bruges. Så jeg leder efter det billigste der kan
> udfylde den opgave. Der er 110 kvm. så det betyder jo lidt om det

Plastik i 0,20. Så har du også radon-beskyttelsen på plads med det samme.

Mvh Maria

Fra : HKN

Dato : 20-09-05 16:43

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Plastik i 0,20. Så har du også radon-beskyttelsen på plads med det
samme.

Nej - plastic'en skal altså ligge oven på betonen for at give
radon-beskyttelse

Fra : Leonard

Dato : 20-09-05 17:53

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

>Plastik i 0,20. Så har du også radon-beskyttelsen på plads med det samme.

Nu er hele ideen med muslingeskallerne at de er alt det beskyttelse
der skal i gulvet: dræn, isolering, radon osv.
Og det skal helst være noget der kan åndes igennem, da der skal et
epoxylag ovenpå betonen, så med plastik under vil gulvet slet ikke
kunne komme af med fugt.

Fra : tb

Dato : 20-09-05 18:42

> [...]
> Og det skal helst være noget der kan åndes igennem, da der skal et
> epoxylag ovenpå betonen, så med plastik under vil gulvet slet ikke

EPOXY ?!?! Nå, så det er da vist ikke for det gode indeklima og miljø du
vil bruge muslingeskaller hva

Fra : Leonard

Dato : 20-09-05 19:51

"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:

>EPOXY ?!?! Nå, så det er da vist ikke for det gode indeklima og miljø du
>vil bruge muslingeskaller hva

Det er et værkstedsgulv, så jeg har vurderet af den stærkeste maling
er den eneste rigtige at bruge der. Så der ikke siver olie og andre
giftstoffer ned i gulvet, men jeg tvinges til at tørre det hele op.
Muslingeskallerne er ikke valgt så meget p.gr.a. økologien som p.gr.a.
økonomien, men det miljø der er sparet ved ikke at købe flamingo og jo
sparet alligevel uanset hvilken maling jeg bruger bagefter

Fra : Emil

Dato : 20-09-05 18:47

On Tue, 20 Sep 2005 18:52:34 +0200, Leonard wrote:

>Og det skal helst være noget der kan åndes igennem, da der skal et
>epoxylag ovenpå betonen, så med plastik under vil gulvet slet ikke
>kunne komme af med fugt.

Da jeg byggede for >3 årtier siden, blev der lagt aviser (J.P.)
over de stampede Leca-nødder.
Herpå blev der først lagt et 10 cm. tykt 'bærelag' af beton.

Fugten fra betonen blødgjorte aviserne, så de tilpassede sig
underlaget af Leca-nødderne.

Herefter fulgte et lag med gulvvarme og et lag med spaltklinker.
Det virker stadigt perfekt.

m.v.h. Emil

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-09-05 19:24

Leonard skrev:

> [...]
> gulvtæpper kan bruges. Så jeg leder efter det billigste der kan
> udfylde den opgave. Der er 110 kvm. så det betyder jo lidt om det

Man kan i byggemarkeder købe ruller med diffusionsåbent pap. Det bruges også
når man støber på fx træ.

--
Niels