|
| Motorvarmer? Fra : Harry Teicher |
Dato : 20-09-05 06:00 |
|
XT600 (tørsump) med seperat oliebeholder. OVervejer at vikle
oliebeholderen ind i kobber ledning, og sætte strøm til, således at
der udvikles varme og olien varmes op inden afgang hver morgen.
Spørgsmål:
Nogen der har erfaringer?
Nogen der kan beregne: diameter & længde af ledningen for at opnå 100
- 200W effekt med f.eks 12V kilde?
Jeg har en kasse af sådan nogle gamle 220-> 9 eller 12V omformer, kan
de evt. bruges?
Kan et gulvarme element bruges?
På forhånd tak!
| |
Hekto (20-09-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 20-09-05 08:22 |
|
In article <1127192380.876122.193870@o13g2000cwo.googlegroups.com>,
harry_teicher@yahoo.com says...
> XT600 (tørsump) med seperat oliebeholder. OVervejer at vikle
> oliebeholderen ind i kobber ledning, og sætte strøm til, således at
> der udvikles varme og olien varmes op inden afgang hver morgen.
>
Ideen er god nok; men mon ikke et neddyppet varmelegme ville være mere
effektivt?
En anden - modificeret- olieprop/-dæksel og en af de efektmodstande med
alu-kølefinner på, monteret på 'undersiden' af dækslet så den dypper
ned i olien?
U2/R=P
F.eks. 12V 3 Ohm = 48 watt (der vil så gå 4 ampére)
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
anders majland (20-09-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 20-09-05 15:30 |
|
> Ideen er god nok; men mon ikke et neddyppet varmelegme ville være mere
> effektivt?
Jeg ville også gå efter en dyppekoger - har du ikke en bilophugger i
nærheden du kunne gå på jagt hos ?
I biler er det ogte noget med en prop i motoren der bankes ud ogs så sættes
dyppekogeren i der istedet. Jeg tror bestemt at det skulle være til at få
sådan til at sidde i låget til oliebeholderen.... Jeg har ikke selv haft en
i fingrenes mens svigermors opel er vist monteret med en .... (Nej det giver
vist ikke plus point at se "nærmere" på den
> En anden - modificeret- olieprop/-dæksel og en af de efektmodstande med
> alu-kølefinner på, monteret på 'undersiden' af dækslet så den dypper
> ned i olien?
>
> U2/R=P
>
> F.eks. 12V 3 Ohm = 48 watt (der vil så gå 4 ampére)
De fleste små 12V strømforsyninger levere under 1A - dvs ikke ret meget
effekt .... Jeg ville nok gå efter en til 230W.
F.eks
http://www.spejder-sport.dk/templates/1product_variants.asp?ProductGuid=424191&indgang=gruppe
(første hit på goggle)
Finder du ud af noget er jeg også interesseret ...
/A
| |
Knud Dam (20-09-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 20-09-05 21:50 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d99d70b7930bbaf9898c7@news.tele.dk...
> Ideen er god nok; men mon ikke et neddyppet varmelegme ville være mere
> effektivt?
>
> En anden - modificeret- olieprop/-dæksel og en af de efektmodstande med
> alu-kølefinner på, monteret på 'undersiden' af dækslet så den dypper
> ned i olien?
>
> U2/R=P
>
> F.eks. 12V 3 Ohm = 48 watt (der vil så gå 4 ampére)
>
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
Jeg ville ikke bruge det forslag. Et eller andet kan måske knække af og
falde ned i motorens bevægelige dele.
Mvh
KD
| |
Hekto (20-09-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 20-09-05 22:56 |
|
In article <FB_Xe.316$V%3.113@news.get2net.dk>,
danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk says...
> Jeg ville ikke bruge det forslag. Et eller andet kan måske knække af og
> falde ned i motorens bevægelige dele.
>
.... det skal selvfølgelig laves ordentligt, og ikke 'fumles sammen'!
Et udvendigt varmelegme vil bare have en yderst ringe virkningsgrad,
hvorimod et indvendigt vil afsætte den samlede effekt i olien.
Den helt simple løsning:
Købe en akvarievarmer af passende størrelse, sænk den ned i tanken om
natten, og tag den op om morgenen.
Den kan jo stå i et glas og dryppe af, til den skal bruges igen om
aftenen.
Den er 100% vand/olie-tæt og 'der falder ikke noget af' ... uden at det
kan ses!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Armand (21-09-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-09-05 20:35 |
|
Hekto wrote:
> In article <FB_Xe.316$V%3.113@news.get2net.dk>,
> danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk says...
>
> Købe en akvarievarmer af passende størrelse, sænk den ned i tanken om
> natten, og tag den op om morgenen.
> Den kan jo stå i et glas og dryppe af, til den skal bruges igen om
> aftenen.
> Den er 100% vand/olie-tæt og 'der falder ikke noget af' ... uden at det
> kan ses!
Til gengæld er den fyldt med sand (á varmefordeling?) som ikke er så
rart at få i olietanken den dag glasrøret måtte knække p.g.a. stive
bevægelser forårsaget af voldsom kropsindpakning og morgenkolde fingre =
--
Armand.
| |
Hekto (21-09-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-09-05 23:38 |
|
In article <cBiYe.68524$Fe7.231194@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
>
> Til gengæld er den fyldt med sand (á varmefordeling?) som ikke er så
> rart at få i olietanken den dag glasrøret måtte knække p.g.a. stive
> bevægelser forårsaget af voldsom kropsindpakning og morgenkolde fingre =
>
Det var i gamle dage!
De moderne typer er et spiralvarmelegme inden i glaskolben, med en
justerbar termostat på toppen.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Dr.Enduro (22-09-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 22-09-05 07:51 |
|
Hekto wrote:
> In article <cBiYe.68524$Fe7.231194@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...
>
>>Til gengæld er den fyldt med sand (á varmefordeling?) som ikke er så
>>rart at få i olietanken den dag glasrøret måtte knække p.g.a. stive
>>bevægelser forårsaget af voldsom kropsindpakning og morgenkolde fingre =
>>
>
> Det var i gamle dage!
> De moderne typer er et spiralvarmelegme inden i glaskolben, med en
> justerbar termostat på toppen.
Ja, men det virker alligevel lidt bøvlet at skulle fedte med det hver
morgen. Hvis der kunne findes en ekstern luksusløsning kunne det i hvert
fald være stort.
--
Hilsen Jan
| |
Jakob (22-09-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 22-09-05 09:06 |
|
Dr.Enduro wrote:
> Hvis der kunne findes en ekstern luksusløsning kunne det i hvert
> fald være stort.
Det er vist det vi andre kalder for en garage
--
Jakob, 749S, 748SP
| |
Dr.Enduro (22-09-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 22-09-05 11:41 |
|
Jakob wrote:
> Dr.Enduro wrote:
>
>> Hvis der kunne findes en ekstern luksusløsning kunne det i hvert
>> fald være stort.
>
>
> Det er vist det vi andre kalder for en garage
>
Det har jeg skam, men jeg tror, at det du kalder en garage, vist er det,
vi andre kalder en sauna, eller hvordan får du ellers temperaturen op på
80 grader?
--
Hilsen Jan
| |
Jakob (22-09-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 22-09-05 12:42 |
|
Dr.Enduro wrote:
> Det har jeg skam, men jeg tror, at det du kalder en garage, vist er det,
> vi andre kalder en sauna, eller hvordan får du ellers temperaturen op på
> 80 grader?
Jeg faktisk der er 22-23 grader i min garage, så den virker sommetider
lidt sauna-agtig
Kølevandet når 80 grader meget hurtigt ved at starte kværnen
--
Jakob, 749S, 748SP
| |
Dr.Enduro (22-09-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 22-09-05 15:26 |
|
Jakob wrote:
> Kølevandet når 80 grader meget hurtigt ved at starte kværnen
>
Mja, men kun hvis du viser mig, hvor der er kølevand på en XT 600...
--
Hilsen Jan
| |
Torben Scheel (22-09-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 22-09-05 09:32 |
|
Hekto wrote:
> In article <cBiYe.68524$Fe7.231194@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...
>
>>Til gengæld er den fyldt med sand (á varmefordeling?) som ikke er så
>>rart at få i olietanken den dag glasrøret måtte knække p.g.a. stive
>>bevægelser forårsaget af voldsom kropsindpakning og morgenkolde fingre =
>>
>
> Det var i gamle dage!
> De moderne typer er et spiralvarmelegme inden i glaskolben, med en
> justerbar termostat på toppen.
Og glas er lavet af?
--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425
| |
Hekto (22-09-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 22-09-05 10:27 |
|
In article <43326b33$1@news.carlbro.dk>, torben_scheel@hotmail.com
says...
> Og glas er lavet af?
>
Sand! + soda!
Men, det er nu forholdsvis stærkt alligevel.
Der er mange mulige løsninger.
Jeg er dog lidt i tvivl af værdien af dem på en luftkølet motor.
Den opvarmede olie vil hurtigt blive kølet ned når den sendes rundt i
den kolde motor.
En vandkølet hvor hele motoren varmes op, er en anden sag.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Kenneth Østrup (22-09-2005)
| Kommentar Fra : Kenneth Østrup |
Dato : 22-09-05 13:09 |
|
Hekto wrote:
> Der er mange mulige løsninger.
> Jeg er dog lidt i tvivl af værdien af dem på en luftkølet motor.
> Den opvarmede olie vil hurtigt blive kølet ned når den sendes rundt i
> den kolde motor.
Er det ikke nok at sætte tomgangen lidt højere, starte den og lade den
stå et øjeblik inden man sætter afsted?
Jeg kan huske da jeg havde morgen/dagsvagter på mit arbejde,
at der hver mogen var en dame som varmede sin Opel Kadett op ved at lade
motoren køre for fulde omdrejninger i et par minutter,
hvorefter parkeringspladsen var komplet indhyllet i røg.
Den kom så tilbage igen, efter en 5 minutters køretur).
Måske bare en form for aktiv dødshjælp
--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - < http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984
| |
Hekto (22-09-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 22-09-05 13:51 |
|
In article <43329f6e$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
ksFJERN@skysovs.com says...
> Er det ikke nok at sætte tomgangen lidt højere, starte den og lade den
> stå et øjeblik inden man sætter afsted?
>
Den skal helst køre uden choker, så blandingen ikke er alt for fed.
Det kunne vakse olien af cylindervæggene.
Knasterne skal jo også lige have olie op igennem de lange smørekanaler;
men det går ofte ret hurtigt (sekunder).
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Henrik Nielsen (20-09-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 20-09-05 11:13 |
|
"Jeg har en kasse af sådan nogle gamle 220-> 9 eller 12V omformer, kan de
evt. bruges?"
Det kommer an på hvor meget strøm de kan levere... Er der ikke en mærkat på,
som angiver effekt e.l.
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Dr.Enduro (20-09-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 20-09-05 16:50 |
|
Harry Teicher wrote:
> XT600 (tørsump) med seperat oliebeholder. OVervejer at vikle
> oliebeholderen ind i kobber ledning, og sætte strøm til, således at
> der udvikles varme og olien varmes op inden afgang hver morgen.
>
> Spørgsmål:
> Nogen der har erfaringer?
> Nogen der kan beregne: diameter & længde af ledningen for at opnå 100
> - 200W effekt med f.eks 12V kilde?
> Jeg har en kasse af sådan nogle gamle 220-> 9 eller 12V omformer, kan
> de evt. bruges?
> Kan et gulvarme element bruges?
>
> På forhånd tak!
>
Hvis du finder ud af noget, er jeg også meget interesseret i at høre om
det, jeg får helt ondt i maven, hver gang jeg bliver nødt til at køre en
af de der korte ture om vinteren på min xt.
--
Hilsen Jan
| |
Harry Teicher (20-09-2005)
| Kommentar Fra : Harry Teicher |
Dato : 20-09-05 21:13 |
|
Tak for alle forslag. Jeg vil helst have løsningen så simpel så
muligt, så jeg tror jeg vil prøve en "ekstern" løsning, altså uden
på olietanken. Jeg har en idee, hvor jeg skal bruge en lodekolbe, en
aluminiumsplade, og noget kobbertråd .... var der nogen der sagde Egon
Olsen? Jeg melder tilbage.....
| |
Armand (21-09-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-09-05 20:39 |
|
Harry Teicher wrote:
> Tak for alle forslag. Jeg vil helst have løsningen så simpel så
> muligt, så jeg tror jeg vil prøve en "ekstern" løsning, altså uden
> på olietanken. Jeg har en idee, hvor jeg skal bruge en lodekolbe, en
> aluminiumsplade, og noget kobbertråd .... var der nogen der sagde Egon
> Olsen? Jeg melder tilbage.....
>
12V??
Egentlig tror jeg at en sådan anordning, som kun vil kunne supplere
motorens opvarmning af olien under kørsel (=nødvendig at køre p.g.a.
strømforbruget), ligesåvel kan erstattes af en termofrakke omkring
olietanken hvorved at den opvarmede olie ikke gen-nedkøles af fartvinden!
--
Armand.
| |
Harry Teicher (20-09-2005)
| Kommentar Fra : Harry Teicher |
Dato : 20-09-05 23:58 |
|
Akvarievarmer? Hmm, ja, der var da noget.....kunne evt. stripses fast
til målepinden, jeg går straks igang med at lede efter en passende
størrelse, tak for forslaget! Jeg melder tilbage!
| |
Harry Teicher (22-09-2005)
| Kommentar Fra : Harry Teicher |
Dato : 22-09-05 20:39 |
| | |
Dr.Enduro (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 23-09-05 13:59 |
| | |
Dr.Enduro (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 23-09-05 13:46 |
|
Harry Teicher wrote:
> XT600 (tørsump) med seperat oliebeholder. OVervejer at vikle
> oliebeholderen ind i kobber ledning, og sætte strøm til, således at
> der udvikles varme og olien varmes op inden afgang hver morgen.
>
> Spørgsmål:
> Nogen der har erfaringer?
> Nogen der kan beregne: diameter & længde af ledningen for at opnå 100
> - 200W effekt med f.eks 12V kilde?
> Jeg har en kasse af sådan nogle gamle 220-> 9 eller 12V omformer, kan
> de evt. bruges?
> Kan et gulvarme element bruges?
>
> På forhånd tak!
>
Hej Harry
Jeg har spurgt i det tyske XT-Forum, om de havde nogle ideer.
En foreslog at varme cylinderen med en af de der infrarød-lamper, jeg
ved ikke, om det skulle hjælpe noget?
En anden har regnet ud, at det med 80W effekt tager ca. 1,5 time at
opvarme fire liter olie til 80 grader. Han skriver derfor, at man skal
bruge 2kW, hvis det skal kunne lade sig gøre på fire minutter.
Håber, det kunne hjælpe dig!
--
Hilsen Jan
| |
Harry Teicher (23-09-2005)
| Kommentar Fra : Harry Teicher |
Dato : 23-09-05 18:40 |
|
Alle tiders, tak "DerGruene", læse selv den tyske forum men har været
ude at rejse (bla. Thyborøn-KBH-Thyborøn med XTen så har ikke
fået griflet et indlæg derover! At tappe olien af hver aften og tage
det med i seng var vel nok en god forslag LOL!
Nu skal jeg have varmet ca 2l fra 5 grader til måske 40-50 grader på
en time. 50-80W burde kunne gøre det, og omkostninger ifølge
foren.de/forum.htm burde være 100-200kr/år. Jeg fandt
http://www.etipinc.com/universal.asp som jeg vil bestille hjem.
Erfaringer følger.
| |
Dr.Enduro (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 24-09-05 07:20 |
|
Harry Teicher wrote:
> Alle tiders, tak "DerGruene", læse selv den tyske forum men har været
> ude at rejse (bla. Thyborøn-KBH-Thyborøn med XTen så har ikke
> fået griflet et indlæg derover! At tappe olien af hver aften og tage
> det med i seng var vel nok en god forslag LOL!
>
> Nu skal jeg have varmet ca 2l fra 5 grader til måske 40-50 grader på
> en time. 50-80W burde kunne gøre det, og omkostninger ifølge
> foren.de/forum.htm burde være 100-200kr/år. Jeg fandt
> http://www.etipinc.com/universal.asp som jeg vil bestille hjem.
> Erfaringer følger.
>
Perfekt, glæder mig til at høre om det, selvom en time lyder lidt træls.
Måske skulle man sætte to på i stedet for?
Jeg fandt også det her:
http://dh5eah.toxisch.net/salatoel/stanadyne/stanadyne.html
http://cgi.ebay.de/Elektrischer-Durchlauferhitzer-Poel-Vorheizer_W0QQitemZ8000818101QQcategoryZ42604QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Nok ikke noget, man kan bruge til formålet, men det giver i hvert fald
en fornemmelse af, hvad der sådan er på markedet. På ebay er der en
masse olieforvarmere til planteolie, som mange Dieselbiler kan køre med
efter en lille ombygning, link nr. 2 er vist sådan en.
--
Hilsen Jan
| |
Harry Teicher (24-09-2005)
| Kommentar Fra : Harry Teicher |
Dato : 24-09-05 23:30 |
|
Jeg bandt min 25W lodekolbe fast til olietanken i en time, temperaturen
steg fra 15 grader til 30. Havde jeg pakket tanken ind i isolerende alu
tape havde forskellen nok været større. Vil prøve med en 100W
lodekolbe på mandag, samt at isolere tanken. Jeg forventer en stigning
på måske 30-40 grader på en time. Det er det jeg havde håbet på at
opnå.
| |
|
|