Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bryllupsbilleder indendørs - hvad kræver d~
Fra : Jeppe Brinck

Dato : 19-09-05 18:29

Jeg skal giftes til november og forventer derfor, at bryllupsbillederne skal
tages indendørs.

Mine overvejelser går på, om vi skal lade en bekendt tage billederne med
hæderligt digitalt udstyr - eller om vi skal lade en prof/semiprof gøre det.
Vores krav til billederne er, at de skal være rimelige - skarpe, og uden
tydelige skygger eller overbelyste områder.

Jeg har to spørgsmål, som jeg håber, at I kan hjælpe med at besvare:
- Hvad anser I for fornuftigt lys til "rimelige billeder"? Kan en bounce på
en rimelig blitz gøre det - eller kræver det ekstra lys? (lysforhold
almindelige for en moderne kirke)
- Hvad koster det at få en semiprof/prof ud og tage billeder i ½ time, hvor
jeg får rettigheder til alle billeder? Jeg forventer ingen eksakte priser -
blot et prisleje.

På forhånd tak for alle overvejelser,
Jeppe Brinck

Fra : Bo Andersen

Dato : 19-09-05 18:48

> [...]
> hvor
> jeg får rettigheder til alle billeder? Jeg forventer ingen eksakte

Jeg/vi gav ca. 3500,- for 12 billeder 18x24, incl en prof. og superfed
fotobog.
(Der blev taget langt flere en 12 billeder (S/H + Farve) , men det var dem
vi valgte ud.)

Jeg har ikke en sekund fortrudt. De var to om sagen, for bedre at kunne
supportere
hinanden, hvis den ene var i tvivl om en komposition, lys/skygge osv.

Mit personilige råd, lad være og spare på netop dén post, vi er rigtigt
galde for vores
billeder, og det er dem vi bla. husker dagen på.

-Bo-

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-05 21:42

"Jeppe Brinck" <brinck@_fjernmig_kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vores krav til billederne er, at de skal være rimelige - skarpe, og uden
> tydelige skygger eller overbelyste områder.

Hvis du skal have gode billeder kræver det to ting
Et godt kamera med et professionelt objektiv.
En mand/kvinde bag, der kan udnytte det.

> [...]
> på
> en rimelig blitz gøre det - eller kræver det ekstra lys? (lysforhold

SB 800/ 580EX klarer fint en moderne kirke i november. Uden bounce!
Nærbilleder meget fint med bounce.

Men officielle (prof.) billeder indendørs klares nok ikke med en enkelt
flash.

> [...]
> hvor
> jeg får rettigheder til alle billeder? Jeg forventer ingen eksakte

Jeg har selv lavet flere bryllupper. Det er normalt 1 time før for at tage
gæsterne ved kirken.
Ca. ½ time i kirken, med billeder efter kirkens reglement.
Ca. ½ time efter brylluppet.
Ca. ½-1 time til officielle billeder bagefter.
Dertil transport og mindst den dobbelte tid ved computeren. Det tager mange
prof. fotografer 4-5.000 for. Det er ikke dyrt!
Rettighederne ligger hos fotografen, men du kan givet aftale eksklusiv brug
af billederne.
Gert

Fra : Per

Dato : 19-09-05 22:03

"Jeppe Brinck" <brinck@_fjernmig_kabelmail.dk> wrote in message
> [...]
> hvor
> jeg får rettigheder til alle billeder? Jeg forventer ingen eksakte

Hvis du oplyser hvor du bor, kunne det være nogen af de mere erfarne med
"udstyret i orden" vil hjælpe dig til en fordel-agtig pris? ;)

Fra : Jeppe Brinck

Dato : 19-09-05 22:47

> Hvis du oplyser hvor du bor, kunne det være nogen af de mere erfarne med
> "udstyret i orden" vil hjælpe dig til en fordel-agtig pris? ;)

Jeg bor i Værløse (den kommende Furesø kommune!) og hører gerne fra de mere
erfarne i området.

Som kommentar til de øvrige gode kommentarer - tak for dem alle - ønsker vi
dog fortsat blot rimelige billeder til en overskuelig pris - der er rigeligt
at bruge pengene til
Men igen - hvis vi med en lidt større sikkerhed kan få gode billeder fra en
erfaren fotograf, som kikker forbi kirken i max 1 time, så giver jeg gerne
1500 kr. for at minimere risikoen for at have en bitter kone pga. dårlige
billeder efter bryllupet! Jeg kan selve optimere billederne, så arbejdstiden
for en fotograf vil være begrænset.

Jeg er fortsat interesseret i alle gode råd!

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-05 10:12

> [...]
> bitter kone pga. dårlige billeder efter bryllupet! Jeg kan selve
> optimere billederne, så arbejdstiden for en fotograf vil være

Hvis du kan finde en fotograf, du stoler på, stiller jeg gerne op som 2.
fotograf en times tid uden beregning for øvelsens skyld. Du kan jo betale
min transport fra Hvidovre med en flaske vin eller et par flasker godt,
begisk øl. Jeg beholder rettighederne, men du få fuld råderet over
billederne.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/17/05)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-09-05 10:47

"Jens Bruun"
> [...]
> min transport fra Hvidovre med en flaske vin eller et par flasker godt,
> begisk øl. Jeg beholder rettighederne, men du få fuld råderet over

Hva med at lave en fotosafari tur og tage afsted et stort hold.. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-09-05 12:57

> "Jens Bruun"

> Hva med at lave en fotosafari tur og tage afsted et stort hold.. -max-

Det var sq da en ide! Max!

Jeg er med, hvis ægteparret er med på ideen og andre vil være med.
Så er der også næsten garanti for goe billeder.

Jeg kan stille med en enkelt Walimex Cy350 lampe med pilotlys og trinløs
regulering af styrken op til 350 W/s - diverse parablyer herunder
softboxparablyer, reflektorer og et par små slaveblitz.

Jeg har også en masse nervøst velour til baggrunde i forskellige farver.
Men der skal være flere end mig. Jeg påtager mig ikke en proffesionels job.
Det er jeg endnu ikke dygtig nok til.

Forplejning til de hårdtarbejdende fotografer må være prisen for parret!

Hvad sir vi, - er vi friske?

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-09-05 22:38

> [...]
> hvor
> jeg får rettigheder til alle billeder? Jeg forventer ingen eksakte

Få en pro til at gøre det, nok omkring 3000,- det er en rimelig pris. En
blitz er overhovedet ikke nok til opgaven fotografen der tager billedet skal
altså også have kendskab til brug af kameraet og lyssætning før han/hun kan
have en hæderlig chance for at få noget godt ud af det.

Jeg sad og så nogle billeder fra en semipro fotograf, godt nok taget
udenfor, men mage til hæsligt skrammel skal man dog lede længe efter, det
var virkeligt slemt, meget værre end hvad jeg har set folk her i gruppen
præsentere, her er der i det mindste en del der har styr på tingende, de
billeder jeg så kunne lige så godt ære taget med et lommekamera.

Så når jeg engang skal giftes med min forlovede er det helt klart en pro der
skal gøre, en jeg ved der er dygtig.

Du skal også tænke på at hæderligt udstyr som du vil kunne få fat i og som
er til at styre uden for meget baggrundsviden er nok DSLR, en pro fotograf
bruger mellemformat og der er kvaliteten meget, meget bedre, du får skarpe
områder som en DSLR slet ikke kan hamle op med.

Jeg har selv leget lidt med at bounce flashen mod lofte og vægge med en
bouncer på flashen, resultatet var ganske glimrende til det, det skulle
bruges til, men der var ikke højt til loft eller vægge så lyset kunne
sagtens komme rundt ganske hæderligt, men skarpheden og kvaliteten er ikke
et kæmpe plus, der ville et mellemformat være guld værd, med ordentligt
studie lys, men det skulle bare være et billede i A4 som gave til mine
forældre og svigerforældre, ikke at den fototekniske kvalitet betød noget,
men det var da helt okay at reslutatet blev godt.

Mvh
Simon

Fra : Jacob

Dato : 20-09-05 18:03

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forældre og svigerforældre, ikke at den fototekniske kvalitet betød noget,
> men det var da helt okay at reslutatet blev godt.

Hvis mellemformat er så godt i forhold til et almindeligt D2X eller 1D
hvorfor er der så ikke flere af de store fotografer der bruger det ? for dem
betyder prisen jo intet.

Jacob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-09-05 19:02

> Hvis mellemformat er så godt i forhold til et almindeligt D2X eller 1D
> hvorfor er der så ikke flere af de store fotografer der bruger det ? for
> dem betyder prisen jo intet.

Det gør de fleste fotografer altså også, i hvert fald dem der virkelig har
forstand på hvad der er godt.

Mvh
Simon

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-05 19:18

> Det gør de fleste fotografer altså også, i hvert fald dem der
> virkelig har forstand på hvad der er godt.

Du har ikke ret.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-09-05 12:10

> "Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> Du har ikke ret.

Det mener jeg nu nok jeg har. "Studie 8", Studio Lisa", "Mogens Gabs Foto"
og "Click Studie Tønder" det er de professionelle fotografer i Tønder
området jeg ved der er dygtige, de bruger allesammen mellemformat til de
gode billeder. Men det kan være det forholder sig anderledes andre steder i
landet. Det kan jeg jo ikke udtale mig om, jeg ved bare at af de
brudebilleder jeg ser hver dag er 90% lavet med mellemformat.

Mvh
Simon

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-05 13:32

> Men det kan være det forholder sig
> anderledes andre steder i landet. Det kan jeg jo ikke udtale mig om,
> jeg ved bare at af de brudebilleder jeg ser hver dag er 90% lavet med
> mellemformat.

Hvis du læser lidt på de forskellige internationale sites, vil du se, at de
fleste professionelle bryllupsfotografer i disse tider benytter alm. dSLR
(typisk Canon EOS-1Ds II). Det gælder i hvert fald fotografer, der "skyder"
bryllupper i felten (altså ikke studie-fotografer, selvom mange af dem også
bruger alm. dSLR til studiebrug).

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-09-05 09:57

> [...]
> hvor
> jeg får rettigheder til alle billeder? Jeg forventer ingen eksakte

Jeg vil anbefale en proffesionel fotograf eller i det mindste en dygtig
amatør/proff, der har det nødvendige i lysanlæg.
Du skriver at det skal være indendøre - og man derfor ikke kan udnytte det
naturlige dagslys.
Derfor kræves der et lysanlæg med en eller flere lamper og softboxe,
reflektorer osv.

En flash monteret på kameraet er og bliver en nødløsning, hvor man ikke har
mulighed for at forme lyset ret meget.
Derfør bør du vælge en fotograf, der råder over det nødvendige udstyr og
forstår at bruge det.
At han/hun er proffesionel er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.
Kig på deres udstilllinger/portfolio, før du hyrer. Lad være med at hyre en
uprøvet amatør. De må finde deres erfaringer med egne modeller istedet.
Dertil er et bryllup en for vigtig begivenhed at få ødelagt af dårlige
billeder.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-09-05 19:03

> [...]
> en uprøvet amatør. De må finde deres erfaringer med egne modeller istedet.
> Dertil er et bryllup en for vigtig begivenhed at få ødelagt af dårlige

Lige mine ord.

Mvh
Simon

Fra : enrico

Dato : 20-09-05 19:50

Det er et samspil af megen erfaring og menneskekundskab at kunne lave
gode billeder udover alt det tekniske.

Det er for så vidt ligegyldigt med skarpe, veleksponerede billeder,
hvis du og din tilkomne står og ligner to hunde i et spil kegler -
hvis man kan sige det sådan.

Udover menneskekundskab. indføling og fotograferingsteknik
er der jo også den meget vigtige teknik at kompensere for alle
problemerne: En høj brud, en fed gom (jeg kender jer altså ikke
personligt), skæve tænder, skæve ansigter, skaldepander, der ikke
tåler hårlys, skinnende hud og meget meget mere. Hvordan skal tøjet
sidde? På hvilken side skal bruden stå? osv osv.

Find jer en prof. En god prof. Der er også dårlige fotografer, der
lever af det :( - men mit råd er at lade være med at bruge en amatør
til så vigitge optagelser, der ikke kan laves om.

Jeg morer mig tit over de alt for mange amatørbilleder fra bryllupper,
vi efterhånden ser i aviserne

-enrico

Fra : Jeppe Brinck

Dato : 20-09-05 21:18

Tusind tak for alle svarene - jeg var endog meget fristet til at invitere på
foto-picnic

Vi har dog lyttet til hovedparten af jeres råd - og har besluttet at "finde"
pengene til den professionelle fotograf (der røg natmaden

Jeg har dog en sidste forespørgsel:
Kender I nogle gode proffessionelle i området, så vi undgår:
> En høj brud, en fed gom, skæve tænder, skæve ansigter, skaldepander der
> ikke tåler hårlys, skinnende hud. LOL

Eneste krav er efterhånden, at fotografen fotograferer digitalt og ikke er
for dyr. Håber I kender den rette fotograf.
Til inspiration kan jeg sige, at vi synes godt om stilen hos
http://www.weilesfoto.dk/bryllup.html - men jeg klamrer mig stadig til
håbet om, at kvalitet kan fås billigere end 5500 + "print".

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-05 21:37

> Til inspiration kan jeg sige, at vi synes godt om stilen hos
> http://www.weilesfoto.dk/bryllup.html - men jeg klamrer mig stadig
> til håbet om, at kvalitet kan fås billigere end 5500 + "print".

Al respekt for din smag, men jeg er langt fra imponeret af billedkvaliteten
på det link. Det ville jeg godt nok ikke betale 5.500 plus print for.

Fra : Jakob

Dato : 20-09-05 22:58

In article <43306e78$0$73069$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
brinck@_fjernmig_kabelmail.dk says...

> [...]
> http://www.weilesfoto.dk/bryllup.html - men jeg klamrer mig stadig til
> håbet om, at kvalitet kan fås billigere end 5500 + "print".

Jeg synes godt nok også der er en del hvor baggrunden er lettere
uheldig.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-09-05 00:25

> [...]

"finde"
> pengene til den professionelle fotograf (der røg natmaden

Klogt valg!
Nu gælder det bare at finde den rigtige

> Til inspiration kan jeg sige, at vi synes godt om stilen hos
> http://www.weilesfoto.dk/bryllup.html - men jeg klamrer mig stadig til
> håbet om, at kvalitet kan fås billigere end 5500 + "print".

Jeg må indrømme, at jeg ikke er vildt begejstret for billederne på det link.

Fotografen har en god kontakt til brudeparrene og får mange sjove
situationer, men ikke alle lokations er helt heldige. Jeg er heller ikke
tilfreds med eksponeringerne, hvor mange har udbrændte højlys.
Nu er hvide brudekjoler selvfølgelig heller ikke det mest taknemmelige at
arbejde med, men de må altså ikke brænde ud.
Selvfølgelig er det ekstrasvært alene med naturligt lys.

Læg iøvrigt mærke til at fotografens speciale er on location fotos.
Jeg kan se, at det egentligt er det, I helst vil, men mulighederne er altså
ret små i november måned.

Så enten må I vente til næste sommer, eller nok nøjes med atelierfotos.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 07:50

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> på

> "finde"
>
> Klogt valg!
> Nu gælder det bare at finde den rigtige

Helt enig. Overvej et beøg hos en lokal fotograf og få skudt en lille serie
officielle billeder i studiet.
Så kan I lade en bekendt tage billederne med hæderligt digitalt udstyr ved
kirken.

> Jeg må indrømme, at jeg ikke er vildt begejstret for billederne på det
> link.

Heller ikke her. Omgivelser og baggrund er forstyrrende på de fleste
billeder.

> [...]
> altså
> ret små i november måned.
>
> Så enten må I vente til næste sommer, eller nok nøjes med atelierfotos.

Novemberlyset er ofte fint til location bryllupsbilleder midt på dagen, men
risikoen for dårligt vejr er høj.
Solskin er næsten lige så slemt som regn og sne!
Med en hvid brud og oftest mørk gom får man de bedste billeder i blødt lys -
læs let overskyet. Selv gråvejr er fint.

Den prof. fotograf skal naturligvis kunne klare det hele. Her kikser
weilesfoto med solskinsbillederne. Her ville en reflektor have gjort
underværker.

Gert

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-09-05 12:17

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med en hvid brud og oftest mørk gom får man de bedste billeder i blødt
> lys - læs let overskyet. Selv gråvejr er fint.

Til gengæld er risikoen, at brudeparret kommer til at fryse r**en af i det
lette tøj især brudekjolen normalt er.
Det er svært at se glade ud og være oplagte, når man fryser.
Det er den der med et par hunde i set spil kegler.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-09-05 12:16

> [...]
> http://www.weilesfoto.dk/bryllup.html - men jeg klamrer mig stadig til
> håbet om, at kvalitet kan fås billigere end 5500 + "print".

Kig engang her, prisen kan i jo snakke med fotograferne om, jeg mener der er
en overenskomst for medlemerne af Colour Art Photo sådan at prisen ikke må
være konkurrence forvridende så den er lige lav ved alle, elelrs kan man
sikkert godt snakke sig frem til en god pris.

http://www.colourart.dk/fotografer_oer.htm

Der er en liste over fotografer på Fyn og Sjælland.

Mvh
Simon

Fra : enrico

Dato : 22-09-05 00:22

On Wed, 21 Sep 2005 13:15:56 +0200, "Simon Nielsen" <newz@siho.dk>
wrote:

> [...]
>være konkurrence forvridende så den er lige lav ved alle, elelrs kan man
>sikkert godt snakke sig frem til en god pris.

eller her f.eks.:

http://www.photodk.com/?page_id=7

-enrico

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-09-05 12:21

> [...]
> http://www.weilesfoto.dk/bryllup.html - men jeg klamrer mig stadig til
> håbet om, at kvalitet kan fås billigere end 5500 + "print".

Og lige et mere, hvis i er villige til at køre til Odense så er nogle af
danmarks bedste fotografer der http://www.bryllup.dk/portraet-studiet/ jeg
så nogle skolefotos og nogle bryllups billeder taget af Ib Larsen for ikke
så lang tid siden og det var simpelthen det bedste jeg nogensinde havde set.

Mvh
Simon