Grossist for blyklodser
Fra : Basil

Dato : 19-09-05 16:14

Er der nogen der ved hvor f.eks. Hjulcenteret får de blyklodser fra som de
bruger til at balancere alufælge med (dem der kan klistres fast) ?
Jeg bruger dem til noget andet, og kunne sagtens bruge et kilo eller 2, men
hvor bestiller jeg dem fra ?
Kai

Fra : Hans Jensen

Dato : 19-09-05 17:47

Her køber jeg vægtklodser www.vea.dk

Mvh Hans

Fra : Esben Taersker

Dato : 19-09-05 18:19

Basil wrote:
> [...]
> bruger til at balancere alufælge med (dem der kan klistres fast) ?
> Jeg bruger dem til noget andet, og kunne sagtens bruge et kilo eller 2, men

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du bruger dem til, men hvad med at
aftage dem brugte fra måske netop Hjulcenteret...?!?

/Esben

Fra : Brian

Dato : 19-09-05 18:59

Esben Taersker wrote:

> Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du bruger dem til, men hvad med at
> aftage dem brugte fra måske netop Hjulcenteret...?!?

Jeg tror ikke de ser så mange af dem igen - og hvis de gør, får de nok lov
at blive siddende

/Brian

Fra : Leonard

Dato : 19-09-05 19:08

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg tror ikke de ser så mange af dem igen - og hvis de gør, får de nok lov
>at blive siddende

En seriøs afbalancering begynder med at de gamle vægtklodser fjernes.
Er de limet på, så kan de ikke umiddelbart bruges igen og samles
derfor i egnede beholdere til en eller anden form for genbrug.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Brian

Dato : 19-09-05 19:17

Leonard wrote:

> En seriøs afbalancering begynder med at de gamle vægtklodser fjernes.

Medmindre du står og kigger mekanikeren over skulderen, eller gør ham
opmærksom på at du insisterer på en "frisk" afbalancering, sker det næppe.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-09-05 19:20

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in

> Medmindre du står og kigger mekanikeren over skulderen, eller gør ham
> opmærksom på at du insisterer på en "frisk" afbalancering, sker det
> næppe.

Jeg har godt nok kun erfaringer med en dækmand, men han fjerner altid de
gamle og "starter på en frisk".

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Brian

Dato : 19-09-05 19:38

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg har godt nok kun erfaringer med en dækmand, men han fjerner altid
> de gamle og "starter på en frisk".

Jeg kommer dagligt på autoværksteder, og har set at de sjældent fjerner de
gamle klodser. Kun hvis de har problemer med at komme under den magiske 5g
grænse, bliver de gamle klodser fjernet, og der startes på en frisk. Det er
selvfølgelig en grov generalisering af mekanikere - men cirka.

Men det er da muligt de gør det anderledes, når jeg ikke lige er i nærheden

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-09-05 19:46

Brian wrote:

> [...]
> mekanikere - men cirka.
> Men det er da muligt de gør det anderledes, når jeg ikke lige er i

Jeg har afbalanceret mange biler og overværet rigtig mange afbalanceringer
(mange forskellige steder) og aldrig nogensinde set genbrug (at man lader de
gamle klodser side) af bly-klodser.
Jeg har heller aldrig hørt om det, før nu

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Brian

Dato : 19-09-05 20:07

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> genbrug (at man lader de gamle klodser side) af bly-klodser.
> Jeg har heller aldrig hørt om det, før nu

Som jeg skrev var det en grov generalisering, men det ændrer ikke på at jeg
ofte ser det ud af øjenkrogen.

Endnu mere spøjst er det at se en Mercedes mekaniker slå en klods på en
splinterravende ny alufælg - vel at mærke på den udvendige side

/Brian

Fra : Madsen

Dato : 20-09-05 10:44

Brian wrote:

> [...]
>
> Endnu mere spøjst er det at se en Mercedes mekaniker slå en klods på
> en splinterravende ny alufælg - vel at mærke på den udvendige side

Du kommer åbenbart kun på fusker værksteder
En seriøs mekaniker fjerner altid de gamle klodser,når han skal afbalancere
et hjul , han bruger også momentnøgle når han spænder dine hjul.
--
Hilsen Madsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-09-05 19:27

Brian wrote:

> Endnu mere spøjst er det at se en Mercedes mekaniker slå en klods på
> en splinterravende ny alufælg - vel at mærke på den udvendige side

Hey, du taler til en ex Mercedes mekaniker, som også har slået klodser på
orig. MB alufælge (både på yder og inder siden) og det endda mange gange

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Brian

Dato : 21-09-05 19:40

Per Beer Hansen wrote:
> Hey, du taler til en ex Mercedes mekaniker,

Jeg mente nok der var noget dér...

> som også har slået
> klodser på orig. MB alufælge (både på yder og inder siden) og det
> endda mange gange

Så kan du måske forklare hvorfor ?
Jeg fik af vide at grunden til at de ikke bruger klæbevægte er pga.
bremsekalibrene, men jeg turde sgutte spørge sådan en grovsmed hvorfor han
slog den på ydersiden af fælgen.

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-09-05 19:47

Brian wrote:

> Jeg mente nok der var noget dér...

> Så kan du måske forklare hvorfor ?

Grunden til at vi brugte dem dengang, det var at klæbeklodserne ikke var
opfundet dengang (i hvert fald ikke der hvor jeg var i lære).
Vi fik nogle (klæbeklodser) i slutningen af min læretid, men de var intet
værd, efter blot få km faldt de af igen.

> Jeg fik af vide at grunden til at de ikke bruger klæbevægte er pga.
> bremsekalibrene, men jeg turde sgutte spørge sådan en grovsmed
> hvorfor han slog den på ydersiden af fælgen.

Jeg mener også at have hørt den med caliperne.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Brian

Dato : 21-09-05 20:36

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> Vi fik nogle (klæbeklodser) i slutningen af min læretid, men de var
> intet værd, efter blot få km faldt de af igen.

Ahhh.... vi er så langt tilbage

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-09-05 21:09

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har godt nok kun erfaringer med en dækmand, men han fjerner altid de
> gamle og "starter på en frisk".

Jeg har godt nok kun erfaringer fra en mekaniker - men han fjernede _ikke_
de gamle og startede _ikke_ på en frisk :(

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-09-05 21:11

> "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har godt nok kun erfaringer fra en mekaniker - men han fjernede
_ikke_
> de gamle og startede _ikke_ på en frisk :(

Så skal han sq have et spark i nummeren
:o|
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-05 09:14

> Jeg har godt nok kun erfaringer fra en mekaniker - men han fjernede _ikke_
> de gamle og startede _ikke_ på en frisk :(

Hvis man ingen erfaring har med pågl. dækpusher, kunne man "hjælpe" ham
lidt, ved selv at fjerne dem ;). Det betyder bare at, du skal tage den lidt
med ro hen til ham.

Fra : Leonard

Dato : 20-09-05 08:42

>Medmindre du står og kigger mekanikeren over skulderen, eller gør ham
>opmærksom på at du insisterer på en "frisk" afbalancering, sker det næppe.

Hos min lokale dækpusher er det fast rutine når et dæk skiftes at alle
klodser fjernes og ventilen skiftes. Og var det anderledes så kørte
jeg et andet sted hen og brugte mine penge.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Steen Andersen

Dato : 19-09-05 18:36

Jeg har arbejdet hos en smed, hvor vi brugte bly-klodser som fyld i
kontravægte. Vi hentede dem i spandevis hos den lokale autoophugger.

-Steen

Fra : NS

Dato : 20-09-05 00:45

Steen Andersen wrote:
> Jeg har arbejdet hos en smed, hvor vi brugte bly-klodser som fyld i
> kontravægte. Vi hentede dem i spandevis hos den lokale autoophugger.
>
> -Steen

Sådan er det næppe længere. Bly er jo et tungmetal og skal behandles
derefter for at autoophuggeren kan blive miljøgodkendt. Så blyet ryger
helt sikkert til genbrug i dag.

NS

Fra : jacob

Dato : 20-09-05 14:17

"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse

> Sådan er det næppe længere. Bly er jo et tungmetal og skal behandles
> derefter for at autoophuggeren kan blive miljøgodkendt. Så blyet ryger
> helt sikkert til genbrug i dag.
>
> NS
nej sådan er det ikke mere, nu får de 2,31kr pr. kg.

Jacob

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-09-05 19:14

Basil wrote:
> Er der nogen der ved hvor f.eks. Hjulcenteret får de blyklodser fra
> som de bruger til at balancere alufælge med (dem der kan klistres
> fast) ?

Mekonomen eller tilsvarende...

Fra : Basil

Dato : 19-09-05 20:18