Danfoss varmestyrings-ur!
Fra : Jens Kristensen

Dato : 19-09-05 14:55

Hej

Hvordan indstiller i bedst muligt et varmestyrings-ur. Jeg har sat
natsænkning på fra kl. 24:00 - 04:00 og fra kl 08:00 - 13:00 i hverdage. Kan
det overhovedet betale sig at natsænke? Skal der bruges mere energi for at
opvarme igen til normal temperatur efter en sænkningsperiode. Jeg er meget i
tvivl om hvordan jeg bedst muligt trimmer min varme til at køre optimalt.
Jeg skal samtidig passe på ikke at sende for varmt vand retur til fj-værket.
Jeg mener grænsen ligger på max. 45 gr. Alle gode råd modtages med "kyshånd"

Venligst
/Jens

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 19-09-05 18:55

Jens Kristensen wrote:

> Hvordan indstiller i bedst muligt et varmestyrings-ur. Jeg har sat
> natsænkning på fra kl. 24:00 - 04:00 og fra kl 08:00 - 13:00 i hverdage. Kan
> det overhovedet betale sig at natsænke?

Det er en diskussion der vist aldrig får ende. Jeg mener bestemt at man
kan have fordel ud af det. Men det afhænger selvfølgelig af hvor mange
timer. Men vil mene at man skal over 6 - 8 timer sammenhængende.
Og selvfølgelig ikke ved gulvvarme.

Jeg tror derfor ikke at der er noget at spare i dit tilfælde. 4 + 5
timer er for lidt tid.

> Skal der bruges mere energi for at opvarme igen til normal temperatur efter
> en sænkningsperiode.

Ja, når du kun vil sænke i 9 timer i døgnet.

> Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg bedst muligt trimmer min varme til
> at køre optimalt.
> Jeg skal samtidig passe på ikke at sende for varmt vand retur til fj-værket.

Egoistisk set betyder temperaturen ikke noget hvis I har energimåler. Så
betaler I den energi der tappes.

Kig evt. i tidligere indlæg. Emnet diskuteres med noget mellemrum.

Mvh. Jørgen

Fra : Steen Andersen

Dato : 20-09-05 07:58

> Egoistisk set betyder temperaturen ikke noget hvis I har energimåler. Så
> betaler I den energi der tappes.

- Rigtigt men visse fjernvarmeværker har en "straf" for manglende afkøling.
Enten ved at angive en maks returvandstemp man må sende tilbage eller ved at
beregne årsafkøling og angive en min. afkøling, typisk 30 grader.

-Steen