Hvilket dæk på reservehjulet?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-09-05 12:08

OK, jeg studerede dækmønster og besluttede at min punkteringi
lørdags er anledning til at få nye fordæk på bilen.

Det bliver helårsdæk (Goodyear Vector 5 i 185/70R14) som jeg havde 4
af på i forvejen. Nu er spørgsmålet hvad jeg skal have på
reservehjulet?

1) Det nuværende, et sommerdæk af ukendt årgang med masser af
mønster. Det har ligget i bagagerummet i de 5 år jeg har haft bilen.

2) Det overskydende Vector 5. Det har 7-8 mm tilbage og er ca er år
gammelt. Eneste detalje er at det er "ensrettet".

Jeg hælder mest til 2) - selv om der er 50% chance for at dækket
kommer til at dreje den forkerte vej rundt hvis jeg skulle få brug for
det. Ud over det er det jo det mest passende dæk.

Er I enige?

/Martin

Fra : anders majland

Dato : 19-09-05 14:57

> [...]
>2) Det overskydende Vector 5. Det har 7-8 mm tilbage og er ca er år
>gammelt. Eneste detalje er at det er "ensrettet".

Øeh - du har 4 dæk på bilen. De 2 trækkende er slidt ned så du ikke vil køre
en vinter mere. Du sætter 2 nye bagpå og beholder de 2 andre med 7-8mm
mønster foran. Så har du 2 dæk tilovers ?

Hvis ellers dit gamle reservehjul holder tæt, vil jeg ikke begynder at
skifte det. Skulle du gå hen og punktere så vurder situationen derfra... Du
kan evt gemme de 2 slidte vector 5 .....

/A

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-09-05 07:57

anders majland skrev:

> Øeh - du har 4 dæk på bilen. De 2 trækkende er slidt ned så du ikke vil køre
> en vinter mere. Du sætter 2 nye bagpå og beholder de 2 andre med 7-8mm
> mønster foran. Så har du 2 dæk tilovers ?

Planen var at skifte fordæk (dem med 7-8mm, det ene med en lille
punktering) til nye og lade bagdæk være hvor de er. Det var
punkteringen der satte gang i alle overvejelserne - f.eks hvor meget
mønster de vil have til februar/marts (ca 10000km) hvor der kunne
være brug for det.

> [...]
> skifte det. Skulle du gå hen og punktere så vurder situationen derfra.... Du
> kan evt gemme de 2 slidte vector 5 .....

Som sagt, det ene Vector 5 er punkteret, og det andet har det fint, men
med 7-8mm. Det var det der evt skulle være reservehjul. Jeg regnede
med at det ville være bedre end et sommerdæk, selv om det kører den
forkerte vej.

Er det lidt mere klart nu?

/Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-09-05 08:34

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote in

> [...]
> punkteringen der satte gang i alle overvejelserne - f.eks hvor meget
> mønster de vil have til februar/marts (ca 10000km) hvor der kunne

Uanset hvad så skal de bedste dæk sidde bagpå, så hvis du ofre to nye dæk
så smid dem på bakakslen og lade dem der sidder der komme op på
forakslen.

> [...]
> med 7-8mm. Det var det der evt skulle være reservehjul. Jeg regnede
> med at det ville være bedre end et sommerdæk, selv om det kører den

Der er nok en grund til at de er markeret som værende retningsbestemte,
men hvorvidt det er decideret farligt at køre med dem 'den forkerte vej'
er jeg ikke klar over. Det er nok egentlig kun fabrikanten eller din
dækpusher som kan fortælle dig dette (men sådan nogle må der jo også være
herinde

Umiddelbart kan jeg godt se hvorfor du vil foretrække at have et godt dæk
siddende på reservehjulet, men det kan være at en retningsbestemt hjul
der køre den forkerte vej rundt slet ikke kan stå fast i vådt/glat føre,
og så ville du måske være bedre stillet med et sommerdæk istedet?

Thomas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-09-05 09:23

Thomas Rasmussen skrev:

> Uanset hvad så skal de bedste dæk sidde bagpå, så hvis du ofre to nye dæk
> så smid dem på bakakslen og lade dem der sidder der komme op på
> forakslen.

Det ved jeg godt, men der er stadig megen slidbane på bagdækkene og
fordækkene slides jo noget hurtigere - jeg vender det med
dækpusheren.

> [...]
> er jeg ikke klar over. Det er nok egentlig kun fabrikanten eller din
> dækpusher som kan fortælle dig dette (men sådan nogle må der jo også være

Det var den slags viden jeg fiskede efter

/Martin