Longlifeservice - indikator ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-09-05 19:27

Hej gruppe,

Affødt af de to nylige spørgsmål med Astraen og Octaviaen, kom jeg lige til
at filosofere lidt over det....
Er der en eller anden indikering af, hvor langt computeren mener der er til
næste service på et givet tidspunkt ud fra kørselsmønsteret indtil dette
tidspunkt (kringlet formulering...) - eller springer den pludselig frem som
trold af en æske og forlanger service nu og her ?
Jeg mener at huske at de første BMW'er som havde noget lignende - der var
der en række lysdioder som tændtes en efter en frem gennem forløbet.

Det ville jo være en hjælp til at planlægge tiden for hvornår det er smart
med et serviceeftersyn - således at man ikke står med en bil som skriger på
service dag 1 på den årlige 6 000 km's ferietur

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-09-05 20:05

"Andreas M. Hansen" skriver:

> [...]
> tidspunkt (kringlet formulering...) - eller springer den pludselig frem som
> trold af en æske og forlanger service nu og her ?

På eksempelvis den firmaslæde jeg kører mest i (Vito CDI 115) er der et
estimeret servicetidspunk i kilometer.

> Det ville jo være en hjælp til at planlægge tiden for hvornår det er smart
> med et serviceeftersyn - således at man ikke står med en bil som skriger på
> service dag 1 på den årlige 6 000 km's ferietur

I eksempelvis en Golf som den jeg fik tidligere på året fortæller den et
antal kilometer i forvejen (kan ikke huske præcist hvor mange, men det
er _nok_) så man kan planlægge sig til et velvalgt servicetindspunkt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-09-05 20:20

Hej,

On Sun, 18 Sep 2005 20:27:11 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Jeg mener at huske at de første BMW'er som havde noget lignende - der var
>der en række lysdioder som tændtes en efter en frem gennem forløbet.

I min BMW (2002 E39 530dA) er der en indikator med 5 grønne, 1 gul og
1 rød "brik". Når du lige har været til service er der 5 grønne, de
slukker så én af gangen med jævnt interval´. Når de er væk tænder den
gule og den skriver i display'et om det er "oil service" eller
"service inspection" det er tid til.

Man ringer så og bestiller tid.

Når den røde lampe tænder har man overskredet tidspunktet for den
anbefalede service.

Derudover er der en indikator for tidsbestemt service, det er
bremsevæske, kølervæske mm der skal skiftes med faste tidsmæssige
intervaller.

>Det ville jo være en hjælp til at planlægge tiden for hvornår det er smart
>med et serviceeftersyn - således at man ikke står med en bil som skriger på
>service dag 1 på den årlige 6 000 km's ferietur

Hehe.. Ja.. Og kører man ensartet - som vi gør - kan du ret præcist
regne det ud. Vores skal have olieservice for hvert 15.000 km og
"rigtig" service for hver 30.000 km. Således er hver "brik" 3.000 km
værd...

** Lars

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-09-05 13:21

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote in message

> [...]
> slukker så én af gangen med jævnt interval´. Når de er væk tænder den
> gule og den skriver i display'et om det er "oil service" eller

Ok, jeg troede faktisk de var gået væk fra de 7 dioder, min tidligere E36
fra 92 havde de 7 dioder, men min nuværende E46 fra 99 skriver estimeret km
tilbage til service i displayet når man sætter tænding på.

Mvh
Jacob

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-09-05 13:55

Hejsa,

On Mon, 19 Sep 2005 14:20:30 +0200, "Jacob Rungwald"
<jacob*giraf*@rungwald.dk> wrote:

>Ok, jeg troede faktisk de var gået væk fra de 7 dioder, min tidligere E36
>fra 92 havde de 7 dioder, men min nuværende E46 fra 99 skriver estimeret km
>tilbage til service i displayet når man sætter tænding på.

Ahh.. Det kan faktisk være de er det. E39 modellen er jo oprindelig
fra 1995 og E46 kom i 1998. Jeg har faktisk ikke lagt mærke til
hvordan det er i de senere modeller jeg har kørt...

** Lars

Fra : anders majland

Dato : 19-09-05 15:04

> Affødt af de to nylige spørgsmål med Astraen og Octaviaen, kom jeg lige
> til at filosofere lidt over det....

Vores fabia siger til i forvejen. Jeg kan ikke lige huske om det er 1000km
eller 1500km før, men mon ikke octaviaen bruger samme styring ?

Fra : L

Dato : 19-09-05 17:14

Hej

På nogle Opel modeller er det udregnet af computeren efter hvor mange
starter, koldstarter, korte ture m.m.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-09-05 19:07

Hej,

On Mon, 19 Sep 2005 18:13:46 +0200, "L" <ulund@mail.dk> wrote:

>På nogle Opel modeller er det udregnet af computeren efter hvor mange
>starter, koldstarter, korte ture m.m.

Det er faktisk meget sjovt - jeg læste en artikel om det på et
tidspunkt. Og i følge denne artikel var BMW endt med nu udelukkende at
basere serviceintervallerne på brændstofforbruget - i stedet for de
mange andre parametre. Pointen i artiklen var, at brændstofforbruget
var fuldt tilstrækkelig indikator.

** Lars

Fra : Brian

Dato : 19-09-05 19:20

Lars Knudsen wrote:

> [...]
> basere serviceintervallerne på brændstofforbruget - i stedet for de
> mange andre parametre. Pointen i artiklen var, at brændstofforbruget

Det kan da være lidt risikabelt, hvis det er en superøkonomisk
(brændstofmæssigt) bilist. På den anden side kender BMW måske bare deres
kundegrundlag godt nok til at vide, at folk ikke køber BMW i håb om at finde
en Lupo 3L

/Brian

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-09-05 19:40

Hejsa,

On Mon, 19 Sep 2005 20:19:45 +0200, "Brian" <briank@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Det kan da være lidt risikabelt, hvis det er en superøkonomisk
>(brændstofmæssigt) bilist.

Joooeh.. Jeg tror så det sammenholdes med antal kørte km - det burde
jeg nok lige nævne - så skulle det være rimeligt.

>På den anden side kender BMW måske bare deres
>kundegrundlag godt nok til at vide, at folk ikke køber BMW i håb om at finde
>en Lupo 3L

Sandsynligvis heller ikke helt uden sandhed...

** Lars