> Der er dog nogle ting jeg ikke har kunnet finde/finde ud af. F.eks.
> hvilken olie skal jeg købe?
> Louis har både noget 5w-40 Procycle til 23 euro for 4 liter (
>
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038541 ) og noget
> Castrol 10w-40 til 44 euro for 4 liter (
>
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038202 ).
De har også en Procycle 10W-50 fuldsyntetisk til 25 Euro/4L. Den har fået
rigtigt mange gode ord med på vejen her i gruppen, og den er jeg også sikker
på vil være god i din FZR.
> Jeg går ud
> fra, at jeg skal hælde 10w-40 på maskinen, da det er det som forrige
> ejer har hældt i? Maskinen er en Yamaha FZR600R.
Man går aldrig helt galt i byen med en 10W-40 på de fleste moderne
motorcykler.
> Måske kunne jeg også være fræk og købe 5w-40'eren og hælde på når den
> skal opstaldes for vinteren, og så hælde 10w-40 olie på til foråret?
Hvorfor?
Jeg ville bare skifte olien om efteråret inden den blev stillet væk for
vinteren, og når foråret så kom, så vil jeg være glad for at olien ikke
behøver at blive skiftet igen.
Olien bliver jo ikke slidt når
motorcyklen står stille..
> Så sparer jeg alligevel lige en sjat penge, men det skal selvfølgelig
> ikke gå ud over maskinen. "intet er for godt til den"
Lad være med at udskifte olien to gange, så sparer du flere penge.
> Gerne så billigt som muligt, og hvor de stadig kan løfte maskinen
> uden at falde fra hinanden. Har fundet nogle til ca. 15 euro, men så
> står der at de kun kan løfte 150kg?
Sålænge du ikke selv sidder på MC'en, så er det vel også nok?
Vægtfordelingen er sikkert ikke 50/50 på for- og baghjul, men det kan nok
antages at en MC der vejer under 200kg totalt ikke vejer mere end 150kg på
hverken for- eller baghjul.
> Oliefilter: Champion. artikelnr: 10050403. Skal jeg have nogen
> pakning/kobberring med til dette? Kan nemlig ikke finde sådan en, kun
> til Delo filtre.
Det ser ud til at der allerede er en gummipakningsflade på filteret, og når
de ikke skriver at du skal huske at købe en o-ring seperat, så tror jeg ikke
at du har brug for mere.
> På indkøbslisten står indtil videre følgende ting:
> Kæderenser, Kettenmax.
>
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003135 Hjælper den til
> at give kæden et længere liv? Og ved i om man skal købe andet for at
> bruge den, f.eks. rensespray til kæden?
Her er jeg enig med Jacob.. Efter at jeg er begyndt af bruge en (for?)
letflydende kædespray fra Belray, så ser min kæde altid pæn og ren ud, da
skidtet bliver slynget af sammen med kædefedtet. Til gengæld er min bagfælg
blevet sort.
> "Olietang"..
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003925
> Er den brugbar, eller kan man løsne/stramme oliefilter med hænderne?
Du kan godt undvære den. Filteret skal ikke strammes mere end hvad du kan
gøre med hånden, og når den skal af kan du bare jage en skruetrækker igennem
den for at løsne den. Den skal jo ikke genbruges..
> 10 liters plastikdunk til opsamling af gammel olie..
>
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003622
Der bruger jeg bare en gammel opvaskebalje. Når jeg skifter olie, skal jeg
bruge lige knap 3 liter olie, så når jeg har en frisk 4 liters dunk, så
hælder jeg 1 liter over på en tom 1 liters dunk, fylder olie i motoren og
hælder til sidst spildolien oven i den lille sjat olie der er tilbage i 4
liters dunken.
> Hvor kan jeg for resten komme af med det gamle olie på en miljømæssig
> korrekt måde?
Den lokale genbrugsstation kan tage imod dunken med spildolie.
> 1 liters målebæger til ca. 35kroner.. Går ud fra det er den letteste
> måde at få hældt det præcise antal liter olie på maskinen?
Deciliter-målet på dunken er helt fint til det formål. Brug så
oliepinden/inspektionsruden og hæld på til den står på maks. Du ved
alligevel ikke 100% hvor meget olie der er tilbage i motoren når du har
drænet den. Når så motoren har været startet op første gang, så skal der
fyldes lidt mere på, da oliefiltret sluger en deciliter eller to, og den
bliver først fyldt når motoren har kørt lidt..
> Unbraco sæt,
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003941
> Har ellers det meste af det normale værktøj, men nogen har smidt
> unbraconøglerne væk..
> Sikringer; 10 af hver af følgende ampere: 10,15,20,30. Koster ca. 65
> kroner i alt.
> Det er vel altid godt at have lidt ekstra liggende.. og den pris de
> tager på den lokale tankstation er lidt for høj synes jeg.
Ok, jeg har kun haft brug for 2 sikringer á 5 kr stykket ved den lokale
MC-forhandler i de 4 år jeg har kørt MC, så jeg ved ikke helt om det kan
betale sig at købe så mange..
> Tændrør. NGK CR9E. De koster ca. 55 kroner stykket hos Louis, den
> lokale mc shop tager 98. Fin besparelse egentlig.
Ja, og dem skal man jo bruge jævnligt alligevel, så dem plejer jeg også at
købe nogle stykker af når jeg alligevel lægger en bestilling ved Louis.
> Batterilader til vinteren sådan batteriet holdes friskt.. Synes
> prisen på 15 euro lyder lidt billigt?
>
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003666
Jeg kender den ikke, men den skiller sig nok ikke rigtigt ud på nogen
punkter. Jeg ville dog ikke have den tilsluttet permanent, det er der ikke
så meget mening i. Men det er sikkert fint at tilslutte den en gang om
måneden, så batteriet jævnligt kan blive ladet helt op.
> Har jeg glemt noget eller er der noget som man bare /absolut skal/
> have?
--
signing off.. Martin Sørensen