Skal man have jagttegn for at have et våbe~
Fra : Anders

Dato : 18-09-05 15:05

Hvis man som jeg bor på landet og gerne vil af med nogle duer, hvad kan
man så gøre?

Har prøvet med luftgever, men ikke særlig effektivt.
SKAL man have et rigtigt jagt-tegn for at må købe en reffel?

Det skal ikke være nogen stor kaliber, men bare et som kan ordne en due.
Var der ikke noget med at man engang godt kunne have en salon riffel
(glatløbet) uden jagttegn...?

Med venlig hilsen
Anders

Fra : Peter Weis

Dato : 18-09-05 16:23

Anders wrote:
> [...]
>
> Har prøvet med luftgever, men ikke særlig effektivt.
> SKAL man have et rigtigt jagt-tegn for at må købe en reffel?

Hvis det er tamduer, tager du dem med et net og hiver hovedet af dem.

Hvis det er vilde duer, så må du ikke skyde dem uden at have jagttegn.
Heller ikke med et luftgevær.

En riffel er uegnet til duejagt. Den vil være lige så svær at ramme dem
med som luftgeværet, og den vil være livsfarlig for folk i omegnen hvis
du skyder op i luften med den. En riffel må kun affyres hvis der er
sikkert kuglefang, fx i form af en bakke eller en jordvold.
I øvrigt kan du få våbentilladelse uden at have jagttegn. Fx hvis du
melder dig ind i en skydeklub. Men i så fald må du ikke bruge den til jagt.

Hvis du vil gøre noget ud af at skyde duerne, så bør du bruge en
haglbøsse. Den kan du købe frit hvis du har et jagttegn, og det er
alligevel nødvendigt for lovligt at måtte skyde duerne.

Alternativt kan du få kontakt med nogle jægere og udleje duejagten til dem.

mvh
Peter

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 18-09-05 16:35

"Anders" <SPAM@langtudepaalandet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det skal ikke være nogen stor kaliber, men bare et som kan ordne en due.
> Var der ikke noget med at man engang godt kunne have en salon riffel

Du skal have jagttegn for at gå på jagt, og når du går efter duerne er du på
jagt. Derfor overtræder du nok det halve af jagtlovgivningen når du jæger
uden jagttegn med luftgevær...

Hvis en af dine naboer har jagttegn er det bedst at få hjælp fra ham. Så er
der styr på reglerne og tingene foregår ordentligt. Og deesværre kan du ikke
få en salonriffel uden at have jagttegn (kan dog ikke huske om du kan få en
tilladelse hos en klub, men den giver dig under alle omstændigheder ikke ret
til at skyde duer).

Hvor bor du henne?

Mvh

Henning

1

Fra : Lars

Dato : 25-09-05 10:20

Men husk at arealet skal være stort nok til du må invitere gæster på jagt,
en hektar mener jeg!

Lars

Fra : Nikolaj Larsen

Dato : 25-09-05 10:58

For at inviter gæster med på jagt skal der være minium 5 hektar..
Se §18, stk. 2 på http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19970011429-regl

Med venlig hilsen
Nikolaj

Fra : Lars

Dato : 26-09-05 11:25

Ja, jeg viste der var et eller andet!

Godt der er nogle der kender reglerne, går ikke selv på jagt på så små
arealer! kunne bare huske der var et eller andet!

Lars